ششم ، شماره 1455 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 10 شنبه 20
|
|
تاريخ عرصه نخبگان از بهرهجويي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اصفهاني ميرزاغلامرضا خط عبدالمجيد ، رقم با دفتري ، جلي شكسته قطعه
موزه در عبدالمجيد درويش مكتب پيروان خط نمايشگاه برپايي بهانه به
عباسي رضا
و ورود چون متعددي دلايل به ما ، روزگار در شكستهنويسي متاسفانه
آثار به دستيابي نيزدشواري و مجرب كارشناس و استاد نبودن چاپ ، گسترش
.است بوده مواجه سال بههفتاد قريب بافترتي خوشنويسي ، اصيل
آثار درويشعبدالمجيد مكتب پيروان خط عنواننمايشگاه با نمايشگاهي
موزه در ماه دي تا 24 نويساناز 9 شكسته از جمعي و مشعشعي غلامرضا
.است شده برپا عباسي رضا
انجمن در سال1347 از را خود هنري فعاليت متولد 1329 مشعشعي غلامرضا
سيدحسن مرحوم از را خطنستعليق وي.است كرده آغاز ايران خوشنويسان
عبدالمجيد ، درويش چون اساتيدي از شكسته خط در و گرفته تعليم ميرخاني
.ميكند پيروي اصفهاني ميرزاغلامرضا و گلستانه
و درويشعبدالمجيد آثار و زندگي در را جامع پژوهشي همچنين مشعشعي
آثار بررسي با همراه استكه داده انجام سال مدت 25 به شكسته خط
از خارج و داخل در خصوصي مجموعههاي و كتابخانهها موزهها ، خوشنويسي
.است ايران خوشنويسان انجمن آرشيو براي آنها از اسلايد تهيه و ايران
ريحان ، محقق ، ثلث ، كوفي ، قبيل از اسلامي خطوط انواع شامل تحقيق اين
.است شكسته و نستعليق نسخ ، رقاع ،
خصوص در معاصر نويس شكسته هنرمند تن از 16 اثر مذكور 94 نمايشگاه در
.آمدهاند در نمايش به عبدالمجيد آثاردرويش
بطور:عبدالمجيدميگويد درويش مكتب ويژگيهاي زمينه در مشعشعي
شكسته خط با را كاري عبدالمجيد ، همان درويش كرد عنوان ميتوان خلاصه
يعني.كرد نستعليق خط با خط بزرگ استاد حسني ميرعماد كه داد انجام
(استتيك) شناختي زيبايي نظر از و كرده قانونمند را شكسته خط درويش
به.كرد طراحي ممكن ، شكل زيباترين به را آنها كلمات ، و حروف برروي
و شفيعا آثار يعني.كرد دگرگون را خطپيشينيان تركيبات ترتيب اين
از.انداخت در نو وطرحي كرده بررسي را مرتضيقليشاملو
تا درويش آثار در آنچه و كرد صرفنظر سطر در جفت جفت كشيدههاي تعدد
درويش ، بعد به آن از و است شفيعايي سبك ميشود ، ديده تاريخ 1179
و است ثبت وي خود نام به كه (851179)ميشود مستقلي مكتب خودباني
در چه درويش آثار كه است فوق تاريخ دو بين دورانطلايي اين حاصل
از قبل نويسان شكسته آثار با متفاوت كاملا تركيبات ، چه و مفردات
.اوست
بر سپس بود ، ساده ابتدا در خط اين:ميگويد شكسته خط مورد در وي
شكسته خط.آمد بوجود كامل شكسته خط و شد افزوده آن پيچيدگي و اتصالات
عريضه ، تحرير در و داشت معين كاربرد و ميشد نوشته خفي قلم با معمولا
دوره تااواسط و ميرفت بكار احكام و بياض كتاب ، قباله ، عقدنامه ،
بزرگي خوشنويسان باظهور اينكه تاميشد عمل ترتيب اين به قاجار
جلي اقلام در شكسته خط گلستانه ، قطعهنويسي سيد و غلامرضا ميرزا چون
(بصري ارزشهاي) انتزاعي و تزئيني جنبههاي و متداولشد گذشته از بيش
امر اين در جديدي فصل و گرفت قرار نويني و ارزنده موردتجربههاي آن
خط (درشت) جلي اقلام به فقط معاصر خوشنويسان كه آنجا تا آمد پديد
توسط بسياري ارزشمند آثار كه شكسته خط.دادند نشان علاقمندي شكسته ،
عظيم آثار خلق منشاء و كرده سپري را پررونقي دوران شده ، نگاشته آن
و ايران گنجينههاي نفايس زمره در امروزه كه است ، شده هنري و فرهنگي
.ميباشد جهان
پرافتخار طلاييو دوران اين طي از پس:ميگويد ادامه در هنرمند اين
چون متعددي دلايل ما ، به روزگار در شكستهنويسي متاسفانه بالندگي
دستيابي دشواري نيز و مجرب كارشناس و استاد نبودن چاپ ، گسترش و ورود
.است بوده مواجه سال هفتاد به قريب بافترتي خوشنويسي ، اصيل آثار به
در علاقمند و پيشرو چند تني خودرويي و ظهور به روند اين همين ، براي
.شد منجر شكسته خط
وخودرايي ناآگاهي فزاينده ، و شتابزده رشد اعتقادمشعشعي ، به
ميپندارند ، مقصودرسيده منزل سر به را خود راه نيمه در كه معدودي
كافي قانونمندي و اصالت كهاز است شده شكسته خط پيدايش موجب
.نيست برخوردار
ضروري مكتبيبنيادي ، و درست راهي ارائه شرايطي ، چنين تحت:ميگويد وي
استاد آثار اشاعه و اصولياحياء و منطقي راهحل تنها و ميرسيد نظر به
طي ايران خوشنويسان انجمن در وي مكتب وآموزش بود عبدالمجيد درويش
مراحلبالاي تا و پيوستند حلقه اين به بسياري مشتاقان دههآموزشي دو
دسته آن آثار نمايشگاهحاضر ، .رفت خواهند انشاءالله و رفته پيش هنري
به دسترسي و بودهام خدمتشان اخيردر سالهاي در كه است دوستاني از
.شد ميسر آثارشان
مهران چون هنرمنداني خوشنويسي آثار نمايشگاه اين در است گفتني
به حسيني آقا علي و دايينبي محسن سپهري ، غلامرضا نوري ، عباس روحاني ،
.است درآمده نمايش