ششم ، شماره 1451 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 5 دوشنبه15
|
|
نقاشي بزرگ دنياي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آريا گالري در نقاشي نمايشگاه برپايي مناسبت به
تا 11 از 6 حبيبيان مرجان و سالارزاده هومن نقاشي آثار از نمايشگاهي
.شد برگزار آريا نگارخانه در دي
ابتداي در نقاشيهنوز با برخورد نوع و ساختار نظر از سالارزاده آثار
شور نتوانستهاند ولي هستند گويا اكسپرسيونيستوي تابلوهاي.است راه
به بزرگ آدمهاي مختلف دستمايههاي و كنند همراه شعورنقاشانه با را
سادگي نوعي به بخواهد اگر وي.ميشود ديده بسيار ضعف با كارش در وضوح
و گيرند قرار يكديگر كنار در قدرت با بايد ساده عناصر همين برسد ،
انسجام به شلوغي در بخواهد كار چنانچه و باشند ديگري جوابگوي هريك
خاص ديدگاهي نقاش ، اين ميرسد نظر به.دارد وجود مسئله همين نيز برسد
.است اوليه تجربههاي حال در و ندارد گفتههايش بيان براي
كار انتزاعي شيوهاكسپرسيونيستهاي به كه نيز حبيبيان مرجان آثار در
فرمها و خطوط در آزادي نوع و زيبا بيان و بودنقلمها روان ميكند ،
.است اميدواركننده
بسياري نامناسبدر رنگهاي دليل به رنگ كاربرد و استفاده اما
.بيانيشدهاند ارزش فاقد و چرك تابلو ، قسمتهاي
كنار در حتي و ميكنند عمل خوب ديگر ، قسمتهاي از بسياري در رنگها
.ميرسند بصري تعادل به يكديگر
انجام اخيرشگفتگويي نمايشگاه برپايي بهانه به حبيبيان مرجان با
.ميآيد پي در كه است شده
اينرشته به چطور و شديد نقاشي كار مشغول زمان چه از
كپي به آبرنگ با بعدها و ميكردم نقاشي كودكي دوران از آورديد؟ روي
به سپسنداشتم استادي زمان اين درميپرداختم بزرگان نقاشيهاي
از وسيعتر بسيار گرافيك ، ميكردم گمان و يافتم راه گرافيك مدرسه
رفتم كلاسهايي به كنم كار قويتر آنكه براي دليل همين به.است نقاشي
جزء گرافيك دانستم و كرد تغيير نقاشي به نسبت نظرم آنجا در كه
و مباني دانشگاه ، در.دارد بزرگي دنياي نقاشي و است نقاشي شاخههاي
مسلميان آقاي با سپس و گرفتم تعليم جعفري آقاي از را ابتدايي اصول
و كردم آغاز را مطالعه شدم ، فارغالتحصيل اينكه از پس.كردم كار
.باشد صحيحتر شايد كه ميگذارم قدم جديدي راه در ميكنم فكر اكنون
ميبينيد؟ چطور را ايران امروز نقاشي وضعيت
ميرسد ، راه هركساز و دارد وجود عرصه اين در گروهبنديهايي اكنون
تازه كه كساني است ممكن هميندليل به.ميشود داده او به استاد نام
اشتباه راههاي استادان اين قاطع گفتههاي ميشوند ، با رشته اين وارد
.رابروند
دهيد؟ توضيح بيشتر كرديد اشاره كه گروهبنديهايي مورد در
كارهاي و شناختهشدهاند كه دارند حضور نقاشي عرصه در گروههايي
گروهها اين كنار در ديگري امادسته.دارد قرار خوبي سطح در آنها
.نيستند نقاش كه ميگيرند قرار جامعه موردپذيرش و ميكنند رشد
و بازار و كوچه در كه ميدهد رخ دليل اين به اتفاق اين متاسفانه
ما مدارس در.نميشود هنر از درستي استقبال جمعي ارتباط رسانههاي
معلم دارد حق هركس.ميشود داده هنر آموزش ممكن ، شكل بدترين به اكنون
معلم كار در دخالت به محق را خود اولياء و مدرسه مدير هر و شود هنر
.ميدانند هنر
ميبينيد؟ چگونه را نقاشي گالريهاي
و شده منسجمتر و بهتر بسيار اخير سال چند در گالريها اين فعاليت
متخصص يك اگر ميكنم فكر من ولي.است يافته افزايش نيز گالريها تعداد
.خواهدرفت بالا نمايشگاهها سطح شود ، گرفته نظر در هرگالري براي هنر
را خود خاص وجغرافياي فرهنگ ايراني ، انسان يك عنوان به ما هنرمند
ميان اين در و روبروست نقاشي تجربهجهاني با ديگر سويي از و دارد
اين به توانستهايد ميكنيد فكر شما آيا.است گسستهايي و انفصالها
اوليه تجربه حد در فعلا من كارهاي دهيد؟ پاسخ تناقضها و گسستها
بسيار بحث اين.باشم قضيه اين جوابگوي كارم در ميكنم سعي و است
.باشد آن درگير بايد هنرمند هر كه است وسيعي