ششم ، شماره 1464 سال ژانويه 1998 ، بهمن 1376 ، 21 چهارشنبه 1
|
|
شبي فرخنده چه و بود سحري مبارك چه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
قدر عزيز شبهاي پرشكوه آيينهاي برگزاري با مسلمان ، روزهدار ميليونها
شستوشو را خود روح و جسم بيكرانحق ، درياي در و بردند سحر به را
فطرت ژرفاي و آدميت زلال به پروردگار ، كرامت پرتو در و دادند
عاشقان كه رحمت و نور از بود ضيافتي گرانقدر ، شبهاي اين.نگريستند
و جسم پالايش ماه رمضانخواند فرا معراج شكوه و ملكوت روشناي تا را
.پروردگار رحمت از برخورداري پرشكوه لحظههاي قدر ، شبهاي و است جان
ظلم رفع خواستار خويشتن ، از فارغ شبها اين در واقع به روزهدار مردم
ويژه به انساني جامعه از تكبر و ريا جهل ، و بيماري بيعدالتي ، و
نيازمندان ، از حمايت در روزهدار مردم دگرخواهي و ميشوند مسلمانان
تجلي عامالمنفعه بناهاي احداث و ايجاد در جمعي مشاركت و خيرات
.مييابد
مومنينرا عدالتخواه و نوعدوست بيدار ، وجدانهاي قدر ، شبهاي رحمت
شبهاي كه چرا.نمينهد وقعي رياكاران كاذب مويههاي بر و ميبخشد صيقل
وعملكرد رفتار حاصل اندازهگيري و حق داوري موسم نوعي ، به قدر
.ماست
اينقرآن ما:است آمده قدر شبهاي در قرآن شريفه آيات نزول شان در
قدرنازل شب در (است جامع حكمت و واسع رحمت كه) را عظيمالشان
.چيست قدر شب ميداني چه تو و.كرديم
اينشب در.است بالاتر و بهتر ماه هزار از (مرتبه و مقام در) قدر شب
و دستورالهي و) فرمان هر از خدا اذن به (جبرئيل يعني) روح و فرشتگان
.صبحگاه تا تهنيتاست و سلامت و رحمت شب اين.ميشوند نازل (خلق سرنوشت
مباركقدر ، سوره طبق:ميگويد قدر شب باره در طباطبايي فقيه علامه.
و تقدير قدر ، از مراد ظاهرا و است قدر شده ، نازل قرآن كه شبي آن
.است اندازهگيري شب قدر ، شب پس است ، اندازهگيري
سال شبقدر تا شب آن از يعني را سال يك حوادث شب ، آن در تعالي خداي
چيزهايي و شقاوت سعادت ، رزق ، مرگ ، زندگي ، .ميكند تقدير را آينده
.ميسازد مقدر را قبيل ازاين ديگر
براي قرآن:ميگويد داماد محقق مصطفي سيد والمسلمين حجتالاسلام.
:ميفرمايد رسولالله به خطاب ;دارد جالبي تعبير قدر شب عظمت
تواي حتي كه است اهميت با آنقدر شب اين يعني ماليلهالقدر وماادراك
.نيستي واقف آن اهميت مابه رسول
رمضان ماه قلب قدر ، شب
در.رمضاناست ماه قلب شب ، اين كه است آمده قدر شب عظمت زمينه در
شب اين در موجوداتجهان همه سرنوشت روايات ، و آيات براساس حقيقت
چون.است بينظير سال شبهاي ميان در قدر شب اين بنابر ميشود تعيين
.است رحمت و رجوع و عروج شب شب ، اين
تماميمقدرات كه خداوند از و بهرهگرفت قدر شب وقتهاي تمام از بايد
روح وتعالي تزكيه براي و جست استمداد اوست ، جانب از انسانها
.كوشيد
جبهه:است فرموده قدر شب والاي عظمت در (عليهالسلام) صادق امام
رمضان ، ماه قلب و است رمضان همان كه خداست ماه سال ، ماههاي درخشان
از و زنيم نهيب خود نفس به قدر ، شب فضيلت به توجه با.است قدر شب
.سازيم بيدارش غفلت خواب
شب كه شود تصور گونه اين نبايد:ميگويد معارف رشته دانشجوي يك
از بلكه.افتاد اتفاق (ص)اسلام پيامبر براي تنها هم آن و شب يك قدر
صورت ليلهالقدر كه ميشود معلوم روايات و قدر سوره اشارات و بيانات
كمال و آفرينش فاصلههاي در كه است حيات و خلقت پديدههاي از ديگري
.ميرود پيش مسيرجديد در و مينمايد رخ پديدهاي هر استعداد
وغرايز اوهام تاريكي ، را انسان كه آن از بعد و حيات و خلقت از بعد
و نيرومند اشخاص پروردگار ، توجه ميشود ، خاموشي دچار و ميگيرد فرا
مجذوب و وتسليم درخشان روحشان شب اين در كه ميپروراند شدهاي منزه
.ميگردد خاموش بستهو يكسره شان ظاهري حواس و نفساني قواي و ميشود
قدر شب راز
بيمثالي فضيلت از و است تكريم مورد همه اين كه قدر شب راستي به
يكي قدر شب دراينكه احاديث و اخبار در است؟ شبي چه ميباشد ، برخوردار
اين در آن؟ شب كدام ندارد ، اما وجود ترديدي است ، رمضان ماه شبهاي از
.دارد وجود اختلاف باره
.قدراست شب رمضان ، هفتم و بيست شب كه است باور براين سنت اهل
اما.ميدانند قدر شب را رمضان ماه اول شب محدثان ، و ازمخبران گروهي
از يكي شبقدر ، كه دارند نظر اتفاق نظر براين شيعه محدثان بيشتر
.است احياء شبهاي
واقع رمضان وسوم بيست و ويكم بيست نوزدهم ، در كه است شبي احياء شب
.است شده
چنين الميزان تفسيرارزشمند در طباطبائي محمدحسين فقيهسيد علامه
ابنابي حسان از عثمان بن حماد از كه است مجمعالبيان در كه است آورده
.پرسيدم قدر شب از (عليهالسلام) صادق امام از:گفت كه شده نقل علي
.كن جستجويش سوم و بيست و ويكم بيست و رمضان نوزدهم در:فرمود
حسنرا اين ولي كنيم تلقي رمزي و راز اگر را قدر شب تقدير ، هر به
.شدنبپردازد الهي و عبادت به تا دارد بيشتري مجال فرد كه دارد
ماه رحمتهاي از شايد:ميگويد باره اين در بابايي حاج عباس.
به قدر ، شب اعتبار به را رمضان شبهاي تمام مومنان ، كه باشد رمضان
.برميدارند ايمان توشه خويش آخرت براي و ميپردازند عبادت
و ميآيد بهشمار قدر شب عنوان به شب چند اينكه:ميافزايد او
بيحكمت قطع طور به قطعينكردهاند ، را آن نيز بزرگوارمان امامان
زمان بتوانند مومنان كه باشد اين شايد آن حكمتهاي از يكي و نميباشد
.بپردازند عبادت به را بيشتري
مراقبتهايي و حساسيتها تمام عليرغم فرد است ممكن مواقع برخي
پيامها از نتواند و بدهد دست از را مناسب فرصتهاي دارد ، كه
روايتكه اين بنابراين باشد ، برخوردار مناسبت و حادثه آن فضيلتهاي و
شب اين باآيينهاي باشد رمضان مبارك ماه شبهاي از شب چند شامل قدر شب
.دارد بيشتري نزديكي و تناسب
لسانالغيب باشد ، رمضان ماه زيباي شبهاي از هركدام قدر ، شب
:است گفته اينگونه فضيلتش در شيرازي حافظ
دادند نجاتم غصه از سحر وقت دوش
دادند حياتم آب شب ، ظلمت آن وندر
كردند ذاتم پرتو شعشعه از بيخود
دادند صفاتم تجلي جام از باده
شبي فرخنده چه و بود سحري مبارك چه
دادند براتم تازه اين كه قدر شب آن
آن به شايد شبقدر دقيق زمان ماندن مخفي:ميگويد.اوسطي محبوبه.
قدر شب اميد به را رمضان ماه بيشترياز شبهاي مومنان كه باشد دليل
حكمت اينبكوشند آن احياي در و دارند پاس بهخدا بيشتر نزديكي و
.است شده منظور نيز عبادات از دربرخي
مشخص صريح طور به تعالي خداي اسامي بين در پروردگار اعظم اسم مثلا
اعظم اسم حكم در و نهاده حرمت را جلاله اسامي هم مومنان تا است نشده
.بدانند
ايمان روي از را قدر شب كه كسي است شده نقل (ص)اسلام پيامبر از
وگناهان ميدهد قرار خود مغفرت مشمول را وي خداوند برخيزد ، حسابرسي و
.ميآمرزد را گذشتهاش
زندهداري شب و قدر
نياز و راز وبه شبزندهداري قدر ، شبهاي مزيتهاي و شناسهها از
باور و اعتقاد در احيا شبهاي.ميباشد هستي خالق و مومنان پرداختن
به تا شيعيان شبها ، اين در.است برخوردار خاصي منزلت و قربت از شيعه
خانه در برخي.ميشوند مشغول دعا و قرآن خواندن و عبادت به سحر هنگام
.ميآورند جا به را احيا مراسم و اعمال مساجد ، در بسياري و
اين در مساجد از يكي جماعت امام -زنجاني موسوي شهابالدين سيد.
تا نيز برخي و ميمانند رابيدار شب سراسر افراد برخي:ميگويد باره
.ميپردازند پروردگار نيايش و دعا خواندن به شب از پاسي
همانند عشا ، و مغرب نمازهاي خواندن از پس قدر ، شبهاي در روزهداران
مخصوصي غذاهاي شبها اين در ميكنند افطار رمضان ، ماه شبهاي ساير
اندكي و افطار صرف از پس.كنند پيدا آمادگي عاطفي نظر از تا ميخورند
دارند ، را خدا با نياز و راز و زندهداري شب قصد كه آناني استراحت ،
را مناسبي جاي هركسي و ميروند مسجد به احيا شبهاي پاسداشت براي
.ميكند انتخاب
حضرت تربت گاهي و تسبيح و مهر شبزندهداران ، از هريك شبها اين در
دعاي كتاب جلد ويك مجيد قرآن جلد يك ،(عليهالسلام) سيدالشهدا
.ميبرند همراه به الجنان مفاتيح
ماه شبهاي دعاهاي همان ميشود خوانده احيا ، شبهاي در كه دعاهايي
صغير ، جوشن كبير ، جوشن.است احيا شبهاي مخصوص دعاهاي همراه به رمضان
.است احيا شبهاي ويژه دعاهاي جمله از مجير و ائمه به توسل دعاي
ومتداولترين مشهورترين كبير ، جوشن دعاي:ميگويد.عبداللهي كيومرث.
.ميشود خوانده شبهاياحيا طول در شبزندهدار مومنان توسط كه است دعايي
كه يكي توسط گردآمدهاند ، مومنان ، كه مكاني در كبير جوشن دعاي
آهسته ديگران و ميشود خوانده است ، برخوردار رسا و خوش صدايي از
.ميكنند زمزمه را آن
روم دخان ، قدر ، سورههاي جمله از قرآن سوره چند قرائت احيا ، شبهاي در
.است برخوردار خاصي منزلت از عنكبوت و
خاصي تشريفات با كه است گذاشتن سر به قرآن احيا ، شبهاي در عمل آخرين
.ميشود انجام
درمحراب گذاشتن ، سر به قرآن مراسم شروع براي نماز پيش يا جماعت امام
به قرآن براهميت خاموشي برقراري و چراغها شدن خاموش از پس و ميايستد
از كه حالي در حاضرانميخواهد از سپس.ميدهد را توضيحاتي گذاشتن ، سر
قرآنش هركس بعد.سربگيرند بر را قرآنها ميكنند ، استغفار خود گناهان
به را ديگر دست و ميدارد رانگه آن راست دست با و گذاشته سر بر را
.ميكند بلند آسمان سوي
امام يا گذاشتند ، پيشنماز سر به قرآن حاضران ، تمام اينكه از بعد
قسم شده نازل قدر پرفيض شبهاي دراين كه قرآني به را خداوند جماعت ،
معصوم به 14 را خداوند سپس.بيامرزد را آنان همه گناهان تا ميدهد
.بگويند الله يا مرتبهبك كه 10 ميخواهد احياگزاران از و ميدهد قسم
سوي به تقاضامندشان چشمان با كه حالي در مجلس در حاضران همه بلافاصله
موسوي سيدشهابالدين..ميكنند زمزمه را الله يا مينگرندبك آسمان
حق رحمت از بخوابد احيا شبهاي در هركس ميگويند:ميگويد.زنجاني
شبهاي در اعمالشان اگر كه باورند اين بر احياگزاران.ميشود بينصيب
قبول مورد است معروف مزد بهشب كه سوم و بيست شب در ويژه به احيا
.ميگذرد گناهانش از خداوند شود واقع الهي درگاه