ششم ، شماره 1460 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 15 شنبه 25 پنج
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(58) (آثار نشر ويژه مديريت) رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
(2)دانشجو نسل بيتفاوتي و انفعال خطر
توطئههاي و دسيسهها دانشجو ، نسل بيتفاوتي و انفعال در ديگر عامل (3
كه جايگاهي و اهميت تمامي با دروني ، عوامل.است انقلاب خارجي دشمنان
معارض قدرتهاي كه شوند اساسي نكته اين از غفلت موجب نبايد دارند ،
اتكاي به ايران اسلامي انقلاب كه داشتهاند توجه مساله اين به انقلاب
رو ، اين از.يافت استمرار و آمد پديد مردم جويانه مشاركت نقش
.شود گرفته آن از عظيم پشتوانه اين كه بود خواهد آن به نهضت ناكامي
و هدايتي تاثيرگذاري كيفيت ، و كميت در كه قشرهايي ميان ، اين در و
شيوههاي به كه هستند افزونتري توجه مورد دارند ، بيشتري مشاركتي
و خنثي حداقل يا و خصمانه موضعي و گيرند فاصله خويش نقش از گوناگون
.كنند اتخاذ بيتفاوت
يك از بيش تعداد.دارد قرار صدر در دانشجو نسل اقشار ، اين ميان در
طيف گستردهترين و عظيمترين صورت به را مجموعه اين دانشجو ، ميليون
نقش آن به قشر ، اين اجتماعي حساسيت ويژگي.است درآورده اجتماعي
به جواني ، سن و تحصيلكردگي ويژگي و است بخشيده بيشتر حمايتي مشاركتي
نتيجه ، در..و است داده مردمي ديگر قشرهاي در تاثيرگذاري قدرت آن
ميتواند اجتماعي ، و سياسي مشاركتهاي در مجموعه اين حضور ياعدم حضور
براي انقلاب معارض قدرتهاي توجه ، همين با.نهد جاي بر عظيم بس تاثيري
گذاري فاصله در و ميسازند و ساخته توطئهها و كرده انديشهها قشر اين
مقولهتهاجم از عظيمي بخش.ميكنند تلاشها انقلاب ، و نسل اين بين
اين تمامي خامانديشانه كه آنان و ;است موثر نسل اين متوجه فرهنگي
كبك چونان ميكوشند ، آن تخطئه به و مينمايند توطئه رافرضيه سخنان
!ميانگارند سپيد را آسمان و ميبرند برف زير به سر
نسل و بردهاند نام فرهنگي تهاجم مقوله از مكررا رهبري معظم مقام
اهداف مهمترين از و شمردهاند عظيم توطئه اين حملات آماج را دانشجو
عدم روحيه و بيتفاوتي ايجاد بدبيني ، و ياس القاي وسيع ، تهاجم اين
سخني در ايشان جمله ، ازدانستهاند نسل اين در...و اجتماعي مشاركت
:فرمودهاند
جمع حواستان ;ميكند زيادي سرمايهگذاريهاي شما روي دشمن !عزيز جوانان
مايوس و دلسرد را عدهاي و ميكشاند بيتفاوتي به را عدهاي.باشد
ياس متاسفانه كه بدانند جوانها.است جوان آفت بزرگترين ياس ، .ميكند
در.است گونه اين اميد كه همچنان ;ميكند پيدا راه زودتر جوان روح به
را خودتان كند ، تزريق و تلقين جوانها به ميخواهد دشمن كه ياسي مقابل
.بدهيد مصونيت
فساد به را او ميخواهد دشمن است ، پاكي و صفا و طهارت مظهر كه جواني
با را عدهاي همچنين.بكشاند -مختلفش انواع در -وناپاكي وبيصفايي
.كند منحرف صحيح راه از سياسي ، غلط تفكرات و تاملات تزريق
ديگر از -دانشجو نسل جمله از و -مردم و مسئولان ميان فاصلهسازي (4
.دارد ژرف بس تاثيري سياسي مشاركت روحيه تقليل در كه عواملياست
كه مييابد قوت هنگامي به نظام ، و كشور مسايل برابر در حساسيت روحيه
جدا خود دغدغههاي از را ايشان مسايل و بدانند خود از را مسئولان مردم
و دولتمرد طبقه و شد آغاز فاصلهگذاريها كه هنگامي اما.نبينند
نميتوان هرگز -گرفت شكل تصوري چنان يا و -آمد پديد رعيت جامعه
.داشت انتظار را مردم از جويانه مشاركت حضوري
كه مسئولان عمل نخست ، :دارد اساسي نقش نكته دو گذاريها ، فاصله اين در
دوم ، و:كند اعتماد سلب يا و آورد پديد اعتماد زمينههاي ميتواند
اندازه به و ميكند پيدا اهميت فاصلهگذاريها در كه منفي تبليغات نقش
.مييابد تاثيرگذاري نخست عامل
و داشته اشارت اخير عامل به دانشجويان ، به هشداري در معظم رهبري
:فرمودهاند
و مسئولان از كه بكند احساس اين دچار را جوان كه انديشهاي هر امروز
همان نوع از تفكر ، و انديشه اين جداست ، كشور مديران و انقلاب پيشروان
.است شده تزريق غلط سياسي تفكرات
مواجه گوناگوني مشكلات با حيات ، دهه دو در انقلاب ، دولت و نظام (5
گاه و -دشواريها اين برابر در دانشجو نسل نگراني.هست بودهو
از برخي در دغدغه اين اما ;است ارجمندي و مثبت حساسيت -ناكاميها
مشاركت از را آنان و بينجامد انفعال و نوميدي به ميتواند روحيهها
و سن اقتضاي به كه دانشجو نسل به رو ، اين از.سازد نااميد سياسي
كه مينمايد فرض دارد ، دشواريها اين برابر در مضاعفي احساس حساسيت ،
وادي به حساسيت ، و دغدغه از تا بپردازد ، خويشتن بر مداوم نظارت به
جامعه و نكند تبديل منفعل موجودي به را خود و نغلتد فرو حسرت و ياس
.نسازد محروم خويش مشاركت از را
دغدغه اظهار مسايل از برخي به نسبت بيايند دانشجويان كه وقت هر
خوشحال باشيد ، نگران شما كه اين از ماميشوم خوشحال من بكنند ،
شما ببينيم كه ميشويم نگران وقتي آن ما.بدانيد شما را اين ;ميشويم
را شما دغدغه اين كه اين از بعد حالا...نداريد نگراني اصلا جوانان
برادران كه بكنيم ميخواهيم هم را توصيه اين ميدانيم ، بجا مجموعا ما
براي نشاط و انگيزه خودتان وجود در ميكنيد مشاهده كه وقتي تا عزيز
نگاه خوشبيني چشم با آينده به هست ، اسلامي سازندگي و اسلامي تحرك
شما.است اميد مظهر جوان.است بد نااميدي ;است خوب دغدغه.كنيد
كه خودتان از قبل نسل به بايستي شما.بدهيد اميد هم ما به بايستي
.بدهيد اميد است ، شده خارج جواني دوره از حالا
(1)دانشجو و دانشگاه انقلابي رسالت
:فرمودهاند چنين وانقلاب مطلوبدانشگاه رابطه در رهبري ، معظم مقام
نسبت خونسرد و وبيتفاوت ديني ارزشهاي از بيگانه و لاابالي دانشگاه
نبضانقلاب او در كه دانشگاهي انقلابي ، وجهتگيريهاي مفاهيم به
حركت به نسبت -استاد چه و چهدانشجو - اعضايش كه دانشگاهي نزند ،
و نكند تكليف احساس پيشقراولي ، و پيشاهنگي براي و ايران ملت انقلابي
اميدبخش كه نيست دانشگاهي باشد ، نداشته انقلاب كار در را يك درجه نقش
.باشد (ره)امام نظر مورد و آينده تضمينكننده و
سال 60 ، در دانشجويان اسلامي انجمنهاي گردهمايي به پيامي در معظمله
:برشمردهاند را كلي و اساسي دومحور
دوش بر را مسئوليتاختصاصي دو انقلاب قبال در دانشجو جوان نسل
نياز برآوردن آنگاه و بودن ، وراهگشا پيشگام و پيشرو نخست ، :ميكشد
و متخصصين بخش در جامعه رساندن خودكفايي به و جامعه علمي
.علمي ابتكار و خلاقيت سررشتهداران