پنجم ، شماره 1444 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 28 يكشنبه 7
|
|
معلم تربيت مشكلات و پرورش و آموزش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دانشگاههاي و مراكز دانشسراها ، در اخير سالهاي ناهماهنگيهاي و مشكلات
كشور پرورش و آموزش صاف چندان نه چهره بر چيني شايد معلم تربيت
كثيري جمع براي وعديدهاي عمده مشكلات رهگذر اين از نيانداخت ، اما
آمدكه بوجود جامعه مستضعف قشر متعلقبه اكثرا و ممتاز ازدانشجويان
.تحملهستند غيرقابل و لاينحل غالبا
جذب براي رديفاستخدامي نبود مشكلات اين جمله از
قدرت پشتوانه به معلمشدن اشتياق در كه بود دانشسراها فارغالتحصيلان
معلم تربيت دامدانشسراهاي در مادي نياز سائقه به وچهبسا علمي
آتشتعللهاي با و انتظار برزخ تحصيلدر از فراغت از بعد و گرفتارشدند
بعضي براي كه اينانتظار طول در.ساختند و پرورشسوختند و آموزش وزارت
و وزارتآموزش سوي از كه دلايلي سالبود ، از 4 فراتر ازدانشآموختگان
:بود اينشرح به شد عنوان پرورش
سازمانامور طرف از ديپلمه منعاستخدام -استخدامي ، 2 رديف نبود -1
يكطرفه پرورش و آموزش و دانشآموخته قراردادبين -كشور ، 3 استخدامي
دانشسراها دانشآموختگان استخدام به نسبت تعهدي پرورش و آموزش و است
.ندارد
مسير است سزاوار آيا كه دهد جواب بايد پرورش و آموزش وزارت حال
معلم تربيت دانشسراهاي به جذب با دبيرستان دوران در را فرد يك زندگي
استخدام از تدريس معلميو زمينه در آموزش سال ازچهار بعد و داد تغيير
و دانشآموخته بينتعداد تطابقي اگر اصولا و سرباززد؟ آنها
كيست؟ مسئول نشد ، حاصل رديفهاياستخدامي
بايد نيز استخدامي امور سازمان ازسوي ديپلم استخدامي منع درباره
قوانين تمام مانند و است نبوده خلقالساعه قانون اين مسلما كه گفت
در قانوني چنين اعمال قصد اگر لذا نميشود نيز ماسبق به عطف ديگر
دانشآموختگان كليه اول كه بود آن سزاوار داشت وجود پرورش و آموزش
.ميآمد فراهم قانون اين اجراي براي زمينه تا ميشدند كار جذب
و يكطرفه قراردادي پرورش و آموزش و دانشآموخته بين قرارداد اگر اما
توجه بايد نيز باشد پرورشبوده و آموزش به تعهددانشآموخته متضمن
استخدام كه است بوده تاكنونطوري قانون اين اجراي نحوه داشتكه
عرف يك صورت به خود اين و پيداشته در را دانشآموختگان صددرصد
تربيت مراكز يا دانشسراها كه دانشجوئي اساس اين بر و است درآمده
در است كرده انتخاب خود تحصيلي و شغلي آينده عنوان به را معلم
پرورش و آموزش لذااگر.است داشته نظر در را اصلعرفي اين خود انتخاب
آزمون برگزاري از قبل شايستهبود نيز داشت را عرف اين شكستن قصد
اطلاع به را معلمآن تربيت مراكز و وروديدانشسراها
براي فقط فايده و سود كهمتضمن قراردادي هرچند شركتكنندگانميرساند ،
.نيست مقبول و قرارداديمشروع اصولا باشد ، طرفين يكياز
شايسته است شده آغاز پرورش و آموزش وزارت در كه جديدي دوران در لذا
و مستعد افراد از كه كشور معصوم جوانان از دسته اين مشكلات به كه است
ممكن وجه بهترين آنهابه حقوق و رسيدگي هستند جامعه مستضعف اكثرا
ضروري معلم تربيت يامراكز دانشسراها وجود اگر پس آن واز شود اعاده
.شود اتخاذ تصميماتمقتضي زمينه اين در نشد ، تشخيصداده
مراكزتربيت و دانشسراها استخدامدانشآموختگان مورد در اينكه از قبل
در.شدند ايجاد تربيتمعلم دانشگاههاي شود اصوليتنظيم برنامهاي معلم
دانشگاههاي دانشآموختگان كهاستخدام است آمده دانشگاهها آييننامهاين
دانشجويان و است ممنوع پرورش و آموزش از غير نهادهاي در معلم تربيت
و آموزش كارمندان جزو دانشگاه به ورود بدو از آموزشي مراكز اين
.ميآيند حساب به پرورش
ثبتنام داوطلبهنگام كه است بوده نيزچنين دانشگاهها اين جاري عرف
و ميشدند آموزشي درمراكز خدمت متعهد يا وروديدانشگاهها آزمون در
هستاكنون كه دليل هر به اما.شوند مراكز اين جذب بايد طبيعي بطور يا
تربيت مراكز فعاليت دامنه از و شدهاند معلمبرچيده تربيت دانشسراهاي
دانشگاههاي در دانشجويان پذيرش احتمالا و است كاستهشده معلم
تغييراتي كه اميدواريم.همراهباشد تغييراتي با بايد نيز تربيتدبير
و متضمنآموزش هم ميپذيرد انجام وخاك آب اين معلمان تربيت نحوه كهدر
و انساني حداقلحقوق هم و باشد اسلامي نظام بايستهدر و شايسته پرورش
.آورد رافراهم ارجمند و زحمتكش قشر معلمان ، اين اجتماعي
منابع بر تكيه مشكل اين راهحل سهلالوصولترين و طبيعيترين
معلم تربيت مراكز دانشسراها ، گسترش و ايجاد.است محروم مناطق انساني
مناطق اين ويژه سهميه افزايش و محروم مناطق در عالي آموزش مراكز و
ميكند ، اقتضا منطقه كهنياز اندازهاي هر به كشور عالي آموزش مراكز در
ومراكز مدارس نياز اينكه بر كارعلاوه اين.است مهم بسيار اينزمينه در
فرهنگي و توسعهعلمي در و ميسازد مرتفع بهمعلم را مناطق اين آموزشي
مهمي بسيار نقش است اقتصادي و اجتماعي توسعه زمينه و عامل كه منطقه
به بودن متكي دليل به توسعهايكه چنين تحقق با.كند ميتواندايفا
بود ، خواهد هم بسيارپايدار ذاتي استعدادهاي و نيروهايبومي
راهحلهايديگر ، وگرنه.شد خواهد مناطقزدوده اين چهره از غبارمحروميت
.بود خواهد تاثيرعكس داراي موارد از دربسياري و تاثير كم و عاريتي
صمدي -ع