ششم ، شماره 1461 سال ژانويه 1998 ، دي 1376 ، 17 شنبه 27
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(59) (آثار ويژهنشر مديريت) رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
انقلاب و نظام دانشگاهدر و دانشجو رسالت جامع يادشده ، مسئوليت دو
از.ندارد ديگري از فروتر رتبتي شانو مسئوليت ، دو از هيچيك.است
اساسي تكليف دانشگاه و دانشجو بر جامعه علمي سطح ارتقاي يكسو ،
را آن و پوشيد چشم آن از نميتوان بهانهاي و بها هيچ به ;مينمايد
و علم مرتبت از انقلابي ، و سياسي تكاليف دعوي به نبايد ;ساخت كمرنگ
بيترديد زيرا ;آورد فرود لازم رونق از را آن و كاست دانشگاه در تحقيق
كوتاهمدت ، و درازمدت در و بود خواهد اصلي متضرر انقلابي ، نظام و دولت
.شد خواهد متحمل را عقبماندگي آسيبهاي
را انقلابي تكليف دانشاندوزي ، بهانه به نبايد دانشگاه ديگر ، سوي از
بيتعهد مكتبخانهاي به و بدهد كف از را پيشگامي نقش و نجويد خود از
.شود بدل
:مينمايد زير دانشجو ، نكات و دانشگاه وظايف اهم اخير ، مقوله اين در
تكليف ، اداي و مسئوليت هر مقدمه در:پيشگامي هويت بازيافت (10
انرژي و باشند داشته خويشتن به بازگشت ميبايست دانشگاه و دانشجو
شد ، اشارت كه همانگونه.دريابند را تاريخيخود هويت و پنهان
به جامعه ، نقشپيشتازي از دانشجويان و دانشگاه كه شد موجب انقلابمردمي
اين ;شد يادآوري كه همانگونه صدالبته و درآيند ، مردم با همراهي نقش
اما:نبود اندك آن ثمرات و بود مثبتي همراهي ، نقش و همدلي
دانشجو بهمرور ، و كشيد درازا به مردم با همراهي نقش كه چنانمينمايد
و شد روبهرو بيپاسخ پرسش خود ، با اجتماعي نقش و هويت با رابطه در
موثر و مستقل هويت به بايستي اجتماعي ، هرتكاپوي مقدمه در اينك ،
بازيافت به مخاطبدانشگاهي ، نسل و شود تاكيد جامعه حركت بر نسلدانشجو
:شوند دعوت مستقل هويت اين
و بيهويتي مشكل است ، مشكل مهمترين شايد بعضيها نظر به كه مشكلي آن
و تاريخ قبال در و خودش قبال در جامعه ، قبال در واقعي رسالت درك عدم
كه نميداند او.است كاره چه كه نميداند حقيقتا دانشجواست آينده
به كه كاسبي مثل ;داشت خواهد نقشي چه آينده در و است كاره چه الان
حقيقي رسالت ديگر ، عبارت به.ميكند زندگي و ميدود نام و نان دنبال
در انقلابي فضاي حفظ (نيست200 روشن درست او خود براي دانشجو ،
دانشجوي وظايف اهم از دانشگاه ، زيست سلامتمحيط پاسداشت.:دانشگاه
را مناسب انتظاركاركرد ميتوان سالم محيط در بيترديد زيرا ;انقلابياست
انتظار در اندك ثمرات براي هزينههايبسيار صورت ، اين غير در ;داشت
.بود خواهد
يا و والتهاب شور جو معناي به نه دانشگاه ، انقلابي فضاي حفظ
محيط بر انقلاب جو كه معناست بلكهبدان است ، بيانضباطي و قانونگريزي
زندگي ديگر اتمسفري در دانشگاه و دانشجو و حاكمباشد دانشگاه
مراعات-است1 شده تركيب اساسي عنصر دو از انقلاب جو.نكند
دو اين.ملي بهاستعدادهاي اتكا و استقلالگرايي -ديني 2 ارزشهاي
دانشگاه از و پرداختهاند ، و ساخته ايرانرا انقلاب اتمسفر مقوله ،
جوجامعه از متعاليتر بلكه همسان ، جوي در كه ميرود انتظارآن انقلابي
را لازم حساسيت ركنركين ، دو از حفاظت به نسبت و كند زيست انقلابي
:نمايد اعمال
حفظ دانشگاه در را انقلابي فضاي كنند سعي خودشان سهم به..دانشجويان
براي.است بهتري فضاي انقلابي ، فضاي هم خواندن درس براي.كنند
شلوغ معناي به انقلابي ، فضاي.است بهتري چيز انقلابي ، فضاي هم تحقيقات
روي بر دقت معنايش بلكه ;نيست حد خطوط از خروج و بيانضباطي و كاري
به را ما انقلاب كه است چيزي آن به و اصول به پايبندي و صحيح مواضع
كشور بايد.بشود مستقل كشور بايد.انقلاب جهتگيري يعني ;دعوتميكند آن
حساسيت (بجوشد300 كشور استعدادهايدرون بايد.بايستد خودش پاي روي
ميبايست آن ، دانشجويي عناصر بويژه دانشگاه ، :فرهنگي تهاجم برابر در
نظارت و مراقبت با خويش ، محيط در انقلاب آرمانهاي از حفاظت برابر در
بيمسئوليت را خود و نشمرد امور اولياي تكليف را آن ;كند عمل دايم
.نپندارد
دانشجو و دانشگاه كه ميكند پيدا مضاعف اهميت وقتي اساسي وظيفه اين
فرهنگي وتهاجم گرفته قرار وسيع تهاجم برابر در بهراستي كه دريابد
و -جوان محيطهاي و ماست كشور و اسلام جهان در انكارناپذير واقعيتي
.جبههگستردهاند اين نخست خاكريز -دانشگاهي بويژه
آن اهميت بر و گفتهاند سخن نكته اين از مكررا رهبري معظم مقام
:ورزيدهاند تاكيد
قرار عميق توجه مورد و تكرارميشود حرف يك چون اوقات گاهي
سطحي برخورد يك با و نميگيرد آنانجام به نسبت كاري يا نميگيرد ،
بهوجود ممل تكرار عنوان ، آن و حرف آن به نسبت ميشود ، عبور آن از
.است ملالآور واقعا تكرارش ديگر كه ميكند احساس انسان و ميآيد
:داشتهاند بيان چنين را حاضر شرايط دلسوزانه ، بانگاهي ايشان
اگرچه.ميكند حمله دارد يافتهاي سازمان شكل به كه دارد وجود جبههاي
و يافته شكل حركت يك اما ميگيرد ، انجام زياد كار طرف اين در
.ميكند خطر احساس انسان كه است اين ;ندارد وجود دفاع براي نظميافته
آن محتوايي و شكلبنيادين در همهجانبه ، و گسترده تهاجم اين متاسفانه
مظاهر و ظواهر از برخي به و وميگيرد گرفته قرار توجه مورد كمتر
از ودرنتيجه ، ميگردد مدفون و محدود كوچك ، زاويه آن در ميشودو بسنده
كه ميكند قانع را سادهنگران ;ميشود سلبهويت پراهميت نكته اين موضوع
و پايانيافتهاست ، فرهنگي تهاجم كار مقوله ، چند تغييرظاهرين با
!شدهاند روبهرو شدهاي سخيف چنانبحث با كه ميكند دلآزرده را متفكران
اين با مقابله به مردم وكشاندن فرهنگي تهاجم به راجع ما كه وقتي
غالبابهخاطر ميكنيم ، صحبت اينگونهحرفها و منكر از نهي و تهاجم
كوچك سمتمصداقهاي به ذهن متاسفانه هرچيزديگر ، يا و ذهني سوابق
سطحي ، انسانهاي عده يك:دارد بد نتيجه دو نقطه ، دو ايندر.ميرود
همان جهت در را ونيرويشان ميبينند منحصر حد همان رادر قضيه
و هوشمندان.ميكنند بسيج ندارد ، اهميتي خيلي كه كوچك و سطحي مثالهاي
اهميت ميشود ، خلاصه حد اين در مساله ميبينند وقتي هم جامعه متفكران
.ميشود كاسته ازنظرشان قضيه
درك و مقوله اين شناخت فرهنگي ، تهاجم با مقابله پيشدرامد بنابراين ،
و سوم جهان كه دارند باور خوشبينان حتي امروزه.است آن واقعي هويت
و قراردارد امريكايي غالب فرهنگ تهاجم برابر در اروپايي ، جهان حتي
بومي و ديني فرهنگ از تا بينديشد ، چاره بايستي هويت حفظ و بقا براي
مستقل هويت دعوي كه ما كشور چون كشورهايي ميان ، اين در.كند محافظت
قرار سختتري مخاطرات و تهاجمات درمعرض ميكوشند ، آن براي و دارند
:دارند
وجمهوري اسلامي تفكر با فرهنگي درميدان كه مبارزهاي و تهاجم اين
واقعا اگر كه است ، متعددي شعبههاي و شاخهها داراي ميشود ، اسلامي
خيلي عرصه يك كه خواهدديد كند ، احصا و بررسي را اينها بخواهد انسان
.است عظيم و وسيع