ششم ، شماره 1478 سال بهمن 1376 ، 8فوريه 1998 ، يكشنبه 19
|
|
بم ارگ تاريخي قدمت پذيراي دل چشم با
باشيم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عنوان تحت آذرماه 76 پنجم چهارشنبه شماره در همشهري روزنامه
درسي كتابهاي به استناد با آن نويسنده كه كرد چاپ مطلبي چشمانداز
كردهاند برآورد سال به 2000 را بم ارگ تاريخي قدمت چرا بود شده مدعي
به اينك گرفتهاند؟ بكار بم ارگ براي را غلو و مبالغه اينچنين چرا و
:ميشود يادآور را نكاني بم ارگ تاريخي قدمت از ايشان آگاهي منظور
شرقي شمال گوشه در و بوده بم قديم شهر داخل در كه است قلعهاي بم ارگ
بست ديوارشهر به كه قديم شهر حصار از بخشي آثار دارد قرار آن
دروازه و يخدان نظير تاسيساتي ارگ شمالي قسمت در هنوز و است معروف
قلعهاي به لغت فرهنگ در ارگ تسميه وجه.است مشاهده قابل اسپيكان
آثار كهنترين.باشد شده احاطه درتو تو ديوار هفت با كه ميشود گفته
در واقع تلآتشي آثار و بيدرون تپههاي بم اطراف در شده پيدا تمدن
متعلق باستانشناسي بررسيهاي اساس بر و شهر اين شرقي شمال در دارستان
نوع به توجه با.است مسيح ميلاد از قبل دوم تا چهارم هزارههاي به
در ناهيد معبدهاي قبيل از ديگري تمدنهاي حتي اينكه احتمال ارگ ساخت
ميشود ناميده دختر قلعه بنام عاميانه زبان در كه باستان ايران زمان
بالاي تاريخچهاي بم ارگ.نيست ذهن از دور باشد داشته نهان خود در را
و باستانشناسان از بسياري و تاريخ را اين و دارد را سال 2000
كه ميدهد گواه بابكان اردشير كارنامه حتي و فرهنگي ميراث كارشناسان
در نتوانسته را مستحكم قلعه اين داشته اذعان بارها او لشكركشيهاي در
.كند فتح لشكركشي بار چندر
ابريشمبه جاده راه سر در دارد قدمتيكه به توجه با بم ارگ حتي
.است معروفبوده نيز ادويه جاده نام
از قبل بر گواه روم و سومريها ، آشور يونان ، تاريخي بناهاي
ارگو ديرينه قدمت كتمان مسلماايشان و ميباشند مسيح عيسي تولد
ناكرده خداي آنكه بخاطر لذا مينمايند توجيه غلوآميز را هگمتانه
وظيفه نشود ايجاد ايراني و فرهنگ طالب خوانندگان براي سوئي ذهنيت
مورد در نظراتش و سايكس سرپرسي كتاب به را نويسنده كه دانستم خود
و ماركوپولو سفرنامه و بابكان اردشير كارنامه همچنين و بم ارگ
ميراث باستانشناسان و كارشناسان حتي و دانستنيها و دايرهالمعارفها
تخمين نيز سال از 2500 بيش را ارگ قدمت آنان از برخي كه فرهنگي
نوربخش دكتر آثار و بم جغرافياي كرمان ، تاريخ كتاب همچنين و زدهاند
ايراني و ايران افتخار برسند اينچنين تا دهم رجعت بم ارگ مورد در
اهميت چند هر نكنند صحبت تبليغ و غلو بنام آن از و نكوبند تكفير چوب
آگاهيها اين اما دارد شكر جاي كه كنند كتمان نتوانستند را آن تاريخي
چوب با آنكه نه شود شامل را مسلماني ايراني هر شادماني و سرور بايد
دلالتي كوير زيباي عروس اين مورد در را گذشته لطفيهاي كم تبليغ تكفير
را خود مشتاقان دلهاي در بتواند خود بم ارگ آنكه اميد به.باشيم
نالههاي و سوز جگر نواي و باشيم قدمتش پذيراي دل چشم با و بنمايد
.بشنويم جان گوش به را آدميانش كويري شبگير
بم ارگ سنتي چايخانه -فلاح.ع