ششم ، شماره 1449 سال ژانويه 1997 ، دي 1376 ، 3 شنبه13
|
|
است ضروري ما موسيقي ايراني هويت احياي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عليزاده حسين با گفتوگو
:اشاره
تازگي به ايراني موسيقي آشناي نام نوازنده و آهنگساز عليزاده ، حسين
عليزاده.است بازگشته كشور از خارج از خود آموزشي علمي ، سفر از
قابل و توجه مورد هميشه وديدگاههايش آثار كه موسيقيداني بهعنوان
اخيرش سفردارد گفتن براي بسياري استحرفهاي بوده تامل
با آنها از اطلاع براي كه داشته همراه به او براي تجربههايجالبي
.ميخوانيم كه شدهاست اوگفتوگويي
هنر و ادب سرويس
داشتيد كشور از خارج به كه سفري طي خود فعاليتهاي از ابتدا در
به امريكا كاليفرنياي دانشگاههاي از يكي دعوت به شما گويابگوييد
بوديد؟ رفته آنجا
كه دانشگاهي بود ، ايراني موسيقي آموزش سفر اين از من عمده هدف بله ،
چون رشتههايي در كه بود هنرهايزيبا دانشگاه ميكردم تدريس آن در من
به بخشي موسيقي ، رشته در.داشت موسيقيدانشجو و باله سينما ، نقاشي ،
من و ميشد تدريس ملل ساير موسيقي آن در كه داشت جهانوجود موسيقي نام
تئوري دروسيچون و داشتم عهده به را ايراني موسيقي تدريس بخش درهمين
سه و تار) ايراني وساز (گروهي و فردي صورت به) نوازي بداهه موسيقي ،
.ميكردم ارائه را (تار
همچنين.بود من عهده به نيز ايران بخش فصلي كنسرتهاي اينها كنار در
موسيقي آموزش به صورتجديتري به آن در كه داشتم هم ساز خصوصي كلاسهاي
مقيم ايراني جوان نسل و امريكايي هنرجويان براي آن شناخت و ايراني
چراكه بود جالب بسيار من براي كلاسها اين نتيجهميپرداختم امريكا
كرده پيدا موسيقيايراني به نسبت خوبي حس سريع پيشرفت ضمن هنرجويان
باور ميتوانستند سختي به كلاسها تعطيلي از پس كه گونهاي به بودند
من با چشمگريان با واقعا و است پايانرسيده به كلاسها كه كنند
.ميكردند خداحافظي
توضيح خودشان موسيقي با امريكا مقيم ايراني جوان نسل برخورد درباره
ميكنند؟ برقرار موسيقيارتباط اين با چگونه كه دهيد
هويت سمت به گرايش سال ، به 18 نزديك گذشت از پس كه بود جالب من براي
را ايران است ممكن حتي كه نسل ، اين ميان در ايران فرهنگي اصيل
.است زياد بسيار نديدهباشد ، هم
جوانان را ميآمدند من كنسرتهاي به كه كساني و هنرجويان از زيادي بخش
.ميدادند تشكيل نسل همين
خاص طور به شما وموسيقي ايراني موسيقي با ارتباطي چه غيرايرانيان
داشتند؟
قابل ما مردم براي تنها ايراني موسيقي:ميگويند كه گروهي نظر برخلاف
مثلا يا نميشود آن به توجهي دنيا سايرنقاط در اينكه و است درك و حس
تجربه بگويمكه بايد است درك غيرقابل خارجي يك براي پردهدارد ربع چون
.است اشتباه بيترديد نظر واين نيست سخنها اين كه كرد ثابت سفر اين
كه قراردادهايي موسيقيو كه گفتم من هم آنجا راديوهاي از يكي پاسخ در
مشترك موسيقيها تمام در آنچه اما كارماست ابزار دارد وجود موسيقي در
.است دوستي صلحو ارتباط ، براي انسانها مشترك احساس دارد اهميت و است
ابزار شود ارائه ويژگيهايي چنين داشتن با موسيقي وقتي است طبيعي
ارتباط آن با ميتوانند انسانها تمام و ميشود شناخته هم آن مناسب
.داشت وجود فضايي و حس چنين آنجا در من دركنسرتهاي.كنند برقرار
كه كردم هنديارائه موسيقيدان دو با مشتركي برنامه نمونه براي حتي
به.بود غيرغربي فرهنگهاي ميان ارتباط براي خوبي تجربه خود نوع در
وجود شرقي فرهنگهاي ميان كمتري ارتباط متاسفانه كه ميدانيم هرحال
.بهخودشان تا است غرب به نگاهشان بيشتر شرقي كشورهاي داردو
خواهد تاثيري شما آينده فعاليتهاي و آثار در تجربههايي چنين آيا
داشت؟
نگاه و ديد همراهميآورد به تجربهها اين كه اهميتي با نكته البته
ميكند هدايت را هنرمند كه است نگاه همين واقع در.است انسان در تازه
به.بكند كار چه خلاصه و كند تحقيق چگونه بسازد ، چه بنويسد ، چه
كه داشت من زياديبراي آموزنده نكات خارج در تدريس يكسال اين طوركلي
زمينهاي هيچ كه است كساني به موسيقيايراني آموزش چگونگي آنها از يكي
.ندارند موسيقيايراني در
شرقي كشورهاي ساير يا هند مثل ديگر كشورهاي بردم پي اينكه ديگر نكته
شكل همان به را خود موسيقي ميكردند تدريس آنجا در را خود موسيقي كه
ارائه خود فرهنگ در متداول شيوههاي و اصطلاحات همان با و خود اصيل
آموزش به خودشان ملي هويت بر مبتني و خود ملاكهاي با واقع در.ميدهند
كلاسهاي ساير در چون كه نبود اينگونه و ميپردازند موسيقي اجراي و
نه ، .كنند تقليد آنها از دارد وجود ديگري شيوههاي امريكا در موسيقي
است اهميتي با و جالب نكته اين.بود خودشان خاص دقيقا آنها شيوه
موسيقي دارد دوست را فرهنگها اين كه علاقهمندموسيقي يك كه چرا
.ميگيرد آنياد درست و اصلي ويژگيهاي و خصوصيات با را آنفرهنگ
در موسيقيايراني حضور جدي موانع يكياز نگرش همين شما نظر به
نيست؟ جهاني عرصه
ارائه اصول برمبناي دروس دنيا مهم دانشگاههاي در ببينيد.صددرصد
و باشد داشته حضور دانشگاهها اين در بخواهد كشوري موسيقي اگر.ميشود
تمام با فرهنگ آن اصيل و اصلي موسيقي آن واقعا بايد شود تدريس
.گردد عرضه آن ويژگيهاي و خصوصيات
به ميشود ، داده آموزش حاضر حال در درايران ما موسيقي كه شكلي اين
دانشجوي يك اگر الان.نيست ارائه قابل كشور از خارج براي وجه هيچ
او تصورات كنيم دعوت ايران به ايراني موسيقي آموزش براي را خارجي
از خارج در كه ايراني موسيقي ميكند تصور كه چرا ميريزد هم به كاملا
خيلي بايد ايران داخل در پس ميشود ارائه بعضا خودش هويت با كشور
موسيقي هنرستان برود نكرده خداي و بيايد داخل به اگر ولي باشد بهتر
واقعي ارزشهاي آن از چيزي هيچ كه ميشود متوجه وقت آن ببيند ، را ما
.نميشود تدريس هنرستان اين در درستي روش هيچ با موسيقي
غربي موسيقي طريق از ايراني موسيقي بايد چرا كه است مهمي نكته اين
گردد؟ تدريس يا و شود تئوريزه
هويت با اندازه چه تا ايراني موسيقي آموزش حاضر شرايط در شما نظر به
دارد؟ تناسب ما ملي
چه.نيست اينهويت با متناسب هم درصد كهده بگويم ميتوانم جرات به
و كمبودها اين تمام اماعليرغم.هنرستانها در چه دانشگاههايما در
نيرواستفاده اين از منتها دارم ايراناميد جوان نيروي به مشكلات
من نظر به مسئله اين.است اشتباه ما آموزشي شيوه چون نميشود درستي
موسيقي اهل تفكرات البته است جديتر سيما و صدا موسيقي مسئله از حتي
در نشود ، متحول آنها تفكرات تا كه معني اين به.دارد اهميت نيز ما
در غربي كلاسيك موسيقي بناست اگر يعني.كرد كاري نميتوان خصوص اين
.باشد دنيا در آن روز تحولات با همگام و منطبق بايد شود تدريس اينجا
همين صاحبنظران به آن برنامهريزي بايد نيز ايراني موسيقي خصوص در
تا.كنند تلاش هم با مسائلخودشان حل ضمن آنان تا واگذارشود رشته
.شود تدريس ايراني هويت با واقعا ايراني موسيقي آموزشي ، مراكز در
ميخواهيم ما آيا.روشننيست آموزش در هدفها حاضر حال در متاسفانه اما
تا اركستر؟ يانوازنده آهنگساز؟ نواز؟ بداهه يا كنيم؟ تربيت رديفدان
موضوعياست اين.بينتيجهاست كارهايديگر تمام نشود حل اينمسائل
پس.است ضربهخورده آن از انقلاب از چهپس و قبل چه ما موسيقي كه
به گرايش و ايراني آموزشموسيقي نحوه در اساسي ودگرگوني تحول
.است ضروري ما موسيقي ايراني هويت احياي سمت
است ، همراهبوده خوبي تجربههاي با سفرشما كه ميرسد نظر به چنين
بازگشت آيا ادامهنداديد؟ را تجربهها اين چرا اينجاستكه سوال اما
ميباشد؟ كشور جديدفرهنگي شرايط دليل به بهايران شما
هم اول از آنكه نخست.شود روشن بايد نكته چند سوال اين به پاسخ در
با دارم دوست كه ديگر امانكته.باشم آنجا در سال يك مدت من بود قرار
راحت يا سخت شرايط كه است اين بگويم شاگردانم و موسيقي علاقهمندان
كشور اين در و هستم ايراني اينكه از من.ماست خود به مربوط ما كشور
و خاكم و آب اين عاشق اينكه براي.ميكنم غرور احساس ميكنم زندگي
به گاهي از هر اگر.ندارد معني من براي زندگي اينجا در بودن بدون
ميخواهم كه است دليل اين به بيشتر هستم دور ايران از مدتي سفري علت
.كنم كار موسيقي اين براي و بپردازم ايراني موسيقي بيشتر معرفي به
نميتواند كشور در من نبودن يا بودن براي دليلي آسان و سخت شرايط پس
كارهاي و بودهام ايران در شرايط سختترين در من كه ميدانيد شماباشد
پس من نميكرد هم تغييري شرايط اگر حال هر به.كردهام ارائه را خود
نميشود باعث ديگري عامل هيچ.بازميگشتم ايران به دوره اين پايان از
من:شاملو قول بهنباشم يا باشم اينجا در كه بگيرم تصميم من كه
.هستم اينجايي
كه ميكند رامطرح سئوال اين ايران در موسيقي مسائل به شما تازه نگاه
داريد؟ درنظر را برنامههايي چه آينده براي شما خود
خصوص در من تفكرات و شيوهها كه نيست اين معنايش من گفتههاي البته
.دارم را آنها تغيير قصد و است بوده اشتباه ايراني موسيقي
هيچ ولي هستند ما فرهنگي سنتهاريشههاي كه گفتهام اتفاقاهميشه
امروز آنچه.يكديگرند تداوم در دو اين بلكه تحولندارند با هم تقابلي
وارداين من.ميآيد شمار به آينده براي سنتي ميشود ، تحولناميده
و فضا همين وليقطعا ميكنم دنبال را سابق فكر بلكه نميشوم دعواها
چيزي هر كه تاكيدميكنم باز.است گذاشته مثبتي اثر من روي تجربهها
نو فكرهاي ظهور مانع بايد نه.بگيرد قرار خودش درست جايگاه در بايد
بلكه ببريم بين از را خودمان ريشههاي داريم حق ما نه و شد
آينده نسل به را سنتهايخودمان و ريشهها دقيق صورت به كه وظيفهداريم
.بود خواهم و بوده آن پي در منهميشه كه است كاري اين.كنيم منتقل
واپسگرا ولي هويتهستند داراي شاگردانم كه است من افتخار باعث اين
خود براي عمر پايان تا خوردهام قسم من كه است رسالتي اين.نيستند هم
بيشتري انرژي و عشق با من كه كنم اضافه بايد هم را اين.باشم قائل
.رود هدر انرژي و عشق اين ندارم دوست متقابلا ولي كنم كار تا آمدهام
موسيقي خصوصي مدارس تاسيس كه منآموخت به سفر اين و هنرستان تجربه
.مفيدباشد بسيار ميتواند
تا باشد داشته را لازمه امنيت نظر همه از بايد نيز مدرسه اين البته
.كنيم دنبال و پياده موسيقي درباره را خود ديدگاههاي بتوانيم
اين قالب تادر هستم شاگردانم از بزرگي گروه تشكيل درصدد من همچنين
.بپردازيم موسيقي ارائه به گروه
و اجرايبرنامهها جهت در من كه دولتي امكان تنها ميگويم ديگر بار
.است امنيت دارم ، انتظار خود ديدگاههاي
كه است كساني تمام حق اين ميكنم فكر البته.نميخواهم چيز هيچ ديگر
.است رسيده اثبات به سالفعاليت چندين طي آنها ارزشهاي و صلاحيتها
هر و شكوفا و سالم جامعه هر لازمه هنرمند هنرو براي امنيت وجود خلاصه
ميرمنتهايي سيدمجيد:گفتوگو.هويتاست با تمدن