ششم ، شماره 1464 سال ژانويه 1998 ، بهمن 1376 ، 21 چهارشنبه 1
|
|
در رواني اختلالات برخي هشداردهندهء علائم
كودكان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
!بخوانند معلمان و مادران پدران ،
و پيدا مشكلات درباره قضاوت به نسبت بايد مدارس ، اولياي و والدين
داشته را احتياط كمال كودكان ، به بيماري برچسب هرگونه زدن و نهان
ارجاع آزموده متخصص به را آن هستند ، مشكوك موردي به اگرنسبت و باشند
.دهند
و آشكار اشكال و علائم داراي رواني ، ناهنجاريهاي و اختلالات از برخي
زمينه اين در كه ياكساني و آموزگاران ، و والدين كه ميباشند واضحي
در را مشكلات اين وقوع احتمال ميتوانند نيز ، ندارند كافي تخصص
و پزشك توسط آن جدي درمان به نسبت و دهند تشخيص كودكان و دانشآموزان
.كنند اقدام روانشناس يا
ومشكلاتواضحتر اختلالات برخي علائم نشانههاو آمد ، خواهد پي در آنچه
والدين و اوليايمدارس براي آنها شناخت استكه نوجوانان و كودكان
مدارس ، اولياي و كهوالدين است تذكر به لازم.فايدهنيست از خالي
هرگونهبرچسب زدن و نهان و مشكلاتپيدا درباره قضاوت به بايدنسبت
موردي به نسبت اگر و باشند داشته را احتياط كمال كودكان به بيماري
و نهايي تشخيص تا دهند ارجاع آزموده متخصص به را آن هستند ، مشكوك
عادي مشكلات برخي ميتوان راحت خيلي زيراگيرد صورت آنها توسط دقيق
در ناتواني از نشانهاي يا علامت عنوان به سهوا را يادگيري در
تربيتي لحاظ به ميتواند كه كرد تفسير ذهني ماندگي عقب يا يادگيري
.آورد ارمغان به كودكان براي را منفي عوارض
مغزي فلج
برخي يادآوري جهت صرفا علايم اين.است پزشك با نهايي و اصلي تشخيص
:است زمينه اين در نارسائيها
;ناهماهنگ و ناجور برداشتنهاي گام
;متناوب و تشنجي حركات
; گفتن سخن در اشكال
;(بودن خشك) بدن نداشتن انعطاف
; دهان از آب تراوش
; تعادلي مشكلات
;كنترل نوسانيغيرقابل حركات يا كنترل غيرقابل خوردنهاي تلوتلو
;صورت در غيرعادي شكلكهاي ايجاد
;بدن حركات در لرزش
صرع
صرع در.است ناگهاني حمله ايناختلال ، در مشاهده قابل علامت
تنها و باشد ضعيف و گذرا حملههابسيار است ممكن (Petitmal)كوچك
صورت فعاليت موقتي توقف و چشم پلك سريع حركات با همراه ثانيه چند
ناگهاني شدن سفت با است ممكن (Grandmal) بزرگ صرع در حمله.گيرد
حمله.باشد ناله با همراه و اطراف به كوبيدن لگد خوردن ، زمين بدن ،
ادامه دقيقه تا 5 ندرت به و ميرسد پايان به ثانيه چند در معمولا
مراجعه پزشك به سريعا بايد شوند ، طولاني خيلي حملات اگر.ميكند پيدا
خطرناك جائي به سرش و نگيرد ، گاز را خود زبان شخص شود دقت).شود
(.نكند برخورد
اسكيزوفرنيا
ولي.مراجعهكرد پزشك روان به نهاييبايد و دقيق تشخيص منظور به
.است مشاهده قابل درآنها زير علائم نوعا
;گوشهگيري و انزوا
بگيرد؟ آغوش در را او كسي اينكه از امتناع
:(بهجائي خود سر كوبيدن مثلا) خود به رساندن آسيب
;نميكنند ايجاد كلامي ارتباط ديگران با
خوردنهاي تكان يا و چرخيدن مثلا) ميشود مشاهده تكراري رفتارهاي
;(نوساني
;اشياء برخي به غيرعادي دلبستگي
;آن به افراطي دادن نشان حساسيت يا و درد به حساسيت عدم
;جسماني ضعيف تعادل
;ميشوند پريشان و درمانده معيني ، تغييرات با شدن مواجه هنگام
;است ضعيف بسيار رفتاري هماهنگي
(Hgperactivity)(كاري فزون) فعالي بيش با همراه توجه كمبود اختلال
تعداد يا علائم از يكي با كه ميشود ديده پسران در عمدتا اختلال اين
:ميشود داده تشخيص آنها از بيشتري
رفتن راه ازچيزي ، رفتن بالا دويدن ، ) پي در پي جسماني فعاليتهاي
(كردن خيز و جست و پريدن مداوم ،
;(موضوع بريك مستمر تمركز عدم) چيزي به توجه حفظ در اشكال
ناراحت فعاليتنكنند و بنشينند جائي ثابت و آرام اينكه از
;ميشوند
;(تكاششي)است ناگهاني و انگيزه بدون آنها حركات
;ميشوند باشند ، ناراحت نوبت انتظار در و صف در اينكه از
;هستند تحمل كم ناكاميها قبال در
;ميشود مشاهده آنها در زيادي كاريهاي فراموش
شخصيتي و رفتاري اختلال
است ممكن كه گرفتهشود نظر در بايد علائم و رفتارها از وسيعي گستره
هر شديد حالتهاي در تنها ضرورياينكه نكته):باشد زير موارد شامل
حكم اختلال اين وجود احتمال به ميتوان زير رفتارهاي و علايم از كدام
مراجعه روانشناس يا پزشك روان به بايد نيز دقيقتر تشخيص براي و كرد
:(كرد
;شديد خشونت و پرخاشگري
;اجتماعي انزواي و مفرط گوشهگيري
;معمول حد از بيش شرمندگي
;دروغگوئي
;دزدي
;اندازه از بيش غيظ و تلخي اوقات
;(خوددارند از بدي و منفي تصوير) شديد منفي خودپنداري
رواني -ذهني معلوليت
كه است انفرادي آزمونهوش اجراي مستلزم حالت ، اين ارزيابي و تشخيص
در ضعف آن ، نشانه آشكارترين.شود انجام بايد آزموده روانشناس بوسيله
مشخصه.دربرميگيرد را شديد تا خفيف درجات كه است آموختن توانائي
هوش آزمون در متوسط از پائينتر عملكرد حالت ، اين در معنيدار و اصلي
شامل اوليه است ، علائم انطباقي و سازشي رفتار در ضعف داشتن و (زير 70)
:است زير موارد
سخن و قدمبرداشتن خزيدن ، عمل يادگيري ، در معنيدار كندي و تاخير
;كودك گفتن
پوشيدن لباس شكلصحيح ، به خوردن مثل اموري يادگيري در خوردن شكست
بندكفش زدن گره يا و
;حركتي هماهنگي در ضعف
;كلاس مهارتهاي در آشكار ضعف و كندي
نيست ، تشخيص قابل مدرسه سنين از قبل تا معمول بهطور ضعيف ماندگي عقب
.دهد نشان را زير علائم است ممكن كودك مدرسه در
;دارند مشكل دروس يادگيري در معنيداري شكل به
;هستند مشكل داراي كوتاهمدت حافظه در
ميشود؟ ديده نقصهائي (گفتن سخن) زبان در
.هستند حركتي مشكلات داراي
.است كم بسيار توجه ميزان
يادگيري ناتوانائيهاي
با همراه متخصصاننيز براي حتي ناتوانائيها اين ارزيابي و تشخيص
:ميشوند مشخص زير موارد با يادگيري ناتوانيهاي علائماست دشواري
;است ناهماهنگ و ناهموار تحصيلي پيشرفت الگوي
;است شديد تحصيلي ماندگي عقب
محيطي و هوشي بهمشكلات ربطي يادگيري مشكلات اختلالات ، نوع اين در
;ندارد
;هستند روبرو مشكل با رياضي و زبان همچون مواردي در
;هجيميكنند نامنظم و آشفته شكلي به را كلمات معمولا
;روبروميشوند پيدرپي شكستهاي با ساده لغات بازشناسي در
;ميكنند قاطي را اعداد و حروف
;دارند مشكل رياضي محاسبات در
حافظه در واشكال خو و خلق بودن دمدمي و ناگهاني و آني حركات
.گروهميباشد اين ديگر مشخصات از بينائي ،
ابراهيمي بهمن