ششم ، شماره 1448 سال ژانويه 1997 ، دي 1376 ، 1 شنبه11 پنج
|
|
شهر واحد پيكره در ناهمساز سازههاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پاياني بخش - شهري معماري در شناسانه زيبايي بررسي
ريشهدركاركرد آن ، زيباشناختي و شهري درمعماري اساسي كاستيهاي
مسائل از يا متخصصنبودهاند يا كه طراحاني.است داشته آن طراحان
داخلي آرشيتكت يك كه همچناننداشتهاند آگاهي شهري فضاهاي به مربوط
و الهمانها فضاها ، كاركرد و زيباسازي در مهم نقشي دكوراتور ، و
به نيز شهري محيط و فضاها طراحان بايد دارد ، خانه يك داخلي تركيبات
براي.كنند انديشه شهرها داخل كاركردگرايي و شناختي زيبايي فرايند
و ناهنجار شاهدترافيكي شهر از گوشهاي در ما كه هنگامي نمونه ،
در هستيم ، شهري شفاف غير شفافو نماهاي با ناهمگون ساختمانهايي
بيهيچ خود پيرامون محيط با نامناسب درارتفاعي ميدان يك ديگر ، گوشهاي
.است سربرآوردن حال در هنري و بهرهوريفني
قبول تخصص يك عنوان به را شهري معماري كه دادهاند نشان طراحان بيشتر
واقع و هنري دركي با تخصصي و كارهنري يك اين كه حالي در ندارند ،
مهندس به دكوراسيون و معماري زمينه در كه همانطور امااست بينانه
بالا صلاحيت با متخصصاني به نيز شهري معماري داريمدر نياز طراح
ذهن آندر به مربوط فضاهاي در را حجمها كه متخصصاني.دارد نيازوجود
محيط بهبود و شدن بهزيباتر كه دهند ارائه طرحهايي و كنند مجسم خود
.بينجامد شهري
كه باشند برخوردار استثنايي بصيرت از اندازهاي به بايد طراحان
از را بيننده شده ، كه هم خود هنري ايدهآلهاي ارضاي خاطر به بتوانند
طراحان.كنند اقناع كارهايشان در موجود پيوستگي و هماهنگي طريق
.بيندازند حيرت به را مردم خود كارهاي غرابت و پيچيدگي با نبايد
درست كاربردروشهاي در بايد شهري الهمانهاي در تعادل به رسيدن براي
توافق به مردم با شهري محيط با آن تزئيني و هنري انطباق و فني
طرح يك از آسان مستلزمادراك محيط ، و فضا از برداشت و درك.برسيم
از ديگر عناصر با بزرگ حجمهاي روابط كه است منظري چنين در.است شهري
معماران از اعم -هنرمندان توجه كه است چنين.ميشود پديدار نوع ، اين
.ميشود معطوف شهري فضاي به -..و داخلي معماران و
و ميافتند اصيل چيزي كردن خلق فكر به تازه ، كاري آستانه در طراحان
طراح كار نخستين من ، اعتقاد به.ميكنند اعتراف نكته اين به بيشترشان
طرح كه هنگامياست شهري معماري حيات و صورت به توجه شهري ، محيط در
حل راه تنها و كنيم درك را ميدان آن ماهيت بايد راميريزيم ميدان يك
.نكنيم پيشنهاد آن ساختن براي عملي
را محيطشهري آنها تركيب و وتزيينات نور فضا ، و فرم يكدستي
مناطق ديدن از محيطشهري ، حسي و رواني تاثيرات.ميسازد زيباتر
شود مطرح چنان بايد شهري معماري بنابراين ، .ميدهد آندست پيرامون
تصور به شهر ، در هنري خوب نمونههاي به توجهباشد انسان مختص كه
.ميدهد قدرت و ميدان آن ، طراح هنري
نقاشو و معمار او كه بود اين بوزبهدر كاميابيكولور دليل يك
از را خود كار ميتوانند بهندرت امروزي طراحان اما.بود تنديسپرداز
كلاسيك آرامش و صفا واقع در.كنند نزديك بوزبه آثار به فضاسازي حيث
ميتواند ساختمانها در موجود تفاوتهاي وجود با ترتيب و نظم كنار در
را آن زيبا دورنماهاي كه كند ايجاد دلپذير نقاطي شهري ، معماري در
.كردهاند احاطه
و زنده رنگهاي از بهرهگيري ميتوانندبا شهري محيطهاي سازندگان
.ايفاكنند شهري زيباشناختي در نقشيبسزا خود ، الهمانهاي در زيبا
جنبشي آن ، ميتواند الهمانهاي و شهري درمعماري تازه فرمهاي ايجاد
ابزاري به اينفرمها كه باشيم مراقب بايد اما.آورد پديد تازه
طراحي در بايد ما.تبديلنشود (شخصيت) اشتهار و كسبثروت براي
عناصر اين.ببخشيم سيماييتازه تزئيني ، عناصر به محيطشهري
به حجم و فرم ميان مستقيم و تازه رابطهاي محيط ، فضاي درتقسيمبندي
.ميآورند وجود
كهاز ميشود مربوط لذت از بهاحساسي زيبايي:است گفته فيدلر.
لذتميتواند اين.ميشود انگيخته درآدمي خام اشكال يا تصاوير ديدن
دروني الهامهاي هنر ، .برتابد هنري اشياء هماز و طبيعي اشياء از هم
فرمي در آن اساسي تاثير و ميآورد در لمس قابل گونهاي به را احساسي و
.ميشود عرضه زيبايي و شناخت براي ويژه
:صورتميگيرد گوناگون جنبههاي شهرياز عناصر از عيني برداشتهاي
نظر از آن كاركرد و نورپردازي معماري ، عناصر حجم ، خارجي ، پوشش مكان ،
ويژگي كننده تعيين عنوان به پيرامون فضاهاي با حجم ارتباط و زيبايي
.شهري معماري پروژه يك
و نامنقاشي به مسالهاي فضا ، در ايجادحجم و فرم و طرح شناخت در
(مواد) ماتريالها از ماكتهايي ساخت و (كردن راندو)آنچناني رنگهاي
از اندكي تنها زيرا.نيست مطرح چندان فني برايمتخصصان گوناگون
پوستي كاغذ روي را جايگاهآن و نظر مورد حجم كه كارشناسانهستند
.ميپردازند طرح يك قبول يا رد به آن ، ذهني تجسم با و ميكنند طراحي
آن تاريخ و دكوراسيون و داخلي معماري و معماري با كارشناسان اين
آن ، مبلمان و تزيين و حجم و فضا روي تمركز با اينان.دارند آشنايي
ايدهاي آن ، تزيين و يكطرح حل از پس و ميكنند آغاز بنا يك درون از
دست به چشمگير فرمهاي صورت به پارك يا شهر يك داخل برايتزيين
.ميدهند
در حالاتانسان با پيوند در پارك تزيينيك و خطها حركت نمونه ، براي
بايد جستوجو اين.ميگيرد صورت آرامش و استراحت ، هيجان كار ، مواقع
.سازد رهنمون دقيق و وساده هماهنگ و روان فرمهاي سوي به را ما
و باريك خيابانهاي در الهمانهايي ميان در كه زمين شكل از پيروي
مورد سازههايشهري در گرفته ، قرار عناصر ديگر و گوناگون ميدانهاي
جاي خود بناهايپيرامون ميان در چنان اينالهمانها.است نظر
يكايك با را خود پيوستگي موجود ، محدوديتهاي همه وجود با كه ميگيرند
قرار ديگر عنصر بر تمام دقت با عنصر هر كه چندانميكنند حفظ آنها
ارزشهاي داراي -آبنما يا ميدان دريك جمله از -تزئيني حيث از و گيرد
سنتي معماري سرشار منابع داراي كه كشورهايي درباشد هنري بهتر
برابر در انسان رفتار چگونگي:دارد وجود مشترك مساله يك هستند ،
.گذشتگان هنري ميراث
اگركشوري ادراك ، و ابداع فاقدنيروي و مبتذل تقليدگرا ، جهان در
وظيفه به واقع در كند ، حفظ را خود وموجوديت فرهنگي ويژگيهاي
.است كرده عمل خود تاريخي
آبنماها ، ديوارهاي ميدانها ، در كه معماريشهري در هنرمندانه آرايش
.است جامعهكنوني اجتماعي ارزشهاي ميكندحاوي نمود..و شهر
اول درجه در...و فرم الهمانها ، بر اشياء رنگها ، تضاد بنابراين
.ميگيرند قرار اهميت
محيطشهري هنري طراحي از جدا و ازهمه بيش آنچه ديواري نقاشي در
ديوارها آنهاروي كاربرد و رنگها گرفته ، تركيب قرار توجه مورد
دود و محيطي بهتركيبهاي ايران ديواري طراحاننقاشيهاي هرگاه.است
هنري نتايج آنگاه ميانديشيدند ، كردهاند احاطه را شهر كه غباري و
هنر به توجه و مطالعه حيث از كار ، شيوه اينميشد پديدار بهتري
گرفتهاند نشات يكديگر از دو هر كه متضاد و متفاوت شاخه دو در طراحي ،
.است شده انجام
و فكرها كافي ، امكانات ميتواندبرپايه باشد توانمند طراح اگر
بگيرد ، ميان آن جز و شناختي وجامعه تكنولوژي از را زيبا ايدههاي
مربوط محيط رادر شهري معماري و كند ارتباطبرقرار يافتهها اين
.كند اختراع
.شود خلاصه مصالح و حجم در تحول به تنها نبايد درشهر ، معماري كار
خشكي ميتوان است ، تحول نوعي خود كه تزيين روش از بهرهگيري با زيرا
انعطافپذيرتر و پرتحرك را آنها و قرارداد سايه در را شهري الهمانهاي
.ساخت
تزئينات و بناها درون با ارتباط در كه دكوراتورها و داخلي معماران
ايجاد در را مصالح و وسايل و امكانات همه ناگزيرند ميكنند ، كار آنها
آنان افراد ، اين درست انتخاب با.گيرند كار به دلنشين و زيبا محيطي
و فرم ويژگيهاي از بهرهبرداري بيشترين با شهرها داخل در ميتوانند
.كنند ايفا را خود نقش فضا
درالهمانهاي تحولاتي تهران ، زيباسازيشهرداري سازمان همت به البته
با اما.است شناختهشده اندازهاي تا حرفه واين گرفته صورت شهري
و معماري تكاملي شناساييروند و فرهنگي عميق بهريشههاي توجه
پديدههاي و گذشته از دقيق آگاهي با نيز و آن تاريخي تحليل و تجزيه
.پرداخت كشور شهري معماري زمينه در نو بياني جستوجوي به ميتوان آن ،
گونهاي به را آينده و گذشته اصولي ، شكلي در ميتواند فرايند اين
.دهد پيوند يكديگر به هماهنگ
پديد آن گرداگرد شهري عناصر الهمانهاييكه و نو فرمهاي ساختن
كافي اما است شهري محيط درست سويبافت به گام نخستين ميآيند ،
چگونهخواهند آينده در شهرها كه بايددانست كار اين براي.نيست
طراحان دستهاي رام معماري و تكنولوژيكي ايدههاي بايد واقع در بود؟
.كند پيدا فرم معماري تا شوند
تصاوير اشباحو و رنگارنگ فلزي ، ونماهاي ميدانها در امروز تهران
اين.است شده ندارندغرق تعلق شهري بافت هيچيكبه كه فرمهايي و
گرايي زيبايي آن و شدهاند هدفخلق و نيت يك به تنها سازههايتصنعي
امروزه.دارد وجود ترديد اينزيبايي ارزش در اما.بس و است
سليقههايي.ميكنند كار سليقههايگوناگون با شهري معماري طراحان
.ميكنند رد برخي و ميپذيرند را آنها گروهي كه
انسانياز و كمي و كيفي حيث از اهميتآن كه را شهري معماري طراحي
.ميدهند ممتازانجام طراحان دستكم برخورداراست ، والاتر ارزشهايي
بازديد در است ، ميتواند آمده جستار اين آنچهدر راستينگي
قرار تاييد مورد شهر گوناگون نقاط از وبرنامهريزان كارشناسان
حال ، همين در.هستيم روبرو شهر جديد و قديم مساله با ما زيرا.گيرد
از است ، درآمده تصور قابل غير گونهاي به امروزه كه سليقه مساله
دارد ، تغيير به رو پيوسته شناختي زيبايي و گرايي احساس ديدگاه
اين.دارد قرار مردم شخصي تمايلات تاثير تحت و است نامفهوم و بيثبات
و گونهگون ادعاهاي پيدايش به شهرها گستره در كه مسالهاي آن است
.است داده ميدان بيتصميمي و بلاتكليفي
مامبيگي حميد مهندس
كارشناس و طراح مهندس