ششم ، شماره 1478 سال بهمن 1376 ، 8فوريه 1998 ، يكشنبه 19
|
|
بخش برتر طرحهاي از همشهري گزارش
دانشآموزان ;خوارزمي جشنواره دانشآموزي
دارند نياز عملي و علمي حمايت به خلاق
كلايي محمدرضا |
لشكري دانيال |
صمديراد محمدجواد |
حاجيزاده ، سيامك و ببرزاده آيدين خودكار صورت به حريق دستگاهاطفاء سازنده |
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و داوري بايدكار:خوارزمي جشنواره در برگزيده دانشآموز يك
طرحهاي ابتكار ، اختراع ، قسمت چهار به دانشآموزي طرحهاي به رسيدگي
شود تقسيم كاربردي و بنيادي
يازدهمين اسلامي ، انقلاب فجر دهه از روز چهارمين با همزمان ;اشاره
و خلاقيت تحقيق ، روح تقويت هدف با كه خوارزمي بينالمللي جشنواره
.داد پايان خود كار به بود آغازشده پژوهش و ابتكار اختراع ، اشاعه
ارائه كشور استانهاي كل از طرح جشنواره 1862 اين دانشآموزي بخش در
و يافت راه كشوري و نهايي مرحله به طرح تعداد 241 اين از كه بود شده
دانشآموزي بخش در كشوري برگزيده بهعنوان طرح پانزده نهايت ، در
بينالمللي جشنواره دانشآموزي بخش.شد خوارزميمعرفي جشنواره
بامسئوليت و استان سطح در نخست.شد اجرا مرحله سه در خوارزمي ، امسال
در و پرورش و آموزش مسئوليتوزارت با و كشور سطح در سپس استان ، كميته
صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان مسئوليت وبا بينالمللي سطح در نهايت
.ايران
توجه مورد كه عواملي دانشآموزان توسط شده ارائه طرحهاي ارزشيابي در
نظر از طرح ارزش:بود زير موارد شامل گرفت قرار داوران هيات توسط
برجسته امتيازات و ويژگيها طرح ، بودن ونو تازگي ميزان تكنيكي ، و فني
وفني علمي گزارش دقت و بودن كامل ميزان مشابه ، بهنمونههاي نسبت طرح
در.طرح از نتايجحاصله با زمان و بودجه تناسب و ساخت روش نقشهها ،
طرحهاي اين از برخي رابا خود خوانندگان همشهري ، از شماره اين
.كردهايم آشنا دانشآموزي برگزيده
خوارزمي ، جشنواره دانشآموزي بخش در كشوري برگزيده طرحهاي از يكي o
دستگاه ايناست خودكار صورت به حريق اطفاء كاركرد با هوشمند ربات
رياضي رشته سوم سال دانشآموزان حاجيزاده سيامك و ببرزاده آيدين توسط
.است شده ساخته و طراحي اردبيل استان فيزيكاز
با هوشمند ربات:دستگاهميگويد اين كار طرز مورد در حاجيزاده سيامك
كه شده ساخته و طراحي نحوي به خودكار ، بهصورت حريق اطفاء كاركرد
مكانهاي در ميتوان را دستگاه اين.است حساس بسيار دود نسبتبه
.داد قرار كارخانهها انبار مانند مختلفي
و شود حريق دچار قراردارد ، جا آن در ربات كه محلي از قسمت يك اگر
به دستگاه حريق اطفاء سيستم برسد ، بهربات آتشسوزي از ناشي دود
.ميكند آتشسوزي محل سمت به حركت و جهتيابي به اقدام صورتخودكار
ضامن رسيد ، محلحريق نزديكي به ربات كه هنگامي:ميگويد حاجيزاده
.ميگيرد صورت حريق عملياتاطفاي و ميافتد كار به كپسول
برق اصلي شبكه كهبه است كنتاكتور يك داراي هوشمند ربات علاوه به
.ميكند قطع را برق جريان آتشسوزي ، هنگام و ميشود متصل
حرارت يا دود نسبتبه ميتوان را هوشمند ربات حساسيت ميزان همچنين
كه كرد تنظيم نحوي به را حساسيتدستگاه ميتوان يعني.كرد تنظيم
.باشد حساس نيز ، دارد قرار متري فاصله 5 در كه يكشمع شعله به نسبت
آب منبع يك به شيربرقي.است شيربرقي دستگاه اين اجزاي از ديگر يكي
تمام هنگام و ميشود متصل دارد ، قرار درآن دستگاه كه مكاني سقف در
.ميدهد ادامه را حريق اطفاي عمليات و ميافتد كار به پودركپسول شدن
ساخت و طراحي كهكار اين به اشاره با ادامه ، در هم ببرزاده آيدين
اين ساخت هزينه:ميگويد است ، كشيده يازدهماهطول حدود هوشمند ربات
حدود صورتگرفته ، كاري دوباره بار چندين كه اين به توجه دستگاهبا
هزار صرف 150 با را آن ساخت كار ميتوان ولي بود ، تومان هزار 250
.رساند پايان به تومان
انواع از برابربيشتر چهار دود ، به نسبت دستگاه اين حساسيت ميزان
.است ديگر انواع پنجم يك نيز قيمتدستگاه علاوه به.است آن مشابه
زمينه اين در كه مختلفي كتابهاي از تنها هوشمند ، ربات ساخت جريان در
كتابها در شده ذكر نكات به تنها ولي.است شده استفاده دارد ، وجود
گرفته صورت دستگاه ساخت در نيز ابتكارهايي و تغييرات بلكه نشده ، عمل
.است
برگزيده از پس خودكار صورت به حريق اطفاء كاركرد با هوشمند ربات طرح
بخش در شركتكننده كشورهاي برگزيده طرح ميان 700 در كشور ، سطح در شدن
.است كرده كسب را دوم مقام خوارزمي ، بينالمللي جشنواره دانشآموزي
خوارزمي دانشآموزيجشنواره بخش در برگزيده كارهاي از ديگر يكي o
ودانيال كلايي توسطمحمدرضا ايندستگاهاست (رسام) پلاتر دستگاه
شده وساخته طراحي مشهد هاشمينژاد شهيد دبيرستان لشكريدانشآموزان
متصل رايانه يك به دانشآموزانساختهاند ، اين كه پلاتري دستگاهاست
سختافزاري حجم از توجهي قابل مقدار به كه اين بر علاوه و ميشود
.ميدهد انجام نيز را نرمافزاري مختلف اعمال ميكاهد ، رايانه
رايانه با (رسام)پلاتر ارتباط:ميگويد مورد اين در كلايي محمدرضا
نقشههايي دستگاه اين نمونه ، بهعنوان.ميگيرد صورت چاپگر طريق از
.ميكند ثبت كاغذ روي بر ميشود ، طراحي رايانه با كه را
سال دو حدود (رسام)پلاتر ساخت و طراحي كار كه ، اين به اشاره با وي
ما ذهن به هنگامي دستگاه اين فكرساختن:كرد اضافه است ، كشيده طول
مواجه پلاتر كمبود با كشور مهندسي نظام سازمان مطلعشديم كه رسيد
كشور ، مهندسي نظام سازمان با لازم هماهنگيهاي انجام پس اينرو از.است
.گرفتيم را ساخت تاييديه
براي مختلفي باشركتهاي حاضر حال در:داشت اظهار نيز لشكري دانيال
اين ساخت كار آنها ، موافقت صورت در تا كرديم مذاكره پلاتر ساخت
.دهيم انجام گستردهتري شكل به را دستگاهها
اين جاي به جشنوارهخوارزمي برگزاري مسئولان است بهتر:داد ادامه وي
بسنده مختلف سطحهاي در برگزيده بهطرحهاي دادن جايزه به تنها كه
دانشآموزان ، طرحهاي يعني.كنند حمايت طرحها اين ساخت ادامه از كنند ،
.برسد انبوه توليد به خوارزمي جشنواره برگزاري ستاد طريق از
صورت آن در كه دوبارهكاريهايي به توجه با دستگاه ، اين ساخت هزينه
انبوه توليد به اگر كه حالي دراست هزارتومان حدود 150 گرفته ،
ساخت كاركرد تكميل را آن ميتوان نيز تومان هزار صرف 50 با برسد ،
.است گرفته صورت متخصصان راهنماييهاي با و قدم به قدم نيز دستگاه
پلاتر دستگاه بهساخت اقدام كه اين از قبل سالها دانشآموزان اين
خودشان گفته به و كردهاند شركت الكترونيك آموزش كلاسهاي در كنند ،
اين در كارهايي انجام و مطالعه صرف بيشتر نيز را خود فراغت اوقات
.ميكنند زمينه
دستگاه ايناست برگزيدهدستنويسخوانرايانهاي طرحهاي از ديگر يكي
كه است شده ساخته دستنويس حروف بازشناسي براي مصنوعي هوش سيستم با
رياضي رشته چهارم سال دانشآموز صمديراد محمدجواد توسط فاز ، دو در
.است رسيده توليد به و طراحي كرمانشاه استان از فيزيك
صفحه) رويمانيتور بر حرف شكل رايانه ، نوري قلم توسط اول فاز در
.ميكند قرائت و بازشناسي را سيستمحروف سپسميشود ترسيم (رايانه
سيستم و ميشود ارائه برنامه به حرف شده اسكن هم ، تصوير دوم فاز در
آن و داده تشخيص حرفرا بازشناسي ، روش و تصوير پردازش انجام با هم
.ميكند قرائت را
خوان دستنويس ساختدستگاه و طراحي كار كه اين به اشاره با صمديراد
و راهنماييها:داشت اظهار كشيده ، نيمطول و سال يك حدود رايانهاي
بهتحصيل مشغول آن در كه دبيرستاني مسئولان و تشويقهايخانواده
.است بوده موثر بسيار من موفقت در هستم ،
طرح به رسيدگي داوريو كار تا خواست جشنواره برگزاري مسئولان از وي
و بنيادي طرحهاي ابتكار ، قسمتاختراع ، چهار به دانشآموزان هاي
.تقسيمشود كاربردي
دانشآموزان بين تفاهمي هيچسوء كه ميشود باعث چارچوب اين در رسيدگي
.نشود ايجاد
سطح در سال1371 از و ملي سطح در سال 1366 از خوارزمي جشنواره
.است شده فجربرگزار دهه ايام در ساله همه بينالمللي ،
اختراع ، اشاعه و خلاقيت و تحقيق روح تقويت نيز جشنواره هدف مهمترين
.است كشور در پژوهش و ابتكار