ششم ، شماره 1490 سال ، 24فوريه 1998 ، شنبه 5اسفند 1376 سه
|
|
تربيت در درجازدگي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايراني كهن آثار در يادگيري -ياددهي
كريمي عبدالعظيم دكتر
و محوريميچرخد دور به چهارپاي درآن كه آسيابي) خراسي در پيري
كه ديد را شتري (ميچرخاند مواد بعضي خردكردن براي را دستگاهي
.ميچرخيد محور دور به چشمبسته
گفت باياران آمد ، هوش به آنكه از پسرفت هوش از و زد پيرنعرهاي
تا بامداد ميگويداز و ميكند شكوه حال بهزبان شتر اين ;كه
چون اماگذاشتهام پشتسر دراز راهي كه پنداشتم و راهرفتم شبانگاه
:نيز ماهستم بودم كه جاي همان بر كه ديدم كردم ، باز را چشمم
ميانه 1 حاشيه 0:شعرموازي-:311
جمله نخستينيم گاه برآن
(1)جمله آئينيم و رسم اسير
تربيتي ، روشهاي علمي بازده و نتايج و تربيت حكايت...بعد اما و
ابواب بازگشايي در كه كليد هزار و قفل هزار و هزارتو است حكايتي
آببصيرت هزاران با را ديده هزار بايد آن ، كور گرههاي و پيچيده
گام ، اولين مهم اين براي.شود برملا آن تودرتوي لايههاي تا كرد تطهير
.بازايستيم گردابگونه ولوليدنهاي تكاپويدوارگونه از اندكي بايد
از قدري و بنگريم است ، گرفته انجام و است گذشته كه آنچه بر اندكي
اينبازماندن كه ;مانيم باز روزمره درجازدگي و عملزدگي شتابزدگي ،
شناگري همچون ازموارد ، پارهاي در بعضا ما.است عينراهافتادن
كوششخستگيناپذير و تلاش با و وصفناپذير واشتياق شور با كه هستيم
كه است افتاده اتفاق كمتر اما است آبمشغول در زدن پا و دست به
كجا از كه بنگرد تا بردارد دست دوارگونه تكاپوي و تلاش اين از اندكي
آيا برود؟ كجا به است قرار و است؟ رسيده كجا به و است؟ كرده شروع
به احتمالا برعكس ، يا است رفته پيش به تقلا ، و تلاش همه اين از بعد
دور آن از يا است شده نزديك هدف به اساسا آيا و است؟ بازگشته عقب
و تاب باهمه دلسوز ، و صادق و فعال تلاشگر اين كه هرچند است؟ گشته
همسو اندازه چه تا خود ، حركتي جهتگيري در ديد بايد اما ميكوشد ، توان
.است كرده حركت شده ، تعيين پيش از مقاصد با
ريتر ، هلموت جان درياي كتاب از نقل به عطار ، 14/1 ، شيخ اسرارنامه 1ـ
.و 125 ص 146 باپبروي ، مهرآفاق دكتر و خويي زرياب عباس دكتر ترجمه