ششم ، شماره 1466 سال ژانويه 1998 ، بهمن 1376 ، 24 شنبه 4
|
|
آزاري پديدهكودك از ميتوان چگونه
كرد؟ پيشگيري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كودك حقوق سمينار در قاسمزاده فاطمه دكتر خانم سخنراني
است رفتاري ديدگاهروانشناسي ، از كودكان با بدرفتاري يا كودكآزاري
به و ميگردد كودك رواني و عاطفي ذهني ، جسمي ، آزار موجب نوعي به كه
ميرساند آسيب او سلامت و رشد
بدني تنبيه منع بر مبني پرورش و آموزش وزارت ساله هر بخشنامه عليرغم
تنبيه -پسرانه مدارس ويژه به -آموزشي مراكز از بسياري در مدارس ، در
وجوددارد هنوز بدني
:اشاره
رفتاري ديدگاهروانشناسي ، از كودكان با بدرفتاري يا آزاري كودك
و ميگردد كودك رواني و عاطفي ذهني ، جسمي ، آزار موجب نوعي به كه است
تعريف اين به توجه با آزاري كودك.ميرساند آسيب او سلامت و رشد به
سوءاستفاده.ميشود شامل را كودكان با اشكالبدرفتاري تمام كلي ،
كودكان به وبيتوجهي زمينه هر در كودكان استثمار شكل ، هر به ازكودكان
سخنراني از گزيدهاي حاضر متن..محسوبميشود آزاري كودك صورت ، هر به
و 29 28) كودك حقوق سمينار در كه است دكترفاطمهقاسمزاده خانم
ايراد آن راههايپيشگيرياز و علل آزاري ، كودك پيرامون (امسال آبانماه
.مينمائيم آنجلب به را گرامي خوانندگان شما توجه.شد
حوزه در و انسانهادارد قدمت به سابقهاي آزاري كودك تاريخي ، نظر از
با ميكنيم زندگي آن در كه جهاني پهناي به گسترهاي جغرافيايي ،
و ديرپايي اين علت شايدجهان ملتهاي فرهنگ گوناگوني به تفاوتهايي
و ناآگاهي با معمولا كه قدرتي.باشد نهفته قدرت راز در گستردگي
.است همراه خشونت
و ناتوان بسيار خود از دفاع در حتي ستمديدگان ، تمام مانند كودكان ،
تمام مانند بزرگسالان و مراقبتدارند و حمايت به نياز و آسيبپذيرند
چنين نتيجه.هستند خود نفوذ اعمال و حفظبرتري پي در قدرت ، صاحبان
عنصر اينكه مگر.ميشود وارد كودكان بر كه است ستمي معادلهنابرابري ،
.زند برهم زيانباررا رابطه اين و كارآيد به مهرباني و آگاهي
براساس و انسانها پرورش و رشد در كودكي دوران اهميت به توجه با
جهاني پيمان كودكان ، روان و جسم بر آزاري كودك آسيبزاي تاثيرهاي
و مستقيم صورت به آزاري نوعكودك هر منع بر تاكيد با كودك حقوق
.است داده اختصاص موضوع اين به را پيمان ازمواد بسياري غيرمستقيم ،
ايران در آزاري كودك علل
نقش آن درايجاد متعددي عوامل كه آگاهانه است ، پديدهاي آزاري كودك
و است مشترك جوامع همه در آزاري كودك عوامل و دلايل از برخي.دارند
به ما كشور در.است كشور هر اجتماعي -اقتصادي خاص شرايط تابع بعضي
.كرد اشاره اختصار به ميتوان زير دلايل
.باشند دومعتاد هر يا مادر پدر ، كه مواردي در ويژه به اعتياد ، -1
وجود ايران در معتاد يكميليون تا هزار حدود 500 رسمي ، آمارهاي طبق
.است آزاري كودك عوامل از يكي ميدانيم ، اعتياد كه طور همان.دارد
كودكان كه هستند والديني معتادان اين از گروهنامعلومي ترديد بدون
.ميدهند قرار اذيت و آزار مورد خودرا
سر به فقر خط زير كه خانوادههايي.آن از ناشي فشارهاي و مالي فقر -2
.ميشوند محسوب آزاري كودك براي بالقوهاي كانونهاي ميبرند ،
تنبيه ، به مانندگرايش سنتي باورهاي و فرهنگي عناصر برخي وجود -3
از دانشآموز ميليون حضور 18 با مدارس.تبعيض خشونت ، تحميل ، اجبار ،
مشاهده آنها در كودكان بدرفتاري از اشكالي كه هستند مراكزي جمله
منع بر مبني پرورش و آموزش وزارت ساله هر بخشنامه عليرغم.ميشود
مدارس در ويژه به آموزشي ، مراكز از بسياري در مدارس ، در بدني تنبيه
نظام در رايج شيوههاي برخي طرفي ازدارد وجود بدني تنبيه پسرانه ،
بر تاكيد درسها ، زياد حجم نمره ، بر حد از بيش تاكيد قبيل از آموزشي ،
...و دانشآموزان از معلمان و والدين زياد انتظارهاي دروس ، كردن حفظ
اين از و ميشود دانشآموزان از بسياري در افسردگي و اضطراب ايجاد سبب
.است رسانده آسيب آنان جسمي و رواني سلامت به راه
انقلاب از)تهران خيابانهاي از يكي در.تكدي به كودكان واداشتن -4
و گرفتهاند قرار موردسوءاستفاده گدايي براي كودك 32(آزادي تا
سر به خواب در اغلب كه هستند كوچكي بسيار كودكان آنان از برخي
ميتواند ، كه است برآوردهايي و آمارها از نمونههايي اينهاميبرند
به توجه تا باشد خطري زنگ و دهد نشان كشور در را آزاري كودك گسترش
شود سبب را آزار و بدرفتاري نوع هر برابر در آنان از حمايت و كودكان
.كنيم تربيت خود بهتر آينده براي توانمندي كودكان بتوانيم تا
آزاري كودك از پيشگيري و كاهش براي راهكارهايي
سطح دو در راهكارهايي ميتوان آزاري كودك از پيشگيري و كاهش براي
.داد ارايه بلندمدت و مدت كوتاه
:مدت كوتاه راهكارهاي -الف
و باكودكان رفتار زمينه در والدين آموزش براي برنامهريزي -1
از يكي ميتوان را والدين آموزش.مدارس در كودك حقوق با آنان آشنايي
آسانتر ، راه اين از آموزش زيرا.دانست مدارس اساسي و مهم برنامههاي
.است وباصرفهتر سريعتر
و آزاري مسالهكودك به رسيدگي براي دولتي حمايتي مراكز تاسيس -2
ساير و خانوادهها كهكودكان ، طوري به ديده آزار كودكان از حمايت
لازم موارد در را مراكز اين با تماسآسان و دسترسي امكان افراد
.باشند داشته
و دانشگاه و دبيرستان آخر سال برنامههاي در درسي واحدهاي گنجاندن -3
در آينده مادران و پدران و پسر و دختر جوانان به لازم آموزشهاي ارايه
.كودك حقوق و فرزندپروري شيوههاي تشكيلخانواده ، ازدواج ، زمينه
و كودكان والدين ، معلمان به كودك حقوق آموزش براي برنامهريزي -4
ويژه به جمعي رسانههاي بهكمك.دارند سروكار كودكان با كه كساني
.آنها به مردم اكثريت دسترسي توجهبه با تلويزيون و راديو
:درازمدت راهكارهاي -ب
با.مردم اقتصادي -اجتماعي رفاه تامين و فقر كاهش جهت در تلاش -1
.انسانها زندگي در مالي مشكلات و فقر آسيبزاي پيامدهاي به توجه
و باورهاينادرست برخي تغيير براي آموزشي برنامههاي تنظيم -2
مانند.ميرساند كودكانآسيب سلامت و رشد به كه منفي نگرشهاي
.است آموزش نگرش ، تغيير لازمه زيرا...و تحميل تنبيه ، تبعيض ،
براي را نوعيزمينه به كه مقررات و قوانين برخي در تجديدنظر -3
ازدواج طلاق ، از پس وضعيتكودكان مانند.ميسازد فراهم آزاري كودك
...و مجدد
زيستن براي هدفآموختن با پرورش و آموزش نظام در اساسي تغييرات -4
.زندگي براي توانمند و سالم خلاق ، كودكان پرورش منظور به
ويژه به آسيبهاياجتماعي از پيشگيري و كاهش براي برنامهريزي -5
.اجتماعي و فردي زندگي بر زيانبارآن تاثيرات به توجه با اعتياد
تنظيم و ونوجوانان كودكان امور به رسيدگي براي سازماني تاسيس -6
.سلامتآنان و رشد براي لازم برنامههاي
در آنان از حمايت و مادران و زنان خانواده ، نهاد به بيشتر توجه -7
كودكان به نسبت كه وظايفي انجام در خانوادهها به كمك و لازم موارد
.دارند برعهده