ششم ، شماره 1476 سال بهمن 1376 ، 5فوريه 1998 ، پنجشنبه 16
|
|
نوع غيرانتفاعي نامدانشگاه به مسالهاي
...دوم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
;مسئولان و دانشجويان ديدگاههاي از همشهري گزارش
در بسيارگستردهاي تبعات سازماني ، ظاهرا تصميمهاي برخي:اشاره
امروز ، دنياي در.ميگذارند جاي به جامعه يك افراد از بخشي يا تمام
اين دامنه كارشناسي ، گسترده بررسيهاي با تصميمي هر اتخاذ از پيش
رساندن حداقل به براي اصولي راهحلهاي پيشاپيش و ميشود روشن تبعات
نيز ، دوم نوع موسساتغيرانتفاعي انحلال اعلام.ميشود تدوين آنها ،
در سرگرداني و اضطراب نگراني ، ايجاد باعث كه بود تصميماتي ازجمله
است صدد در حاضر گزارش.شد آنها خانوادههاي و جوانان از كثيري جمع
شكلي به را مصوبه اين به مربوط مشكلات نگرانيهاو اين ابعاد
.بازنمايد شود ، اصولي تصميمات اتخاذ باعث كهحتيالمقدور
با عالي آموزش و فرهنگ وزير معين مصطفي دكتر برنامههاي و افكار
عالي آموزش گسترش درباره گلپايگاني رضاهاشمي محمد دكتر برنامههاي
.نيست يكي
آموزش موسسات به عالي آموزش و فرهنگ سابق وزير گلپايگاني هاشمي دكتر
اخير مصوبه از معين دكتر ولي داد ، پر و بال دوم نوع غيرانتفاعي عالي
استقبال موسسات اين شدن منحل بر مبني فرهنگي انقلاب عالي شوراي
.ميگويد دانشجو يك را آن كه است نكتهاي اين.ميكند
مصوبهاي طي فرهنگي ، انقلاب عالي شواري كه شد شروع آنجا از داستان
نوع غيرانتفاعي عالي آموزش موسسات وضعيت بررسي براي هياتي كرد ، اعلام
.ميشود تشكيل دوم
شرايط داراي راكه موسساتي خود ، بررسيهاي ضمن تا شد موظف هيات اين
صورت در و معرفي هستند ، اول نوع موسسات به شدن تبديل براي لازم
.كند تبديل آزاد علمي آموزشگاه به را آنها لازم ، شرايط نداشتن
موسسات در بهتحصيل مشغول دانشجوي هزار يازده حدود كه بود اينجا از
صورت در چون.كردند بلاتكليفي ناامنيو احساس دوم ، نوع غيرانتفاعي
دانشجويان اين علمي ، آزاد آموزشگاه به شدن تبديل و شرايط نداشتن
نور ، پيام اول ، نوع آموزشي مراكز و موسسات از يكي به ميبايست
موضوع پرونده را اطلاعات اين.شوند منتقل دولتي شبانه و آزاد دانشگاه
!ميكند تاييد
تبديل شرايط مورد در نيز عالي آموزش و فرهنگ وزارت در آگاه مقام يك
امكانات وجود شامل شرايط ، اين:ميگويد اول نوع به دوم نوع موسسات
و امكانات بودن دارا دائم ، طور به علمي هيات اعضاي داشتن مالي ،
.است غيره و آموزش تجهيزات
انحلال بر مبني فرهنگي ، انقلاب عالي شوراي مصوبه از پس ماه دو حدود
از پس و امسال آبان در يعني دوم ، نوع غيرانتفاعي عالي آموزش موسسات
بين فرمي موسسات ، اين وضعيت به رسيدگي هيات بررسيهاي پايان
براساس را اوراق اين آنها كه شد توزيع دوم نوع موسسات دانشجويان
دو ظرف تا كنند تكميل شوند ، منتقل آن به دارند تمايل كه دانشگاههايي
همين به قضيه ظاهرا اماشود مشخص آنها تحصيل ادامه وضعيت ماه ،
موضوع اين دانشجويانپيچيدگيهاي از تعدادي كه چرا است ، نبوده سادگي
.ميخوانيم هم با كردهاند ، كه تشريح خود زبان به را
نوع موسسات يكياز عمران رشته كارشناسي مقطع دانشجوي.باقري مهدي.
از رهايي براي ازدانشجويان بسياري:ميگويد مورد اين در دوم ،
نظارت يا و پوشش تحت كه مراكزي به قبولكردند بناچار بلاتكليفي ،
از بيش گذشت با ولي.شوند منتقل نيست ، عالي آموزش و فرهنگ وزارت
ما وضعيت هنوز دانشجويان ، توسط جايابي فرمهاي تكميل از ماه چهار
.است نشده مشخص
وزارت مقابل والدينآنها يا و دانشجويان تجمع كه بود بعد به اين از
به نسبت واكنش در نيز ذيربط مسئولان.شد آغاز عالي آموزش و فرهنگ
كيفيت بردن بالا را تصميمگيري اين از هدف سخناني طي دانشجويان تجمع
براي بهتر ، تحصيلي وضعيت ايجاد و دوم نوع غيرانتفاعي موسسات علمي
.ميكردند اعلام آنها دانشجويان
به نسبت وهمچنان نشده قانع مسئولان مختلف پاسخهاي با دانشجويان ولي
.بودند نگران آمده مشكلاتپيش قبال در و بياعتماد مسئولان
دوم ، نوع عاليغيرانتفاعي آموزش موسسات:ميگويند دانشجويان اين
دفترچههاي در آنها نام و بود عالي وآموزش فرهنگ وزارت موردتاييد
از موسسات اين علاوه ، بهبود شده ذكر نيز گذشته سالهاي سراسري كنكور
سال ، چند گذشت با ولي.كردهاند دانشجو گزينش به اقدام طريق همين
.است موسسات اين كردن منحل از صحبت تازه
مسئولان متعدد تصميمگيريهاي از همچنين آنها ، والدين و دانشجويان
مشغول موسسات اين در فرزندش كه غلامي رحمان.ميكنند نارضايتي اظهار
مختلف تصميمهاي و مسئولان نقيض و ضد اظهارات:ميگويد است ، تحصيل به
به.است شده آنها خانوادههاي نگراني و دانشجويان سردرگمي باعث آنها
از ثبتنام حق دوم نوع موسسات كه شد اعلام بخشنامهاي طي نمونه عنوان
در كه بود پيش روز چند ولي.ندارند را خود دوم ترم دانشجويان
از ميتوانند موسسات اين شد اعلام و لغو قبلي بخشنامه تازهاي ، بخشنامه
بخشنامهاي چه دوباره آينده ، در نيست مشخصكنند ثبتنام دانشجويان
.شد خواهد صادر
آنها گفته به دارندكه متعددي پرسشهاي دانشجويان اين ديگر ، طرف از
براي مقصد دانشگاههاي ظرفيت عنواننمونه به.است مانده پاسخ بدون
پذيرش ميزان به توجه با.است نشده دانشجويانمشخص انتقال
دربرخي انتقالي دانشجويان تعداد گذشته ، سالهاي در دانشگاههايمقصد
از بسياري اينرو از.است آنها پذيرش ظرفيت برابر چندين رشتهها ،
تحصيلاتشان در زماني انفصال نوعدوم ، غيرانتفاعي موسسات دانشجويان
.ميشود پيدا
مصوب سرفصلهاي انتقاليبراساس دانشجويان شده گذرانده واحدهاي پذيرش
است ديگري مساله نيز مقصد موسسه ومقررات برنامهريزي ، عالي شوراي
.هستند روبهرو آن با ايندانشجويان كه
نوع موسسات در تحصيل به مشغول دانشجويان از يكي.نكتهدان پرهام
عالي شوراي مقررات براساس واحدها پذيرش قانون:ميگويد دوم
ميخواهند كه ميكند صدق دانشجوياني مورد در مقصد ، موسسه و برنامهريزي
كه حالي در.شوند منتقل ديگري دانشگاه يا موسسه به داوطلب صورت به
بر نظارت نبود و مسئولان تصميم دليل به دوم ، نوع موسسات دانشجويان
بايد دليل ، همين بهشدهاند انتقال به مجبور موسسات ، اين عملكرد
.شود داده قرار دانشجويان اختيار در تسهيلاتي
از يكي بايد نوعدوم موسسات دانشجويان كه اين به توجه با علاوه ، به
را دولتي شبانه يا آزاد دانشگاه نور ، پيام اول ، نوع موسسات يا مراكز
هستند ، دولتي شبانه به شدن منتقل خواستار آنها بيشتر كنند ، انتخاب
دوره در پذيرش است آمده موسسات دانشجويان انتقال آييننامه در ولي
.است مربوطه آزمون نمره نصاب حد كسب به منوط شبانه
حد نمره دوم موسساتنوع دانشجويان بيشتر:ميگويند دانشجويان اين
به توجه با خود نظر مورد ورشته شبانه دانشگاههاي در را خود نصاب
كه ميشود مطرح پرسشي بنابراين.نميكنند كسب انتقالي آييننامه ضوابط
چيست؟ شبانه دورههاي كردن ازاضافه منظور
اينباره در دوم نوع عمرانموسسات رشته دانشجوي.باقري مهدي.
آزاد دانشگاه در دوم نوع دانشجويانموسسات از بسياري:ميگويد
مدرك تائيد بدليل ولي ;شدهبودند پذيرفته خود موردنظر رشته ودر
مراكز اين در تحصيل به عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت توسط موسسات اين
.شدند مشغول
با عالي آموزش و فرهنگ كهوزارت شنيدهايم بارها:ميافزايد وي
انتقالدانشجويان مقررات ولي.مخالفاست آزاد دانشگاههاي گسترش
شده سياستگذاري بهنحوي كه ميكند ايجاد را شبهه اين دوم نوع موسسات
شوند ، منتقل آزاد دانشگاه به دوم نوع موسسات دانشجويان بيشتر تا
آزاد دانشگاه به نميخواهند موسسات اين دانشجويان از هيچيك كه درحالي
.بروند
دانشجويان تحصيلي هزينه نيست مشخص كه پرسش اين كردن مطرح با وي
درحال:داشت اظهار ميشود ، محاسبه چگونه آزاد دانشگاه به انتقالي
ترم هر در متوسط بهطور دوم نوع غيرانتفاعي موسسات دانشجويان حاضر ،
.ميپردازند شهريه تومان هزار تا 200 بين 150 تحصيلي
مورد در است ، بهتحصيل عمرانمشغول رشته در كه نيز.پروهان حسن
نيست روشن:ميگويد آزاد بهدانشگاه دانشجويان انتقال وضعيت
و عالي آموزش و فرهنگ وزارت نسبتبه اسلامي آزاد دانشگاه وضعيت
چگونه آزاد دانشگاه فعاليت بر وزارتخانه اين نكردن نظارت همچنين
.است
آيا نيست مشخص:ميافزايد موسساتهمچنين اين دانشجويان از ديگر يكي
با مشابه وضعيتي در دانشگاهآزاد به شدن منتقل هنگام ما
نه؟ يا ميگيريم قرار عالي وآموزش فرهنگ وزارت پوشش تحت موسسات
ميتوانددانشجويان آزاد دانشگاه آيا كه است مطرح پرسش اين همچنين
تحصيل در وقفه ايجاد بدون و خود تحصيل محل درشهر را دوم موسساتنوع
آن در دوم نوع موسسات دانشجويان كه رشتههايي از برخي چونكند پذيرش
.ندارد وجود آزاد دانشگاه در ميكنند ، تحصيل
نوع غيرانتفاعي موسسات انتقالدانشجويان مورد در هم ديگري مشكل
چونامكان بازميگردد ، پيامنور ماهيتدانشگاه به كه دارد وجود دوم
.وجودندارد مهندسي رشتههاي براي نور دانشگاهپيام در تحصيل ادامه
تحصيل براي تمايلي هيچ موسسات ، اين دانشجويان از زيادي تعداد بهعلاوه
.ندارند نور پيام دانشگاه در
مراكز از ديگر يكي نيز ، اول غيرانتفاعينوع عالي آموزش موسسات
درنظرگرفته دوم نوع موسسات انتقالدانشجويان براي كه است آموزشي
آنهم سوره ، و دانشگاهي جهاد موسسه دو تنها تهران ، شهر در.است شده
به قبلي عالي آموزش و فرهنگ وزارت مسئولان فعاليت ماههاي آخرين در
نوع عالي موسسات رشتههاي بيشتر فاقد و شدهاند تبديل اول نوع موسسه
.هستند دوم
منحل به باتوجه:ميگويند دراينباره دوم ، نوع عالي موسسات دانشجويان
موسسات اين دانشجويان بيشتر آن ، جانبي مسائل و دوم نوع موسسات شدن
.ندارند اول نوع موسسات در تحصيل ادامه و انتخاب به تمايلي
بسياري دوم ، نوع موسسات در مشكلاتمطرحشده بهرغم:ميافزايند آنها
موسسات ديگر به نسبت بالايي سطح در آموزشي كادر نظر از آنها ، از
مكاني به انتقال خواهان اينرو از.دارند قرار غيردولتي عالي آموزش
.هستيم موجود وضع از بهتر
به باتوجه:ميگويد موسسات اين ازدانشجويان ديگر يكي.عليبيآبي ، .
مرحله به سريعتر هرچه لازم تصميمهاي بايد ما ، براي پيشآمده شرايط
.يابند رهايي بلاتكليفي از دانشجويان تا شود گذاشته اجرا
تحصيل به مشغول موسسات اين از يكي در فرزندش كه نيز.اشراق حسن.
آغاز از قبل اينموسسات دانشجويان نهايي تكليف بايد:ميافزايد است ،
.شود مشخص جاري ترم
وجود دانشجويان اين براي كه فراواني ابهام موارد به باتوجه آخر ، دست
وزارت معاونآموزشي توفيقي باجعفر موضوع روشنترشدن براي داشت ،
.داديم صورت گفتوگويي عالي آموزش و فرهنگ
كهتاكنون اين به اشاره با عالي وآموزش فرهنگ وزارت آموزشي معاون
تكميل نوعدوم عالي موسسات دانشجويان جايابيتوسط فرم هزار دوازده
شده صورتتكراريپر به فرم هزار حدود:است ، ميگويد شده ارسال و
.ميخورد بهچشم فراواني اشتباههاي نيز ، فرم هزار در 2 بهعلاوه.است
و است شده آغاز دانشجويان بهجايابي رسيدگي كار:ميافزايد وي
محل تعيين به رسيدگي چارچوب.هستيم آن پاياني مراحل در اكنون
پيشبيني.است آنها خود انتخابي اولويتهاي نيز ، دانشجويان تحصيلاين
.پذيرد خاتمه امسال ، پايان تا دانشجويان جايابي به رسيدگي كار ميشود
دانشجويان جايابي به رسيدگي كهنتايج اين به اشاره با توفيقي دكتر
به رسيدگي كار چون است ، اظهارداشته ميشود ، اعلام جاري ترم طول در
كه اين براي و نبود ممكن ترم دو بين محدود فرصت در جايابي فرم
نتايج اعلام و رسيدگي كار نگيرد ، صورت دانشجويان تحصيل در وقفهاي
.ميگيرد صورت جاري ترم طول در دانشجويان انتقال
اولويتهاي انتخاببراساس تا 15 ميتوانند دانشجويان جايابي ، فرم در
نبوده كار در اولويتها تعيين براي هم هيچاجباري.باشند داشته خود
ميكند ، تحصيل آن در دانشجو كه رشتهاي نبود مانند هم مواردي در.است
كه ديگري شهر انتخاب موردنظر ، دانشگاه يا موسسه پذيرش ظرفيت محدوديت
دانشجويان مشكل حل براي ديگر ، خاص موارد و دارد علاقه آن به دانشجو
.است شده تشكيل خاص موارد كميسيون
.است دانشجويان تكتك مشكل رفع كميسيون اين كار توفيقي ، گفته به
:داشت انتقالياظهار دانشجويان تحصيل هزينه محاسبه نحوه مورد در وي ،
براساس و دانشگاه به ورود سال به نيزباتوجه دانشجو تحصيل هزينه
اسلامي آزاد دانشگاه وي.شد خواهد محاسبه دانشگاه يا موسسه آن ضوابط
مصوبه براساس:افزود و كرد ذكر آموزشعالي و فرهنگ وزارت تحتپوشش را
حضور آن در نيز آزاد دانشگاه نماينده كه فرهنگي انقلاب عالي شوراي
از.ميگيرد صورت دوم نوع عالي موسسات دانشجويان انتقال كار دارد ،
براساس و است همكاري به موظف اسلامي آزاد دانشگاه اينرو ،
ابتداي تا موسسات ، اين دانشجويان همه نيز ، گرفته صورت برنامهريزيهاي
.بود خواهند مقصد دانشگاههاي در آينده سال مهر
دوم ، نوع عالي موسسات همهدانشجويان انتقال كار كه اين براي همچنين
تازهاي ظرفيتهاي مقصد دردانشگاههاي گيرد ، صورت مطلوب بهطور
كنكور در دانشگاهها بهظرفيت لطمهاي هيچ اينرو از.خواهدشد ايجاد
.نميشود وارد آينده سال سراسري