ششم ، شماره 1469 سال ژانويه 1998 ، بهمن 1376 ، 27 شنبه 7 سه
|
|
چگونه؟ و چرا عالي آموزش بازده و جايگاه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عالي آموزش دنبال جوانان پنجم يك دي ، .سي.اي.او عضو كشورهاي در
افراد.است شده گذاشته خزانه عهده به آن هزينه بيشتر كه ميروند
ميكنند؟ دريافت چيزي چه سرمايهگذاري اين عوض در جامعه
تحصيل كه آن بر مشروط دهند ، پول تحصيل براي حاضرند مردم از بسياري
باشد داشته مادي بهره برايشان
را دانشگاه هزينه از تقريبانيمي دانشجويان عموما كه امريكا در
قرار جهان در خود سطح بالاترين در دانشگاه در ثبتنام ميپردازند ،
.دارد
عالي آموزش جواناندنبال پنجم يك دي ، .سي.اي.او عضو كشورهاي در
افراد.است شده گذاشته خزانه عهده آنبه هزينه بيشتر كه ميروند
ميكنند؟ دريافت چيزي چه سرمايهگذاري اين عوض جامعهدر
به عالي آموزش اكنون.بود نخبگان به منحصر دانشگاه به رفتن زماني
همكاري سازمان عضو كشور در 17.است بدلشده گسترده كسبي و كار
آموزش در ساله افراد 18تا 21 نسبت (دي.سي.اي.او) توسعه و اقتصادي
افزايش سال 1995 در درصد به 4/22 سال 1985 در درصد از 4/14 عالي
را دانشگاه هزينه اعظم قسمت سازمان ، اين عضو كشورهاي بيشتر در.يافت
.ميكنند تامين مالياتپردازان
آنان سو ، يك از.متناقضدارند ديدگاه دو عرصه اين در اقتصاددانان
با شناسايي آن از هدف كه ميكنند تلقي فكري غربالي را عالي آموزش
.توليدي مهارتهاي به آنان تجهيز نه است ، آتيه كاركنان استعدادترين
كه ميدانند سرمايهگذاري نوعي را آموزش اقتصاددانان سو ، ديگر از
ميكند مولدتر را افراد كه ترتيب اين به ميآورد ، پديد انساني سرمايه
دو ديسي.اي.او اخيرا.ميرساند سود جامعه به كلا رو ، اين از و
ميشود ، جامعه نصيب كه سودي ارزيابي ميدهد نشان كه كرد منتشر گزارش
.است دشوارتر ميشود ، افراد نصيب كه سودي ارزيابي از
به نياز از آگهيهاياستخدام.مييابد معنا اينجا در غربال نظريه
مديران يافتن براي را دانشگاهها شركتها.ميگويد سخن تحصيلكردهها
برخيحرفهها ، به راهيابي براي كشفها بسياري.آيندهميكاوند
روشن را مطلب دو اينها تمام.دارند سختي بسيار دانشگاهي معيارهاي
جا همه و غيرتحصيلكردههاست از بيش تحصيلكردهها درآمد جا همه:ميكند
.است كمتر بسيار آنان بيكاري امكان
انگليسي 95 زنانتحصيلكرده دي.سي.اي.او بررسي بنابر نمونه ، براي
ميزان.دارند متوسطه تحصيلات كه دارند زنانيدرآمد از بيش درصد
سني گروه در سال 1995 در دي.سي.اياو عضو كشورهاي در بيكاري ميانگين
فقط 4 و متوسطه تحصيلات داراي افراد براي درصد هفت سال ، تا 64 25
.بود دانشگاه تحصيلكردههاي براي درصد
دولتها براي توجيهي بود ، عالي آموزش دستاورد تنها كردن غربال اگر
بسياري كه است آن دليل يك.بپردازند يارانه آن براي كه نداشت وجود
برايشان تحصيل آنكه بر مشروط دهند ، پول تحصيل براي حاضرند مردم از
كه كساني به دولت توسط وام پرداخت كه چند هر) باشد داشته مادي بهره
نظر در اگر كه است آن ديگر دليل(باشد داشته توجيه ندارند ، استطاعت
راههاي مطمئنا ميرساند ، بهره جامعه كل به غربال فرايند بگيريم
هرچه اينكه سوم.دارد وجود افراد غربال براي دانشگاه از ارزانتري
دانشگاهي مدرك از برخورداري باشند ، داشته عالي تحصيلات افراد بيشتر
.ميشود امتياز شاخص كمتر
كرد ، منتشر عالي موردآموزش در انگليس در كميتهاي اخيرا كه گزارشي
زيادآموزش گسترش گزارش ، اين براساس.است نظريهغربال مويد حدي تا
از تحصيلكردگان امتياز كه شد سبب انگليس در دهه 1960 اواخر در عالي
كاهش اين بر دهه اين در نيز ديگري علل اما.شود كمتر دستمزد نظر
جمعيت از كه ديسي.اياو كشورهاي از دسته آن در وانگهي ، بودند موثر
همتايان از بيش بسيار هنوز تحصيلكردگان برخوردارند ، تحصيلكرده بالاي
ميزان بيشترين كه امريكا دردارند درآمد خود غيردانشآموخته
از بيش درصد تحصيلكردهها 74 درآمد دارد ، را جهان در تحصيلكرده
دوم گروه نصف آنها بيكاري ميزان علاوه به و بود متوسطه فارغالتحصيلان
چيزي عالي آموزش پايان از پس كه هستند كساني كمتر واقع ، در.بود
و ماهر كاركنان به را آنان ميگيرند ، ياد آنچه و باشند نياموخته
درآمد صورت به عالي آموزش عايدي مستقيمترين.ميكند تبديل بهتري
اين افراد.ميشود تحصيلكردهها خود نصيب بهتر كاري دورنماي و بيشتر
و تحصيل رهگذر از كه درآمدي نيز و شهريه شامل هزينه به نسبت را سود
از هم جامعهميدهند ، ميسنجند دست از وقت تمام شغل داشتن عدم
در و ميرود بالا مالياتي درآمد كه چرا ميشود ، بهرهمند درآمد افزوني
بهرهها اين اما.ميشود كاسته بيكاري هزينه كمك پرداخت ميزان از عوض
.ميشود افراد خود نصيب كه است آني از كمتر بسيار
توجيه عالي درآموزش را جامعه سرمايهگذاري ميتواند ديگري چيز چه
رشد رهگذر از جامعه مجموعه كه است پاافتادهاين پيش پاسخ كند؟
تاكيد با جديد اقتصادي تحقيقات.ميشود بهرهمند آن از سريعتر اقتصادي
حلقه يك وجود مويد نوآوري ، و رشد گسترش در انساني سرمايه نقش بر
آموزش در كه جوامعي استدلال اين براساس.است دو اين بين ارتباطي
.ميگيرند را آن بهره درازمدت در كنند ، سرمايهگذاري بيشتر
سرمايهگذاري كه دراقتصادهايي ميدهد نشان كه دارد وجود زيادي شواهد
اما.است ضعيف عموما اقتصادي ، رشد نگيرد ، آموزشصورت در چنداني
خصوص به آموزش در وسرمايهگذاري سو يك از رشد ميان رابطه سنجش
بيشتر سرمايهگذاري اثر بر اگر.است دشوارتر سو ديگر از عالي آموزش
از ساله تا 21 سني 18 گروه در دانشجويان نسبت عالي ، آموزش در كشوري
رشد بيشتري سرعت با اقتصاد نتيجه در آيا يابد ، افزايش درصد به 22 20
.نميداند كسي ميكند؟
از بيشتري بخش اول ، .ديگرفت.سي.اي.او پژوهشهاي از ميتوان نتيجه دو
در استكه تغييري اين.كنند تقبل بايد رادانشجويان آموزش هزينه
بسيار رفته هم روي شهريهدانشگاه كشور اين در.است داده رخ امريكا
تابستان از نيز انگليس در.است رفته بالا مصرفي بهايكالاهاي از بيش
هزار معادل) دلار ساليانه 1651 بايد دانشجويان بيشتر آينده ، سال
برقراري كه اروپا در موجود نگراني اين رغم به.بپردازند (پوند
براساس شد ، خواهد دانشگاه به جوانان رفتن از جلوگيري موجب شهريه ،
به دانشجويان الزام كه ندارد وجود چنداني شواهد دي.سي.اي.او مطالعات
.شود دانشگاهها در ثبتنام كاهش آموزشباعث هزينه از بيشتري سهم تقبل
را دانشگاه هزينه نيمياز تقريبا دانشجويان نوعا كه امريكا در
قرار جهان در خود سطح بالاترين در دانشگاه در ثبتنام ميپردازند ،
.دارد
لطمه بدون را عالي هزينهآموزش راحتي به ميتوانند دولتها برخي دوم ،
هر ساليانه هزينه كه آلمان دانشگاههاي.كاهشدهند كيفيت به
از ارزانتر است ، بسيار دلار ميانگين 400 طور به آن دانشجوي
اين با.است دلار آن 300/11 در هزينه اين كه هستند كانادا دانشگاههاي
درس دانشگاه در دوره شش اغلب آلماني جوانان كه آنجايي از حال ،
انعطافپذير و جهشي دورههاي ميتوانند كاناداييها كه حالي در ميخوانند
نصف از رفتهكمتر هم روي كانادا در فارغالتحصيل هر هزينه بگذرانند ،
اين اما كند ، سرمايهگذاري عالي آموزش براي بايد جامعه.است آلمان
.باشد عاقلانه بايد سرمايهگذاري
دسامبر 1997 اكونوميست ، :منبع
نعيمي وحيدرضا:ترجمه