ششم ، شماره 1481 سال بهمن 1376 ، 12فوريه 1998 ، شنبه 23 پنج
|
|
ديني تربيت در شوقزدا مشوقهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايراني كهن آثار در يادگيري -ياددهي
كهتن گذشت ازعابدان طايفهاي بر(ع)مسيح حضرت كه است شده روايت
حال ، اين و ميشود چه را شما:فرمود.بود سوخته زياد عبادت از آنها
بر:فرمود مسيح.است دوزخ آتش از ما ترس:گفتند است؟ عبادت چگونه
را ديگر دستهاي.دارد ايمني دوزخ آتش از عوض ، در را شما كه خداست
عبادت چه براي شما:فرمود بود ، اول دسته از شديدتر عبادتشان كه بديد
آنچه و بهشت جاوداني نعيم به ما اشتياق جهت به:دادند پاسخ ميكنيد؟
مسيح.طالبيم را آن هم ما است ، نموده تهيه خود دوستان براي خداوند
از.فرمايد مرحمت هستيد ، طالب آنچه شما پاداش به كه برخداست:فرمود
عبادتمشغول به همچنان يافت را جماعتديگري و گذشت نيز طايفه اين
چهمنظوري به و كيستيد شما:فرمود.ديگرشديدتر دسته دو آن از و
خوف از خداييمنه عاشقان ما:گفتند رواميداريد؟ خود بر عبادت رنج
او استحقاق و وجلال خدا به عشق علت به بلكه شوقبهشت ، به نه و آتش
كه است شده امر.خداييد دوستان حقا شما:فرمود مسيح.ميكنيم عبادت
دسته به ديگر ، بهعبارتگزيد اقامت آنها درميان سپس.باشم شما با
فرمود دوم دسته به و ترسندهام شما از من كه هستيد مخلوقي فرمود اول
().خداونديد نزديكان شما فرمود اخير جماعت به و دارم دوست شمارا
ديني تربيت كه ميشود استنباط چنين حكايت اين از...بعد اما و
و ميكند عبور مختلف مراحل كهاز است تربيتي كلمه ، واقعي معناي به
آزادتر بيروني كنترل منابع از ميزان ، همان به ميشود عميقتر هرچقدر
وابزاري حسي مادي ، بيروني ، ازانگيزههاي ديني تربيت كه بهطوريميشود
از.مييابد خاتمه ارزشي و معرفتي دروني ، معنوي ، انگيزههاي به و شروع
ذهني و تحولرواني مراحل تناسب به و رشد سنيناوليه در ما اگر رو ، اين
ومخوفهايبيروني مشوق و پاداشها با را ديني وتربيت تعليم دانشآموزان ،
و مطلوب و پسنديده است كاري ديني تربيت بهعنوانمقدمه كنيم ، همراه
محركهاي و ابتدايي همينروشهاي و شويم متوقف مراحل همان در اگر اما
تربيت تقويت به نهتنها دهيم ، ادامه نيز تربيت بعدي مراحل تا را مادي
.خواهدآورد بهدنبال را وارونه نتيجهاي بلكه نميشود ، منجر ديني
حتيدر و ميگيرد ، صورت تربيتي اغلبروشهاي در هماكنون كه همانگونه
روشها اين ميشود ، مشاهده بهوضوح مانيز فرهنگي و تبليغاتي سياستهاي
ديگر سطحي مشوق صدها و كارتآفرين جايزه ، جشنواره ، مسابقه ، قالب در
برگزار دينيميانجامد ، تربيت در ومقبولنمايي ظاهرسازي به تنها كه
محركهاي و مشوقها و زمينه مقدمه ، بهعنوان اقدامات اين همه.ميگردد
مشوقهاي غالب كه است همين براي.نيست كافي اما است ، لازم اوليه ،
دانشآموزان ديني رغبت در بهشوقزدايي منجر ديني تربيت در ما بيروني
اردو ، جايزه ، اشتياق به كه دانشآموزاني كه معني بدين.ميگردد
نفس از احتمالا راميآرايند ، خود ديني رفتارهاي به...و كارتآفرين
ميبرند لذت بيروني جوايز جاذبه پاس به بلكه نميبرند ، لذت ديني اعمال
و ناخواسته است ، اصالي و دروني فطري ، امري كه را دين است ممكن ما و
است همين براي بخشيم ، بدان ابزاري و واسطهاي بيروني ، شكل ناخودآگاه
و دروني رفتارهاي شكلدهي با رابطه در روانشناسي متعدد تحقيقات كه
دروني ريشه كه رفتارهايي از دسته آن كه است داده نشان بيروني
مشوقهاي ازطريق اگر ،(انگيخته خود تمايلات و طبيعي و فطري)دارند
دروني شكل از رفتار اصالت دردرازمدت شوند ، تقويت مكرر بهطور بيروني
با ناخواسته ما كه كاري !مييابند ابزاري و بيروني شكل و گشته خارج
ازطريق را عبادت شوق ديني ، تربيت بهنام و ميزنيم دامن بدان خير نيت
!ميدهيم كاهش بيروني مشوقهاي
كريمي عبدالعظيم دكتر
ك.ر نيز و ص 82 ، جلدسوم ، مكي ، ابوطالب حياهالقلوب ،
.ص 7 جلد 1 ، حليهالاولياء ،