ششم ، شماره 1452 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 6 شنبه16 سه
|
|
!بنويس حالا همين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
بخشيد؟ سرعت را علوم و رياضيات يادگيري ميتوان نوشتن آيابا
بدانند بايد ازكجا و چگونه مادر ، و پدر معلم ، از اعم ياددهندگان
تا ياددادنها در آنها وموفقيتهاي داشتهاند موفقيتآميز دادنهاي ياد
است؟ بوده ميزان چه
و ميفهمند فرزنداندانشآموزمان كه داريم زيادي بسيار نمونههاي ما
ياد يا فهميدهاند كه را آنچه ولينميتوانند ميگيرند ، هم ياد
.ببرند سود آنها از موقع به و بيانكنند گرفتهاند ،
ازدانستنيها ، است مجموعهاي خود.است خود بيان توان نوشتن
به شده ، انجام اثريادگيريهاي در كه طرزتلقيهايي و بينشها آگاهيها ،
باشد ، بيشتر بينشها و قدردانستنيها ، آگاهيها هرميآيند دست
حالت اين در.بودهاند موفقيتآميزتر يادگيريها كه است نشاندهندهاين
قدر هر و ميافتد اتفاق گيراتر و سادهتر روشنتر ، دقيقتر ، خود بيان
محسوستر تشتت و ضعيفتر منطق بيشتر ، ابهام كمتر ، دقت با خود بيان
موفقيتآميز يادگيريهاي ميزان و درجه كه است آن نشان بپذيرد ، صورت
.است شده انگاشته سرسري يا است ، بوده پايين
بدانيم ازكجا و چگونه مادر ، يا پدر معلم ، از اعم ياددهندگان ، ما
تا ياددادنها در ما وموفقيتهاي داشتهايم؟ موفقيتآميز ياددادنهاي
است؟ بوده ميزان چه
به ميتواند هركس.نيست ساده ميكنيم ، فكر كه آنقدرها سوال اين پاسخ
در كه تجربههايي حتي و بينش آگاهي ، دانش ، ميزان به نسبت خود ، زعم
و سادهترين شايد.باشد داشته آمادهاي جواب دارد ، زمينه اين
كه ياامتيازهايي كهامتحان ، نمره باشد اين پاسخ متداولترين
عدم يا موفقيت ميزان و درجه ميكنند كسب مختلف آزمونهاي در بچهها
.ميدارد معلوم را آنان يادگيريهاي موفقيت
به زيرا.قانعكنندهنيستند وجه هيچ به مشابه پاسخهاي و پاسخ اين
ياد.بگيرند نمره تا يادميگيرند بچهها كه دانستهايم تجربه
آنچه ميتوانند كمتر ما يادگيرندگان.ببرند بهره آن از تا نميگيرند
دهند دخالت خود اجتماعي و خانوادگي فردي ، زندگي در گرفتهاند ، ياد را
.بخشند ارتقا را كردن زندگي كيفيت خود آموختههاي كمك به و
آنچه به بدهيم ياد خود يادگيرندگان به بتوانيم ياددهندگان ما اگر
ديگر ، سخني به كنند ، بيان را انديشهشان و بينديشند ميگيرند ، ياد
آموختهها وقت هيچ دهند ، دخالت ميكنند ، كه يادگيريهايي در را خودشان
نخواهند سرسري ميگيرند ياد را آنچه يا برد ، نخواهند ياد از را
.انگاشت
و ميفهمند فرزنداندانشآموزمان كه داريم زيادي بسيار نمونههاي ما
ياد يا فهميدهاند ، را آنچه ولينميتوانند ميگيرند ، هم ياد
صورت اين در.ببرند سود آنها از موقع به و بيانكنند گرفتهاند ،
بگوييم است بهتر يا نفهميدهاند ، آنها كه كنيم بايداعتراف
.نداشتهاند موفقيتآميز يادگيريهاي
تلاشيدهاند و كاركردهاند موضوع اين روي زيادي انديشمندان و متخصصين
قابل و عملي راهكارهاي آن ، براي كنندو كشف را مشكل اين بروز علت
.آورند دست به اجرا
را مشكل اين كه است دانشگاه استاد چهار به متعلق راهكارها از يكي
و تعليم استاد (1)ريان جينين.افتادهاند چاره فكر به و كردهاند درك
.است Tampe شهر در آريزونا ايالتي دانشگاه تحقيقات دستيار و تربيت
دستياران ترتيب به (4)زامبو ران و (3)لند جوگله ،(2)ريلرو پيتر
آريزوناي ايالتي دانشگاه در رياضيات آموزش و زبانآموزي علوم ، آموزش
شماره در دانشگاه استادان اين.هستند (Phoenix) پونئيكس شهر در غربي
عنوانهمين با مقالهاي در (5)معلمان حرفهاي ماهنامه سپتامبر 1996
:ميگويند بنويس حالا
هيجانآفريني نوو انديشههاي جستجوي در مدام رياضي و علوم معلمان ما
ميگذرد ، درس كلاس در آنچه تابه برانگيزاند را دانشآموزان كه هستيم
نتيجه اين به ميكنيم ، فكر كه تازهاي و نو هرراهكار به.شوند همراه
چون.شوند همآويز بانوشتن بايد علوم و رياضي درسهاي كه ميرسيم
پيشرفت و ميبخشد ارتقاء را علمي آموختههاي از استفاده توان نوشتن
.ميكند تقويت را شاگردان
گرفتن ياد براي نوشتن منظور به است برنامهاي بنويس ، حالا ترفندهمين
را كلاس وقت دقيقه چند فقط كه برنامهاي.علوم و رياضيات درسهاي در
معلمان نفع به هم و شاگردان نفع به هم معنيداري ، طرز به اما ميگيرد ،
ميكند فراهم دانشآموزان براي را فرصت اين تنها نه ترفند ، اين.است
را آنها علاقه بلكه بپردازند ، خود باورهاي و انديشهها مبادله به تا
.ميدهد افزايش ميگيرند ، ياد كه موضوعي به نسبت
كه محضاين به چون ميبرند ، سود شيوه اين از نيز دهندگان ياد
خوبي به معلمان و كارميشوند مشغول ميآيند ، كلاس به دانشآموزان
خود شاگردان استنباط و درك قدرت و پيشرفت ميزان ديدباني به ميتوانند
.بپردازند درس موضوع زمينه در
آسان اجراي
كلاس وارد دانشآموزان.است آسان خيلي بنويس حالا اجرايهمين مراحل
به ميشود مربوط خودشان شخص به آن كهپاسخ سوالي ميبينند و ميشوند
تنهايي به بايد دانشآموزي هر.است شده نوشته سياه تخته روي واضح طور
است ، گرفته ياد گذشته (هاي)درس در را آنچه و دهد پاسخ پرسش اين به
.بنويسد دقت به
آنهم دقيقه ، چند معمولا.نميگيرد زيادي وقت پرسش اين به دادن پاسخ
معلم كه است زماني همان درست دقيقه چند اين.درس شروع از قبل
غياب و حضور به دانشآموزان ، يادگيري پيشرفت ديدباني بر علاوه ميتواند
تازه درس شروع براي مقدمتا كه را كارهايي ساير و كند توجه هم آنها
.دهد انجام است ، لازم
نفرميخواهد چند از معلم كردند ، تمام را نوشتن بچهها وقتي
آنچه دقيقا بايد هرداوطلب البته.بخوانند را پاسخشان داوطلبانه
مجالي او براي پاسخ نوشتن چون.است ، بخواند نوشته كاغذ روي را
توانسته كه آنجا تا و كند جور و جمع را افكارش تا كردهاست فراهم
.بپردازد خود نوشتاري و فكري اشتباههاي تصحيح به است ،
باز محيط
به معلم راميخوانند ، خود پاسخهاي داوطلب دانشآموز چند كه آن از پس
.بكنند را كار همين ميخواهد دانشآموزاننيز ساير از پراكنده طور
در مثبت يا نمرهمنفي يا امتياز نوع هر دادن باشيم داشته توجه بايد
برنامه شكست به دادن زيراامتياز.است ممنوع برنامه اين اجراي
كه آيد وجود به محيطي ميشود سبب آن ، اجرايآزاد ولي.ميانجامد
و تخيل و كنند بيان را خود نظريات و عقايد بتوانند دانشآموزان
.گيرند كار به دارند ، توان كه آنجا تا را تفكرشان
ميتوانند ميدارندو نگاه خود نزد را نوشتههايشان بچهها انتها ، در
.دهند قرار موردبازبيني بياورند دست به فرصتي وقت هر
ميشود متوجه خوبي به معلم دانشآموزان ، پاسخهاينوشتاري به توجه با
باشند نفهميده اگر.نفهميدهاند يا فهميدهاند را گذشته درس آنها كه
كار به ديگري شيوه بار اين و كند تكرار را آن كه ميافتد فكر اين به
.كنند درك را او درس بچهها تا ميگيرد
سوالها نوع
كه آورند وجود جويبه بتوانند كه هستند آنهايي مناسب و خوب پرسشهاي
ارتباط خود روزمره زندگي با را باشند ، موضوع قادر دانشآموزان آن در
در كه سوالهايي بهترين.كنند حس وجود تمام با را اينارتباط و دهند
است ممكن.است (6)پاسخ باز دارند ، پرسشهاي كارآيي راهكار اين
با اما برسد ، نظر به مشكل ابتدا در سوالها گونه اين پاسخ نوشتن
.شد خواهد آسان كاملا سودمند فرصتهاي اين تكرار
:بنويس حالا ترفندهمين در
اين.ميشود داده پاسخ يانه باآري كه بكند پرسشي نيست مجاز معلم
پاسخ به محدود را آنها و ميدهد جلوه سبك را بچهها مشكلات پرسش ، نوع
.ميشود ملالآور و نميدهد بها تفكرشان به كه ميكنند كلمهاي يك
بچهها كه آنچه با ميشود سبب او پرسش هر كند پيدا اطمينان بايد معلم
ارتباط شوند ، درگير و دمخور آن با مدرسه بيرون در دارند انتظار
در كه را آنچه كنند احساس ميكند كمك آنها به ويژگي اين.باشد داشته
آنها.دارد اهميت آنها براي واقعا ميخوانند ، علوم و رياضي درسهاي
فعاليتهايي براي ميتوانند علوم و رياضي درسهاي كه شد خواهند متوجه
و موثر كمك ميجويند ، شركت آنها در مدام و ميكنند روزمره زندگي در كه
.باشد كارسازي
كمك او به نيز نوشتنسوالها در بخواهد دانشآموزان از ميتواند معلم
معلم پرسشهاي كه ميآورد وجود به بچهها در اطميناني مسئله اين.كنند
.ميشود مربوط دارد ، وجود احساسشان و فكر در كه آنچه به
باز عقيده برايابراز ميداني خود ، پرسشهاي با كند سعي بايد معلم
پرسشهاي.باشند (7)اوبايدنظرمدار پرسشهاي آيد ، كلاس به.بگذارد
.بشمارند مهم را خودشان نظرهاي و عقيدهها بچهها ميشوند سبب نظرمدار
دست به علوم و رياضي به نسبت بيشتري مثبت احساس ترتيب ، اين به
شخص به و است عميقتر كه ميبينند سطحي در را موضوع چون ، ميآورند ،
.ميشود مربوط آنها
دارد ادامه