ششم ، شماره 1465 سال ژانويه 1998 ، بهمن 1376 ، 22 شنبه 2 پنج
|
|
و عاشق ميخواهد ملتي فرهنگي ، ميراث حفظ
آگاه
!است جهان گنجينههاي اعتبار ايران ، هنر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
توسط ايران در باستاني آثار حفاري اولين اتفاق قاجار ، دوره خيرات از
سال 1300 به شوش در ماگر ، ژان همسرش و ديولافوا مارسل فرانسوي ، دو
.است ق.هـ
تا 1309 فرانسوي ، از 1307 دمرگان حضور جناب ، آن سبك قدم ادامه در
ميان در انگيزه ايجاد با او هم.است گفتني گمانهزني ، براي ق.هـ
در 1312 را شاه ناصرالدين با فرانسه قرارداد بستن فرانسوي ، مقامات
براي دربست ايران ، تمام در حفاري انحصاري امتياز:شد باعث ق.هـ
فرانسه
به متعلق شوش كشفيات تمامي قرارداد اين طبق-شد خالي شوش -
ايران به نقره ، شمش و طلا كشفيات وزن برابر تنها و بوده دولتفرانسه
فرانسه دولت به نيمي هم ديگرمناطق كشفيات از همينطور ;ميشد تحويل
(1).ميگرفت تعلق
هدم و حذف آثارهنري ، تخليه جريان حاكمان بيكفايتي و مردمان بيتفاوتي
با فتحعليشاه حتي.بخشيد شدت بهروز روز را كشورمان فرهنگي ميراث
و نابود را شهرري علي چشمه باستاني دادحجاريهاي دستور وقاحت
آني تاريخ روند!افسوس برايش.سازند جايگزين را فرزندانش و تصاويرخود
.نبود ميخواست او كه
.آمد بازار به سال74 مرزبان پرويز ترجمه (2)ايران كتابهنرهاي
عناوين و موضوعات حول گانهاش بخشهايبيست به توجه با كتاب اين
ممتازي ويژگي از سفيد و سياه و رنگي متعدد همراهتصاوير هنري ،
.است برخوردار
يك از مختصر است گزارشي.نيست كتاب نقد يا معرفي قلم اين هدف اما
.ميستاند نهادمان از آه كه حادثهاي.حادثه
:پوشاندهاند تصوير دو را كتاب جلد روكش -1
لندن كلناگي ، مجموعه يازدهم ، سده اول نيمه بهپولونز معروف قالي
بريتانيايي ششم ، موزه سده اواخر مس ، و نقره به مرصع برنج ابريق ،
:ميآيد تاخت سيمين ، به اسبسواري ميرود ، كنار كه بدرقه آستر و جلد
ساسانيان ، دوره شكار ، حال در دوم شاپور نقش با سيمين ازسيني بخشي
.سي.دي واشنگتن يرآرت ، فري نگارخانه
قامت به مقالهتصويري ، هفت در.كتاباند شكلدهنده مقاله ، بيست -2
.شاخصاند همگي مورد يك جز حق به.مقالهاند آغاز بخش زينت صفحه ،
صفويه ، دوره پساز نقاشي معماري ، ساسانيان ، هنر بخشهاي ابتداي در
ساماني آرامگاه داخل از نمايي رستم ، نقش حجاري از بخشي تصاوير
.است رسيده چاپ به شاه فتحعلي نقاشياز تابلو و (بخارا)
را معماري و حجاري اثر دو ندارد ، بردن ارزش كه مزبور نقاشي تابلو
هزار چند بعد در هم آن آنها جابجايي به قادر معاصر ، فنآوري حتي هم ،
شيخ مسجد حضور راز و است ، آشكار رازحضورشان پس.نيست كيلومتري
...جمشيدو تخت گاوبالدار بستان ، طاق عاليقاپو ، ، عمارت...لطفا
اوضاع وكاشيسازي سفالگري نساجي ، بخشهاي ابتداي آثار تصاوير اما
:دارند ديگري
پاريس كتابخاهملي ق.هـ مكه 635 زايران نامكاروان با پارچه
يرآرت ، واشينگتن فري نگارخانه ق ، .هـ حدود 625 سفال ، بشقاب
برلين موزه ،(3)(قهـ يا 623) ق.هـ كاشان ، 632 ميدان مسجد محراب
است آن از پيوستهتر-اولجاتيو -اصفهان جامع مسجد محراب !خوشحاليم
موزه كه است بعيد اگرنه.باشد مانده برايمان تنها خالياش جاي كه
.نميساخت برپا آن براي جايگاهينيز برلين
از گرفته شكل برگزيدهترينآثار از يكي:ميخوانيم كتاب صفحه 277 در
ميدان مسجد در نديده آسيب و محراببرجامانده كل فام ، زرين كاشي
و معماري اصلي ويژگيهاي نمايانگر درستي به كه..است كاشان
بود لازم حدمعمول از بيش مهارتي و كارشناسي.است خود زمان شيوهتزئيني
و ظرافت چنين با بود ، پيكرهايسفالين درشت واقع به كه را آنچه تا
اين كلي طرح...دهد ، آتش بايد چنانكه و اندامبخشد ، و عناصر پركاري ،
...است شده پياده سطح چند در پيكرهملكوتي
فرش پنجاه به نزديك بررسي با است ، قاليبافي مقاله كتاب ، هشتم بخش -3
آنجلس ، لوس لندن ، ميلان ، ليسبون ، :شهرها اين گنجينه زينتبخش همگي و
.مونيخ برلين ، پاريس ، نيويورك ،
جامع و غني امريكا ، آنقدر و اروپا در موجود ايران ، فرش گنجينه حجم
سرزمين در موجود ايراني ، فرش يك بررسي به نباشد لازم حتي كه هست
.طراحانش و بافندگان
.ايران فرهنگي آثار غارت جريان از مختصر بسيار بود گزارشي نوشته اين
ايران هنرهاي كتاب در موجود آماريآثار دقيق بررسي تنها است روشن
.ميكند آشكار تكاندهندهتريرا ابعاد
مجموعه چند يا عهدهيك تنهايي به فرهنگي ، ميراث نگاهداشت و حفاظت
.آگاه عاشقي ، عين ملتيميخواهد ، .باشد نميتواند محدود
بختياريان امير
ترجمه /دمورگان سفرنامه:كتاباند اين از برگرفته مزبور مطالب -1
1335/هنر نشر /قائممقامي جهانگير
اول چاپ /پرويزمرزبان /فزيه.دبليو.ر زيرنظر /ايران هنرهاي-2
روز فرزان نشر /صفحه 342/1374
ق.هـ صفحه 277 ، 632 ق.هـ است623 كتاب در تاريخ ضبط از اختلاف -3
صفحه 279