ششم ، شماره 1447 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 31 چهارشنبه10
|
|
آسماني جلوههاي با ;مهرباني ماه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
رمضان مبارك ماه آغاز مناسبت به
آسماني جلوههاي و زيباييها همه و رمضان كنيمماه پيشه مهرباني
كهدر روزهايي و لحظهها از ما همه.است درآميخته ما ملي فرهنگ با آن
شيرين بس خاطرههاي شديم ، وروزهآشنا بارمضان كودكي روزگار
اذان ، سحر ، دعاي ملكوتي سالهاآواي اين همه در.داريم وبهيادماندني
ماه رمضان ماه.جانشنيدهايم گوش با را افتتاح دعاي و دعايافطار
.است عالم بهپروردگار بيشتر نزديكي ماه و همدلي و مهرباني ، گذشت
و كودكان فلسفه اين درك با خانوادهها و مدارس مربيان است شايسته
و جزمي خشونتبار ، برخوردهاي.خوانند فرا خدا ضيافت به را نوجوانان
نتيجه نوجوانان و كودكان مورد در قهرآميز شيوههاي گرفتن پيش در
دعوت الهي بهضيافت خضوع و مهرباني با را جديد نسل.خواهدداشت معكوس
.داريم پاس را قرآن ماهنزول بدينسان و كنيم
در مسلمان ميليارد يك از بيش عبادي و عملي همايش بزرگترين امروز از
فرصت يك در پرهيزگار مسلمانان.ميشود آغاز خاكي كره اين اقصينقاط
آن ميزبان دوست ، كهحضرت ميكنند شركت ضيافتي در آمده باشكوهبهدست
روزه.است شده نامبرده نيز اولياءالله عيد بهعنوان ماهرمضان از.است
بالغان همه استو اسلام دنياي سراسري اردوي در ماهحضور اين در داشتن
و انديشهجمعگرايي و روح تا كنند شركت عبادتخدايي اين در بايد جسمي
در زندگيعمومي شود معلوم و يابد رشد گروهي عبادت و دستهجمعي كار
همه كه است اين براي روزه.آساناست بسي الهي ، دستورات پرتو
و بينديشيم گرسنگان به وهمه كنيم لمس و درك را گرسنگان تا گرسنهشويم
ماه از جامعه ، ماهتهيدستان اين در.بنمائيم آنان عمليبراي كاري
حق ، حضرت به شدن برنزديك علاوه بدينگونه و ميگيرند فيضمادي رمضان
بهوجود عملي و وفكري روحي ارتباط و مييابد تخفيف طبقاتيمادي فاصله
.ميآيد
رمضان فضيلتهاي
ماه.است ماهها اشرف روايات ، و احاديث بنابه رمضان ، مبارك ماه
هنگامه رمضان ، ماهدارد بكر و خاص فضيلتهاي كه است ماهي رمضان ،
.است رحمتپروردگار خوان به او تسبيحعارفانه و انسان معنوي حيات
آوردن بهدست و الهي عناياتعظيم بر اميدواري رمضان ، هنگامه ماه
از فراتر تسبيح ، بعدي آن در كه است هنگامي.است دوست حضرت رضايت
.عبادتاست روزهدار ، اعمال وهمه نفس و خواب.ديگرمييابد اوقات
را يحبونه و يحبهم انگشتر آن در كه است اسراري ضيافتخانه همان رمضان
اين (ع)ساجدين امام استكه چنين و مينهد اوليائش انگشتان بر خداوند
اولياءالله بهعيد است فراوان آن در الهي قرب كهشراب را ضيافتخانه
.است لقاءالله جزايش استكه عيدي.ميكند تعبير
از را دارد ديگري بوي و عطر كه خدايي ماه اين فضيلت كه زيباست چه
و بركت با خدا ماه:فرمودند ايشان كه بشنويم پيامبران خاتم زبان
بهترين خدا ، نزد كه ماهي.است كرده رو شما بهسوي آمرزش و رحمت
ساعتهايش و شبها بهترين شبهايش و روزها روزهايشبهترين و ماههاست
كردهاند دعوت خدا ميهماني به را شما آن در كه ماهي.ساعتهاست بهترين
تسبيح ثواب آن در شما نفسهايشدهايد خدا كرامت اهل از آن در شما و
است پذيرفته آن در شما اعمال.عبادت ثواب شما خواب و دارد خدا ذكر و
دلهاي و راستين نيتهاي با خويش پروردگار از پس.مستجاب شما دعاهاي و
شما به را آن در قرآن تلاوت و ماه اين روزه توفيق كه بخواهيد پاك ،
آمرزش از بزرگ ، ماه اين در كه است كسي آن بدبخت و شقي.فرمايد عنايت
و گرسنگي تشنگيتان ، و گرسنگي با ماه اين در.شود بيبهره خدا
...آوريد ياد به را قيامت تشنگيروز
اين در شركت به خداوند دعوت و قرآن نزول كه گفت ميتوان قطعا
مبارك ماه فضيلت بزرگترين است ، روزهداري آن حضور شرط كه الهي ضيافت
بيان چنين خداوند ضيافترا اين در حضور هديه بهترين استو رمضان
.هستم آن جزاي خودم و است من روزهمال:ميفرمايد
روزه فلسفه
:ميكند تاكيد مجيد قرآن.ميآيد بهشمار عبادات مهمترين از يكي روزه
بر كه آنگونه است شده شمانوشته بر روزه آوردهايد ايمان كه كساني اي
عبادت اين بهراستي.بود شده نوشته بودند ، شما از قبل امتهاييكه
شده تاكيد چنين آن برانجام كه دارد فلسفهاي چه وتربيتآفرين انسانساز
.است
به ايمانآورندگان دعوت فلسفه:ميگويد.مقدم سهيلي حجتالاسلام.
اينكهشايد آن و است پرمحتوانهفته اما كوتاه جمله يك در انجامروزه
و تقوا روح ، پرورش و تعاليانسان براي روزه قطع بهطور.پرهيزگارشويد
.است موثر ابعادزندگياش و زمينهها تمامي در او پرهيزگاريدر
تقوا و دانسته بهتقوا رسيدن را روزه فلسفه كريم ، قرآن در خداوند
روزهداري باطن شريف ، كتاب اين ديدگاه از لذا ميداند ، كرامت محور را
.است كرامت به رسيدن
پيروان و همگان كه سوالياست شد؟ واجب مردم بر گرفتن روزه چرا اما
.ميكنند خود از الهي اديان
از را سوال همين هشامبنحكم وقتي:ميگويد آملي جوادي آيتالله.
غني و فقير كه اين براي:شنيد پاسخ چنين پرسيد ، (ع)صادق امام حضرت
كه افرادي.بياشامند و بخورند نبايد دو هر.يكساناند امساك در دو هر
وسيله به لذا نكردند ، تحمل را گرسنگي اينهارنج سيرند هميشه و دارند
زيرا.بچشند را دردگرسنگان تا ميكنند تحمل را گرسنگي رنج روزهگرفتن
اواست ، اختيار در بخواهد هرچه وقت هر است ، مالياشخوب وضع كه كسي
روزه با و نميكند احساس گرسنگانرا درد بنابراين ;نيست گرسنه هرگز
.كرد خواهد همكاري آنها با و ميكند رااحساس فقرا درد گرفتن
.است گرفتن روزه درجه ايننازلترين
تاكيد روزهداري همهبر اين اينكه علت:ميگويد حسنزاده عباس.
از يكي.دارد زيبا عبادت اين فرافردي و و فردي آثار در ريشه ميشود ،
و اجتماعي جهات از هم نفسو تهذيب و فردي اصلاح جهت از هم كه عبادتها
يكياز عبادت نوع اين.است روزه است موثر معنويبسيار و مادي نتايج
گرسنگي معناي آن اثر اغنياءبر و است شده شمرده اسلام اساسي پايههاي
.پيداميكنند ديگر طبقات با همدردي و مساوات يكنوع و ميكنند درك را
روزه اجتماعي و تربيتي اثرات
معنوي و مادي نظر فراوانياز تاثيرات و دارد گوناگوني ابعاد روزه
آن تربيتي و اخلاقي تاثيرات مهمتر همه كهاز ميگذارد انسان وجود در
انسان اراده و راتلطيف انسان روح كه است اين روزه مهم فوايد از.است
.ميكند راتعديل او غرايز و قوي را
و مقاوم مشكلات ، دربرابر را انسان موقت محدوديتهاي اثر در روزه
و ميكند سخت حوادث با مبارزه براي وتوانمند قوي اراده داراي
.ميپاشد صفا و نور انسان قلب بر سركش غرايز باكنترل
عالم از را روزهانسان:ميگويد باره اين در موسوي متقي سيدجلال.
تتقون جملهلعلكم.ميدهد صعود جهانفرشتگان به كرده جدا حيوانيت
.است حقايق اين همه به اشاره (شويد پرهيزگار كه باشد)
درس روزه.پوشيدهنيست كسي بر روزه اجتماعي اثر:ميافزايد او
مذهبي ، دستور اين انجام با.ميدهد افراداجتماع به برابري و مساوات
در محسوس بهطور را اجتماع محرومان و گرسنگان وضع هم متمكن ، افراد
كمك به ميتوانند خود شبانهروزي درغذاي صرفهجويي با هم و مييابند
سيران محرومان ، و گرسنگان حال توصيف با ميتوان البته.بشتابند آنها
خود به عيني و حسي جنبه مساله اين اگر ولي ساخت آنها حال متوجه را
.دارد ديگري اثر بگيرد ،
روزه درماني و بهداشتي اثرات
انواع درمان در معجزهآسايامساك اثر قديم ، طب نيز و امروز طب در
كهدر است طبيبي كمتر.نيست انكار قابل و اثباترسيده به بيماريها
عامل ميدانيم زيرا باشد ، نكرده حقيقت اين به اشارهاي خود نوشتههاي
.است مختلف غذاهاي خوردن در زيادهروي بيماريها ، از بسياري
خانه را بدن واقعروزه ، در و ميشود بدن سموم دفع موجب روزهداري
خوردن در اسلام دستور طبق روزهدار استشخص بديهي.ميكند تكاني
كامل بهداشتينتيجه اثر اين از تا كند افراط نبايد سحري افطاريو
.شود عكس استنتيجه ممكن صورت اين غير در بگيرد ،
از درمان:خودمينويسد كتاب در روسي دانشمند -سوفورين الكسي.
التهاب رودهها ، ضعف كمخوني ، درمان ويژهايبراي فايده روزه طريق
نقرس ، روماتيسم ، اسلكيروز ، سل ، داخلي ، و خارجي دملهاي مزمن و بسيط
قند ، مرض چشم ، بيماريهاي ،(پوست ريختگي) خراز عرقالنساء استسقاء ،
.دارد ديگر بيماريهاي و كبد كليه ، بيماريهاي جلدي ، بيماريهاي
در و.شويد سالم تا بگيريد روزه:ميفرمايد (ص)پيغمبر معروفي حديث در
و است دردها تمام خانه معده:ميفرمايد ايشان ديگري معروف حديث
.داروها بالاترين امساك
پزشكي توصيه و روزهداري
از ناشي مشكلات رفع جسمانيو تصفيه براي معنوي مسائل بر علاوه روزه
تغذيه با و است مفيد بسيار قلب ناحيه در ويژه به چربي زياد ذخيره
.شد بهرهمند آن فوائد از ميتوان سحر و افطار زمان در مناسب
براي رمضان مبارك ماه مناسبدر تغذيه شيوههاي تغذيه ، علوم متخصص يك
افطار زمان در روزهداران:ميكند پيشنهاد زيررا نكات روزهداران
نبايد روزهداران.كنند خودداري پرچربي غذاهاي خوردن از بايد وسحر
درناحيه ضعف و بيحالي باعث كه چرا.كنند آبآغاز نوشيدن با را افطاري
روزه كردن باز براي وچاي شيرين چاي نوشيدن بلكه شد ، خواهد معده
.باشد مفيد ميتواند
افطار كه زمانياشتباهاست شام صرف و افطار بين زماني فاصلهگذاري
و داشت خواهد را غذا هضم فرصت معده صرفشود ، وعده يك در شام و
زمان در.ميآورد بهدست را لازم اشتهاي سحري خوردن براي روزهدار
مواد كمي مقدار از بدن ، قندي تامينمواد براي ميتوان افطار
صورت در و استفادهكرده شلهزرد و فرني كاچي ، مانند غذاييپرشيريني
.نمايند استفاده حجم كم ازغذاهاي حتما شام صرف به تمايل
خوردن عجله با چونشوند بيدار موقع به سحري صرف براي روزهداران
بيدار سويي از و ميشود درد معده باعث و سوءگذاشته اثر معده روي غذا
باعث مدت طولاني در و بود خواهد اشتباه كاملا نيز سحري صرف براي نشدن
.شد خواهد روزهداران بيحالي و ضعف
زياد آب نوشيدن پرچربيو شور ، غذاهاي خوردن از بايد سحر هنگام به
.كرد خودداري
حبوبات ، تخممرغ ، ) غذاييپروتئيندار مواد از سحر زمان در روزهداران
نوشيدنآبزياد از ميوهجات خوردن با و كنند استفاده (گوشت و لبنيات
.كنند خودداري