ششم ، شماره 1491 سال ، 25فوريه 1998 ، چهارشنبه 6اسفند 1376
|
|
منطقي چقدر نوجوانان از والدين انتظارات
است؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
روانپزشك ضرابي ، اصلاني دكتر با گفتوگو در نوجواني مسائل
هماهنگيدارد؟ نوجوانان سن با والدين انتظارات آيا
تحولات آن طي كه است زندگي دورانهاي پرمخاطرهترين از يكي نوجواني
از بسياري.ميافتد روحياتفاق فيزيولوژي -جسماني نظر از مختلفي
اين در زندگي سرنوشت و ازدواج آينده ، حرفه انتخاب جمله از مسائل
نيز شخص اجتماعي و سياسي افكار همچنين ميكند پيدا بحراني حالت دوران
با دوران اين با درمواجهه والدين.ميشود بنيانگزاري شرايط اين در
از توقعاتي و انتظارات است ممكن وگاه هستند روبرو بسياري مشكلات
سازگارينداشته دوره اين خصوصيات و سن با كه باشند خودداشته فرزند
از آن بر نظارت و چگونگيهدايت و نوجواني خصوصيات از آگاهي.باشد
.است نوجواني و روانشناسيبلوغ مهم مسائل جمله
و روان و متخصصاعصاب -ضرابي اصلان دكتر آقاي نظريات رابطه اين در
.ميگذرد نظرتان از ذيلا شديمكه جويا را نوجوانان روانپزشكي
پرمخاطرهترين را نوجواني چرا بپردازيم موضوع اين به نسبت ابتدا در o
نهادهاند؟ نام زندگي دوران
سال سنين 1210 اخيرابين و است سال بين 1812 نوجواني سن اصولا
اين در كه معتقدند و ميكنند نوجوانيمطرح پيش دوره عنوان به را
و گردد فراهم بايد نوجواني به مربوط مسائل از بسياري مقدمات دوره
اين در آينده سرنوشت و رشته و شغل انتخاب جمله از مسائل از بسياري
اين در سركش و شديد جنسي تمايلات آن بر علاوه.ميشود پايهگذاري دوران
كه اجتماعي و اقتصادي شرايط با آنها تطابق همچنين ميشود ، مطرح دوران
آنا.ميشود حاد سنين اين در سياست در دخالت بعلاوه.است بزرگي مشكل
جنسي مسائل به بيشتر جوان هرچه سنين اين در كه دارد اعتقاد فرويد
مسير اين به غرب دنياي و ميرود سياست طرف به كمتر كند پيدا گرايش
.ميدهد سوق جنسي امور سمت به را جوانان و رفته
كنند؟ نوجواناندخالت امور تمامي در بايد خانوادهها آيا o
كه شده اساسي دچاربحران كودكان تربيت و تعليم ايران در متاسفانه
ساختار گذشته در.برميگردد خانواده ساختار به حدودي تا آن علت
هم با كه بود افراد از عده يك از مركب خانواده.بود گسترده خانواده
بودند مشغول بازرگاني يا زراعت مثل معيني كار به داشتند عاطفي روابط
از بچهها گذشته در و ميكردند استفاده درامد منبع يك از نسل دو هر و
.بودند خود معاش تامين پي در و ميشدند مشغول كار به سالگي سنين 65
كه بطوري چشمميخورد به گذشته در بلامنازع سالاري پدر نوعي طرفي از
آن هماكنون ولي نداشتند نشستنهم حق پدر اجازه بدون حتي بچهها
حذف هم را اروپايي هستهاي خانواده ما هنوز اما بهمخورده سيستم
خودش و شده زندگي وارد سالگي سن 18 در بايد نوجوان ميگويد كه نكرديم
كنند تامين را زندگي نوعي به خانوادهها اگر.باشد خويش زندگي مسئول
كه باشند داشته انتظار نبايد كند تكميل را تحصيلاتش نوجوان تا
و انتخابرشته در آنها جاني و مالي گذشتگيهاي خود از بخاطر فرزندشان
قرار خاصي وضعيت در نوجوانايراني.كند اطاعت والدين از همسرش و شغل
وابستگي خواهان طرفي از و است غربي خواهاناستقلال طرفي از كه دارد
بايد پس آوردهاند بدنيا را او چون والدين كه دارد توقع و است شرقي
.است غلطي فكر اين كه كنند عمربرآورده آخر تا را او احتياجات تمام
و منظم عادات دادن) تربيت از بيشتر محبت به بيشتروالدين متاسفانه
به احتياج تربيت و لذتبخشتراست آنها براي محبت چون ميپردازند (دقيق
خواستههاي و تواناييها به والدين ديگر ازسوي.دارد ممارست و زحمت
ميخواهدفرزندشان دلشان چون كه ميكنند فكر و نميدهند نوجواناهميتي
به تبديل بعد و بپوشاند جامهعمل والدين خواسته به بايد پس شود دكتر
و خانواده به كمك نه و دارند توانايي نهخودشان كه ميشوند متخصصيني
يك مابه كنكور داوطلبان تعداد كه شاهديم بنابراين جامعهميشود ،
را دانشگاه به ورود كهتقاضاي ميرسد نفر هزار الي 400 و 200 ميليون
دانشگاه داوطلب هزار حدود 70 تنها كشورانگلستان در كه حالي در دارند
.دارد وجود
ممانعت بادوستانشان نوجوانان آمدهاي و رفت از بايد والدين آيا o
كنند؟
نوجوان طرف ازيك است مهمي بسيار مسئله نوجوانان رابطه اصولا
خانواده چون ديگر سوي از و داشتهباشد رابطه ديگران با دارد احتياج
كه كساني با نوجوان كه شود داده بايدترتيبي دارد مسئوليت
.كند وآمد رفت بداند را آنها روحيه و اخلاق و دارند خانوادهاششناسايي
اشتباه دچار كنترل مرزاين و حد در والدين كه ميشود مشاهده اغلب
كنترل يا و حد از بيش آزادي يا وتفريطي افراطي صورت به و ميشوند
كهخودش كرد آماده را نوجوان طوري بايد كه حالي در اعمالميكنند زياد
اين با والدين.داشتهباشد دوستان انتخاب در درستي كنترل بتواند
عملا ديگر كردهايم پاره بيشتر تاپيراهن دو و بيشتر ما سن كه استدلال
تربيتصحيح اگر اما كنند كنترل اعمال نوجوان رفتار برروي نميتوانند
نيازي نوجوان باشد نزديك از و صميمانه خانواده عاطفي روابط و باشد
.ميكند مطرح خانواده با را واقعيتها و وحقايق نميبيند گفتن دروغ به
يكديگر خوبيبراي مصاحب همسالان است زياد نسل دو بين سني چونفاصله
كنترل تحت را خود نوجوان وآمدهاي رفت بايد خانوادهها لذا و هستند
دخالتهاي ولي است معقول خانواده نظارت و باشند داشته منطقي
دخالت كه لحظهاي در فرد تا ميشود باعث غيرمنطقي نظرهاي مداومواعمال
خاصي سن تا كه همانطور و كند دفاع خود از نتواند ميشود برداشته
به سنين آن از و بگيرند را كودك دست رفتن راه موقع ميتوانند والدين
روي بتواند بايد هم نوجوان پس برود ، راه تنهايي به كودك است لازم بعد
اجتماعي مفاسد از را خود والدين وجود عدم صورت در و بايستد خود پاي
.كند حفظ
داد؟ استقلال نوجوانان به ميتوان چگونه o
به بايد و تجربهاست و هوش -سن مطابق نوجوانان به استقلال اعطاي
اوقات اغلب اما و داد اجازهفعاليت ويژگيها اين براساس نوجوان
قرار اگر.ندارند استقلال اعطاي اين براي درستي برنامه هيچ والدين
درست كه شود حاكم سالاري بچه باشند ، خود نوجوان امر به والدين باشد
كه عاداتي و اهداف با را خود فرزندان كه دارند وظيفه والدين.نيست
جامعه در متاسفانه اما سازند ، آشنا است لازم جامعه در زندگي براي
مثلا و مياندازند تعويق به را تربيت و نميشود انجام كيفي كار ايراني
شكست بعد و كرد انتخاب تحصيل براي را رشتهاي آنها بچه كه صورتي در
آيا ميكنم سوال اينجا در من اما ميخواست خودش كه ميشود گفته بخورد
سال مثلا 4 و بدهد انجام ميخواست كاري هر بچه ميدهد اجازه خانواده
اگر و بداند هنري اينكه بدون شده سپري متوسطه دوره در بچه عمر از
ياد را هنري و صنعت و ميرفت هنرستان به دبيرستان به رفتن بجاي
جامعهاش و خود براي مفيدتري فرد سالگي سن 20 در ميتوانست ميگرفت
انجام را مشاوره و راهنمايي و هدايت كار اين خانوادهها اما باشد
چه ببينيم بعد بگيرد را ليسانس حالا فرزندمان ميگويند و نميدهند
در تحصيل براي آيا كه نميكنند سوال خود فرزند از و ميافتد اتفاقي
ما دانشكدههاي طرفي از و خير؟ يا دارد توانايي و آمادگي رشته اين
.نيست امكاناتي هيچ آنها براي كه ميدهند بيرون را فارغالتحصيلاني نيز
فرد خود و كارشوند بازار جذب افراد كه باشد صورتي به بايد آموزش
به توجه با بايد هم خانواده و كند پيدا كار خودش براي بتواند بايد
ما نوجوان صورت اين غير در و كند راهنمايي را او نوجوان توانايي
كشورهاي كه بعد به سال 1960 ازميشود غربي كشورهاي براي خوبي محصول
رستورانها در كار جذب جوانان از بسياري ميپذيرند مهاجر اروپايي
نميروند محلي مردم چون و ندارند پيشرفتي هيچ عمر آخر تا كه ميشوند
و ميكنند استفاده شرقي قيمت ارزان كارگران از سرمايهداران لذا
تا كنيم عوض را خانوادهها نظر آموزش مسئله در بايد ما بنابراين
.نباشند بچههايشان ليسانس و ديپلم گرفتن فكر به صرفا
صحيحاست؟ چقدر نوجوانان براي خصوصي زندگي داشتن o
هميشه ما است موردقبول نوجوان لياقت حدود در خصوصي زندگي داشتن
درست اگر و باشد داشته را نوجواناختياراتي كه بدهيم اجازه بايد
.گرفت پس او از را اختيارات ميتوان نكرد عمل
تربيت چون است نانآور خانواده در ساله نوجوان 13 كه هستيم شاهد گاه
.است بوده مبنا اين بر او
را خاصي هيچگاهتاريخ و داد امكانات بچهها به بايد ابتدا از
دلش كاري هر بايد بچه سن اين از كه گفت نميتوان و كرد تعيين نميتوان
كار اين انجام اجازه - خاص توانايي اين - بچه اين.دهد انجام خواست
.معين
در هرچه آورد بوجود آنرا زمينه بايد ذره ذره و است گرفتني استقلال
بچهها كنيم نظارت بيشتر و باشيم داشته كمتر دخالت و بيشتر دقت تربيت
.ميشوند مستقل زودتر
جامعه شرايطفرهنگي با همخواني كه ندهيم اجازهاي بچهها به اگر
واحد را بچهها خانوادهها ومتاسفانه ميشويم مشكل دچار باشند داشته
و وسايل به والدين كه همانطور ميبينيم گاه و نميدانند انساني
و نشانميدهند علاقه نيز فرزندشان به دارند علاقه خود مثلاتلويزيون
بچهها و خانوادهها نظر بين كه اينجاست باشند ، حاكم او بر ميخواهند
خانواده كمك برسد جايي به بخواهد كسي اگر نظرمن به و ميآيد پيش تنش
از مشاهير بسيارياز ايران گذشته در كه همانطور ندارد مهمي خيلي نقش
ميدهد نشان كنكور آمار.است موثر بسيار فردي عوامل و برخاستند دهات
.مشهور معلمين نه و رفتهاند كنكور كلاس نه تعدادقبولي بزرگترين كه
است ، كرده خوديفراهم امكانات حدود در را بچه راحت وسايل فقطخانواده
ميشدم كس فلان من ميرسيد من به اگرخانوادهام ميگويند كه عدهاي آن به
ولياقتهاي شدند بزرگ كه بودند كساني هم خانواده همان گفتدر بايد
.كند پيشرفت ميتواند خودش حدتوانايي در هركس و كردند ثابت را خودشان
خود فرزند فداكاريدرباره مورد در خانوادهها از بسياري علاوه به
آرزوهاي يا كه ميكنند مطرح مسائليرا غالبا و نيستند صادق خيلي
برآوردن در اگر ما و ميباشد خودشان بهنفع يا و است خودشان
ضرر به گاه كه چرا گذاشت منت بچهها بر نبايد كنيم آرزوهايمانكوشش
موفق خود تخصصي تحصيلات در فردي كه ميبينيم مثلا ميشود تمام بچهها
رفتن براي خانواده ابتدا از كه بوده اصراري بخاطر اين و نميشود
دست از را زيادي امكانات فرد اين و داشتند رشته اين به فرزندشان
خودشان بخاطر والدين فداكاريهاي پس نياورده بدست هم چيزي و ميدهد
.بچه نه بوده
داريد؟ بانوجوانان رفتار نوع در والدين براي توصيههايي چه o
جامعه بر حاكم وشرايط فرهنگ با متناسب بايد والدين اوليه برخورد
بايد را نوجوانان.وابستگي هم و داد استقلال هم بچهها به بايد.باشد
و باشند داشته توانايي بايد ميخواهند استقلال اگر كه دهيم عادت
.است خطرناك و مشكلآفرين توانايي بدون استقلال
مجبور تاخانواده ببرند بالا را خود توانايي آنقدر بايد نوجوانان
-تربيتي -فكري -اخلاقي لحاظ از توانايي و بدهد استقلال آنها به شود
فرزندان اگر و است ، لازم جامعه به ورود براي آنچه كلي بطور و شغلي
اگر هستند ، خانواده انگل و زائد عضو باشند نداشته شغلي و توانايي
آينده زندگي در باشند نداشته را روحي -مالي -فكري توانايي بچهها
.است همين والدين طلاق علت بزرگترين حاضر حال در ميشوند اشكال دچار
و كاست خودخواهيخانوادهها از و كرد عوض را خانوادهها برداشت بايد
آرزوهاي همان واقع در ميشوند عاطفهناميده كه رفتارهايي از بسياري
با بچهها منافع كه بدانيم بايد همچنين و است والدين رفته برباد
بچهاش فلاني بگويند همه كه داريم دوست ما مثلا است ، متفاوت ما منافع
و خير يا است مفيد كار اين آيا كه نميكنيم فكر فرستاده ، اروپا به را
نبايد.شد خواهد بهتر بگذاريم اختيارش در آينده در را پول اين اگر
كه كسي و است گرفتن پند مهم ميكند اشتباه نوجوان كرد فكر هميشه
درست خانواده تربيت اگر و نداده انجام را كاري واقع در نكند اشتباه
و كند اصلاح را خود اشتباهات ميتواند يا و نميكند اشتباه يا باشد
.ندارد نتيجهاي گمراهي جز بداند خطا از عاري متخصص را خودش هركس
كجا بگويند بدهندو دستور خود نوجوانان به صرفا نبايد خانوادهها
ناشي فكر طرز اين.باشد علاقهداشته چه به و بخواند چه و كند تفريح
آمده كجا از تخصص اين نيست معلوم و هستيم متخصص ما كه است آن از
نيست خوشايند و قبول قابل معمولا نوجوانان براي ما افكار اين.است
چه به كنيم سوال بايد بسازيم آنها براي را كتابخانهاي خواستيم اگر
درانتخاب و شوند آشنا مسائلي چه با دارند دوست و علاقهدارند موضوعاتي
كار چه كه ندهيم دستور وصرفا دهيم دخالت نيز را آنان نظرات كتابها
.دهند انجام
حسينيفر شيرين