ششم ، شماره 1487 سال بهمن 1376 ، 19فوريه 1998 ، شنبه 30 پنچ
|
|
نوين پاسخهاي و نو نسل ;اسلام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
معرفي درمراسم كشور وزير نوري والمسلمينعبدالله حجتالاسلام:اشاره
نسل امروزين نيازهاواقتضائات درخصوص مهمي قم ، مباحث جديد استاندار
نظر وحوزه (دولت طرف از) عمل دوحوزه در آن به پاسخگويي وضرورت جوان
اشارات ، و نكتهها لحاظبرخي به.كردند بيان (حوزههايعلميه طرف از)
مقالات سرويس.ميگذرد نظرتان از آن مقدمه حذف با گفتار اين متنكامل
و ما نظام و مردم كشور ، براي بالايي اهميتبسيار كه است نقاطي از قم
بيت اهل استكهكريمه مركزي قم دارد ، ما ودولت حاكميت براي امروز
.مدفوناست آنجا در (ع)حضرتمعصومه
روات.قمميزيستهاند در متعددي عاليقدر و مقام عالي روات و محدثين
بزرگان و اشعريين و قميين داريم اختيار در كه احاديثي بسيارياز
چه.دارند ويژهاي و بالا جايگاه اسلام تاريخ در كه هستند مقامي عالي
منطقه اين در بزرگان اين مطهر قبور وجود قم افتخارات جزو امروز بسا
اصولا و ميكردند زندگي قم در فراواني علماء قم ، تاريخ طول در.است
در بزرگواري شخصيتهاي و بود حاكم و پايدار و زنده هميشه قم در تشيع
اهل علوم علم و كردند حفظ تشيع مركز بهعنوان را قم تشيع تاريخ طول
حوزه مركز قم.دادند ونما نشو قم طريق از را طهارت و عصمت بيت
آن عظمت به حوزهاي نيلگون آسمان اين زير در امروز كه است علميهاي
مرحوم بزرگوار علامه مبارك دستان با كه قم علميه حوزه در.نداريم
قم هم گذشته در گرچه شد ، بنيانگذاري و تاسيس اسلام تاريخ در حائري
مرجعيت و كردند پيدا رشد مقامي والا بزرگان بود ، فضيلت و علم صاحب
حضرت بروجردي ، العظمي آيتالله حضرت مرحوم گذشته ، دوران در.گرفت شكل
امام بعد دوره در و حجت آيتالله خوانساري ، آيتالله صدر ، آيتالله
حضرت ،-دادند شكل را اسلام جهاني عظيم انقلاب كه -ما بزرگوار و راحل
و مرعشي نجفي آيتالله حضرت اراكي ، آيتالله حضرت گلپايگاني ، آيتالله
پيدا نما و نشو حوزه اين در زيادي و متعدد عظام و بزرگوار آيات
قم.كردند بارور فرهنگي و علمي مسائل زمينه در را حوزه و كردند
امام داشت ، ما انقلاب در اساسي و اصلي محوري ، نقش كه است مركزي
نقش اينطرف به تا سالهاي 41 طول است ، در قم علميه حوزه دستپرورده
انقلاب در قميين و وقم ما عظيمالشان امام و قم حوزهعلميه كه را عظيمي
.گرفت ناديده داشتهاندنميتوان
توسط را بزرگواري شهداي داشت ، مقدس دفاع دوران در كه حضوري با قم
.كرد تقديم اسلام و انقلاب به شهر اين ومردم علميه حوزه
تاريخاسلامي طول در كه است شاخصههايشاناين از يكي قم مردم
لذا و بودند اهلبيت شيعيان و محدثين و وروات علما براي پناهگاهي
مشخصههاي از يكي باوري دين و دينداري ميكنيم نگاه وقتي تاريخ طول در
كهمسئولين ميبينيد ميكنيد نگاه وقتي هم امروزهست و بوده قم مردم
امام.دارند شهر بهاين نسبت قم جايگاه و لحاظاهميت به ويژهاي توجه
;داشتند آن مسائل و موردقم در جدي حساسيتي ما وبزرگوار عزيز
عمرانيقم مسائل چه علمي ، و چهحوزوي قم مختلف مسائل به روياينكه
كردند اشاره بنيهاشمي آقاي برادرمان كه همانگونه.شود توجه و پرداخته
تقريبا و داشتهاند قم هفتهايبه يك سفر يك اصولا معظمرهبري مقام
و عمراني مسائل چه وعلمي ، حوزوي چه را قم گوناگون تماممسائل
بهلحاظ كردند ، بررسي مدت آن طول رادر اقتصادي و زيربنائي مسائلمختلف
كه هست و بوده لازم دارد ، و داشته قم مسائل و قم كه اهميتي و حساسيت
.شود پرداخته آن به
به واقعانسبت و است ديگر نقاط بسيارياز با متفاوت قم بنابراين
قم بهمسائل و بالانگاه تدبير و درايت خاصو توجه با بايد قم
.شود پرداخته
روحانيت و است علميه حوزه مركز قم لحاظاينكه به اين كنار در البته
و جديتر نياز يك هستند قم علميه حوزه در بزرگوار و معزز و معظم
دراينجا من ميشود ، احساس حوزه دولتو ميان معاضدت و همكاري به بيشتري
.اشاراتيدارم قم مسئله راجعبه وبعد ، ميكنم عرض چندجملهاي
زعامت استكه بوده اين ما اسلامي نشانههايانقلاب مهمترين از يكي اجمالا
مقام با امروز و امامبزرگوار با انقلاب رهبري.بودهاست روحانيت با آن
وروحانيت علميه حوزه به ووابستگان روحانيت از كه است معظمرهبري
.هستند
بالايي بسيار نقش داشته ، انقلاب دوران طول در روحانيت كه پيشتازي اين
به ناخواسته خداي ما انقلاب كه اين در و ما انقلاب كردن ارزشي در را
ايام مناسبت به صحبتهايم در گاهي من.است داشته نشود كشيده انحراف
دچار كه نبود امريكا تنها اين بهمن 57 در 22 كه كردهام عرض فجر دهه
بطور اينكه براي شد ، شكست دچار هم سابق شوروي نسبت همان به شد ، شكست
مجموعه در كه ميكرد وانمود داشت اينگونه دنيا در چپ انقلاب كلي
كه سرمايهداري نظام يكي است حاكم نظام دو دنيا بر حاكم نظامهاي
شرق بلوك و شرق به مربوط كه انقلابي نظام هم يكي و است غرب به مربوط
مخدر عامل بهعنوان دين و مختلف ايسمهاي و مختلف اسامي با حالا.است
پيدا نمو و رشد چپ انقلاب كه بود راه اين از و ميشد معرفي جوامع براي
و اسلام حاكميت مبناي بر توانست كه ايران اسلامي انقلاب ولي.ميكرد
بلوك به وابسته كه را قدرتمندي نظام يك دين ، و شرع حاكميت و قرآن
اين دنيا در يكدفعه آورد ، در زانو به بود بلوكشرق پشتوانه با و غرب
همباشد ، ديني نظامهاي زائيده ميتواند انقلابي حركت كه مطرحشد بحث
.همباشد قرآن و اسلام به متكي ميتواند انقلابي حركت
استخوانهاي شدن شكسته كه فرمودند مطرح گورباچف به پيام در عزيز امام
نشده شكسته كمونيست كه بود زماني در تحليل اين.ميشود شنيده كمونيست
پيروزي با ماركسيستي رژيم دوران كه بود روشن امام براي ولي بود
نقشروحانيت ، ايناست رسيده پايان به ديني انقلاب و انقلاباسلامي
ما كشور و دنيا در دينتوانست كه بود نقشي اين بود ، زعامت و مرجعيت
ميتوانست كه مختلفي خطرات كه بود ايننقش شدن پياده با و كند پياده
اسلام را نقش اين اگر اينكه براي.رفت كنار كند راتهديد ما جوان نسل
مطرح دنيا كهدر مختلفي ايسمهاي جذب ما جوان نسل نميكرد پياده وقرآن
او پاسخگوي ميتواند واسلام قرآن ديد كه اين از بعد وليميشد است
گسترش ميبينيد شما لذا و كند رو ايسمهايديگر به نداشت دليلي باشد
كشورهاي شماشد جدي بسيار ديگر مختلف دركشورهاي اسلام پهناي
پويا ، متحرك ، دين يك بهعنوان اسلام ببينيد ، را امريكا و اسلامي ، عربي
هم امروز.شود مطرح ابرقدرتها ، توانست سلطه مخالف و حركتزا انقلابزا ،
توسعه دوره كه رفسنجاني آقاي جناب دولت بعداز خاتمي آقاي جناب دولت
مدنيپا جامعه طرح و سياسي توسعه شعار با ميكردند اداره سازندگيرا و
مجموعه كنار اينكهدر به دارد نياز كشور ميگويد.است گذاشته عرصه به
اقتصادي و عمراني سازندگيمادي ، فعاليتهاي زمينه در كه حركتهايي
و سياسي توسعه و مدني جامعه جهتشكلگيري در حركتي او همپاي ميشود ،
شعارمطرح اين وقتي كه ميبينيد شما بگيرد ، شكل وقانونگرايي قانونمندي
اين يعني مثبتميدهند ، پاسخ نفر ميليون از 20 بيش يكباره به ميشود
كرده احساس را موضوعي يك كهجامعه است آن نشانه اين است ، جامعه نياز
به مردم شده مطرح جمهور رئيس شعارهاي در موضوعچون اين.دارد نياز و
جدي تشريكمساعي نبايد حوزه و دولت راستا اين در آيا و لبيكگفتند او
در كه همانگونه حوزهعلميه و قم چرا ، قطعا باشند ، داشته هماهنگ و
رئيس شعارهاي به بخشيدن تحقق در انقلاببود حركت پيشتاز انقلاب دوران
نيز بود رايدهنده ميليون از 20 بيش قبول كهمورد محترم جمهور
.باشد ميبايستپيشتاز
انقلاب حركت پيشتاز مقدس دفاع دوران و انقلاب دوران در كه همانگونه قم
قانون ، از دفاع جهت در حقوقانسانها ، از دفاع جهت در بوده دفاع و
.باشد پيشتاز قانونگراييبايد و قانونمندي
مقدم درخط انقلابي حركتهاي همه در قبل دوران در كه همانگونه قم
بحث در اينها ، از دفاع و اجتماعي و فردي آزاديهاي تامين بحث در بوده
گسترش بحث در.باشد پيشتاز بايد مدني جامعه استقرار و سياسي توسعه
.باشد پيشتاز بايد خرد و منطق و تدبر و تعقل
ديني وروشنفكران دانشگاهيان بانوان ، جوانان ، ديدگاه و منظر از قم
منادي بايد قم باشد ، مطرح نو نسل قانوني حقوق مدافع عنوان به بايد
به پاسخگو بايد قم.است شهيدان خون ثمره كه باشد اساسي قانون حاكميت
و ابهامها سوالها ، سو هر از كه باشد جديدي نسل مشكلات و معضلات
تعقل تربيت ، علم بحث ، ديني ، مركز بايد قم.است مطرح برايشان نقدهايي
و باشد اين بايد كشور خارج و داخل براي قم خارجي نمود و باشد اخلاق و
فرهنگي اجتماعي ، سياسي ، مختلف ابعاد در نو نسل مشكلات حل جهت در بايد
.باشد انديشه صاحب و صاحبنظر
و اجتماعي و فردي مشروع آزاديهاي از دفاع و آزادانديشي زمينه در اگر
نباشد ، روحانيت حركت اين پيشتاز قانونگرايي ، و قانونمندي از دفاع
كساني اينكه براي چرا؟.ميخورد لطمه انقلاب و اسلام به باشيد مطمئن
كدام به را ما جوان نسل نيست معلوم كه شد خواهند حركت اين پيشتاز
در ما نو نسل براي را هدفهايي چه آنها نيست معلوم برد ، خواهند سمت
اجتماعي سياسي ، مسائل باب در بگذاريم نبايد ما لذا و.ميپرورانند سر
نسل سوال جواب كه كنيم حركت بگونهاي نبايد.بمانيم عقب فرهنگي و
آنها كه كنند وانمود اينطور حداقل يعني بدهند ديگران را ما جديد
.است جدي خطر يك خطر اين و ميدهند جواب
كه انقلابي مخلصو مهذب ، پاك جوانهاي از تعدادي به نكنيد نگاه شما
يا حوزه كنار در هم الان;يافتهاند پرورش انقلاب و اسلام دامان در
است ممكن.ميبرند بسر خاصي شرايط يك در يا خانواده محيط در يا مدرسه
نگاهتان شمانباشد ذهنشان در مسئلهاي هيچ يا اشكال هيچ يا شبهه هيچ
سوالهايي دخترچه يا پسر اين ببينيد باشد ، كشور ميليوني جمعيت 60 به
ما ابهامها و سوالها اين نسبتبه و دارد ابهاماتي چه و است ذهنش در
كه كردهايم فكر مسائل به نسبت آيا.راهحلهاييداريم و جوابها چه
منو به علاقهاي نه چهبسا كه ميبرد سويي و سمت به را نسلجوان متاسفانه
فكري تضاد بامندر كه كسي به نه و من همفكر به نه و دارد من مخالف
آنها سوالهاي كجا ميشود ، داردبررسي جوان نسل ابهامات كجا اصلا ، .است
قبل سال در 30 و دارم سن سال كه 50 كسي منبهعنوان ميشود؟ بررسي دارد
ذهنم سوالدر يا مسئله چهار يا دو احيانا و بودم آنروز جزوجوانهاي
هم امروز جوان مشكلنسل لابد ميگوييم و مينشينيم اتاقي در حالا بوده
چه اصلا پيچيدن ، نسخه رويهمينها مينشينيم آنوقت.است مسائل همان
چيست؟ مسئلهاش و دردش مشكلش ، جوانامروز نسل كه داريم اطلاعي
ميكنم عرض داريم مختلف جاهاي يا كشور وزارت در كه جلساتي در گاهي
انقلاب براي اسلام ، براي همه ، دلمان داريم ، نظر وحدت هدف ، در ما همه
در همه داديم ، شهيد همه داريم ، علاقه همهميسوزد قرآن حاكميت براي
اهداف امام ، راه به علاقه همه بوديم ، دلسوز همه داشتيم ، حضور جنگ
است ممكن اما ;داريم فقيه ولايت نظام و شهيدان راه نظام ، اهداف امام ،
شما كه راهي كنم فكر من ممكناست.كند فرق هم با فكرهايمان و روشها
.ميبرد بيراهه به را ما ميرسد ، ذهنتان به
را جامعه عيني مسائل كنيم ، گفتگو و بحث بنشينيم بايد اينها براي
.بكنيم تصميمگيري بعد كنيم ودرك بفهميم
به كه كنيم انتخاب را راهي تدبر و تعقل مسير كردن طي با بايد ما
.فتحالقلوب (ره) امام حضرت تعبير به بينجامد ، قلوبجامعه اصلاح
من و شود مطرح كسي طرف از معضلي و سوالي اگر ميكنيم؟ را كار اين آيا
بسا چهگرفتهام كار به غلطي شيوه كنم ، برخورد او با و ندهم پاسخشرا
پاي نعوذبالله را خودمان ضعف كه ميكشد جايي به ما ناخواستهكار خداي
و تدبر تعقل ، تفكر ، دين اسلامندارد ضعف اسلام.ميگذاريم اسلام ضعف
در را خودش اينكه از اسلام.ميكند رابيان اين قرآن.است آزادانديشي
و نداشته هراسي هيچ شود بيايدمطرح هم نظرات همه كند ، مطرح جامعهاي
براي خودمان ضعف بهدليل ما گاهي اما.است پيروز كه بوده اين احساسش
.جبرانكنيم را خودمان ضعف بايد نداريم آمادگي بخشها اين
كه آنچه كنم عرض ميخواهم را نكته اين عزيزان شما خدمت من اجمالا
جامعهاي در ما كه است اين است ، افتادن اتفاق حال در و اتفاقافتاد
سوال ما جديد نسل و ما بانوان ما ، جوانان ما ، مردم ميكنيمكه زندگي
اسلام كه را مسيري بايد آنها به نسبت دارند ، ونقد دارند حرف دارند ،
برخورد نكنيم هم فكر و كنيم برخورد نميتوانيم.كنيم كرد ، دنبال بيان
ربك سبيل الي ادع:ميگويد كنيد نگاه قرآن به شما.است اسلامي
بمن اعلم هو ربك ان هياحسن بالتي جادلهم و الحسنه والموعظه بالحكمه
عوقبتم ما فعاقبوابمثل عاقبتم ان و بالمهتدين اعلم هو و سبيله عن ضل
عملبكنيم قرآن به ميخواهيم كه ما الصابرين خير لهو صبرتم لئن و به
القول يستمعون عبادالذين فبشر:كنيم مراجعه قرآن به بايد
لعله لينا قولا له فقولا:ميگويد فرعون و موسي جريان در.فيتبعوناحسنه
الي ارسلناك ما و ميگويد را اسلام بزرگ پيامبر خود يا و يتذكراويخشي
محمدرسول ميگوييم كه است ديگري بحث كفار به نسبت بله.للعالمين رحمه
.بينهم الكفاررحماء علي اشدا والذينمعه الله
.ميديدم عجيبي استدلالي بحثهاي و تفاسير شريفه آيه اين ذيل در
روش كه كردند بحث تفاسير در مبين فيضلال او هدي لعلي اياكم او انا و
خشن برخوردهاي نميآيد چيست؟ مخالف با اسلام پيامبر بحث يا بحثقرآن
آن حل براي باشيم ضلالت بر يا هدايت بر است ممكن دوطرف هر بكند
.است حق ما يك كدام حرف ببينيم كنيم بحث و بنشينيم بايد
لوكنت و لهم لنت منالله رحمه فبما:ميگويد اسلام پيامبر به خداوند
است رحمهللعالمين كه هم اسلام پيامبر حولك من لنفضوا القلب غليظ فظا
در حتي.برسد جائي به نميتواند تندرويي ، و باخشونت:ميگويد قرآن
.الجاهلين عن واعرض امربالعرف و خذالعفو:ميگويد مخالف مقابل
مكارم دعاي شما ببينيد ، را نهجالبلاغه شما.است عجيب قرآن آيات خيلي
است ، الاخلاق مكارم باب در راكه ادعيهاي مجموعه شما بخوانيد ، را الاخلاق
.بخوانيد
آقاي جناب عزيزمان برادر حركت كه موفقيتهايي از يكي ميكنم فكر من
ميخواهيم ما كه كرد بيان اينگونه نو نسل به كه بود اين خاتميداشت ،
و شرع اساس بر و كنيم ارزيابي را مسائل باز نگرش با چارچوب يك در
.كشفكنيم را حقايق قانون
به انقلاب جديد نسل اينكه براي بايد ديني روشنفكران و روحانيت دولت ،
حركت يك بكنند ، پيدا جدي گرايش اسلام و نظام انقلاب ، سوياهداف
تمام برابر در بتوانيم تا باشند داشته هم با را همجهت و هماهنگ
مباحث تمامي در.باشيم پاسخگو وجوددارد ، كه گستردهاي تهاجمهاي
به روز هر و است گسترده دشمندام اقتصادي و فرهنگي سياسي ، اعتقادي ،
ما ناخواسته اگرخداي و بگيرد ما از را ما نسل تا ميكند كار شكلي
نظري لحاظمباحث به حوزه و عمل در دولت باشيم ، داشته جاذبه نتوانيم
.ميكند تهديد را ما جدي مشكلات باشد پاسخگو نتواند
قم علميه حوزه دارد انتظار قم ، علميه حوزه استقلال به حرمت ضمن دولت
امروز جدي مشكلات كه قبيل اين از مباحثي و مباحث همين در دولت به
تاكنون كه همانگونه انشاءالله اميدوارم من وكند كمك ماست جامعه
منطق ، حاكميت اخلاق ، مكارم از نمودي علميهقم ، حوزه بيروني نمود بوده
.باشد انسانها ازكرامت دفاع و فضائل و علم به دادن بها