ششم ، شماره 1477 سال بهمن 1376 ، 7فوريه 1998 ، شنبه 18
|
|
آيا نبودن ، يا بودن ;مردمي نمونه مدارس
!است؟ اين مساله
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ديدگاه هفت موضوع ، يك
نظام از نمونهمردمي مدارس حذف مخالفان و موافقان ديدگاههاي بررسي
كشور آموزشي
:اشاره
داخلي صفحات در پس اين از كه است جديدي عنوان هفتديدگاه ، موضوع ، يك
صفحه ، اين در.بود خواهيم آن انتشار شاهد همشهري فرهنگي علمي سرويس
مطرح موضوعات از يكي كرد خواهند سعي فرهنگي علمي سرويس خبرنگاران
نفر هفت ديدگاه دريچه از را فرهنگي و آموزشي علمي ، حوزههاي در جامعه
اين با مرتبط افراد ساير و كارشناسان دستاندركاران ، صاحبنظران ، از
عنوان انتخاب البتهدهند قرار بررسي مورد مختلف ، ابعاد از و موضوع
از ناشي نوعي به و داشته نمادين حالت بيشتر ديدگاه هفت موضوع ، يك
چنانچه اگر و است ما اسلامي -ايراني فرهنگ در هفت عدد اهميت و تقدس
را افراد از كمتري يا و بيشتر تعداد ديدگاه موضوعات ، از برخي در
.گرفت نخواهيد خرده برما قطعا كرديم ، منتشر
نمونه مدارس حذف بر مبني پرورش و آموزش وزير ديدگاه طرح سبب به
و شد اعلام مطبوعات و گروهي رسانههاي در اخير هفته چند در كه مردمي
برآن داشت ، پي در جامعه در خبر اين اعلام كه متفاوتي بازتابهاي
به را ديدگاه هفت موضوع ، موضوعاتيك سلسله از بخش اولين تا شدهايم
.دهيم اختصاص پرورش و آموزش وزارت سوي از مردمي نمونه مدارس حذف طرح
آموزشگاههاي مجموعه از مردمي نمونه مدارس نگهداري يا حذف درباره
هم با كه گفتهاند پاسخ ما پرسشهاي به نفر هفت كشورمان ، آموزشي نظام
:ميخوانيم
تهران پرورش و آموزش منطقه 9 متوسطه آموزش معاون خرمي ، محمود o
مزاياي چنددليل به ميتواند قطعا مردمي نمونه مدارس حذف طرح
مدارس در كشور درصددانشآموزان كه 90 اين اول.باشد داشته زيادي
دانشآموزان كه ميدهد نشان يكنظرسنجي نتايج و ميكنند تحصيل عادي
نمونه مدارس به نتوانستهاند كه اين از آنها ، اولياي حتي و مدارس اين
اثر موضوع ، اين و ميكنند شكست و سرخوردگي احساس نوعي به يابند ، راه
ما جامعه در نمونه مدارس در تحصيل چون ميگذارد ، آنها در بدي روحي
.است شده ارزش
و شده بيتالمالتاسيس بودجه از مردمي نمونه مدرسه كه ، آن ديگر دليل
دانشآموزان از عدهخاصي فقط اما ميكند ، استفاده دولتي امكانات از
ديگر ، سوي از.ندارد جزتبعيض معنايي اين و ميگيرند بهره آن از
موقع اسلامي ، شوراي مجلس تانمايندگان شده عاملي مدارس اين وجود
دهند ، اختصاص پرورش و آموزش به را كمتري سالانه ، بودجه بودجه تصويب
از درصد و 85 هستند مردمي نمونه كشور مدارس از كمي درصد حاليكه در
وتنها 15 ميشود هزينه مدارس اين خود توسط هم ، تعداد همين شهريه
نيست حدي در حجمكم ، اين و ميشود داده كل ادارات و مناطق به آن درصد
درصد به 12 آن خاطر به را پرورش و آموزش بودجه اسلامي شوراي مجلس كه
.دهد تقليل كشور بودجه كل
شدن حالتطبقاتي از كشور مدارس نمونه ، مدارس حذف با من ، عقيده به
مدارس آموزشي افت از جلوگيري براي البته ميشوند ، يكنواخت و شده خارج
پيش در ميتوان را راه دو آنها ، آموزشي سطح افزايش اهداف تحقق و عادي
و كنيم فعال را مناطق پرورش و آموزش شوراهاي كه آن نخست ;گرفت
در البته غيرطبقاتي ، آموزشي نظام يك ايجاد جهت در را مردمي كمكهاي
بعد سالهاي از كه ، آن ديگر و كنيم ، جذب خانوادهها ، مالي توان حد
.دهيم اختصاص كشور پرورش و آموزش به بيشتري بودجه
تهران وپرورش آموزش منطقه 7 مردمي نمونه مدارس مديران از يكي o
خود نام محفوظماندن براي درخواست ضمن و ما سوال به پاسخ در وي
نمونه مدارس حذف تحتعنوان برنامهاي طرح با:ميگويد همشهري ، توسط
ميتواند چطور اين از پس پرورش و كهآموزش ميآيد پيش سوال يك مردمي ،
نه و نياز حد در را مدارس آموزش آياواقعاسرانه.باشد پاسخگو
بودجه تخصيص بدون ميخواهيم چطور ما است؟ برده بالا ايدهآل ، حتي
ما مردم براي مردمي نمونه مدارس حاضر حال در.كنيم تصميمگيري اينطور
براي معين ، مبلغي پرداخت با كه پذيرفتهاند اولياء و است افتاده جا
.كنند سرمايهگذاري فرزندانشان آموزش
و آموزشياضافي ساعات داشتن دليل به مردمي نمونه مدارس واقع در
عادي مدارس نسبتبه بالاتري آموزشي كار سطح از برنامه فوق دروس
همه اين وجود با وپرورش آموزش وزارت ميكنم فكر من و برخوردارند
و مدارس آموزشي سرانه افزايش به قادر سالانه ، بودجه كسري و مالي مشكل
كه نميدانيم ما مگر.بود نخواهد عادي مدارس آموزشي كيفيت بردن بالا
هزار حدود 40 چيزي فقط ابتدايي مدرسه يك تحصيلي سال يك كل سرانه
!ميشود؟ مدرسه برق و آب قبض تا چهار پرداخت صرف هم آن كه است تومان
آنها تبديل و مردمي نمونه مدارس حذف صورت در حتي كه نميدانيم ما مگر
سوي به نياز دست و بگيريم كمك مردم از بايد بازهم عادي ، مدرسه به
است رايگان تحصيل بگوييم ظاهر در كه دارد لزومي چه كنيم؟ دراز آنها
كنيم؟ مردم جيب در دست عمل در و
مالي ، مدارس وضع اين با بخواهد پرورش و آموزش اگر من ، اعتقاد به
متكي بهقبوض2020 فقط مدارس ، امور اداره براي و كند حذف را نمونه
!واويلا:گفت بايد وقت آن باشد ،
مدارس لغو با نبايد مدارس آموزش سطح ارتقاي براي ميكنم فكر من
با را آموزشي نظام و دهيم تنزل عادي مدارس به را آنها سطح نمونه ،
خاص سرانه و بينديشيم چارهاي بايد بلكه كنيم ، مواجه جدي بحران
بهبود را آنها وضعيت و دهيم اختصاص دولتي مدارس به جداگانهاي
.ببخشيم
مردمي ابتدايينمونه مدرسه يك معاون مهماندوست ، زهره o
پرورش و آموزش سويمسئولان از ايدهاي چنين طرح از خوشحالي ابراز ضمن
ناخوشايندي تبعات پرورش و آموزش كردن حالطبقاتي هر به:ميگويد
اما معلومات ، سطح يك با معلم دو.داشت خواهد كشور آموزشي نظام براي
كار قطعا (نمونه مدرسه در ديگري و عادي مدرسه در يكي)متفاوت حقوق
محدود آموزش ساعات علاوه به مساله اين و نميدهند ، ارائه يكساني آموزش
برخوردار مطلوبي آموزش سطح از مدارس اين تا شده موجب عادي ، مدارس
.نباشند
دو به ما ديگردانشآموزان شوند ، دست يك مدارس همه اگر من ، نظر به
مسئولانآموزش اگر بخصوص نميشوند ، تقسيم درمدارس غني و فقير دسته
كيفيت و آموزشي سطح و عملكنند بتوانند خود وعدههاي به پرورش و
.دهند افزايش را عادي مدارس
خدمت سابقه سال با26 راهنمايي دوره رياضي دبير هماوندي ، ارشاد o
.است رايگان متوسطه پاياندوره تا آموزش اساسي ، قانون سيام اصل طبق
دولتي ، و شاهد دولتي ، و مردمي نمونه بهغيرانتفاعي ، مدارس درجهبندي
كه ميكند تحميل ما بيگناه نوجوانان و كودكان به را طبقاتي سيستم
فاحشي اختلافات تقسيمات ، اين.است اساسي قانون و اسلامي بينش با مغاير
براي را ناگشودهاي عقدههاي و كرده ايجاد پرورش و آموزش امر در را
فقير خانوادههاي فرزندان نهفته استعدادهاي و آورده بوجود ما فرزندان
كسري و دانشآموزان كثرت و گستردگي مصلحتانديشي ، .است كرده سركوب را
وسيله اين به دولت و بوده مدارس اين ايجاد عوامل از دولت بودجه
آنها از بخشي تامين و كرده سبكتر را خود هزينههاي سنگين بار خواسته ،
برنامهريزي با بايد دولت ، .است نموده محول دانشآموزان اولياي به را
اولويت با پرورش و آموزش بودجه كه كند فراهم را موجباتي كلان ، و دقيق
به اساسي قانون از تاسي به و شود فراهم ممكن نحو هر به و اول
يكسانسازي جهت در ميكنم پيشنهاد البتهنمايد اقدام مدارس يكسانسازي
نبرند ، بين از را دولتي نمونه و مردمي نمونه آموزشگاههاي مدارس ،
تحصيل به مشغول آنها در دانشآموزان اكثريت كه را دولتي مدارس بلكه
وسايل و امكانات لحاظ از مدارس اين پاي به و كرده تقويت نيز هستند ،
.برسانند آموزشي كيفيت و آموزشي
مردمي نمونه مدرسه تحصيلدر به مشغول دانشآموز ولي فرشيدفر ، علي o
جايگزين حذف ، از بپرسمبعد ميخواهم:ميگويد ما سوال به پاسخ در وي
شده پيشبيني خاصي جايگزين مردمي نمونه مدارس براي واقعا آيا چيست؟
و دولتي مدارس واسط حد عنوان به مدارس ، اين من ، نظر به نه؟ يا است
و آموزش امر در مردم مشاركت محورهاي از يكي عنوان به غيرانتفاعي ،
شريك خود فرزندان تربيت در را جامعه متوسط طبقه است توانسته پرورش ،
و شود اداره اولياء توسط مالي لحاظ از مدارس اين بدهند اجازه.سازد
را آنها امكانات و هزينهها و بپردازد بيشتر دولتي مدارس به نيز دولت
مدارس ، اين دوباره دارم بيم من همچنين.كند فراهم گوناگون ابعاد از
گزينش و ثبتنام كار در ضابطهاي هيچ دولتي ، عادي به شدن تبديل از بعد
مدارس اين در نتوانند مختلف مناطق مستعد فرزندان و باشند نداشته
.دهند تحصيل ادامه
وزارت تربيتي برنامهريزيامور و مشاوره مديركل موسوي ، مختار سيد o
پرورش و آموزش
جديدي نوع مدارس ، اگراينآنهاست بودن غيرقانوني مدارس ، اين مشكل
طرفمجلس از قانون به نياز هستند ، مانندغيرانتفاعيها مدارس از
هستند قانوني پشتيباني حاضر ، فاقد حال در لذا و دارند اسلامي شوراي
اگر و ميشود انجام وزارتخانهاي داخل مصوبات با بيشتر آنها اداره و
ميشوند ، تبديل دولتي نمونه مدارس به كه هستند دولتي فعلي مدارس همان
به مدارس ، اين عملكرد ارزشيابي تاكنون.است اساسي قانون خلاف كار اين
كه دارد اين از نشان كار آثار ولي است ، نشده سپرده پژوهش به جدي طور
نظام و آنهاست مثبت آثار از بيشتر مدارس ، اين تاسيس منفي آثار
و شده تشديد يادگيري -ياددهي كار در مشاركتي نظام جاي به رقابتي
تقسيم توانا و ناتوان به راهنمايي و ابتدايي دورههاي در بچهها
.نيست پذيرفتني عمومي آموزش براي ضايعه ، اين كه شدهاند
معلم مراكزتربيت مدرس و دانشگاه استاد -خالقي داود o
در و مادي رفعكاستيهاي جهت در مردمي نمونه مدارس وجودي فلسفه
دولت كه معنا بدين.است بوده محروم درمناطق آموزشي فضاهاي شكلگيري
سرمايهگذاري بيشترين كشور محروم مناطق در خود ، بودجه از استفاده با
اين در آنها خود بود ، مردم مشاركت امكان كه شهرهايي در و كرده را
صورت به ميكرد ايجاب قاعده و كردن كمك شيوه.كنند كمك دولت به راه
مالياتي از بخشي پرداخت بسا اي كه ترتيب بدين گيرد ، انجام سيستماتيك
تا ميكرد پيدا تخصيص پرورش و آموزش به ميريخت ، دولت حساب به فردي كه
دولت ، قبال در تنها نه مدارس ، هم و شود دولت به كمك هم طريق بدين
خرج و پول مستقيم پرداخت ولي.باشند جوابگو هم اوليا برابر در بلكه
فرهيخته حصولاهداف تعويق در مهمي عامل متاسفانه اينوجوهات ، كردن
سرمايهگذاري جاي به مردمي نمونه اغلبمدارس در بسا چه.بود طرح اين
كارگاهها ، آزمايشگاههاو كتابخانهها ، تجهيز معلمان ، امرآموزش در
نگاه و تصميمگيري در لذا.شد عمراني كارهاي و رنگ و سنگ صرف بيشتر
دو ساختمان يك در امكان حد تا كه كرد دقت بايد مدارس ، اين به جديد
دچار عادي شيفت معلمان مدارس ، نوع اين اغلب در كه نباشد مدرسه نوع
كليه كه آن ديگر.است بوده آموزش به لطمهاي خود ، اين و شدند دلسردي
كمكهاي از ولي گشته ، اداره عادي صورت به مناطق طبقهبندي طبق مدارس ،
اين ادامه ، در است اميد نهايت ، در.شود استفاده منطقي صورت به مردمي
اهداف اعتلاي عامل هم و شده دولت از مردم مادي دستگيري موجب هم طرح
.شود ما آموزشي
آخر نكته
از تن سه و وپرورش آموزش وزارت معاونان از نفر دو با تماس در
علت برخورديم نكتهاي به وزارتخانه ، استانياين و ستادي كل مديران
و آموزش وزير سوي از ميكردند عنوان افراد ايننشد برايمانروشن آن
كلتذكر مديران و معاونان به وزارتخانه ، اين عمومي روابط و پرورش
مدارس الا كنند ، مصاحبه چيز همه درباره مطبوعات با است شده داده
.مردمي نمونه