ششم ، شماره 1453 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 7 چهارشنبه 17
|
|
شست را سينما پرده كه مردي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خانه در سازدهني و تنگسير فيلمهاي بررسي و نقد جلسه از گزارشي
سينما
دوفيلم نمايش به گذشته هفته خانهسينما فيلم كانون هفتگي جلسه
سازدهني.داشت اختصاص نادري ازساختههايامير وتنگسير سازدهني
و كودكان زندگي سياه و فقيرانه فضاي نمايش اجتماعي مايه درون با
كه ناماميروست به نوجواني حكايت فيلم.است جنوب در بندري نوجوانان
او برابر در بيشماري حقارتهاي به را او دوستش سازدهني به دلبستگي
را سازدهني ميكند وادار را او عاقبت ذلتها همين اما ميكشاند وديگران
تجربي ساختار و سازدهني با تقابل در اما تنگسير.كند پرتاب دريا به
نام بازيگران با همراه حرفهاي سينماي به متعلق است فيلمي گونهاش
از بعضي به وديعه هزارتومان سپردن پي در تنگسيري محمد.روز آشناي
تكتك و ميافتد انتقام فكر به آنها ندادن پس و بوشهر بندر بزرگان
حمايت با كه حالي در و درميآورد پاي از كهنهاش اسلحه با را آنان
.ميگريزد ديگري دياري به روبهروست بندر مردم همهجانبه
وماني (سينمايي منتقد) گلمكاني فيلم ، هوشنگ دو اين نمايش از بعد
عموم هرچند).فيلمهاپرداختند تحليل به (سابقنادري دستيار) پتگر
به اشاره ضمن گلمكاني درابتدا.(بود متمركز تنگسير روي صحبتهابر
سينماي يعني) ايران سينماي در ريشهدار سنتي به متعلق تنگسير اينكه
ضعيفترين نگاهشخصي از را تنگسير:گفت است ، (مظلوم رعيت و ظالم خان
ديگر با و است ادبينادري اقتباس تنها فيلم نادريميدانم فيلم
قضيه از بعد و چهل دردههاست ناهمخوان بسيار نيز ساختههاياو
بعداز سالهاي در حتي و شد بسيارساخته فيلمهايي چنين نمونه انقلابسفيد
از خيلي كه نمايشدرآمد به (ژانر) سبك ازاين ديگري فيلمهاي هم انقلاب
تهيهكننده به ازجهتهايي شايد ضعف اين.است ازتنگسير قويتر آنها
سينماي تهيهكننده براي را اولش فيلم دو يكي هرچند نادري بازگردد ،
را حساسيتي چندان آنها كم هزينه اما بود ساخته زمان آن حرفهاي
در را زيادي حساسيت زياد هزينه لحاظ به تنگسير اما نكرد برانگيخته
نوعي فيلم بازيگران از يكي تهران فيلم جشنواره در بعدها.برداشت
توسط و تهيهكننده فشار با فيلم صحنههاي از بسياري كه كرد افشاگري
كار نتيجه.شد ساخته (بازيگر) وثوقي بهروز و (فيلمبردار) حقيقي نعمت
سالها سينماينادري با من است بسيارنااميدكننده ميبينيم كه را
زندگيام برترينفيلمهاي جزو را او وحتيتنگناي كردهام زندگي
ضمن ادامه در گلمكاني.نيست نادري براي گويي اماتنگسير ميدانم
مذهبي جنبههاي به جا تاكيدهاينابه و فيلم سياسي بهلحن اشاره
اما بود سياسي كاملا فيلمي خودش زمان در تنگسير:گفت و پرداخت فيلم
اين در.يافتم آزاردهنده بسيار را آن شعارهاي ديدم را فيلم كه امروز
و نابجا تاكيدهاي.نيست خبري رفيق خداحافظ و تنگنا ظرافتهاي از فيلم
جنبههاي ديگر جهتي از:ميزند لطمه فيلم به زيادي حد تا اغراقآميز
نميكنم فكر و است انقلابي بعضي و تسليمطلبانه بعضي فيلم مذهبي مشخص
دوم دوره در نادري:كرد اضافه گلمكاني.باشد شده حساب خيلي
شماره به شماره درمنهتن.ميكند توجه خيلي پرداخت به فيلمسازياش
اما ميشود عوض فرم و شكل تنها و است مرثيه و تنگنا همچون فيلم مضمون
در همچنين گلمكاني.ميآيد در آب از خندهدار كمي نيست فضا آن آدم چون
فيلمهايبهتري نميكرد مهاجرت امريكا به نادري سوالاگر به پاسخ
را ملاحظات كه احترامياست قابل انسان من نادريبراي:گفت ميساخت؟
امروز او كه اين ميگويد ما ميگذردبه درونش آنچه و كنارميگذارد
او بهرفتن ربطي ميسازد ضعيفي وفيلمهاي ميكند زندگي نيويورك در
او رفتن.ميساخت ضعيفي فيلمهاي و ميماند جا همين او بود ممكن.ندارد
.است شخصي مسئله يك
و نادري از ناگفتههايي بهبيان نيز پتگر ماني جلسه اين در
ساختنسازدهني لحاظ به اغلب را نادري:گفت و پرداخت فيلمهايش
همه اينكه آن و دارد معروف جمله يك او ميداننداما موفقي فيلمساز
خودم تكرار از من اما بسازم فيلم سازدهني همچون ميخواهند من از
.متنفرم
خود شخصي اززندگي بازتابي نادري تمامفيلمهاي كه است اين واقعيت
پرويز و شيردل سويكامران از نفس حديث اين زمان درآن حتي و اوست
يكسري گفت بايد تنگسير درباره.ميگيرد قرار تاييد هممورد دوايي
ظاهرا.شود نادريواگذار به فيلم اين شدساخت موجب اتفاقات از
پيدا اختلاف تنگسير ساخت برسر كيميايي با فيلم عباسيتهيهكننده
به را قبلي فيلمهاي فني و فيلمبرداري تيم همان نهايت در و كرد
متكي بسيار فيلمنامه.گذاشت نادري اختيار در اسكوپ رنگي فيلم اضافه
و است خطي و داستانگو هم روايت نوع اينكه ضمن است چوبك صادق كتاب بر
در و نيست خبري ميشناسيم مدرن سينماي عنوان به امروز كه پيچشهايي از
تنگسير از بعد.سينما تا است ادبيات بر متكي بيشتر فيلمنامه حقيقت
داشت اختيار در دست اين از فيلمهايي ساخت براي بسياري امكانات او
به او ميخواستند كه كساني به آشكارا بعدياشمرثيه فيلم ساخت با اما
.كرد پشت بازگردد سينما نوع اين سوي و سمت
در:وگفت پرداخت فيلمساز اين خاطراتياز بيان به پايان در پتگر
صداي سيستمهاي نادريتمام آزادي سينماي در فيلمدونده نمايش زمان
ساخت براي او.شست را نمايش كثيف پرده و كرد راتنظيم سينما
سازدهني سازنده را خود ميافتاد كارش در گرهي وقت هر بعدي فيلمهاي
معيار اگر ميشناسند فيلم اين با را او همه جنوب در.ميكرد معرفي
سازدهني باشد آن محبوبيت اثر يك ماندگاري مورد در ما قضاوت
.اوست فيلم ماندگارترين