ششم ، شماره 1467 سال ژانويه 1998 ، بهمن 1376 ، 25 يكشنبه 5
|
|
سالم شهر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ميگويند؟ سالم شهر يا اورشليم بيتالمقدس ، به چرا
مقدسي عليمحمد:نوشته
جهان ، ديني شهرهاي ازكهنترين اورشليم ، ;بيتالمقدس:جستارگشايي
تاز و باتاخت هماره ، شهر ايناست فرودي و پرفراز تاريخ دارنده
تاريخشكوهمندش راستاي در بابل ، و ازجملهبنياسرائيل گوناگوني قومهاي
و اوج سرزمين ، اين به اسلام ازدرآمدن پساست بوده روبهرو
جنگهاي آغاز با آنكه نميپايدتا ديري ولي بازمييابد را رونقگذشتهاش
نوامبر 1947 يهودياندر نفوذ و چيرگي سرانجام و سويمسيحيان از صليبي
بهياري آنكه اميد.ميشود دچار تاري و سرنوشتتيره به امروز ، به تا
وآرامگاه مسلمانان نخست قبله ;بيتالمقدس و فلسطين سرزمين يكتا ، ايزد
سليمان ، يعقوب يوسف ، داوود ، حضرت خدايي ، چونان بزرگ پيامبران از شماري
.يابد رهايي اسرائيليان ، قرآن ، و دشمناناسلام و زورمندان چنگ از...و
اورشليم تاريخچه زمينه در پژوهشكوتاهي به ميآيد ، پي از كه جستاري
.ميپردازد (سالم =شهر ، شليم=اور) سالم شهر به آن نامگذاري دليل و
چونان فارسي ، منابعكلاسيك و نوشتهها از دليل ده باآوردن نويسنده
مستند جستارشرا مجيد ، قرآن به استناد با وبهويژه ناصرخسرو سفرنامه
گذشته ، روز جمعه در اينكه به توجه با گراميرا ، خوانندگان توجه.ميكند
.مينماييم جلب مطلب اين به شد ، فراوانبرگزار باشكوه ما ملت توسط قدس
معارف سرويس
فلسطيناست سرزمين مذهبي و بسيارقديمي شهرهاي از يكي بيتالمقدس
يهوديان و (قدسشريف) آنبيتالمقدس به جهان مسلمانان و اعراب كه
پايتختي به شهر اين زمانيكه از و گفتهاند اورشليم آن به عالم سراسر
كشورهاي ديگر حملات و هجوم مورد بار چندين گرديد انتخاب منطقه اين
.است داده ازدست را خود ديرينه شوكت و عظمت و گرفته قرار جهان
يورش آنجا به بنياسرائيل قوم يكبار ميلاد از قبل سال 1189 در چنانكه
تورات هفتم فصل در قضيه اين و ساخت نابود را آنجا شهري تمدن و برد
قبل سال 713 در.است گرديده بيان آنجا ، به پيامبر يوشع سفر درباره
يكسان خاك با را آنجا و كرد حمله منطقه آن به سناخريب نيز ميلاد از
و طاغي ديگر و بختنصر و بابليان پيدرپي حملات او از بعد و نمود
وجيزه اين در آنها همه ذكر كه ميباشد منطقه اين به جهان ياغيان
آشوب و فتنه از اندازهاي تا شهر اين كه زماني تنهانميباشد ميسور
راه آنجا در اسلام مبين دين كه است هنگامي از است مانده امان در
صليبي جنگهاي شروع تا اندك ، مدتي در شهر اين تعالي و ترقي و مييابد
منطقه اين شهرهاي ديگر و جنگهابيتالمقدس اين در و ميرسد خود اوج به
نوشتهاند مورخين از برخي چنانكه ميگردند ، دچار مخوف بس سرنوشتي به
ميدانند سلامت و صلح مبشرين و رحمت رسل را خود كه مسيحيان روز ، يك در
قتلعام را منطقه اين غيرسپاهي مردم از نفر هزار هفتاد تقريبا
رسيدن بهمنظور و برميآيند منطقه اين مسلمانان نابودي درصدد و ميكنند
همپيمان و همدست يهوديان با سال 1947 نوامبر در خود آمال و آرمان
از را آنجا روس ، و امريكا و انگليس دولت از گرفتن كمك با و ميگردند
.ميدهند قرار اسرائيل سيطره زير و ميسازند خارج اسلامي منطقه
مقدس و پاك شهري (بيتالمقدس)اورشليم به جهان مسلمانان چرا اما و
و ناصرخسرو سفرنامه كتاب از موضوع اين براي چند دلايلي.گفتهاند
:ميآوريم پي در را آنها كه شده ، ذكر ديگر كتابهاي
(ع)داوود حضرت قبر چون ، الهي بزرگ پيامبران بيشتر مشاهد و قبور -يك
حضرت مشاهد و (ع)حضرتابراهيم زن ساره حضرت و (ع)صديق يوسف حضرت و
حضرت محراب و حضرتيعقوب و سليمان حضرت و توحيد خليل ، قهرمان ابراهيم
اين در گويند هم مسجدالاقصي را آن كه (ع)عيسي حضرت مهد و (ع)زكريا
درباره ارزنده بس مطالبي غيراسلامي و اسلامي نويسندگان كه است شهر
.نگاشتهاند آنها
:ميگويد ناصرخسرو چنانكه بودهاست ، آنجا در مسلمانان اول قبله -دو
آن تا فرمود (ع)موسي به خدايعزوجل كه است سنگي آن و صخره ، اما و
خود و كرد قبله را آنجا بيامد ، موسي حكم اين چون و سازد راقبله
مسجدي (ع)سليمان حضرت روزگار تا كرد ، وفات زودي همان به و بسينزيست
عهد تا بود خلق محراب و مسجد ميان در صخره آن و بساختند گردصخره
جانب بدان را نماز و بود قبله آنجا (ص)محمد حضرت ما ، پيامبر
خانه قبله كه ، فرمود تعالي و تبارك ايزد كه ، آنگاه تا ميگزاردند
.باشد كعبه
:گويد خسرو ناصردارد عظيم اجري آنجا در عبادت -سه
شود گزارده بيتالمقدس در نمازيكه هر است معروف دين علماي ميان
رسولمان منوره مدينه در كه نمازي هر و نماز هزار پنج و برابربيست
كه نمازي هر و نماز هزار پنجاه برابر شود خوانده (ص)محمدمصطفي حضرت
همه عزوجل خداي ، كه افتد ، قبول صدهزار برابر شود آورده بهجاي مكه در
.كناد روزي آنها دريافت توفيق را خود بندگان
وقتي و است سنگ از يكپارچه آن روستاهاي جز شهر اين تمامي -چهار
به اينباره در.گردند پاكيزه و شسته خوب زمينها ببارد آنجا در باران
:ميافكنيم نظري ناصرخسرو سفرنامه
و باران از مگر ندارد آب و كوهينهاده سر بر است شهري بيتالمقدس
زمينهاي تمامي و نيست شهر امادر هست ، آب چشمههاي آن دررستاقهاي
بلندي ، و است بوده هركجاكوه و انداخته فرش سنگها بهتخته شهر
و است خوشتر همهآبها از شهر ، آن آب و كرده وهموار بريدهاند
آب ناودانها از روز سه دو تا ببارد باران اگراندكي چنانكه پاكتر ،
همي باران قطرات ولي نماند ابر از اثر و شود صافي هوا چنانكه ميرود ،
.چكد
نامي منطقه اين از آيه 71 سورهانبيا كريم قرآن در بزرگ خداي -پنج
:ميگويد و ميآورد بهميان
به و رهانيديم كافران كيد و مكر از را (ع)لوط و ابراهيم حضرت ما
.برديم (بيتالمقدس) داديم قرار جهانيان بركت را آن كه سرزميني
خداوند و برخوردارند خاصي ازقداست كه انجير و زيتون درخت -شش
زياد بيتالمقدس در يادميكند ، قسم دو آن به كريم قرآن در متعال
:است آمده ناصرخسرو سفرنامه در اينباره در.فراوانند و شده كاشته
و مزرعه همه نيز و است همهكوهستان بيتالمقدس رستاق و سواد
و فراوان نعمتهاي و است تمامبيآب و انجير و زيتون درخت كشاورزي
در زيتون روغن من پنجاههزار هريك كه باشند كدخدايان و ارزانباشد
.برند عالم اطراف به آنجا از و كنند پر حوضها و چاهها
اين مسجدالاقصي از (ص)عبدالله حضرتمحمدبن اكرم ، پيامبر معراج -هفت
كه است بوده شبي آن بهعقيدهمسلمانان ، معراج و است گرفته صورت شهر
پاي و آمده بيتالمقدس به مكه از متعال خداوند امر به گرامي رسول
اين به كه كرده صعود آسمان به سپس و نهاده آنجا به را خود مبارك
:كه است شده اشاره آيه 1 اسراء سوره كريم قرآن در موضوع
از شبي ، ((ص)محمد حضرت) را خود بنده كه است منزه و پاك خدايي آن
از برخي تا داد ، سير است مبارك گرداگردش كه مسجدالاقصي به مسجدالحرام
.بيناست و شنوا آينه هر او و دهد نشان حضرت آن به را خود آيات
(ص)عبدالله محمدبن حضرت گرامياكرم ، رسول كه ، ميگويند -هشت
مدينه در (خود مسجد) را مسجدالرسول و اول حرم مكه در را مسجدالحرام
در و است بيتالمقدس در معروف و بزرگ مسجدي كه مسجدالاقصي و دوم حرم
.نمودهاند معرفي سوم حرم دارد ، قرار جامعالقبه جنوبي سمت
زيارت توانايي كه ، ولايات اين اطراف اشخاص و افراد از دسته آن -نه
زيارت به وقت همان در ندارند مقررش وقت در (را كعبه) خدا خانه
از تا ميآورند بهجاي آنجا در را حج اعمال تمام و ميروند بيتالمقدس
سفرنامهاش در ناصرخسرو باره اين در.گردند بهرهمند خداوندي پاداش
:گويد
از و گويند قدس شامات ، طرف آن و(سوريه) شام اهل را بيتالمقدس
قدسحاضر به موسم همان در رفتن حجنتواند به كه كسي ولايات آن اهل
باشد سال و است عادت چنانكه كند ، قربانيعيد و بايستد موقف ودر شود
و شوند حاضر آنجا در ذيالحجه ماه اوايل در خلق بيستهزار از زيارت كه
.كنند سنت و برند فرزندان
است آمده ناصرخسرو سفرنامه در آنجمله از مختلف كتابهاي در -ده
:گويد ناصرخسرو.آنجاخواهدبود در (قيامت) رستاخيز روز كه
ميباشدو نيز جامع باروي شهر بارويمشرقي و است مشرقي آن ، جامع و
ساهره آن به كه هموار ، عظيم بزرگياست صحراي بگذري جامع از چون
آنجا را مردم حشر و.آنجاخواهدبود قيامت دشت گويند و ميگويند
و آمده آنجا به عالم اطراف از بسيار خلق علت همين به كه كرد خواهند
و سبحانه حق وعده چون و يابند وفات شهر آن در تا ساختهاند مقام
بندگان پناه روز آن در خدايا.باشند حاضر ميعادگاه به رسد در تعالي
.ربالعالمين يا آمين باشد ، تو عفو و باش تو
:ماخذ و منابع
.آيتي آقايعبدالمحمد از كريم قرآن فارسي ترجمه 1ـ
.وزينپور نادر مرحومدكتر كوشش به ناصرخسرو سفرنامه 2ـ
.بلاغي آقايصدرالدين تاليف قرآن ، قصص 3ـ