ششم ، شماره 1453 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 7 چهارشنبه 17
|
|
است؟ يافته افزايش جامعه در خشونت آيا
چرا؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تقويت و شادي روحيه گسترش خشونت ، از جلوگيري راههاي از يكي
به و ميشود يافت چيزي چنين كمتر ما رسانههاي در.است مردم انبساط
كه است سطحي آنقدر گاه نيز سيما شاد ظاهر به برنامههاي مثال عنوان
.ميشود شدنبيننده عصبي موجب
جرم شريك خود قتلمادربزرگ در كه نوجواني تربيت ، و اصلاح كانون در
يا نوجواني همنشين شده دستگير موادمخدر پخش جرم به يا و بوده
.است حبس در ساندويچدزدي يا جوجهدزدي كهبهدليل است كودكي
خلال از حتي ميتوان را اين.است يافته افزايش ما جامعه در خشونت
مردم به انتظامي نيروي مكرر هشدارهاي.آورد بدست نيز جرايد اخبار
آزاريها ، كودك تكرار حيلهگريها ، انواع مقابل در هشياري بر مبني
جرح ، و ضرب با همراه سرقتهاي مسافربر ، مسلحانه ، قتلرانندگان سرقتهاي
نفري چهره ، گروه 12 هزار مرد شب ، خفاش مانند گروههايي يا ظهورافراد
...و زنجاني جوان سركردگي به افغاني
نقاط در جمعيت تراكم كه چرا.است طبيعي افزايش اين منظر ، يك از
به ميل مالي ، فرصتهاي رفتن كف از نيازها ، تنوع روابط ، پيچيدگي شهري ،
در خشونت افزايش عوامل از ميتواند ديگر مهم مولفه چند و هدف و تنوع
.باشد جامعهاي هر
مثلا كه -سايركشورها و ايران در خشونت آماري مقايسه ديگر سوي از
مورد نفر يك دقيقه ده هر در.ميرسد قتل به نفر يك دقيقه پنج هر در
هنوز ما ، كشور در خشونت كه ميدهد نشان -...ميگيرد قرار جنسي تجاوز
جهان ، در خشونت معدل حتي و بزرگ كشورهاي از بسياري با مقايسه در
.است پايين بسيار
آرامش به گرايش شرقي جوامع روح كه داشت توجه بايد خود نوبه به اما
اگر حتي -مييابد افزايش خشونت جوامع اين در وقتي روي اين از.دارد
.بود هشيار بايد -باشد كمتر جوامع ديگر به نسبت
حوادث.است خشونت كيفيت به توجه خشونت ، مورد در اساسي نكات از يكي
و پيچيده به خفيف و ساده از گذر حال در خشونت كيفيت كه ميدهد نشان
.است (خشنتر) خشن
اما.ميگرفت مسلحانهصورت سرقت نيز قبلا ما كشور در مثال عنوان به
ما كشور در.بستند مسلسل بهرگبار را مردم سارقين اخير ، موارد در
.است شده بيشتر شده مثله اجساد كشف اما.ميگرفت صورت قتل نيز سابقا
در كيفي تغيير از حكايت است فراوان آن مثالهاي كه دست اين از مواردي
قول به كه چراباشد بحرانزا ميتواند پديده اين و دارد ، خشونت
ديگر عبارت به است ستمكاري آغاز ستمگران ، كردن تماشا:كنفسيوس
خشونت سمت به را جمعي روح مرور به ميتواند خشونت با مستمر برخورد
.باشد راهنما
از وصاحبنظران كارشناسان زمينه اين در:است شده چنين چرا اما
:آمد خواهد آن حاصل كهپرداختهاند موضوع به مختلف ديدگاههاي
آن مشكلات و انتظامي نيروي
دريافت نيرويانتظامي از را لازم اطلاعات و آمار نميتوان راحتي به
قولهاي نقل و عيني براساسشواهد ميتوان فقط روي اين از.كرد
و نقد آن به نسبت و آورد بدست ايننيرو وضعيت از طرحي پراكنده
.داشت ارزيابي
.است شده شدتپيچيده به اخير دهه دو ويژه به خود ، روند در ما جامعه
سازي تاريخ رخدادهاي تعدد بهواسطه نگرشها و رفتار در پيچيدگي اين
.است جريانداشته آن در كه است
شتابي با نه پيچيدگي اين روند كه ميدهد نشان نگرشها و رفتارها بررسي
.است حركت در شتابيلگاريتمي صورت به بلكه حسابي
با همگام خودرا بتواند كه است نيرويي برتر ، نيروي شرايط ، اين در
.سازد پيچيدهتر روند ، اين
موارد در نمايشيجز يا مكتوب طنز ما جامعه در هماكنون مثال بهعنوان
افراد ذهني پيچيدگي كه ندارد ، چرا مطلوبي وضعيت وجه هيچ به استثناء
گيرايي طنزها نتيجه در است ، طنز اين ساختارپيچيده از فراتر بسيار
.راندارند لازم
از پيچيدهتر و عميقتر تعقل ، و تفكر مختلف عرصههاي در ما مردم امروزه
گروههاي نيز بزه عرصه در شدت ، همين با اما.هستند خود گذشته نسل
در پيچيدگي اين.شدهاند پيچيدهتر نيز اجتماعي آسيبرسان و ناهنجار
ارتكاب نحوه و ارتكاب وسايل اهداف ، انگيزشي ، رواني ، ساختار عرصههاي
نظم حافظ نيروهاي كه ميدهد نشان شواهد احوال ، اين با.است بوده جرم
.نشدهاند مجهز و پيچيده ميزان همين به ما جامعه در
موارد درجامعه ، نظم حفظ به مربوط مختلف شاخههاي دانشجويان گفته به
با چنداني تفاوت آنها آموزشي-علمي فعاليت و تدريس نحوه و درسي
.ندارد قبل دهههاي
به كه آسيبشناسياجتماعي متخصصين و جامعهشناسان و روانشناسان تعداد
سيستم.است اندك خدماتميدهند نيروها اين به عملي -علمي صورت
حتي.ندارد وجود بزهها آماري وتحليل تجزيه براي مجهز رايانهاي
درباره كلي اجماع و جامع تحليل نيروها اين در احتمالي محققين
.ندارند آن در موثر عوامل و بزهكاران بزه ، مختلف شاخههاي
افراد شرايطجذب از اعم نيروها اين امكانات نيز عملي عرصه در
آوردن فراهم خبره ، جذبافراد جهت تسهيلات اعطاي مستعد ، -علاقهمند
قابل وجه هيچ به -!شهري گشت براي سالم اتومبيل حتي مدرن ، تجهيزات
وخبره قديمي نيروهاي از بسياري:ميگويد وي زمينه اين در !نيست ستايش
عملا اما رفتهاند مسئوليتهايدفتري طرف به سن ، رفتن بالا دليل به ما
قادر ما متعدد دلايل به كه چرا پيدانميشود آنها براي مناسبي جايگزين
.نيستيم نيروهايمناسب جذب به
بگويم امنيتينميتوانم لحاظ به:ميگويد انتظامي پرسنل از ديگر يكي
اما است چقدر كشور جمعيت بهكل كشورمان انتظامي نيروي پرسنل نسبت
.است استاندارد از كمتر كه بدانيد
استفاده ايننيرو در وظيفه سربازهاي از هماكنون ما:ميكند اضافه وي
محول وظايفي يا گاهماموريتها سربازها اين به متاسفانه و.ميكنيم
دهند ، از انجام را آن رسمي نيروهاي سازمانيبايد لحاظ به كه ميشود
موجه رفتار ، و اخلاق لحاظ به سربازها اين همه ميدانيمكه كجا
آنهابا اما نداريم كنترلي آنها روي ديگر ما سال دو از بعد.هستند
مرور به دادگاه آگاهيو و كلانتري با كامل آشنايي و تجربه از كولهباري
ميشوند آشنا قانون از روشهايفرار با و ميگيرند ياد را خمها و چم
...و
فلان چرا ميكنندكه اعتراض مردم گاه:ميگويد گلهآميز لحني با وي
ما مواقعي در مردمنميدانند اما.كرد فرار مامورين دست از مجرم
مثلا را آنها تا بسپاريم سرباز دستيك به را مجرم يا 6 مجبوريم 5
شهرستاني سربازان از بسياري كه است حالي در اين و ببرد دادگاه به
و ميپرسند مجرم از را آدرس و نميدانند درستي به را دادگاه آدرس حتي
!ميدهد را ماشين كرايه پول كه است مجرم اين
ارتكاب بين طولاني زماني فاصله خشونت ، افزايش در موثر عوامل ديگر از
ماه چند در مثال عنوان به.است مجرم دستگيري زمان تا جرم نخستين
و دو اين.بوديم چهره هزار يامرد شب محاكمهخفاش شاهد گذشته
نسبتا مدت طي تا كردند پيدا فرصت آنها ، مشابه مجرمان از بسياري
حساسيت عمل يك در تكرار.دهند انجام مشابه گاه و متعدد جرمهاي طولاني
جسارت داده كاهش مرور به (..و شفقت و نرمش اينجا در) را آن به نسبت
همه سريع دستگيري امكان اگر بنابراينميدهد ارتقاء را آن شدت در
.داشت خواهد خشونت شدت كاهش در توجهي قابل تاثير شود ، فراهم متخلفين
اين در.انتظارنيست اين جوابگوي انتظامي نيروي امكانات متاسفانه
سرقت به اتومبيل بود سالتوانسته پنج از پس اخيرا كه جواني زمينه
از استفاده با بارها مدت اين طول در:كند ، ميگويد پيدا را رفتهاش
تخلف عدم برگه اخذ به اقدام بود اختيارم در كه اتومبيل سند
وبه تهران در بارها سرقتي اتومبيل كه بود اين عجيب و اتومبيلامكردم
توقف و پاركدوبله قرمز ، چراغ از عبور يا ممنوع دورزدن) مختلف دلايل
!ميكرد كار تهران در اتومبيلمن با سارق يعني.بود شده جريمه (ممنوع
خشونت در عامليتشديدكننده ميتواند زندانها در مجرمين تفكيك عدم
يا و ميافتد زندان به بيمحل چك جهتصدور به كه ورشكستهاي فرد.باشد
در ميرساند ، قتل به يا و كرده مصدوم را كسي بااتومبيل كه فردي
آدمربايي ، مسلحانه ، سرقت جرم به كه ميگيرد قرار كساني كنار در زندان
شيوههاي حبس مدت طي در فردي چنين.ميبرند سر به حبس در...و قاچاق
شده انجام مجرمين با كه مصاحبههايي طي.ميگيرد فرا را خلاف مختلف
.فراگرفتهاند زندان از را خلاف شيوههاي كه شدند معترف آنها از بسياري
شريك خود قتلمادربزرگ در كه نوجواني تربيت ، و اصلاح كانون در يا و
يا نوجواني همنشين شده دستگير موادمخدر پخش جرم به يا و بوده جرم
.است حبس در ساندويچدزدي يا دزدي جوجه كهبهدليل است كودكي
اعتياد
فرد.دارد شدتخشونت و جرايم افزايش در انكارناپذيري نقش اعتياد
پول ساده سرقتهاي يا منزل سرقتاز سپس كار ، طريق از ابتدا معتاد
قادر و رفته تحليل او بدني قواي سويي از بهمرور اماميآورد بدست
سرقتهايش و اعتيادش از وي اطرافيان ديگر ، طرف از بود نخواهد كار به
وي نيز و ميشوند وي ديگر سرقتهاي از مانع كنترلها انواع با شده آگاه
نياز (بيشتر پول عبارتي به يا) بيشتر مخدر مواد به كه است شرايطي در
است بالاتر آن ريسكپذيري كه جديتر بزههاي و سرقتها سمت به سپس.دارد
و رفتار روي بر مخدر بهمواد اعتياد كه داشت توجه بايد و ميآورد روي
.ميبرد بالا نيز را آنها شقاوت گذاشتهاستعداد تاثير نيز افراد روان
سن
دوران ويژگيهاي از يكي.دارد وجود توجهي قابل رابطه خشونت و سن بين
اين از.است واعتراض پرخاشگري روحيه و مزاجي تند جواني و نوجواني
صورتي در.است مواجه بالقوه پرخاشگري روحيه يك با ما جوان جامعه روي
در ميتوان باشد انرژي اين بكارگيري براي اساسي برنامههاي كه
سال در ما جوانان كه حالي در اما.جست بهره آن از مثبت زمينههاي
پر براي نتوانستهايم هنوز دارند فراغت اوقات ساعت ميليارد حدود 2
تابستان طول در آمار بنابر.كنيم چارهانديشي اوقات اين مفيد كردن
فراغتي اوقات وجود آن دلايل از يكي كه ميرود بالا جرايم كيفيت و كميت
.ميشود تبديل بطالت به كه است
گروه هر وتابستانها تهران در انتظامي نيروي پرسنل از يكي گفته به
كه را خيابانگرد نوجوانان از تا 15نفر بين 10 انتظامي نيروي گشت
.ميكنند دستگير است..و دزدي حشيش ، پخش آنها اصلي كار
اصلاح بهكانونهاي نوجوان و كودك حدود 1500 سالانه ديگر آماري بنابر
گذراندن از پس افراد اين كه ايناست سوال اما ميشوند سپرده تربيت و
باتجربهاي اينبار:است روشن جواب ميكنند؟ خودچه محكوميت دوران
.بازميگردند خيابانها به حرفهايتر و جديتر
رسانهها
ترويج در نقشموثري تصويري رسانههاي ويژه به رسانهها غربي جوامع در
مكتوب رسانههاي و سيما و خوشبختانهصدا ما كشور در و.دارند خشونت
عملكردهاي از برخي گاهي اماخشونتاند نوع اين انعكاس از عاري
.ميكنند تقويت را خشونت بستر ديگر طريق به ما رسانههاي
انبساط وتقويت شادي روحيه گسترش خشونت ، از جلوگيري راههاي از يكي
عنوان به و ميشود يافت چنينچيزي كمتر ما رسانههاي در.است مردم
موجب كه است سطحي آنقدر گاه نيز سيما شاد ظاهر به برنامههاي مثال
سيما و صدا اخبار از توجهي قابل بخش همچنين.ميشود بيننده شدن عصبي
خشونت و خشم و منفي جنبههاي منعكسكننده بيشتر نيز روزنامه دو يكي و
.است
دادن نشان است ناحق و حق جبهه بين درگيري كه مسائل از پارهاي در
اين از خارج اما است بديهي و لازم موارد اين پيرامون بحث و درگيريها
نه پرداخت قضيه به اثباتي جنبه از ميتوان خبرها از بسياري در مقوله
خبر هيچ روزنامههاتقريبا از برخي در مثال عنوان به.آن سلبي وجه
و اگر و شرط با چنان باشد هم واگر نميشود ديده جذاب و اميدبخش مفرح ،
.ميگيرد را آن شيريني كه ميشود آنپرداخته به عبوس واژگان
عنصر ، ياموفقيت پيروزي كردن برجسته عوض به آنها مثال عنوان به
شكست برجستهكردن به دارند ، گرايش آن به كه نظري مورد مفهوم يا شخصيت
.ميپردازند مخالفاند آن با كه ديدگاهي يا مفهوم شخصيت عنصر ، تباهي و
اما باشد نداشته تفاوت دوشيوه اين شايد پيام هر كلي معناي لحاظ به
.است تاثيرگذار تلقيها طرز و روحيه و رواني لحاظ به
منفي انرژي مثبت ، انرژي
واكنش در كه مواجهميشوند مختلفي حوادث با زندگي طول در انسانها
اين.ميشوند شادي يا غم كلي دواحساس دچار حوادث آن به نسبت
اين اگرميشود ذخيره آدمي نزد در انرژي بستههاي بهصورت احساسات
عصيان به سر گاه و شده معضل دچار فرد نشود ، تخليه متراكم انرژي
دارند متفاوتي فردي راههاي انرژي اين تخليه براي افراد.برميدارد
لازم فردي مظاهر از غير به اما..نذر ، نياز ، و راز گريه ، خنده ، مثل
داشته تخليه براي مفري نيز اجتماعي بستر در انرژيها اين كه است
دانشگاه قبوليهاي در را خود نام كه فردي مثال عنوان به.باشند
اگر حال.دهد بروز را خود شادي و بگويد ديگران به دارد ميل ميبيند
به حتي و شده ساز دردسر او در مثبت انرژي تراكم نكند پيدا را كسي
.انجاميد خواهد خشن رفتارهاي
يادمانهاي.دارد وجود غم بروز براي مختلفي روشهاي ما كشور ، در
تخليه براي متاسفانه اما.است بارزآن نمونه سوگواري مراسم و مذهبي
ملي تيم اخير موفقيت.است شده مهيا كمتر اجتماعي مثبتمفرهاي انرژي
خودجوش صورت به جامعه چگونه نباشد مفرها اين اگر كه داد نشان فوتبال
درست روشي اخير اقدام در خوشبختانه.ميكند اقدام آن بروز به نسبت
شهر مثبت ، انرژي عظيم تخليه جهت به آن از پس روزها تا و شد اتخاذ
نيز رانندگي تخلفات تعداد كهحتي گونهاي به بود نشاط و آرامش داراي
.يافت كاهش (ظاهرا)
اعياد.هست انرژيمثبت تخليه زمينههاي آوردن فراهم مستعد ما كشور
ازآنجا اما.هستند زمانها بهترين جشنهايانقلاب و ملي اعياد مذهبي ،
از مانع عملا شده درستي برخورد عمدتا همايشها اين باتمامي كه
نيمه جشنهاي مقايسه مثال شايد شدهاند مردم خودجوش همكاري و درگيري
بهمن يادمان 22 (ص)رسول حضرت مبعث و ميلاد ،(ع)حسين امام تولد شعبان ،
ميزان همان به.است اخير سالهاي و قبل سالهاي در سوري چهارشنبه يا و
مردم خودجوش و شادمان حضور از شده جشنها اين كردن دولتي در سعي كه
.است شده كاسته درآنها
خواهي تنوع ثبات ،
ثبات به و گذركرده عظيم بحرانهاي از كه است سالي چند ما جامعه
و شده تامين اوليه نيازهاي ثبات دوره ، در.است رسيده مطلوب نسبتا
نيازهاي همين مدتي از پس و ميروند ثانويه نيازهاي سراغ به انسانها
و شده بديهي امر به تبديل داشتهاند را آن طلب آرزوي زماني كه ثانويه
.ميكنند طلب را آن تامين و ميروند ديگر نيازهاي دنبال به انسانها
عاري محيطي پناهگاه ، داشتن شهروند يك اوليه نياز جنگ دوران در مثلا
تامين براي مناسب سيستمي اتخاذ جنگ ، در پيروزي پنجم ، ستون از
كسي دوران اين دراست...و رزمندهها نرمافزاري و سختافزاري ملزومات
فضاي خانه ، خريد سبز ، فضاي گسترش كنكور ، امتحان در روش تغيير فكر به
در اما.نيست او اوليه نياز هست اگر يا نيست..و سياسي -فرهنگي باز
اجتماعي ، رفاه رفتن بالا درآمد ، افزايش نظير نيازهايي ثبات دوران
تنوع فرهنگي ، سطح ارتقاء تفريحي ، و درماني و آموزشي كيفيت بهبود
يا تامين.ميآورد سربر...و فراغت اوقات گذران نوين روشهاي فرهنگي ،
مختلف دلايل به عمومي نهادهاي.است هزينه متحمل نيازها اين به دسترسي
در كنند تامين را نيازها اين همه كه است قرار نه و بودهاند قادر نه
نيازها اين رفع براي مالي منابع تهيه به ملزم خود افراد نتيجه
سويي از ميشود باعث ثروت غيرعادلانه توزيع و طبقاتي شكاف.ميشوند
فقط عظيمي گروه ديگر سوي از و برسند ميخواهند هرچه به اندكي گروه
و بلوغ فاقد كه افرادي هستند عظيم گروه مياناين در.باشند تماشاگر
در.كسبامكاناتاند شروع راههاي يافتن و صبر تحمل ، براي نبوغلازم
پيدا سوق امكانات اين به برايدستيابي خشونت و بزه سمت به نتيجه
تشكيل جوانان را دوم گروه از عظيمي بخش ويژهآنكه به.ميكنند
.ميدهند
موارد.است خشونت يا افزايش در موثر دلايل از بخشي شد گفته آنچه
ميطلبد ديگري فرصت آنها درباره بحث كه موثرند روند اين در نيز ديگري
عبارتي به يا يكسان جرائم براي صادره آراء در تفاوت نظير مواردي
جرمشناسي ، در علمي تحقيقات عدم مجازات ، جرمو بين ثابت رابطه نبودن
و گروهها خواستههاي و آرزوها از غيرواقعي تصورات يا شناسيغلط مخاطب
برخورد عدم و فشار گروههاي وجود.جرم و مهاجرت رابطه مختلف ، اقشار
.جملهاند آن از آنها ، قانوني صريح تخلفات با قانوني
حمايتي ، دفاعي ، خشونتنظير انواع به ميتوان دقيقتر بحثي در همچنين
(دوستي گروه) خود و پرخاشجويي آزار پرخاشجوييو يا و مرضي ،
.پرداخت...و ومقاومت پرخاشجويي