ششم ، شماره 1446 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 30 شنبه 9 سه
|
|
معارف كتابخانه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ادبي نقد اصول
علميو انتشارات /حميديان دكترسعيد:ترجمه /ريچاردز.ا.آي
800تومان/ صفحه 290/قطعوزيري / اول 1376 چاپ /فرهنگي
از يكي و علمي مكتبنقد بنيانگذار ،(1893)ريچاردز آرمسترانگ ايور
كتاب چندين در كه وي آراي.است حاضر عصر منتقدان پرنفوذترين
نقد واصول علمي ، وشعر ، نقد معني ، علم جملهمعني از پرآوازه ،
.است ساخته متحول انقلابي شيوهاي به را ادبي نقد شده ، بيان ادبي
زمينه فاقد راكه نظريهپردازيهايي و وخرافي بياساس عقايد ريچاردز
علمي روش و ميراند ادبيبيرون نقد عرصه از است متينعلمي و استوار
تجزيهو بر مبتني اغلب كه آنهاميكند جايگزين را سنجيدهاي
در وياست منطقي پوزيتيويسم فلسفي مبانيمكتب و زباني تحليلهاي
احكام صدور از ندارد ، ياري سر هنر براي مكتبهنر با كه حال همان
خاص نظريههاي ادبيجامع نقد كتاباصول.دارد پرهيز جزمي و قطعي
منتقد اين تحليلي روشهاي عقايد جزئيات دربردارنده و است ريچاردز
تحليلهايروانشناختي جنبه از بهويژه اثر ، اين ميباشد ، جهاني بزرگ
روشهاي كاربرد چگونگي با را وخوانندگان دارد اهميت ادبي آثار
.ميسازد آشنا ادبي آثار سنجش و نقد در روانشناختي
سياست و اخلاق
(عمل عرصه در سياسي انديشه)
قطع /اول 1376 چاپ /قومس نشر / اصغركاظمي علي سيد دكتر نوشته
تومان 850/صفحه 272/وزيري
بدو در آنچه وسياستبرخلاف پديده ، يعنياخلاق دو اين ميان مناسبت
.است پيچيده بسيار نظرميرسد ، به امر
و فرهنگ ، تاريخ عرف ، از متاثر وهم دارد ديني خاستگاه هم اخلاق ،
اين دائميميان تعامل واقع در.اجتماعيميباشد پديدههاي ساير
طول در ميشود كهباعث دارد وجود اخلاق و پديدههاياجتماعي و مفاهيم
صيقل جامعه جاافتاده و مقدس پايدار ، وهنجارهاي ارزشها اصول ، زمان ،
گرچه.بدهد تشكيل را وجمعي فردي رفتار ومقبول موجه والگوهاي بخورد
بيش و كم موضوعي اجتماع ، مختلف عرصههاي در اخلاقيات و اخلاق بحث
و رنگ ميشويم ، مسئله سياست قلمرو وارد وقتي اما است ، ومرسوم متداول
.ميگردد وتناقضآلود پيچيده بسيار و پيداكرده ديگري بوي
.سرچشمهميگيرد سياست مفهوم خود تناقضاز و دشواري اين درحقيقت ،
باستان تاريخ سياسياز انديشه طلوع از كه خاطراست همين به درست
در سياست ، پهلوي به پهلو همواره اخلاقي ، مفاهيم و امروز ، اخلاق تا
از اخلاق ، و انديشه پيشگامان.است بوده موثر آن عملكرد و تكامل
باب در طريقي به يك هر ارسطو ، و افلاطون تا زردشت و بودا و كنفسيوس
خود از تعاليمي و آموزهها وجامعه ، سياست با آن رابطه و اخلاق و فضيلت
تاثير درباره تاريخي بحث بر علاوه حاضر ، كتاب در.گذاردهاند جاي به
ما روزگار در بينالملل روابط و معاصر دوره تا كه سياست بر اخلاق
اسلام سياسي انديشه در عنواناخلاق با نيز مفصل بحثي يافته ، امتداد
ابوالحسنعامري و بوعلي و فارابي غزاليو همچون متفكراني نظرات و آمده
گرفته قرار بررسي و بحث مورد طوسي نصير وخواجه رازي ابنمسكويه و
.است
اسلام حكومت در فقيه ولايت
محسن شيخ:گردآوري و تنظيم /طهراني حسيني حسين سيدمحمد حاج آيتالله
اول 1414 چاپ /علامهطباطبايي انتشارات /راجي محمدحسين شيخ و سعيديان
دوره1840/ (مجموع) صفحه 1125/وزيري قطع در مجلد چهار /هجريقمري
تومان
حقيقت در و فصلها طي اثر اين در فقيه ، ولايت و اسلامي حكومت فكر
كه است معتقد و گرفته قرار بررسي و بحث نويسندهمورد سوي از درسهايي
نظريه وبا دارد الهي منشاء اسلام ، گاه نظر در كلانجامعه مديريت
ندارد معنيبيشتر يك نيز ولايتميباشد توضيح و تبيين قابل ولايتفقيه
(ع)شيعه ائمه از وارده روايات بويژه و آيات در تحقيق با معني اين و
به مربوط روايات و آيات گردآوري با مباحث ، اين مدرس.است درك قابل
و آيات اين توضيح و شرح به مختلفي فصول ضمن ولايت ، و حكومت موضوع
سخن تشريح و تفصيل به موضوع باب در مختلف صور از و پرداخته روايات
انسان بايد كه است الشرايطفردي جامع فقيه ;مولف نظر بهاست گفته
خبره اهل يعني ;باشد هم فرمانده و حاكم بايد آن بر علاوه و بوده كامل
و ولايت درتحت و باشند كرده بيعت اسلام حكومت به وي با مسلمين از
در الشريف فرجه تعالي الله عجل عصر امام حضرت باطني و معنوي اتصال
حضرت آن ارشاد و امضاء و اجازه و اذن به جهادش و بوده ، غيبت زمان
جلد)...باشد داشته تسلط صلح ، و جنگ و نظامي مسائل بر بايد وي.باشد
.(ص 263 3 ،
فارسي شعر در سرايي قطعه و قطعه
/چاپاول 1375 /فرهنگي و علمي انتشارات/راد خالقي حسين:نوشته
تومان 1000/صفحه 508/ رقعي قطع
با آن وتفاوت قطعه تعريف اول بخش در تدوينشد ، بخش در 4 كتاب اين
ادوار در آن وتاريخچه سابقه از اجمالي و شعرفارسي اقسام ساير
.است شده ذكر مختلف
ذم و انتقادهاياجتماعي و اندرز و پند و قطعه موضوعات بخش دومين در
مورد كلامي و عرفاني و علمي مسائل و مرثيه و مدح يا و طنز ، و هجو و
تاريختفصيلي و قطعه ادواري بخشمضامين سومين در.است گرفته قرار بحث
بزرگترين بخشپاياني در سپس و گرديد دورهمطرح طي 7 ادبي نوع اين
.شدهاند داده قرار موردتحقيق آنان شعر مضامين و قطعهسرايانايران
...بهار و ايرج پروين ، ابنيمين ، سعدي ، خاقاني ، انوري ، :ازجمله
فطري عقل كاوشهاي
(وسنت قرآن آئينه در)
144/رقعي قطع /اول 1376 چاپ / نشرجلي /تكيان حسين امير نوشته
تومان صفحه 450
توجه دينيمورد منابع و آموزهها درآيينه را عقل اثر ، اين نويسنده
به -وسنت قرآن -دين اصلي منابع به استناد با و داده قرار ارزيابي و
با آن ربط و معقول و عاقل با آن تمايز و عقل اهميت بيان و تعريف
حجب بردن ميان از روشهاي و عقل حجابهاي و موانع سپس.ميپردازد تفكر
توحيد و خداشناسي علم يعني ممكن ، هدف عاليترين به رسيدن براي
راجحترين مثابه به است الهي عطيه كه را عقل نور يا فطري عقل پرداخته
.است داده قرار توجه مورد طيبه حيات به حصول براي بشر امكان و فضيلت