ششم ، شماره 1484 سال بهمن 1376 ، 16فوريه 1998 ، دوشنبه 27
|
|
ژاپن پرورش و آموزش در اخلاق و فلسفه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
گيفو دانشگاه استاد زاكا كازوايشي با گو و گفت
نامي استادان از و ژاپن گيفو دانشگاه استاد زاكا ايشي كازو پروفسور
به جهانرا در آموزش مطالعات رياستمركز كه وي.است آموزشي مسائل
ميان دوسويه رابطهاي و معرفتي مقولهاي عنوان به آموزش به دارد ، عهده
عموميجامعه ، فرهنگ با فرد امتزاج آن نهايي هدف مينگردكه جامعه و فرد
به نسبت فرد خودآگاهي تخصصي ، ايجاد دانش كنار در وي عمومي دانش تعميق
عنوانپاره به فرد در مسئوليتپذيري حس ايجاد درنهايت و اجتماعياش وضع
پرفسور ديدگاههاي از گوشهاي زير گفتگوي.است اجتماعي مناسبات فعال
ژاپن همشهريبه خبرنگاراعزامي با وي مصاحبه در كه است ايشيزاكا كازو
.است شده مطرح
باپرسشي را مصاحبه داشتم قصد ديدنشما از پيش !پرفسور:همشهري
از پس بهويژه ژاپن ، آموزشي نظام در تاريخيتحول سابقه درباره
تحولات از بسياري كهمبناي دوم جهاني جنگ آن از پس و ميجي انقلاب
نوشته شما كارت روي بر كه عنواني اما ;كنم آغاز شماست امروزيكشور
تب ابتدا كرد ناگزيرم جهان ، در آموزش مطالعات موسسه رئيس يعني است
چيز چه دنبال خود تطبيقي مطالعات در كه ببرم بين از پرسشرا اين
ميگرديد؟
از زندگي روشهاي كه ميكند ايجاب اينتحول.است متحول نهادي جامعه -
قانون شناخت براي ما.شوند دگرگون اجتماعي تحول پابهپاي آموزش جمله
.كنيم دنبال دقت به را جهان مسائل ناگزيريم تحول ،
.ميكنند دنبال نيز دانش شاخههاي ساير را كار اين ولي:همشهري
يافت زياد ژاپن در كه(R and D) توسعه و تحقيق متعدد موسسههاي
.هستند كار اين ارگانهاياصلي ميشود
كمپانيهايافت در بيشتر برديد كهنام تحقيق حوزههاي اين بله -
.ميدهيم انجام را خود كار آموزش و حوزهفرهنگ در هم ماميشوند
زبانژاپني آموزش برميآيد ، من اطلاعاتمحدود از كه آنجا تا:همشهري
توجهغيرمتعارف ، اين علت.شماست برنامههايآموزشي اصلي عناصر از
علت يا است زبان چينياين نمادهاي ويژه به زبانژاپني دشواري آيا
دارد؟ ديگري
آينهمعرفت زبان كه است اين علتاصلي من نظر به اما.دو هر -
زبان در راميتوان انساني شعور عناصر تقريباهمه.است اجتماعي
معرفتياو حوزه ميكند پيدا زبانتسلط بر كسي وقتي بنابراين.يافت
ژاپن ، در آموزش مراحل همه در دليل همين به.ميشود عميقتر و وسيعتر
.ميشود خاصي توجه زبان به ابتدايي دوره در ويژه به
درمدت من.گفتيد زبان وسيله معرفتبه حوزه گسترش از:همشهري
اين از درمطبوعات ، كه ديدهام بارها شماهستم كشور در كه كوتاهي
كازو جمله از منتقدان از برخي.ميشود انتقاد ژاپن آموزشي نظام جنبه
نظام ميگويد است ، خارجي زبانهاي آموزشي كارشناسان از كه تاكويچي
پژوهان دانش اجتماعي شعور به عملا كه است شده تخصصي ژاپنچنان آموزش
...و نميكند توجهي
طب مركز اساسا دانشگاه اين.است كيورين دانشگاه رئيس تاكويچي -
شده تاسيس آن در علومنيز ديگر شاخههاي اخير درسالهاي ولي است ،
و تجربي علوم دانشجويان تاكويچينگران كه است اين من وگمان است
.نميفهمند دقت به را انساني علوم كه است فني
كهتاكويچي زيبايي استعارهجاست نكتههمين !پروفسور بله ، :همشهري
از ژاپن در كليآموزش جهت كه است اين ونگران است برده كار به
توكيوپيش پولادينبرج سمتايستايي به فوجي كوه صورتبنديطبيعي
نيافته پايان هنوز ژاپن در تجدد و سنت جنگ كه ميدهد نشان ميرود ،
.است
زياديداريم مسائل هنوز ماراضيهستم ژاپن آموزشي نظام از من -
را آن شما استكه همين آنها از يكي.حلكنيم را آنها بايد كه
.ناميديد وتجدد سنت تقابل
در راهم اين.است اخلاق حوزه ، عمدهاين مسائل از يكي و:همشهري
.خواندم شما مطبوعات
وجود مدارسخشونت در.ماست جدي ازمسائل مدارس در اخلاق.بله -
.است شده نيزمشاهده آموزگاران عليه خشونت مواردياز حتي دارد ،
.است جدي واقعا مدارس اخلاقي مسئله
بهصورت تقريبا اجتماعي عليهنظام نوجوانان عصيان:همشهري
به حتي برخيكشورها ، در كه طوري به.درآمدهاست جهاني مسالهاي
.ميشود منجر درمدارس جنايت
.ميشود ديده هم اسلحه امريكا ، مدارس در.بله -
-خشونتهايافتهايد؟ اين با مقابله براي راهي تاكنون:همشهري
تازهاي مساله شماايران ، كشور در احتمالا و ژاپن مدارس در خشونت
اما است ، مطالعه دست در فعلا آن ، مقابلهبا راههاي طبيعتا و است
راههاي برنامهريزي حال در اخلاقي بحران با مقابله براي مجموع در
است اين زمينه اين در ما كار مهمترينهستيم اخلاقي بنيانهاي تقويت
دو كار اين براي اما بياموزيم ، را زيبايي مفهوم خود نوجوانان به كه
والدين و ندارند مناسبي فرصت كار اين براي ما آموزگاران:داريم مشكل
.ميانديشند خود فرزندان پيشرفت به فقط
تكنولوژيك اماتوليدات ;نديدهام را شما مدارس من متاسفانه:همشهري
رابطه ميدانيد ، آموزش حاصل را اينتوليدات اگر.ميشناسم را ژاپن
تا ابتدايي از ما آموزشگاههاي - ميبينيد؟ چگونه را وتوليد آموزش
و آموزش نظام ما.دارند تنگاتنگ رابطه توليدي بنگاههاي با دانشگاه
.داريم موازي كار
وجود حدودي تا جهاننيز كشورهاي ديگر در برنامهها اينگونه:همشهري
جهان به كه كشورهايي از بسياري در مثلا.است كم آن بازدهي اما دارد ،
نظامهاي رغم به دارند ، شهرت توسعه حال در يا نيافته توسعه سوم ،
اما نميشود ديده چنداني بازدهي آموزش جمله از زمينهها همه در پيچيده
عجيبي سادگي اجتماعي ، نظام دريافتهام من آنجاكه تا شما كشور در
تبيين منطقيشانقابل نظم دليل به صنعتي پيچيده فرايندهاي حتيدارد
تكنولوژيك محصولات اما.پيچيدهنيست اساسا نيز شما بوروكراسي.هستند
.است پيشرفته ژاپن
چون.بدهم ميتوانمتوضيح بهتر بفهمم ، پيچيدگي از را شما منظور اگر -
گاهي و ميدانيد مزيت را گاهيپيچيدگي كه ميگوييد سخن گونهاي به شما
.عيب ديگر
و نظام تعدداجزاي ياSophisticationپيچيدگي از منظورم:همشهري
بلكه است علمي پيشرفته ويژگينظامهاي كه نيست آن منطقي رابطه
Complication آن به انگليسي زبان در كه است وفرجام بيآغاز كلافهاي
فلسفي دارد بحث -ميگويم را تبيين غيرقابل پديدههايميگويند
به است بهتر.ميشود پيدا جا آماريهمه اطلاعات !بهتر چه.ميشود
ژاپن پيشرفته دمكراسي ميكنم ، فكر من.بپردازيم عميقتر بحثهاي
...است اجتماع استعدادهاي آزادسازي عاملاصلي
شكوفايي اين راعامل ژاپني سنت دمكراسي ، جاي به نيست بهتر:همشهري
ژاپن از آنها دمكراسي كه ازكشورها بسياري زيرا بدانيم ، استعداد
موفق شما اندازه به آموزش زمينه در است ريشهدارتر و سابقهدارتر
...يعني -.نبودهاند
به جامعهژاپن ديني نگاه و تفكر ديني روش منظورم:همشهري
ديني اصلا ميشناسيد شما كه معنايي به ژاپن جامعه -.پديدههاست
.نيست
آن به استخودتان چيزي آن ژاپني ديني نگاه از منظورم:همشهري
يافتن به فكري دستگاه اين وتمايل زندگي ديني ميگوئيدروشهاي
-...ژاپني گودزيلاي مثل.آن با ستيزه جاي به بامحيط انطباق راههاي
هستي به ژاپنيها سنتي نگاهاست جالب بسيار.است جالبي بسيار نكته
.است كل با جزء امتزاج جهت در است بوديسم و شينتوئيزم از متاثر كه
.نداريم غول جامعه اساسادر.نداريم خودغول كاري محيطهاي در ما
اقتدار زمان در حتي.است خود محيط بزرگتر مجموعه از پارهاي فرد هر
امروزه.ميشد آنها كامل اقتدار مانع ما فئودالي شبه نظام شوگونها ،
.نيستيم روبهرو اقتداري هيچگونه با ژاپن در ما
كمپانيها؟ و امپراتور اقتدار حتي:همشهري
كه ميكنند عمل نظام آن از پارهاي و جهاني اقتصاد قالب در كمپانيها -
هم ژاپن به آن پاي كه اقتدارزدايي روزها اين اما نميشناسم ، را آن من
اخلاقي بحران بحث همان.ميكند عمل دم دو تيغ صورت به است شده كشيده
اقتدارزدايي همين محصول حدودي تا داريم گفتگو آن درباره كه مدارس
.است
.باشد اقتدارنوگرايان يعني جديد اقتدار محصول هم شايد:همشهري
ما كه است بهايي واين پرداخت بهايي بايد پيشرفت براي حال هر به -
.اميدوارم آن بهنتيجه ولي ميپردازيم روزها اين
بالاي سني گروه داريديعني تعلق آن به شما كه نسلي !پرفسور:همشهري
ژاپني جوانان اما ميرود ، شمار به ژاپنامروز اصلي سازندگان سال 60
اينشما.افتادهاند دستاورد اين جان به مصرف به رويكرديتازه با
نميكند؟ نگران را
يك عنوان به هم من ميدانند طبيعي پديدهاي را تحول اين جامعهشناسان -
حل براي ما پرورشي و آموزشي برنامههاي اميدوارم فرهنگي جامعه عضو
حال هر به اما دهد ، پايان نگراني اين به بتواند مدارس اخلاقي بحران
.داديم تغيير را خود زمانه نيز ما.نيست گريزي فردا از
دوبار -.ملاقاتكنم تهران در را شما اميدوارم:تشكر با:همشهري
اما نتوانستهام ، كاري علتمشكلات به اما كنم سفر ايران به خواستهام
.ادامهميدهم خود كوشش به
-.است دماوند نامش داريم فوجي شكوه و زيبايي به كوهي هم ما:همشهري
.دماوند ديدن اميد به
صدري محمود