ششم ، شماره 1497 سال ، 4مارس 1998 ، اسفند 1376 چهارشنبه 13
|
|
...اخراجي تو بيرون ، برو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كشور آموزشي واحدهاي در آئيننامهانضباطي سليقهاي اجراي از گزارشي
يكي انضباطي ، آئيننامه مفاد از آنها اولياي و دانشآموزان اطلاع عدم o
مدارساست در آئيننامه اين سليقهاي اجراي دلايل از
و كاغذ روي بر كه مسائلي غالبا:راهنمايي دوره دبير دستجردي ، رضا o
ميرسد نظر به آنها اجراي از سهلتر ميشود ، نگاشته آئيننامه درون در
;اشاره
پانصد در تبصره هشت و ماده بر 17 مشتمل دانشآموزان انضباطي آئيننامه
پنجم و بيست در پرورش و آموزش عالي شوراي جلسه وچهارمين چهل و
آوردن منظورفراهم به آئيننامه اين.رسيد بهتصويب تيرماه 1371
نقشو دادن منظم ، و مثبت رفتارهاي وتاييد تشويق در لازم زمينههاي
كردن آگاه و مناسب و الگويطبيعي ارايه توانايي ، حد در مسئوليت
.شد قبلي آئيننامههاي تمامي جايگزين مقررات ، به دانشآموزاننسبت
از برخي آئيننامهدر اين اجراي وضعيت بررسي پيميآيد در كه گزارشي
گزارش ، اين.است شده تهيه حيدري توسطمحرم كه است كشور مدارس
عنوان تحت كه است همشهري فرهنگي - علمي سرويس قبلي گزارش كاملكننده
چاپ به صفحه 11 در اين ، پيشاز ميخورد؟ محك چگونه كودكان نمرهانضباط
.است رسيده
مقبوليت.است ديگران نظر در فرد مقبوليت عوامل از يكي انضباط ، رعايت
امر يك ، روحي آرامش و خاطر ، شادي امنيت نفس ، به اعتماد ايجاد نيزضمن
جامعه و مدرسه درخانه ، مقررات و حدود حفظ به منجر كه اجتماعياست
كشور مدارس به انضباطي آئيننامه ابلاغ و وجوديتنظيم فلسفه.ميشود
از كاستن و آموزشي واحدهاي يگانهدر مقررات برقراري نيز ،
اين ، وجود با.است موضوعاتمختلف قبال در سليقهاي ميزانعكسالعملهاي
افراد تحصيلاتي و محيطي ، فردي اقتصادي ، اخلاقي ، اجتماعي ، تفاوتهايمتنوع
انضباطي بهآئيننامه سليقهاي نگرش زمينهساز درمدارس ، آئيننامه مجري
.است شده كشور سطح در
در غيرانتفاعي راهنمايي مدرسه يك تربيتي مربي اسماعيل ، حاجي مريم
از كه مديري يا معاونو مربي ، :ميگويد مورد اين در تهران منطقه 12
نه نداشتهباشد ، اطلاع تربيت و تعليم نوين و پردامنه و مختلف علوم
به بلكه بود ، نخواهد موفق آئيننامهانضباطي مفاد اجراي در تنها
بازآموزي و آشنايي.زد خواهد دامن نيز آموزشي محيط در ايجادتنش
تفاوتهاي رشدو سنين و بلوغ مسائل روانشناسي ، علوميمانند در مربيان
.پرورشاست و آموزش جامعه در ضرورتياجتنابناپذير فراگيران فردي
در دارد ، كار سابقه سال كه 19 هم مدرسه اين ورزش دبير كاظمي ثريا
اطلاعات ميزان افزايش به توجه با:ميگويد خود همكار سخنان تاييد
ايشان نيزآشنايي و مختلف رسانههاي بودن دسترس در سبب به دانشآموزان
ميزان كه طبيعياست غربي ، كشورهاي آموزشي سامانههاي ويژگيهاي برخي با
سنتي شرايطي ، برخورد درچنين.يابد افزايش آموزشيخود محيط از توقعشان
محيط ميزانجذابيت از قطعا كوركورانه ، انتظاراطاعت و دانشآموز با
در معلمان بعضياز كه شده ديده گاهي وجود ، اين باكاست خواهد آموزشي
باعثاعتراض كه داشتهاند ، غريبي دانشآموزانانتظارات خطاهاي مقابل
بوسيدندست ، انتظاراست شده مدرسه و بامعلم رودررويي و ايشان اولياء
ازسوي غريب و عجيب عبارات و واژهها اشتباهبا پذيرش به اقرار درخواست
به مربي براي قربي و ارج نهتنها قبيل ، اين از مواردي و فراگيران
در مخصوصا -غروردانشآموزان شدن جريحهدار باعث بلكه همراهندارد ،
.ميشود نيز آنان وخانوادههاي -بلوغ سنين
مدارس آموزگار و درسي برنامهريزي ارشد كارشناسي دانشجوي جعفري ، ناصر
مفادآئيننامه از اولياء و دانشآموزان عدماطلاعات يا و ضعف تهران ،
مدارس در آييننامه اين سليقهاي مهماجراي علتهاي از را انضباطي
دچار مواقع بعضي هم فرهنگيها ما حتي متاسفانه:ميگويد ويميداند
پيش چندي.ميكنيم استفاده سوء خانوادهها ضعفآگاهي از و ميشويم تعصب
پيرمرد.آمدند ما منزل به دبيرستانياش همراهفرزند به همسايهها از يكي
پرسيدم ، را ماوقع وقتي.صحبتميكرد پسرش اخراج از ناراحتي با
به محكمي سيلي و شد معلمناراحت كردم ، بيانضباطي كلاس سر:دانشآموزگفت
را دستش بزند ، دومرا سيلي ديگرش دست با خواست وقتي زدو من صورت
مدير و اطلاعداد مدرسه دفتر به و كرد بيرون ازكلاس مرا هم او.گرفتم
اينمطلب شنيدن با:ميگويد ادامه در اينآموزگار.كرد اخراج مرا هم
به رسيدن تا دانشآموز يك برايتنبيه كه چرا كردم ، تعجب سخت
اخراج به نهايت در و سرگذاشت پشت را مرحله هشت بايد لااقل مرحلهاخراج
و گذاشتم ميان در دبيرستان مدير با را مطالب اين وقتي ولي.شد متوسل
كتبي اخطار:مانند مختلفتنبيه مراحل به آئيننامه طبق ايشانخواستم از
در درج با وليدانشآموز به اطلاع و كتبي اخطار درپرونده ، درج بدون
جابجايي و سهروز براي حداكثر موقت اخراج نمرهانضباط ، تقليل پرونده ،
اخراج ايشان:كرد تكرار فقط كند ، عمل مرحلهاخراج از قبل مدرسه ،
مراجعه منطقه ارزشيابي دايره به داريد اعتراضي اگر شما و هستند
با دانشآموز اين پير پدر شدم مطلع كه اين دردآورتر همه از.كنيد
را مدرسه مدير اين دست كرده سعي و شده خم ديگران حضور در و چشمگريان
محترم مدير ولي كند ، عذرخواهي ايننحو به پيشامد اين از و ببوسد
نهايت در و نداده خود ، رضايت معلم طرف از دانشآموز بخشش باوجود
.است شده ثبتنام مدرسهديگري در اداره به مراجعه از پس دانشآموز ،
آئيننامهدر صريح نص نشدن بررعايت علاوه ماجرا ، اين جالب نكته
درعلتيابي مدرسه مديريت كوشش وعدم تنبيه مختلف مراحل اجراي
بدني تنبيه-آئيننامه مفاد طبق هم باز-دانشآموز بيانضباطي
ولي آگاهي همعدم نهايت در و است بوده توسطمعلم دانشآموز
انجاميده شد ، گفته آنچه طبق ايشان حق تضييع به دانشآموز و دانشآموز
.است
عنوانعامل به ميتواند نيز اقتصاديديگران وضعيت از شدن متاثر
كاركنان عدهاياز اقتصادي ضعف.شود ارتباطمطرح همين در ديگري
شده اوليا از برخي و ايشان بين ارتباطاتي ايجاد بعضاباعث مدارس ،
يا و ايشان فرزندان بيانضباطي موارد در چشمپوشي باعث نهايت در كه
دانشآموز صادقي اميرحسين.است شده دانشآموزان اين به حد از بيش توجه
شايد:ميدهد پاسخ چنين مورد اين در منطقه 5 غيرانتفاعي دبيرستان يك
وضعيت بخوانم ، درس دولتي مدرسه يك در پوشش اين با ميخواستم اگر
بيشتري گذشت بعضيها براي هم دولتي مدارس در ولي.بود مشكلتر برايم
ميخواندم ، درس دولتي راهنمايي مدرسه در كه پارسال مثلا دارد ، وجود
از هميشه بود ، كرده تهيه برايش پدرم كه وامي بابت مدرسه معاون
رضايتي اظهار مقابل در.نمينوشت دفتر در و ميكرد چشمپوشي تاخيرهايم
يك دانشآموزان از تعدادي شادي اظهار دانشآموز ، يك سوي از اينگونه
به تامل قابل گرفت ، آتش چنديپيش كه تهران جنوب در دولتي مدرسه
آتش كهشعلههاي حالي در ايشان ، درميان حضور هنگام به.ميرسد نظر
در دانشآموزان اظهارنظرهايشادمانه ميشد ، هربينندهاي حيرت باعث
آرزو متفقا دانشآموزان.بود حيرتانگيزتر اتفاق ، مورداين
مورد بارها كه جايي يعني مدرسه ، دفتر به سريعتر چه هر آتش ميكردند ،
.كند سرايت نيز بودند ، گرفته قرار تنبيه
يك مقامهايش ، تحقق و مراجع ازبالاترين ما جامعه امروزه كه حالي در
گنجانده خود زمرهبرنامههاي در مهم اصلي بهعنوان را مدني جامعه
و آييننامهها جمله از مختلف امور در موجود قوانين نقد است ،
ديگري تعداد از نظرخواهي در.است ضروري آموزشي اجرايي دستورالعملهاي
يك از عموم ، طور به پرسش مورد فرهنگيان مدارس ، معاونان و معلمان از
.داشتند شكايت انضباطي ، آئيننامه در معلم بودن محكوم و بودن بعدي
غالبا:ميگويد مورد اين در راهنمايي دوره علوم معلم دستجردي رضا
از سهلتر ميشود ، نوشته آئيننامهها درون در و كاغذ روي بر كه مسائلي
مو به مو باشد قرار اگر:ميدهد ادامه وي.ميرسد نظر به آنها اجراي
تمام بايد ببريم ، كار به دانشآموزان خيل مورد در را آئيننامه موارد
.دهيم اختصاص انضباطي مسائل به را تدريس وقت
از اظهاربياطلاعي ضمن مدارس ، ومعاونان معلمان از ديگري تعداد
يابخشنامههاي و مطبوعات در آنچه طبق انضباطي ، بر آئيننامه
از محكوم را بودند ، خود خوانده اداره ، وارزشيابي حراست واحدهاي
دانشآموزان و بينايشان كه اتفاقاتي جريان در تعيينشده پيش
زيادي حدود تا را انضباطيمدارس محيط ايشان.ميافتد ، ميدانستند
ايشان نظر به كه چرا ميدانستند ، خانوادهها واقعيتهاي از دور
قرار بدني آزار مورد خود خانواده محيط در كرات به كه دانشآموزاني
منضبط صحبت ، قبال در تنها مدرسه در نيستند حاضر اغلب ميگيرند ،
جمله از:ميگويد مورد اين دبيرستاندر مدير آهن رضا.باشند
آئيننامهانضباطي در كه است آئيننامه ، اين اين بر وارد ايرادهاي
وجود بااست مشخصنشده ناسازگار برايدانشآموزان چارهاي راه هيچ
مشكلآفريناست ، ولي همواره درمدرسه دانشآموزاني چنين كهحضور اين
حلقه آخرين فقط افرادي ، چنين اخراج صرف به كه است اين واقعيت
جذب آن ، از بعد و ميشود قطع تربيتي محل يك با افراد اين بين ارتباطي
.است اجتناب غيرقابل و سريع فاسد ، گروههاي و باندها در افراد اين
حضور با ولي سخت ، شرايطي با شبانهروزي ويژه مدارس ايجاد شايد
را ايشان بتوانند كه كشور تربيت و تعليم كاركنان مجموعه از كاركناني
يك عنوان به دهند ، قرار عادي دانشآموزان كنار در مجددا اصلاح ، ضمن
.شود محسوب مورد اين در خاص حل راه
ميليون به 20 قريب داشتن با ما كشور شد متذكر بايد خاتمه در
كه دارد نقص بدون و مدون قوانين و دستورالعملها به احتياج دانشآموز ،
در مثبت سرمايهگذاري هرگونه.باشد داشته كاربرد مدارس ، در اجرا براي
سربلندي نهايت در و دين و علم بقاي و اجتماع سلامت تضمين مورد ، اين
مورد در سهلانگاري گونه هر مقابل ، در و داشت خواهد همراه به را كشور
.كرد خواهد كمك آينده در ناسازگار فرد يك ايجاد به ايشان با رفتار
.كنيم پيشگيري درمان ، جاي به پس