ششم ، شماره 1488 سال اسفند 1376 ، 21فوريه 1998 ، شنبه 2
|
|
سخن درسي كتابهاي از بچهها و مديركل
...ميگويند
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كتبدرسي تاليف و برنامهريزي دفتر مديركل ملكي ، حسن دكتر با گفتگو
مختلف تحصيلي دورههاي دانشآموزان و پرورش و آموزش وزارت
ديدگاه هفت موضوع ، يك
سرويس كه است جديدي صفحه عنوان ديدگاه ، هفت موضوع ، يك:اشاره
مسئولان ، مردم ، ديدگاه انعكاس براي پيش هفته چند از فرهنگي علمي
فرهنگي و آموزشي علمي ، مختلف موضوعات در دستاندركاران و كارشناسان
و مردمي نمونه دربارهمدارس گزارش دو انتشار.است داده اختصاص
داشتند ، پي در موضوعات اين كه مثبتي بازتابهاي و توسعهبيوتكنولوژي
و برنامهريزي دفتر مديركل ديدگاه همشهري ، روزنامه از اينشماره در
درباره دانشآموزان از نفر هفت و پرورش و آموزش وزارت كتبدرسي تاليف
توسط امروز ، ديدگاه هفت موضوع ، يك.كردهايم منتشر را كتابهايدرسي
.است شده آماده پروينكاظميان خانم
ملكي حسن دكتر ديدگاه
بايد ميگيرد ، صورت درسي كتابهاي در كه تغييراتي در كرديم احساس
.شود استفاده جهاني تجربيات از تاليف ، و برنامهريزي روشهاي جهت از
برخي حتي و امريكا ژاپن ، استراليا ، مانند كشورهايي درسي دركتابهاي
لحاظ از پاكستان ، و مالزي فيليپين ، جمله از آسيايي ازكشورهاي
لزوم اين ، بر علاوه.ميشود مشاهده زيادي پيشرفت درسي برنامهريزي
شرايط و علايق نيازها ، با درسي كتابهاي محتواي بيشتر هماهنگسازي
جامعه هم:رسيدهايم نقطه دو به ما واقع در.است مطرح نيز يادگيرنده
به توجه با داريم وظيفه ما هم و دارد نياز تغييرات قبيل اين به
به ميشود ، ايجاد جامعه در كه جانبهاي همه و مستمر تغييرات
كتابهاي كه است اين بر اعتقاد.بدهيم منطقيتري جهتگيري كتابهايدرسي
كه است آرمانهايي و اهداف به دستيابي جهت در موثري وسيله درسي ،
طريق از حكومتها كشورها ، همه درميكند دنبال اسلامي جمهوري
.مييابند دست خود انتظار مورد آرمانهاي و اهداف به درسي برنامههاي
وجود درسي امريكا ابتدايي پنجم پايه اجتماعي مطالعات كتاب در مثلا
واقع در.ميشود جهان رهبر امريكا ، :است چنين آن عنوان كه دارد
را جهان بر خود فرهنگي سيادت ادعاي دارند سعي كشور اين سياستمداران
امريكايي شهروندان به را مفهوم اين و بقبولانند نيز خود كودكان به
شهروندان عنوان به را خود فراگيران كه است اين ما تلاش.دهند ياد
چنين پرورش براي.دهيم پرورش اسلامي جمهوري مقدس نظام كارآمد و موثر
آن.ميكنيم دريافت پيامهايي خود ، نظام جمهوريت و اسلاميت از شهروندي ،
در ديني ارزشهاي كردن دروني ميكند ، پيدا ارتباط اسلام دين كهبه بخش
كه طوري به است ، آنها در ديني شخصيت نمود و نوجوانان و كودكان وجود
صبغه آنان زندگي شيوه كلام يك در و آنها پوشيدن لباس آنها ، رفتار
با و ديني منابع از مسلمان فرد ويژگيهاي تعيين.باشد داشته اسلامي
درسي ، برنامه هدفهاي به آنها تبديل و صاحبنظران نظريات از استفاده
بر علاوه.ميشود انجام زمينه اين در خاص ظرافت با كه است اقداماتي از
ميتواند نوجوانان ، و كودكان خاص روانشناختي ويژگيهاي به توجه اين ،
شرايط در همچنين.دهد ياري جانبه همه تربيت به رسيدن در را ما
سوي آن از كه اطلاعاتي و فرهنگها تبادل اثر در ما ، جامعه امروزي
و تصورات ، ايدهآلها او در طبيعي طور به ميرسد ، دانشآموز به مرزها
نيست ، مامطلوب براي آرمانها اين چند هر كه ميگيرد ، شكل آرمانهايي
برنامهريزي ودر ماند باقي بيتوجه نيز موثر مولفه اين به نميتوان ولي
از استفاده كتابهايدرسي ، تدوين در اين ، بر علاوه.نكرد اعتنا آنها به
قرار مدنظر نيزبايد جمعي ارتباط وسايل با تعامل و هنري ابزارهاي
.نيست پرورش و اختيارآموزش در تربيتي مسايل همه ما ، كشور در.گيرد
شكلدهي در ديگر وعوامل والدين تاثيرات مطبوعات ، تلويزيون ، و راديو
را لازم هماهنگي و هميشههمسويي عوامل ، اين.است موثر فراگيران شخصيت
نيز دانشآموزان درانديشه تعارض و تضاد موجب حتي و ندارند هم با
و صدا مخصوصا) ارتباطجمعي وسايل تربيتي پيامهاي اگر لذا.ميشوند
از خيلي باشند ، درسينداشته كتابهاي محتواي با را لازم همسويي (سيما
پرورش و آموزش درسيوزارت برنامهريزي محصولات و ميمانند عقيم هدفها
در بخشينگري ناهماهنگي ، نوعي اين اصلي علت البته.ميشوند بيثمر
جامعه ، كلي واهداف سامانه جاي به كه است مختلف نهادهاي فعاليتهاي
از بيش فرديت عبارتديگر ، به.هستند خود داخلي توليدات فكر در بيشتر
و آموزش از تربيتي ، بيرون فعاليتهاي بر كلي مصلحتانديشي و جمعگرايي
.است حاكم پرورش
آثار ، اين.نميكنيم تلقي منزل وحي را شده توليد درسي كتابهاي ما ،
فراگيران والدين و معلمان دانشآموزان ، طرف از نقد قابل محتواهاي
است ممكن كه هستيم مواجه تصميمگيرنده گروه سه با ما واقع در هستندو
ما وظيفه.باشد داشته وجود نيز نظر اختلاف گاهي گروه ، اينسه بين
و اصلاح و آنها مصرفكنندگان از بازخورد دريافت درسي ، ارزشيابيكتابهاي
ناپيدا و پيدا بخش كه است يخ كوه مثل درسي ، كتاب مثل.بهينهسازياست
سركلاس را خود فقط ناپيدا ، بخش و ميبينيم را آن پيداي مابخش.دارد
عنوان به ميرسد ، درس كلاسهاي از كه پيامي به ما ، درسمينماياند
در كه تغييراتي در و ميكنيم نگاه پيام اعتمادترين وقابل قويترين
و شخصي برداشتهاي و سليقهها به توجه بدون ميدهيم ، درسيانجام كتابهاي
عمل ميشود ، حاصل ارزشيابي و تحقيق طريق از كه براساسمعيارهايي
.ميكنيم
.است شده آغاز درسي كتابهاي در تغييراتي اكنون هم:ميافزايد وي
كه است آن هدف و دادهايم تغيير ريشهاي طور به را ابتدايي علوم
و بيايند بار محقق و كاوشگر محوري ، فرآيند گسترش طريق از دانشآموزان
آموزش هدف ، .باشند گستاخ و جستجوگر خودشان طبيعي محيط به نسبت
و دانش انتقال درصدد صرفا و است دانشآموزان به گرفتن ياد چگونگي
معلومات توسعه و دانش كسب در بايد امروزي شهروند.نيستيم اطلاعات
اجتماعي مطالعات آموزي ، زبان درسي كتابهاي اساس همين بر باشد ، توانا
هم ، تغييرات همه در.داد خواهيم تغيير هم را ابتدايي دوره رياضي و
و كتابهايدرسي بودن مفيد و بودن انعطاف قابل بودن ، جذاب اصول از
.ميكنيم پيروي يادگيري عرصه در دانشآموزان كردن فعال
تبعيض درسي كتابهاي در گذشته در است معتقد كه آن ضمن ملكي ، دكتر
ارائه از بوده ، پسران از كمتر دختران ، سهم و بوده حاكم جنسيتي
تاليف برنامهريزي دفتر در كه باورهايي و انتقادات تجربيات ،
ضمن ميكند اميدواري اظهار و ميگويد سخن است ، حاكم درسي كتابهاي
در زن از چهرهاي درسي ، كتابهاي در دختران و زنان نقش به جدي توجه
:ميگويد پايان ، در ويميطلبد اسلام كه شود ترسيم كتابها
و آموزش مسئولان و هستند آموزشي نظام مركزي و اصلي محور دانشآموزان
همه در دانشآموزان رشد زمينه بايد لذا.هستند آنها خادمان پرورش
و تعليم دستگاه مشروعيت و مقبوليت شاخص كه چرا شود ، فراهم ابعاد
كار چون اين ، بر علاوهدارد بستگي هدف اين تحقق ميزان به تربيت
از غامضتر انسانها ، روح با ارتباط جهت به پرورش ، و آموزش
در مداوم طور به بايد نهاد اين مسئولان لذا است ، ديگر فعاليتنهادهاي
تربيت كه اين به اعتقاد با و باشند خود برنامههاي وتكميل اصلاح فكر
بازسازي ، بازبيني ، صدد در همواره نميشود ، مدرسهزنداني درون در
.برآيند خود فعاليتهاي و انديشه بهافكار ، بخشي كمال و بازنگري
دانشآموزان ديدگاه
كتابهاي درباره دانشآموزان از چند تني ديدگاه گزارش ، تكميل براي
و راهنمايي دوره به دانشآموزانمربوط نظريات.شدهايم جويا رانيز درسي
با) فارسي ادبيات و هنر اجتماعي ، جغرافيا ، تاريخ ، درسي كتابهاي
.است (انشاء بر تاكيد
بعضي:راهنمايي سوم سال دولتيكدخدايي ، مدرسه رضاپور ، عليرضا.
توضيح است لازم كه جايي در يعني.است مختصر خيلي تاريخ كتاب مطالب از
.است سخت آن يادگيري و پيچيده جغرافيا كتاب مطالب.است كم شود ، داده
درس كامل نميتواند ما معلم را اجتماعي دقيقه ، با 45 فقط هفته هر در
كتاب ما تحصيلي سال طول در اصلا نيز ، هنر دراست گنگ مطالب و بدهد
هم انشا كلاس در.ميشود استفاده كتاب از امتحان در فقط و نداريم
.نميدهد آموزش ما به خاصي چيز ولي است ، جدي معلممان
كتاب:مدرسهغيرانتفاعي يك از سومراهنمايي سال عمادي ، مرضيه
و مجلس قانون ، قسمتهاي به وقتي از ولي بود ، آسان اوايل در اجتماعي
دقيق كتاب در شده داده توضيحات و شده سنگين مباحث رسيدهايم ، دولت
ايام و تاريخها و زياد شده گرفته كار به اسمهاي تاريخ كتاب در.نيست
بسيار ميدهد ، نشان را حكومتها و جنگها خاتمه و شروع كه مختلفي
عينا را اطلاعات اين همه كه اينجاست جالب و است هم به شبيه و فراوان
هنر كتاب از.است درك قابل و خوب جغرافيا كتاب.ميخواهند ما از
و ميكنيم انتخاب شهردار ميگيريم ، راي هنر ، زنگ در و نميكنيم استفاده
از و ميخواند را كتابي ما معلم هم ، انشاء درس در.ديگه كارهاي خيلي
.بنويسيم را آن خلاصه ميخواهد ما
:مردميابوعليسينا نمونه مدرسهراهنمايي محمودينيا ، محمدرضا.
بيشتر و انبياء تاريخ و ايراني سلسلههاي:دارد بخش دو تاريخ كتاب
.ميگذرد درس هر پايان در معلم سوي از سوال كردن طرح به ما ، كلاس وقت
همارتباط با خيلي شده داده وتوضيحات سوالات جغرافيا ، كتاب در
.نميخورد هم ما درد وليبه ندارد ، مشكلي كتاباجتماعي.ندارند
و نميكند استفاده هنر كتاب از ما معلم.ميگيرد جدي را انشاء مدرسه
.نميخورد ما درد به و است اضافي مطالباش ميگويد
سهكتاب هر:كوثر مدرسه از اولراهنمايي سال حمصيپور ، فريبا
آسان من نظر از و دارند خوبي و كم اجتماعيحجم و جغرافي تاريخ ،
قرار اختيارش در آنها تدريس براي كمي وقت ميگويد ما معلم ولي هستند ،
از غير به و نداشتهايم واقعي معناي به هنر ، زنگ تاكنون.است گرفته
ما به بعضيوقتها هم انشاء.نداريم هنر معلم اغلب جلسه ، دو يكي
به چيزي ولي.ميخوانيم كلاس در و مينويسيم را انشاءها و ميدهند موضوع
.نميدهند ياد ما
جغرافيا:شهسواري شهيد مدرسه سومراهنمايي سال ترابي ، رضا.
معني و است نامفهوم كتابتاريخ لغات و مطالب است ، ولي خوبي كتاب
در بايد شده انتخاب لغتهاي بگرديم ، لغتنامهها در بايد را لغات بعضي
فعاليتهاي به.است نامفهوم اجتماعي كتاب در حكومتها درس.باشد ما حد
ما معلمان داريم ، علاقه ما كه اين عليرغم كتاب ، در شده گفته تحقيقي
در.نميشود استفاده هنر كتاب از ما مدرسه در.نميدهند نشان علاقهاي
سال آخر تا كه دادهاند انشاء موضوع سال 20 اول هم ، انشاء درس
.بخوانيم نفر تا 5 هفتهاي 4 و بنويسيم
:مدرسهغيرانتفاعي يك از دومراهنمايي سال ;باستانيپور پرسيلا.
درس ما و ميگويد قصه صورت به را تاريخ ما معلم است ، خوبي كتاب تاريخ
كه سال آخر امتحانهاي بويژه دادن ، امتحان موقع ولي.ميفهميم خوب را
ضعف دليل به جغرافيا ، درس در.ميگيريم عزا است ، منطقهاي سوالها
كتابهاي از راحتتر اجتماعي.ميدهد زيادي خيلي توضيحات ما معلم كتاب ،
و كتاب كمك با هم را هنرميگيريم ياد بهتر را آن و است ديگر
عكسهايي نيز انشاء درس در.ميكنيم كار معلممان كتاب از خارج توضيحات
ما به..و مادر و پدر ناسازگاري كودك ، خشم نماز ، طبيعت ، درباره را
.كنيد توصيف را عكسها اين ميگويند و ميدهند نشان
:مردميعلامهمجلسي نمونه مهديمقدمنيا ، سالسوممدرسهراهنمايي.
كتاب در زيادي تحول معلمماگويا گفته به است ، تاريخزياد كتاب حجم
بوده ، دانشآموزان آزاد مطالعه براي قبلا كه درسهايي و شده ايجاد
ميگويد ما معلم كه سوالهايي جواب.است شده اصلي دروس جزو امسال
معلم هم نقشهها درباره ولي است ، راحت جغرافيا كتاب مطالب.است طولاني
مثل من نظر به ميدهند ، توضيح كمتر قبل سالهاي معلمان مثل ما ، امسال
است ، خوب اجتماعي كتاب حجم ندارند ، نقشه درباره زيادي اطلاعات اينكه
مطالب بداند دانشآموز كه نميشود بيان طوري و نيست گويا مطالبش ولي
استفاده هنر كتاب از گذشته سالميگويد سخن دارد چيزي چه به راجع
فارسي كتاب از ما معلم انشاء ، در.نميكنيم استفاده هم امسال.نكرديم
خوب مجموع در كه ميكند استفاده دارد ، نگارش درباره درس تا هفت كه
.است
دستاندركاران و كارشناسان ديدگاه انتشار رابراي خود آمادگي همشهري
هر درباره دانشآموزان اولياي و محترم آموزشي ، فرهنگيان نظام
.ميدارد اعلام درسي يكازكتابهاي