ششم ، شماره 1453 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 7 چهارشنبه 17
|
|
فرارسيدهاست؟ روشنفكري زوال عصر آيا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
جامعه در متعهد عنصري عنوان به را روشنفكر سرنوشت نويسنده ، :اشاره
كشور دو روشنفكران به است نگاهي تحليل اين بستر.بحثميگذارد به
مقابل در گروه اين موضعتاريخي مختلف درمقاطع فرانسه و آمريكا
كه ميدهد نشان آمريكا توسط اشغالويتنام و فرانسه توسط الجزاير اشغال
.دارد وجود كشور دو روشنفكراناين ميان خاص رفتاري و هويتي همسانيهاي
آنها هويت روشنفكرانو موقعيت بررسي دارد ، اهميت نويسنده براي آنچه
رامحور تعهد مقاله ، .است شوروي جماهير اتحاد فروپاشي از بعد عصر در
روشنفكران پويايي يا انفعال اساس اين بر و ميدهد قرار خود مباحث
روشنفكري كنوني شرايط تحليل و تجزيه از كه نتيجهاي.ميكند رامطالعه
عبارتي به كه است وضعيتي در گروه اين امروزه كه است ميشودآن گرفته
تغيير اجتماعي و سياسي فرهنگي ، شرايط آنكه مگر دارد زوال به رو
.يابد
مقالات سرويس
را اين ادعاي كسانيكه) بينهمفكرانم در اينكه از دارم ترديد من
سهولت پذيرش در ،(شوند ناميده بهعنوانمورخينروشنفكر كه دارند
هر شروع در جدي معضلات با مواجهه همينطور و تعريف ، سطح در موجود
يك به وصول منظور به تلاشها از اعظمي بخش.باشم تنها جدي ، تحليل
در (روشنفكران يعني) اجتماعي گروه اين از رضايتبخش و خوب تعريف
تعاريف از مورد دو ميان اين از اما.است مانده باقي ابهام از هالهاي
و توجه جالب هستند ، من مدنظر نيز مقاله اين در كه شده ارائه
جالبتوجه مقاله از متاثر دارد ، جهاني بعدي كه نخست ، مورد.مفيداند
طي در امريكا چپ جناح روشنفكران از (S.Vogelgesang) سانگ وگل سندي
:است آورده طبقه اين از تعريف در وي است ، ويتنام جنگ
بنيادينجوامع ، ارزشهاي كشف ضمن زنانيكه و مردان نظريات و آراء
هنجاري بيشتر اينعقايد.برميخيزند نيز بهچالش آن با حال درعين
ارزشهاي درمقابل كه ميشود منجر مسئله اين به بيشتر كه چرا است ،
براي ميتوان را سندي ، تعريف.گردد؟ تجويز بايد چه درآمده بهچالش
دوبوار ، سيمون اورول ، جرج مثل افرادي متفاوت انديشههاي و شخصيت
روشنفكر ، طبقه از دوم تعريفبرد بهكار آرنت ، هانا و نيچه فريدريش
است ، ويژه نوعي اينكه عين در اما ندارد ، واقعي تضادي نخستين مورد با
كهاصولا ترتيب بهاين ;است رويدادهايتاريخي از متاثر درعينحال
-اجتماعي مولفه يك و مذكر ، جنس از خاص ، اسم يك از عبارتست روشنفكر ،
و يافت تولد (Dreyfus) دريفوس قضيه در آنهم پاريس ، در كه فرهنگي
جهاني حوزه تا نبوده قادر ظاهرا بيستم ، قرن پايان در آنكه بهواسطه
از برداشت اين.درگذشت هم پاريس همان در دهد ، تداوم و حفظ را خود
تبيين در كه كوچكاست فرضي لغت يكفرهنگ از متاثر مقولهروشنفكر ،
كه مسئله اين البته.بازارميآيد به سال 2000 ، جديددر فلسفه
در استكه لوي هنري -نظرشخصيبهنامبرنارد كرديم ، اشاره آن به
Intellectuels)روشنفكران مفيد ، بهنام ، ستايش و مختصر كتاب يك
تعريف البته.است مطرحگرديده شده چاپ سال 1987 كهدر ،(Eloge des
جغرافياييدوسوي حيث از آنكه وضمن دارد گوناگوني شاخههاي لوي
به توجه ميآيدكه زمينهاي و بافت از برميگيرد ، خود در را آتلانتيك
سياسي صحنه ناظرانامروز اكثر همچنانكه.اساسيدارد اهميت آن
فرانسوي ازكتابايدئولوژي فراتر او ايده فرانسهآگاهند ،
بهچاپرسيد ، سال 1981 در وقتي است ، كه (L'Ideologre francaise)
ايجاد ويشي ، حكومتفرانسه دوره مباحثات راپيرامون مهم مجادلهاي
و پرت موضوعي كرد ، اينمنتشر بعداز دهه يك كه اماكتابي.كرد
اونيزبهخوبي كتاب عنوان از اين كهميگذاشت بحث به را بيربط
intellectuels)روشنفكران عيني تاريخ ;آزادي ماجراهاي:بود پيدا
بههرحال(Les Aventures de la liberte: une historie subjective des
رسيد ، چاپ به لوي روشنفكران ستايش كتاب كه زماني يعني سال 1987 ، تا
از چاپ اولين در وي.بود دهنده آگاهي قابلتوجهي ابعاد در او ايدههاي
اشاره مهم مسئله يك به مصاحبه يك در نيويوركتايمز ، در مذكور ، كتاب
امر يك با هميشه ادبياتش شكوه آن در كه است مكاني فرانسه.كرد
.است شده عجين هم به سخت قرن جريانات در روشنفكرانش تعهد مثل واقعي ،
(engagement) تعهد اكنون:ميافزايدكه حرفهايش ، ادامه در او
عادت پيشين زمانهاي در آنچنانكه روشنفكران و است ، رسيده بهپايان
قرار حمله مورد مختلف جناحهاي از نه و تنفرند مورد نه ديگر بود ،
بهطور را ما لوي تعهد بعدازعصر دوره به چشماندازي با حالا.ميگيرند
.ميدهد ارجاع (19621954) سالهاي در الجزاير ، جنگ دوران به ويژه
سقوط يك پرتلاطم 1980 ، دهه در روشنفكري بحران نويسنده ، اين بهعقيده
اين كنارهگيري با نهايت در كه ناگهاني ، كامل شكست يك يا بود ، خاموش
موضوع از متاثرميگردد كامل برجعاج به بازگشت و سياسي صحنه از طبقه
يادآوري دهيد اجازه است ، مهم ما براي فصل اين بحث در آنچه و تعريفي
در گاهي آنچنانكه نميگردد ، اطلاق دانشگاه به تنها برجعاج كه كنيم
بيشتر قرن 19 ، جريانات تحتتاثير بلكه ، معناست ، اين به متحده ايالات
از بيزاري در فلوبر ماكس كه آنگونه.است روشنفكران معنايخانه به
لوئيس روشنفكرش دوست به است ، تودهاي منحط فرهنگ غرق كه مدرني جهان
آن برابر در مستقل ، بهگونهاي ما:نوشت چنين سال 1852 در كوله
و كنيم ، زندگي خودمان بهخاطر بايستي ميكنند ، رد را ما كه تودههايي
قبل بههمينترتيب ، .بمانيم تنها روياهايمان با خود ، برجعاج همان در
مقوله به نيز آلفرددويگني ، شعرهاي به اشاره در سينتباو فلوبر ، از
اودر كه هنريلوي ، -برنارد ازايده متاثر.بود كرده اشاره فوق
تني و كرده تلقي يافته عموميت دنيا از هرجايي در آنرا دهه 1980 ،
توليد باز خواهندكرد ، دوباره پرسوجو صحتآنرا هم مفسرين چنداز
به ميلي اصولا نه و تصوركند ميتوانسته نه فلوبر استكه جرياني
گروه يك بهعنوان روشنفكر طبقه شدن ناپديد:داشت خواهد اينكار
اميلزولا ، و ولتر كشور در اينكه به دارد اشاره لويمجزا اجتماعي
تقديس تفكر استادان بهعنوان امروز هنرپيشگان ، و آوازخوانان تاجران ،
.ميشوند
مقوله ازدو پيچيده زنجيره يك خاص ، مابين طبقه اين شدن پديدار
شيوهانتزاعي به معتقد كه است طيفي مخالف كه قشري يعني) روشنفكر
در شخصي است اگرقرار يعني است ، وتعهد (مخصوصاست يا mandarin
هر ظهور ترتيب بهاين.است فوق مقوله از ناگزير بگيرد قرار طبقه اين
وضع از انتقاد نيز و تعهد ابراز همينطور و روشنفكران ، از طيف
پديده ، اين كه كند تائيد را مسئله اين ميتواند زمانه ، ناخرسند
قضيه جريان در) پاريس خيابانهاي در كرده ، اشاره هم لوي كه همانطور
بعد ، سال هفتاد عينا و داد ، نشان را خود سال 1898 در (دريفوس
.رفت بين از شد ، اشاره نيز سياسي تعهد كتابمحدوده در كه همانطوري
.(امريكا و اروپا بعد و فرانسه مه 1968 ما حوادث جريان در يعني)
شورشهاي با دانشجويان ، كه وقتي است ، مشهور 1968 وقايع به من اشاره
مربيان و بزرگترها بگويم ، بهتر يا روشنفكر طبقه خود ، خياباني
را آنها و آوردند ، پايين شاگرد يك حد در را خود فهميده بهاصطلاح
اصلا كه ميانديشند چنين مردم اكثر درحاليكه.ساختند روبهرو باحيرت
آن در تعمق با و گذاشت وقعي آنارشيستي بهاصطلاح حركات اين به نبايستي
.شد وارد
نه يافت ، هرچند ملاحظه قابل گسترش عدمتعهد ، وقتي سال 1979 ، بعداز
بود اين گرفت قوام روشنفكر طبقه وجود در كه جهاني ، پرسشي بعدي در
رها مرا هيچوقت احساس اين و داشتهام تعلق چيز يك به هميشه كهمن
به من تدريجا.دريابم آنرا طريقي از نتوانستهام وقت هيچ ولي نكرده
آوردن فراهم ضمن ميتواند موردي مطالعه يك كه رسيدم نتيجه اين
به باتوجه لذا.كند ياري مرا مسئله عميق فهم در مناسب ، امكانات
نظر اين از موضوع بهترين اروپايي ، يك بهعنوان من حرفهاي تربيت
جنگ به واكنش در نوامبر 1954 در كه باشد روشنفكري تعهد موج ميتواند
دارم ، قصد اينجا در من و.يافت بروز الجزاير در فرانسه نشده اعلان
از خصوصا -دهم قرار بررسي مورد مختلف زواياي از را موج اين ابعاد
اينكه و -زماني دوره يك در بودنش تكرار غيرقابل و تك يا وسعت جنبه
روشنفكر طبقه بقاء امكان نيز و موقعيت با مرتبط مذكور ، موج چطور
ترسيم آنرا مذهبي شخص يك كه وجهي به ميتوانم را پديده اين.است بوده
و ناب تجربه نوعي يا (moment of epiphany) تجلي يا ظهور لحظه ميكند ،
چشمانداز از.بنامم (oceanic experience) اقيانوسي قابلتوجه
من شخصي تصور جنگهايمذكور ، از مورد دو هر روشنفكرانهبه پاسخهاي
امريكادر جنگ و الجزاير بينمورد كامل همسويي نوعي ترسيم كه آنست
اين در پاسخهايقانعكننده كاستي و دليلنقص به.نيست ممكن ويتنام
در امريكا حضور تربيتيافته ، درباره مورخ يك منهمچون مورد ،
بهمورد من توجه اما ميدهم ، ارزيابيقرار مورد آنرا ويتنام ،
لذا.است درخورنيافته پاسخي هيچ ميكنم ، كهفكر هست نيز الجزاير
هدف.است بوده ويتنام و الجزاير:عاج برج و كتابجنگ پيامدآن
همان مشاجرات كردن امروزي بهعبارتي و كردن تجديدنظر گفتار ، اين اصلي
روشنفكر طبقه حدي تا كه فارس خليج جنگ وقوع بهواسطه است كتاب
.كرد تحريك را امريكائي
به حسرت ، با تاحدي شايد و وضوح به من عاج ، برج و جنگ كتاب در
فرهنگ تعريف اينرو ، از.داشتهام توجه مدرن پست حيطه از دور مدرنيته
پنداشت با همسو كردهام ، اشاره آن به من كه سال 2000 فرضي لغت
مولفه يك و خاص ، اسم از عبارتست روشنفكر:است هنريلوي -برنارد
دريفوس قضاياي جريان در پاريس در بار نخستين كه فرهنگي -اجتماعي
در شد ، نظري توافق آن با نيز انگلستان در سرعت همان به و شد پديدار
.عمومياند زندگي در دوري مداخله به مايل كه زناني و مردان معناي
ملاحظات اين با شايداست نهفته نيز تعهد اصطلاح در كه معنايي همان
از ناميدهايم ، مدرن -پست آنراعصر ما كه آنچه نشانههاي گفت ، بتوان
خوري در اطمينان با ميتوانيم ما جهت اين از.باشد شده شروع همينجا
پلسارتر ژان مرگ با واقع در مدرن پست عصر مقدمات كه بگوييم
باشكوه آيين ترتيب همين به و ميشود آغاز سال 1980 در (JP.Sartre)
-ژانويه 1996 يعني متن اين نگارش زمان تا حداقل -او سپاري خاك
.است بوده روشنفكر تعهد با ارتباط در پيشين عصر بازتاب
يا درامريكا چه روشنفكري قضاياي در كه مسئله اين به توجه با
در غرق حاضر حال در ما كه قضيه اين اقيانوس ، سوي دو در فرانسه ،
اصطلاحات اين كه كرده ايجاب هستيم ، پستمدرنيته ذهنيت مقوله
.شود روشن بايستي اغفالكننده گاهي و تحريككننده
من كه آنچه بين هرگونهشباهت:عاج برج و جنگ كتاب مباحث از متاثر
كه حساسيتي آن و جنگ خود با ناميدهام ، تعهد از دوگانه سيكلهاي
آوريم بهياد.است شديد ارتباط در ميدهند ، بروز آن به نسبت روشنفكران
نيز و (سال نه دومي و سال هشت اولي) طولاني تقريبا جنگ دو اين كه
نزاع دو ميان شباهت.داشتند فاصله هم از دهه يك عينا نشده ، اعلان
از پس چهارماه تنها دسامبر 1964 ، در يعني شد ، برملا سريعا فوق ،
(tonkin).تونكين خليج تصميم
كه (NYRBعلامتاختصاري با) نيويورك كتابهاي ماهنامهبررسي در
(Bible of Vietnames Dissent) ويتنامي نارضايي انجيل عنوان به بعدا
پيرليولتي از اثري جونز.ان.دي بريتانيايي نويسنده و منتقد شد ، معروف
بررسي مورد را نظامي شبه يك خاطرات:اژدها و مقدس مايكل عنوان تحت
.داد قرار
برميگردد آن محتواي و است شده چاپ فرانسه در پيش چهارسال مذكور كتاب
و شيك پوششهاي با چتربازان.الجزاير جنگ در ليولتي خدمت جريان به
رهبري تحت و فرانسه ارتش در بادوام بسيار پلنگي استتاري يونيفورمهاي
شهر آرامش زدن برهم به متهم ،(Jacgues Massu) ماسو ژاك ژنرال
اشاره صراحت به ليولتي اينكه دليل به.شدند سال 1956 در الجزيره
انتقام ، و استنطاق كارگيري به ضمن فرانسوي نيروهاي كه است داشته
سخت زدهاند ، هم تجاوزاتي به دست آلمان ، جنگي جنايات با همطراز
همسويي نوعي ترسيمكننده او ايده دوم ، سطح.است شده مشاجرهبرانگيز
اذعان خود بازبيني همان در جونز.است ويتنام و الجزايريها جنگ ميان
در ديم ديكتاتوري وحشيگري همان به تقريبا الجزاير جنگ كه است داشته
.است بوده جنوبي ، ويتنام
از كه ساخت فاش را جريان اين فرانسوي ضدجنگ روشنفكران قول از ليولتي
توسط خصوصا فرانسه ارتش توسط گسترده ابعادي در شكنجه سال 1955
ژنرال خود كه موضوعي شده ، گرفته بكار الجزاير در آنها ، چتربازان
.كرد فاش را آن بعد سال چند نيز نظاميان فرمانده ماسو
عنوانكاري به الجزاير نظامياندر عمل تلقي طرز با نيز جونز آقاي
سزاوارش كه گونهاي به را الجزاير جنگ كهفرانسه ، كرد اظهار شرمآور
.باخت بود
تلخ حقيقت اين انگلستان ، در خبري عكسهاي وسيع انتشار سال 1964 ، در
اسراي و زندانيان شكنجه اصطلاحآزاد به جهان در كه ساخت هويدا را
كه ميكرد احساس جونز.است بوده مرسوم و عادي امري ويتنام در جنگي
اعمال از اروپا در عمومي افكار كه است ضعيف مسئله اين امكان
پيامدهاي از كه گروههايي آن مگر كنند ، حمايت ويتنام در امريكاييان
مسئله اين آشكاراميبردند سود ويتنام در امريكا شقاوت و بيرحمي
فرماندهان دخالت از صحبتي ،(NYRB) ديدگاههاي در كه بود دريافت قابل
نيز را ليولتي گزارشات اگر حتي كه چرا نبوده ، ويتنام ، در حاضر
كردن فاش جريان.نميشد دستگيرشان چيزي او پيام فحواي از ميخواندند ،
به امريكا ، فوريه 1965 تصميم از قبل ماه دو درست ويتنام ، در شكنجه
صورت جمعي ، كشتار تجهيزات با و وسيع ابعاد در ارتش ساختن گسيل منظور
.بود گرفته
ويژه تمركز نوع يك شده ، ترسيم پيشتر كه جرياني با همسو آنكه ، خلاصه
يك در و جهاني چشمانداز از كه نظامي ، و ديپلماتيك سياسي ، مسائل در
است ، توجه قابل هم استعمارزدايي مقوله از وسيعتر تاريخي فرايند
تغيير بر كه دارد اهميت جهت اين از سياسي نگرش مثلا.آمد بوجود
پايان از چهارسال از پس ،(امريكا و فرانسه) كشور دو سياسي رژيمهاي
تاكيد سال 1968 ، در امريكا و سال 1958 در فرانسه براي يعني جنگ
به را صلح محافظهكار ، رژيمهاي براي زمينه ايجاد با كه ميگذارد ،
طفره عيني مثالي بيان از نميتوانم من زمينه ، اين در.آورد ارمغان
را آن ميتوان كه چيزي ميرود ، شمار به موفق سندي خود نوع در كه بروم ،
.خواند تاريخ از (sedative) تسكينكننده استفاده
پايان ذهني تشويش و نااطميناني و بحران با جانسون ليندول كه زماني
با نيكسون ، ريچارد پرزيدنت بود ، گريبان به دست ويتنام جنگ دادن
را خود ويتنام در امريكايي مثلاآزادي و شكنجهها داستانهاي شنيدن
انجام پيشتر دهه يك دوگل شارل پرزيدنت كه كاري همان ميدهد ، تسكين
را تاريخ از آرامبخش و تسكيندهنده روايت اين بايستي كسي اما.داد
كيسينجر هنري شخص جز كسي راوي امريكا مورد در و ميداد انجام
توسط ديگر ، مسير از الجزاير ، درباره مسئله اين.نبود (HKissinger)
امريكا ، و فرانسه در الجزاير پيشين سفير ،(R.Malek) مالك رداع
و بهار 1994 تا تابستان 1993 از وزيري نخست منصب دارنده همينطور
يافته تحقق سال 1995 ، در الجزاير براي جمهوري رياست ديگر كانديداي
مذاكراتپايان در فرانسويان ، مذاكره طرف ،(L.Joxe) ژوزه لوئيس.است
همان جريان در كه مالك ، شخصي آقاي كه است مدعي سال 1962 ، در جنگ
هنري با ملاقاتي سال 1969 در كردهبود ، مخالفقدعلم عنوان به مذاكرات
تا تلاشبوده در نيز ، كيسينجر شخص و است داشته پاريس كيسينجردر
الجزاير (FLN) آزاديبخش جبهه با مذاكره در ژوزه كه را تكنيكهايي
عملي گونهاي به ويتنام ملي آزاديبخش جبهه برابر در ميبرده ، بكار
.نمايد
كيفيت و نظركميت از فرانسه ، و امريكا بين نظامي مقايسه طرفي از
اهداف به رسيدن براي طرحهايخوشبينانه از استفاده نظامي ، نيروهاي
بين در (امريكاييان هم و فرانسويان ميان در هم) ممكن زمان كمترين در
در فوقالعاده مشابهت همينطور.است توجه قابل فرماندهي ، افسران
آزاد حاره مناطق از استفاده شهري ، تودههاي براي آرامشدهي ، تكنيكهاي
دادگاه در حتي كه شكنجه ، انواع مثل توحش ابزارهاي همينطور ، و
اين از بود ، نيامده ميان به آنها از نامي نازياننيز نورمبرگ
.دستهاند
نظر از نبايستي كه چشمميخورد به هم بارز تفاوت يك ميان اين در اما
مهاجرين از ميليوني يك جمعيت يك اينكهتقريبا آن و بماند پنهان
براي الجزاير مورد بنابراين داشتند ، حضور الجزاير در فرانسوي
اين عكس درست ويتنام حاليكه در نشد ، خانگي جنگ به تبديل فرانسويان ،
دارد فوقالعاده اهميت ما نظر از كه چيزي.بود امريكائيان براي گزينه
هم و فرانسه در هم) جنگ با مخالفت امر در تشابه وجود آيا كه اينست
تخاصمات اين (syndrome) عارضه گسترش از ممانعت به آيا ،(امريكا در
امريكائيان آيا و انجاميد؟ متعهد روشنفكران از بخشي ميان در خونين
چند و پرسشها اين كنند؟ كسب فرانسه تجربه از ارزشي درسي توانستند
اين كه چرا.دارد اهميت بسيار گفتار اين اساس در ديگر مسئله
.است عاج برج و جنگ كتاب در بحث ثقل مركز شده ذكر مولفههاي
تعهد وجهاز دو نيز و آمريكا ، و تجربهفرانسه مورد در من ، تحقيقات
تنوعاتشان ، در ابتدا در ميدهد ، سوق برداشتها بعضي به مرا روشنفكري
اگر كه شونده تكرار دورههاي عنوان به آنگاه و الگو عنوان به سپس
قابل البته.هماند شبيه توجهي قابل طور به اما نباشند يكسان كاملا
دارد طولاني تباري دورهها ، عنوان به تاريخ از ديدگاه اين كه است ذكر
جيوواني يعني ايتاليايي بزرگ انديشمند سوي از آن مقدماتي طرح كه
سوي از تاريخي دورههاي از صحبت.گرفت صورت (17441668) ويكو باتيستا
تك هميشه من خود شخصي آموزه و فكر اساسا كه بوده دليل اين به من
آندر كامل سقم و صحت پذيرش در مشكلاتي بودن دخيل وجود با و بوده خطي
تا 1973 سالهاي 1954 بين را آن من كه دورهاي براي حداقل تاريخ ،
شود ثابت هم مسئله اين اگر حتي است ، تعمق قابل و صحيح دادهام ، تشخيص
در ما طور همين و رسيده پايان به اكنون تاريخي دورههاي توالي كه
الجزاير جنگ درگيري سالهاي بين.داريم قرار تعهد عدم از كامل دورهاي
تعهد از دورههايي ويتنام ، در آمريكا جنگ پايان تا سال 1954 از
تعهد عدم وضعيت كه وقتي يعني:خورد رقم ذيل ترتيب به روشنفكري
نموده روي متوالي سطح سه يا درجه سه مقابل در رفته ، بين از روشنفكري
كه سطح نخستينشود طرح دقت به بايستي سطوح اين از يك هر كه است
رهبران ترغيب منظور به تلاش در اعمالي با همراه عقلاني ، آرام ، وجهي
را آن من كه است سطحي است ، اشتباهشان فكر در ايشان آگاهي از حكومتها
سطح يا مرحله وارد تدريجا گزينه ، اين مينامم ، (Pedagogic) آموزشي
حركاتي با كه:مينامم (Moral) اخلاقي را آن راحتي به من كه ميشود دوم
سال در مثلا.ميگردد مشخص اغتشاش از بيزاري و شرم ، پريشاني ، جمله از
درصد -سال 1966 يعني -ويتنام در آمريكا نظامي نيروهاي درگيري از سوم
مثل درست بودند ، دوم سطح در آمريكا روشنفكران طبقه از توجهي قابل
دههپيش يك در الجزاير بهوضعيت واكنش در كه خود همكيشانفرانسوي
ميان در اينسطح در روشنفكري طيف از مثالقويبودند سطح همين در
بهنام شخصي ونيشدار گزنده تقريبا عبارت امريكا ، در روشنفكران
كتاب از تحليلي در كه يافت بروز (EHardwick) اليزابتهاردويك
نقش نيز و (The Condemned of Altona) گوشهگيرانآلتونا سارتر ، معروف
همگي ما:گفت كه است آمده فرانسوي ، روشنفكر يك عنوان به سارتر خود
پرسش بر تاكيدي ،NYRB در مارس 1966 در 3 هاردويك مقالههستيم قاتل
.بود ويتنام در آمريكا حضور از او پرسوجوي منظور به وي سوي از اخلاقي
كه سارتر ، سياسي درام بزرگترين عنوان به آلتونا گوشهگيران كتاب
درابعادي چند هر گرديد ، منتشر پاريس در سال 1959 در بار اولين
سمبليك طور امابه بود ، دوم جهاني جنگ طي آلماندر جنايات پيرامون
در البته.است بوده درالجزاير فرانسه جنايات از رمزي ، انتقادي و
و ظاهراشنوندگان كه بود شده اينقضيه متوجه هاردويك زمان آن
زعم به چند هر دريابند را سارتر واقعي پيام خوانندگاننتوانستهاند
تعبير به يا) آلتونا گوشهنشينان درباره در نيز او نقد وي خود
مورد در سارتر كه آنچه انتقال اساسي مقوله از (پنسيلوانيا هاردويك
چگونه كه است غريب آمريكا مردم براي الجزاير ، به بود گفته آلمان
.دهند تسري ويتنام در خودشان تجربه به را اين ميتوانند
دارد ادامه