ششم ، شماره 1487 سال بهمن 1376 ، 19فوريه 1998 ، شنبه 30 پنچ
|
|
آموزشي نظام اصلاح زمينه در ملاحظاتي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پرورش و آموزش امور دستاندركار كه عزيزاني با بيپيرايه دارم سخني
و شده گرفته آموزشي نظام اصلاح براي مباركي تصميم كه حالا هستند ،
و پربار نمرات تا دوختهشده شما سمت به بسيارياميدوارانه چشمان
نظام برنامه تدوين در كنند ، بياييد مشاهده را بازنگري عميقاين
و بزرگ انسانشناسان از نسلآيندهساز ، تربيتي بخصوص و آموزشي
و طيب ازثروتهاي كه تربيتي علوم متخصصين و روانشناسي علم دانشمندان
كاوش سال چندين چكيده و حاصل از و بگيريد نظر هستند ما جامعه پربركت
.بجوئيد بهره آنان تحقيق و
اين درخلال.بگذاريد كنار دانش بردنكميت بالا در را ولع و حرص
آموختهها تا دانشآموزبدهيد به فرصتي پشتسرهم ، و حجيم آموزشهاي
حجم ميان در.برسد راه جديداز محفوظات سپس كند ، وجذب هضم را
به هم گاهينقائصي مفيد ، بسيار وفعاليتهاي سودمند تعليمات بزرگ
دوستان فرهنگ تلاشمخلصانه و برخورد حسن با كهمطمئنا ميخورد چشم
دروس از بعضي امتحان و تدريس روش اگر بنده نظر به.شد مرتفعخواهد
در:كه صورت اين به شود ، برداشته كردن حفظ به اجبار و كند تغيير كمي
او و بگذارند آزاد كتاب به رجوع در را محصل تست ، و امتحان هنگام
استخراجكند كتاب متن از بهراحتي را سوالها پاسخ محقق يك مانند
شيوه اين همبر محسناتي بلكه نميآيد ، يادگيريپايين ميزان تنها نه
تشويش و دلهره كه ايناست آن اثر آشكارترين و اولين.است مترتب
:دوم.ميدهد اميدواري و انگيزهدروني و قلبي تمايل به را جايخود
در من سوالات همه پاسخ):كه باور اين پيدايش و نفس به اعتماد احساس
:نتيجه.(بگيرم ياري كتاب از موقعيتي هر در ميتوانم من و هست كتابها
براي شدن موفق زمينه مطالعه به عادت رشد و تقويت و كتاب به علاقهمندي
اين كردن شاد و ميشود فراهم ضعيف و متوسط و مستعد از اعم كودكان همه
را خداوند نداشتهاند ، خود آفرينش در دخالتي خود كه پاك و كوچك دلهاي
باشد جاري مدارس در شيوهاي كه نيست منصفانه زيراميكند راضي و شاد
براي ضعيفترها و ببينند كمتري رنج و بگيرند بهتر نمره قويترها كه
سال هر كه افرادي بسيار چه.شوند متحمل را بيشتري رنج نمره همان كسب
كناره درس از و شده ياس دچار مدارس در موجود نامطلوب عوامل اثر در
گذاشته هدف اين بر تربيت و تعليم بنيان كه ميدانيم ما همه و ميگيرند
حساب به ديگر گروه موفقيت يا شكست و بگيرد دربر را عدهاي كه نشده
آموختن و كردنمعرفت پيدا و شدن خردمند براي گذشته آن از.نشود آمده
اهداف از كه كردنطوطيوار حفظ جاي به عميق وفهميدن تعقل و تفكر
بلكه.ندارد عمدهاي نقش هيچوجه به حافظه هستند ، پرورش و مهمآموزش
اين كهمتاسفانه گيرد قرار تقويت و موردتوجه بايد ديگري فاكتورهاي
.است نشده غفلتواقع مورد مهم
وخودشناسي انسانشناسي حاوي كه مدارس ، درسي در:اينكه ديگر مطلب
شناخت) خود صحيح شناخت نقش بگوييم بتوانيم شايد.نداريم تقريبا باشد
در خورشيد نور كه است نقشي زندگيهمان سعادت و معنوي حيات در (خدا
.دارد مادي حيات
اجتماعيسالم روابط و اخلاق وآموزش ارتباط ايجاد در مهارت
سنين همه آن ، گسترده طيف كه فراگير و وسيع بسيار هستند مقولههائي
آموزشها اين براي مرحله مناسبترين و بهترين.ميگيرد دربر را عمر
نيز اخلاق شكلگيري روي ابتدايي مقطع در است بهترباشد مدرسه ميتواند
به نياز علل و انسانها زندگي در قانون حضور و وجود لزوم.شود كار
به ريشهاي صورت به درس چند يا يك قالب در ميتوان را اخلاق پرورش
شيوههاي و بلوغ دوران تحولات راهنمايي مقطع دركرد تفهيم دانشآموز
و بحث مورد ميتواند نوجوانان سني موقعيت با متناسب آن با آمدن كنار
.بياورد بدست خود از نسبي شناختي دانشآموز و گيرد قرار كلاس در بررسي
با همراه مرد و زن روانشناسي از گزيدهاي دبيرستاني پسر يا دختر براي
مطالبي فرزندان نگهداري و تربيت همسرداري ، آداب زناشويي ، مسائل
.ميافزايد آنان خوشبختي به كه هستند
انساني خاص ، نيروي حساسيت و اهميت بهدليل موضوعات گونه اين البته
مانند هم تربيت و درتعليم.ميطلبد را مربيانكارآزمودهاي و متبحر
آتيه در كنيم ، عمل ومهندسيتر اصوليتر قدر هر ساختمان بناييك
حوادثناگوار با مقابله در و محكمتر ، مطمئنتر داشت خواهيم بنايي
كودكان همهدوستداران از كه ميكنم پايانسپاسگزاري در.آسيبپذيرتر
و ميبينند خداوند درمحضر را خود همواره كه وتلاشگراني نوجوانان و
تفاوتشان كه ميدانند انسانهاييبزرگ كه كوچك كودكي نه كودكانرا
و آغازراهند ، در نزديكترند ، فطرت به و پاكتر كه است اين بابزرگترها
برنميآيند ، حقشان عهدهاستيفاي از اين بنابراطلاعندارند خود حقوق از
حال همين ودر ندارند را خود از دفاع قدرت جسمي ظرافت و لطافت بهلحاظ
.ارزشند و كرامت خداوندداراي پيشگاه در
حسني عشرت