ششم ، شماره 1453 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 7 چهارشنبه 17
|
|
!نيست مالي كمك تنها ;مردمي مشاركت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
جانبه همه همياري و همكاري مردم ، مشاركت مفهوم در مسئله مهمترين
را مالي كمكهاي و مردم از پول طلب صرف.است پرورش و آموزش در آنان
مردم كه ميكند پيدا مفهوم زماني مشاركت ناميد ، مشاركت نميتوان
آموزشيشريك اقدامات و تصميمگيريها در را خود آگاهانه ، و داوطلبانه
.كنند شركت آن در فعالانه و بدانند
متوجهزمينههاي بيشتر توسعه ، درفرآيند مردمي مشاركتهاي افزايش
لازم مهارتهاي و تمايلات به بويژه ميان ، اين در و است جامعه در فرهنگي
.است شده توجه گروهي و تشكيلاتي فعاليتهاي در شركت براي
و فعال مشاركت به چيز هر از سومبيش جهان كشورهاي در ملي توسعه
زمينه جامعه ، در مشاركت اين فقدان.است وابسته جامعه افراد موثر
- اقتصادي حركتهاي در را وعمومي خصوصي بخش در عملكرد ميان تضاد
اين كمياب منابع اعظم بخش ترتيب اين به.ميآورد فراهم اجتماعي
رو اين از.ميگردد تضاد اين نامطلوب عوارض با مقابله صرف كشورها
از موثر استفاده به معطوف دهه 1990 در محققان و برنامهريزان نگرش
در مردم نقش آنها ، از موثر استفاده با بتوان كه است شده ابزارهايي
در مردمي مشاركتهاي افزايش نگرش ، اين در.داد افزايش را توسعه فرايند
اين در و است جامعه در فرهنگي زمينههاي متوجه بيشتر توسعه فرايند
فعاليتهاي در شركت براي لازم مهارتهاي و تمايلات به بويژه ميان
.است شده توجه گروهي و تشكيلاتي
حدود 120 به آينده سال طي 20 جمعيتايران شده ارائه آمار براساس
و آموزش براي عمومي بهتقاضاي توجه با.رسيد خواهد نفر ميليون
ايجاد دبستاني كلاس روز 196 هر بايد دانشآموزي جمعيت رشد به پاسخگويي
است نفر نوزدهميليون بر بالغ كشور عدهدانشآموزان حاضر حال در.شود
با بيشك.ميدهند شهريتشكيل كودكان را دانشآموزي اينجمعيت درصد كه 60
خارج مردم بيمشاركت عهدهدولت از آموزشي نظام اداره رشدفزاينده ، اين
پرورش و آموزش نميتوانيم مردم مشاركت بدون واقع ودر است ،
.باشيم پوياييداشته
كشور افزون روز نياز و سو يك جهاناز در تكنولوژي علوم سريع گسترش
و استقلال جهت در آن توليد حتي و جديد تكنولوژي از استفاده به ما
موثر نقش و آموزش كيفي اهميت بيانگر همه ديگر سوي از كشور خودكفايي
در تاريخي بررسي يك با.ميباشد كيفيت بهبود اين در مردمي مشاركت
امر در ايرانيان مشاركت كه درمييابيم كشورمان پرورش و آموزش مقوله
.دارد طولاني سابقه پرورش و آموزش
نهاد سه پرورشي ، و اهدافآموزشي پيشبرد منظور به ديرباز از
از همياري ، اين و داشتهاند مستمري همكاري مدرسه و جامعه خانواده ،
.است ميگرفته صورت گوناگون راههاي
شركتدر و وقفي صورت به كتابخانه مسجدو مدرسه ، ساختن نيك سنت
و بوده مرسوم ايرانيان ما درفرهنگ پيوسته آموزش ، تصميمگيريهاي
.هست
ايران وپرورش آموزش در مردمي مشاركت
تعليم كيفيت بردن بالا و آنها مشاركت و والدين جذب براي سال 1316 در
به.شد تاسيس مربيان و اوليا ملي انجمن عنوان تحت انجمني تربيت ، و
فعال آن هدفهاي از يكي ميشود استنباط انجمن اين اساسنامه از كه طوري
براي خدمات ارائه و مدرسه و خانه انجمنهاي راهنمايي و ارشاد و كردن
آن نام سبب ، اين به بود ، مدارس پرورش و آموزش كيفيت بردن بالا
افزودن با و داده تغيير مدرسه و خانه همكاري انجمن به را انجمنها
و آموزش با هماهنگتر و بيشتر خدمت به را انجمنها اين همكاري ، كلمه
.فراخواندند پرورش
كلي رئوس اعلام در پرورش و وقتآموزش وزير شهريور 1368 در بعدها
عنوان تحت آن هفتم بند در دولتجديد ، در پرورش و آموزش برنامهها
را مشاركت ضرورت پرورش آموزشو كردن مردمي و مردم مشاركت
ياد سرشار منابع عنوان به اوليايدانشآموزان و مردم از و ساخته مطرح
.كرد
و همكاري مردم ، مشاركت درمفهوم مسئله مهمترين نگارنده ، نظر به
.است وپرورش آموزش در آنان جانبه همه همياري
ناميد ، مشاركت نميتوان را كمكهايمالي و مردم از پول طلب صرف
را خود آگاهانه ، و داوطلبانه مردم كه ميكند پيدا مفهوم زماني مشاركت
شركت آن در فعالانه و بدانند شريك آموزشي اقدامات و تصميمگيريها در
.كنند
كهوالدين دانست نظارتي شايد را مشاركتمطلوب روش مهمترين و اولين
همه نظارت و كنترل صحيح برنامه طريق از خود فرزندان مورد در بايد
با هماهنگي و همكاري تربيتي آموزشي مناسب امكانات ايجاد و جانبه
.باشند داشته مدرسه برنامههاي
و فراگيرند را لازم آموزشهاي كهوالدين مييابد تحقق زماني مهم ، اين
در والدين آموزش مدارس ، مربيان و اوليا انجمن اصلي وظايف از يكي
.است زمينه همين
مهم بسيار آن تفهيم و مشاركت درجلب مديران نقش كه نماند ناگفته
و آموزش زمينههاي در تجربه با و آگاه مديراني به مشاركت ، .است
.دارد نياز انساني ارتباط و پرورش
سيستم پشتوانه عنوان به عظيممردمي ، نيروي به مديران اعتقاد
تربيت و تعليم طريق از اينافراد ترغيب و تشويق و مدرسه آموزشي
تشويق و ترغيب براي خودمحركي فعال ، افراد نام زندهنگهداشتن
.است درنظام مشاركت موثر و عظيم منابع اوليااين
مشاركتهاي طرح اجراي ملزوم و ولازم اهميت داراي ميرسد نظر به آنچه
از صحبتي هر تاكنون كه اينامراست باشد ، واقعي معناي به مردمي
نقديبه كمكهاي قبيل از مادي استمشاركت آمده ميان به مشاركت
در متاسفانه كه است غلطي تعبير اين و است بوده مدرسهسازي و مدرسه
.است كرده رخنه ما آموزشي جامعه
از را ما كشور تربيت و تعليم مشاركت ، نظام از منفي تلقي طرز اين
و ارتقا براي عنصر وباارزشترين مهمترين كه معنوي فكري ، مشاركت
به توجه با.ميسازد محروم كشوراست ، تربيت و تعليم نظام تعالي
باشند داشته مشاركت درتصميمگيريهايي دارند دوست افراد كه فرض اين
اثر ميتوانيم برگردد ، آنها بهخود مستقيما تصميمگيري اين اثر كه
عنوان به گردانيم ملحوظ تصميمگيريهايآموزشي در را اوليا مشاركت
والدين ، مشاركت بدون كه موضوعياست دانشآموزان انضباط مثال
و سياستها تنظيم در والدين واگر گرفت تصميم آن درباره نميتوان
اين اجراي به ملزم را خود داشتهباشند ، مشاركت اجتماعي مقررات
و مديران كار شرايط بر زيادي تاثير امر اين و.دانست خواهند مقررات
ضمانت و دروني تعهد ضمنا مشاركت اين.گذاشت خواهد معلمان
.مينمايد ايجاد مدرسه اولياي و والدين اجراييبراي
از را مدرسه تا نمايند حس مدرسه درمشاركتهاي را خويش بايد والدين
.بكوشند آن فعاليتهاي كليه براي و دانسته خود آن
شدهاست ، اوليا مطلوب و مستمر ازمشاركت مانع كه عواملي از پارهاي
:شدهاست فهرست زير قرار به
مشاركت ، امر در نيروهايمردمي به مديران اعتقاد عدم 1ـ
دولت ، طريق از مردم اعتماد جلب عدم 2ـ
مفهوممشاركت ، از نامطلوب برداشت 3ـ
آموزشيكشور ، مسئولان و مردم ، دستاندركاران نياز ميان تضاد 4ـ
مردمي ، مشاركتهاي به نسبت وضعيتفعلي در موجود غلط فرهنگ 5ـ
آموزشي ، تصميمگيريهاي در متمركز سيستم 6ـ
اول در مثال عنوان به)ستادي ، مختلفحوزههاي مقاطع ميان دوگانگي 7ـ
مشمول و ممنوع مدرسه طريق از را هرگونهكمكي دريافت تحصيلي ، سال
قبوض نگذشته ، سال از ماهي چند كه درحالي مينمايند قانوني پيگرد
اوليا و دانشآموزان اختيار اجباردر به مدرسه طرف از 2020
(قرارميگيرد
اوليا ، با روشهايسازندهبرخورد با معلمان آشنايي نا 8ـ
روابط برقراري در مهارت و نحوهارتباط به نسبت مديران ناآشنايي 9ـ
اوليا ، با انساني
محروم ، مناطق در بهخصوص اوليا نفس به اعتماد كمبود 10ـ
مدرسه ، مادي انتظارات 11ـ
والدين ، فرهنگي وتفاوتهاي حد از بيش انتظارات 12ـ
كشورهاي آموزشي سيستمهاي نسبتبه خصوصا مديران كم دانش 13ـ
رادر باور اين ديگر كشورهاي آموزشي سيستم از ناكافي اطلاع)مختلف ،
كشورهايتوسعه و مطلوب و آموزشي كهپيشرفت است كرده ايجاد مديران اغلب
قرار مدارس و اختيارمديران در دولت كه آموزشياست منابع گرو در يافته
(.ميدهد
توسط مدرسه آموزشي سيستم مطلوباز بهرهوري عدم و مشاهده 14ـ
اوليا ،
نظامآموزش در مردمي مشاركتهاي بهبود جهت زير پيشنهادهاي پايان در
:ميشوند ارائه ايران پرورش و
آناز سهامداران كه تعاوني يا صورتسهامي به مدارس سازي خصوصي ـ
;باشد كاركنانمدرسه يا دانشآموزان اوليا
موسسات به آن واگذاري و آموزشي ساعات از پس مدارس كردن فعال ـ
;اوليا اداره تحت آموزشي
;شهرداريها محليو شوراهاي به مدارس واگذاري ـ
;مدارس تصميمگيريهايمديران كردن غيرمتمركز ـ
;مديران اطلاعات سطح افزايش ـ
;مردم اعتماد جلب و اوليا با مردمي و صادقانه برخورد ـ
;دانشآموزان امكاناتاولياي و تخصصها از استفاده ـ
;اهميتمشاركت در مردم آگاهي سطح ارتقاء ـ
;لايق مديران گماردن و تربيت ـ
در آموزشي برنامههاي ميان برنامههايتلويزيوني ، پخش و ضبط تهيه ، ـ
;مردمي مشاركتهاي زمينه
كالاها و خدمات فعاليتها ، ازپارهاي حاصل درامد از درصدي تخصيص ـ
;پرورش و آموزش به
;مالي خدمات خاصبراي نهادهاي سازمانها ، مشاركت ـ
;جامعه عمومي وفرهنگ اذهان در مشاركت مفهوم تغيير ـ
توسط آن اداره و خريد مدرسهاي ، فروشگاههاي درون تعاونيهاي ايجاد ـ
;اوليا
خدماتي مراكز به آن تبديل وچگونگي معلم تربيت مراكز كردن فعال ـ
...تحصيليو مشاوره برنامهريزي ، از اعم
;اوليا توسط مدارس داخلي مجله نشر و تهيه ـ
انجمنهاي و گوناگون مددكاريسازمانهاي مالي ، امكانات بكارگيري ـ
;خيريه
;دانشآموزان هنري تقويتي ، ورزشي ، كلاسهاي تشكيل به كمك ـ
مشكلات از پارهاي حل جهت بامديران اوليا معنوي و فكري مشاركت ـ
;معلمان
سهسال مدت به حداقل آموزشي نمودننوبتهاي ثابت و مديريت تثبيت ـ
.سال سه حداقل براي
فرزاد سارا