ششم ، شماره 1490 سال ، 24فوريه 1998 ، شنبه 5اسفند 1376 سه
|
|
روز اسفندماه ، پنجم پيشنهاد يك طرح
آموزشي فنآوري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مختلف اشخاص براي كه اصطلاحياست آموزشي (فنآوري =) تكنولوژي
از خاصي مجموعه همان را آموزشي تكنولوژي عدهاي.دارد معانيمتفاوتي
شهرت بصري و سمعي بهوسايل غالبا كه ميدانند آموزشي وسايل
بعضي زيرا مييابد ، انفراديارتباط آموزش بهعقيده ديگر ، مفهوم.دارند
تكنولوژي پيدايش علت كه باورند براين پرورش و آموزش متخصصان از
از يكي آموزشي ماشينهاي اختراع كه است آموزش ساختن انفرادي آموزشي ،
.است عقيده اين مظاهر
بيشتري مقبوليت آموزشي ميدانتكنولوژي در امروزه كه سوم ، مفهوم اما
بيجان و فيزيكي يكتعدادوسايل به ديگر كه است اين دارد ،
دقيقتر و وسيعتر بايدگسترهاي و كرد اتلاق آموزشي تكنولوژي نميشود
فرايندي به آموزشي تكنولوژي بيان ، اين بهكرد مفهوم اين شامل را
موثرساختن براي و دربرميگيرد را آموزشي مراحل همه كه ميشود گفته
از دانشآموزان ، موثر يادگيري به مستقيم كمك و آموزشي فعاليتهاي
بهتر ، بهعبارت و ميكند استفاده روانشناسي بويژه مختلف علوم يافتههاي
فرايند كل ارزشيابي و اجرا طراحي ، (سيستماتيك) نظامدار روش به
.ميشود گفته آموزشي تكنولوژي يادگيري ، -ياددهي
تكنولوژي مسئول عنوان تحت ما ، افرادي كشور پرورش و آموزش در
مدارس در كارگاه و آزمايشگاه متصديان و ابتدايي مدارس در آموزشي
عهدهدار را آموزشي تكنولوژي به مربوط وظايف تصدي متوسطه ، و راهنمايي
وجود مختصر اين در آنها طرح فرصت كه بسياري دلايل بنابه.ميباشند
آنان كار و افراد اين وجود ما ، آموزشي نظام در متاسفانه ندارد ،
كه افرادي بهعنوان حتي آنها مواردي ، در و نشده گرفته جدي هيچگاه
.شدهاند تلقي كردهاند ، قبول را وظيفه اين معلمي وظايف از فرار براي
ايران آموزشي نظام اساسي ازنقيصههاي يكي به موضوع اين البته
توان عملا كه كساني براي را راههايدررويي هميشه برميگرددكه
گذاشته باز شوند ، گذاشته كنار آموزشي روند از بايد و ندارند كاري
موقت بهصورت بايد كه افرادي از زيادي تعداد سالانه بدينترتيب و است
توجيه كه ازشيوههايي استفاده با شوند ، حذف آموزشي نظام از دائم يا
انتخاب خود خدمت سنوات طي براي را دررو راههاي دارند ، نيز قانوني
انجام باعدم بلكه تلفميكنند ، را خود وقت نهتنها افراد ، اين.ميكنند
به خود ، زحمتكش همكاران ساير در بدبيني ايجاد نيز و محوله وظايف
.ميآورند وارد لطمه آموزشي نظام
در علمي يافتههاي از استفاده علمو روزافزون پيشرفت با هرحال در
احساس آموزشي فنآوري به بيشتر هرچه توجه ضرورت آموزش ، فرايند
مورد در غلط نگرشهاي بايد نيز ، اولا ما آموزشي نظام در.ميشود
در افراد اشتغال و بهكارگيري ثانيا و شوند اصلاح آموزشي تكنولوژي
.گيرد قرار اساسي تجديدنظر مورد بايد امور ، اين
كه كرد اذعان بايد آموزشي ، موردفنآوري در موجود كاستيهاي بهرغم
و آزمايشگاه متصديان و آموزشي تكنولوژي مسئولين از زيادي تعداد
حتم ، بهطور و ميشوند متحمل را بيشائبهاي تلاشهاي و زحمات كارگاه ،
مساعي اين مرهون ما مدارس در آموزشي فنآوري موجوديت تداوم و استمرار
.ميباشد مجدانه
توجه جلب بهمنظور عموميكشور ، فرهنگ شوراي ميشود پيشنهاد
فنآوري جايگاه و بهاهميت معلمان و مديران آموزشي ، مسئوليننظام
را موثري گامهاي اينمسير ، در كه كساني از قدرداني وهمچنين آموزشي
روز 5 دانشآموزانبرميدارند ، خلاقيتهاي و شكوفايياستعدادها براي
پرفسور تولد سالگرد نودوپنجمين با مصادف كهامسال را اسفندماه
روز اين در را مراسمي و اعلام آموزشي فنآوري بهعنوانروز است ، حسابي
عنوان همين به روز اين كه است اميد.كنند برگزار كشور سراسر در
.داشتهشود گرامي شايستهتري نحو به آينده سال از و شده تثبيت
اصلاني ابراهيم
:منابع
.شعارينژاد علياكبر دكتر تاليف تربيت ، روانشناختي مباني 1ـ
:ناشر مجدفر ، مرتضي:تاليف مدارس ، يادگيري مراكز با آشنايي 2ـ
تهران شهر پرورش و آموزش كل اداره