سرخپوستان فرهنگي ميراث
است نابودي خطر كلمبيادر
آموزشي ، امور در پژوهش
...تنگناها و كاستيها
آموزش سنجش سازمان سوي از
توزيع چگونگي
:شد اعلام كشور
سراسري آزمون ورودي كارت
دانشگاهها
سرخپوستان فرهنگي ميراث
است نابودي خطر كلمبيادر
ميگوينددر كلمبيا در باستانشناسان:خارجي رسانههاي واحد.
بهدست كه پيش سال هزارها به سنگمتعلق روي نقاشيهاي مورد
ديده هميشهآسيب براي احتمالا و تخريبشده امروزي خرابگران
مالي درخواستكمك كشور اين دولت آناناز.نگرانند است ،
.حفظكنند را تاريخ ماقبل ايننقاشيهاي تا كردهاند بيشتر
مهاجران نخستين از كه سيچيزي.بي.بي تلويزيون گزارش به
در كه است شده يافت غارهايي در مانده ، باقي كلمبيايي
اين پايتخت بوگوتا ، از خارج درست (Tanha) پاركتانها
.دارد قرار كشور ،
براي كليدي اما باشند كمرنگشده است ممكن نقاشيها اين
آسيبهايي هم حاضر حال در گرچه.هستند گذشته به يافتن دست
.آنهاميرسد به
جايي به راه شده وضع ايننقاشيها حفظ براي كه مقرراتي
دست به افشانه قوطيهاي ازرنگهاي كه آسيبي و است نبرده
ناپذير بازگشت ميرسدميتواند آثار اين به خرابگران
:ميگويد محلي كارشناس يك.باشد
از ما كه هستند توتون برگ صليبو مانند مذهبي ، نمادهايي
تصويري سپس ، ...و ميكنيم بهرهبرداري مذهبي مراسم در آنها
براي نمادهايي كه است مختلف وضعيتهاي در قورباغه يك از
.است زمستان پايان و آغاز
كه است كلمبيايي سرخپوستان كار غار ، ديوار روي نقاشيهاي
واقعيت همين و شدند ساكن محل اين در پيش سال هزار پنج
زندگي درباره مهم باستانشناسانديدگاهي به آنها زندهماندن
.ارائهميكند زمان آن در آنان وباورهاي
كه است اين است ، روشن كه چيزي:ميگويد كارشناس همين
به را رويدادهايي نقاشيها ، بودهاند مقدسي آنهامكانهاي
بايد و است آنان فرهنگي ميراث به مربوط كه خاطرميآورند
مادهاي از كه است اين دليلشهم.شود منتقل ديگر بهنسلهاي
روزانه رويدادهاي برايكندهكاري سنگ مانند محكم سختو
.ميكردند خوداستفاده
و هستند رويت وغيرقابل پنهان معمولا مكانها اين
.دارند دسترسي آن به افراد از بسياري كه هستند جاهايي
در درازي راه و زياد هنوزكارهاي ميگويند باستانشناسان
و تاريخ ماقبل دوره ساختن آشكار و استخراج يعني است پيش
نتوانند را ايننقاشيها اگر ، اماكلمبيا ثبتنشده
دست از هميشه براي آنميتواند از مهمي بخشهاي محافظتكنند ،
.برود
آموزشي ، امور در پژوهش
...تنگناها و كاستيها
ديدگاه هفت موضوع ، يك
ديدگاه از آموزشي درمسايل پژوهش معضلات و تنگناها بررسي
دانشگاهي استادان و تربيت و كارشناسانتعليم
ميكنند فارغالتحصيل را كساني دنيا ، بزرگ دانشگاههاي در
بزرگترين اين و باشند داشته شايستگي پژوهشي لحاظ از كه
ميشود داده فارغالتحصيل به كه است افتخاري
;اشاره
برابر وسعتي امورآموزشي ، در تحقيقات گستره بگوييم اگر
.باشيم نگفته اغراق شايد دارد ، پژوهشي زمينههاي تمامي با
بر علاوه پرورش ، و آموزش وزارت در پژوهشي امور اكنون هم
برخي انجام و تربيت و تعليم پژوهشكده توسط مركزي هدايت
پرورش و آموزش كل اداره تحقيقات شوراي در فعاليتها
تربيتي علوم دانشكدههاي از طريقتعدادي از استانها ،
و ميشود دنبال خصوصينيز نيمه و خصوصي موسسه چند و كشور
طرف از كه است خاصي پژوهشهاي غيراز به البته اين ،
پيگيري ، پژوهشهايتربيتي به علاقهمندان و مستقل افراد
در آموزشي تحقيقات ثقل مركزاجراميشود و برنامهريزي
آموزش كل ادارات تحقيقات شوراهاي عهده بر كشور ، استانهاي
متمركز برفعاليتهاي علاوه شوراها ، اين.استانهاست پرورش و
در دكتراو ارشد ، كارشناسي رشتههاي هدايتدانشجويان تحقيقي ،
دانشگاههاي با ارتباطمستمر نيز و كارشناسي موارد برخي
.دارند عهده بر رانيز كشوري و استاني
كشور ، در پژوهشيآموزشي امر مشكلات و معضلات تنگناها ،
سرويس ديدگاه هفت موضوع ، ازصفحهيك شماره اين سرفصل
و آموزشي امور ازكارشناسان تن هفت كه است فرهنگي علمي
.گفتهاند پاسخ آن به خوزستان استان دانشگاههاي استادان
دانشگاه تربيتي علوم دانشكده علمي هيات عضو -نجاريان دكتر
چمران شهيد
با را محوله تحقيقاتبتوانندامور شوراهاي كه آن براي
.برخوردارباشند وقت تمام اعضاي از بايد دهند ، انجام كيفيت
طول سالي چند و شد نايلنخواهيم هدف اين به زودي به البته
و درونآموزش مجرب و علاقهمند نيروهاي كه براياين.ميكشد
در كه باشند وقت تمام و كنند رها را ديگرشان وظايف پرورش ،
روش آمار ، سمينارها ، كلاسهاي در توانست خواهند اينصورت
كنند ، مطالعه كنند ، شركت برنامههايديگر و تحقيق
محققورزيده و كارشناس يك و شوند پخته و كارورزيكنند
مسير مسير ، ولي برد ، خواهد زمان امر ، اين.باربيايند
.است درستي
و نتايج ارائه براي تخصصي نشريات كمبود ديگر معضل
در كافي پژوهشي و علمي مجلات الان ، .است پژوهشي يافتههاي
منتشر تهران كهدر هم نشريات از بعضي و نيست ، دسترس
مناسب كار اين براي يا و خوبيندارند كيفيت ميشوند ،
و است تهران در نشريات اين تمركز ديگر مشكل.نيستند
يك اينكه براي.هستند روبرو علمي مجلات كمبود با استانها
استانها در بايد بگيرد ، را خودش كار پاداش از بخشي محقق ،
در مطلوب ، كيفيت با گزارشها و شده منتشر مناسب مجلات
زمينه اين در.شود داده قرار استان همان حداقل اختيار
با بايد عالي آموزش و فرهنگ و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
اين در كه موانعي و كنند مبذول را مناسبي همكاري هم
.برود بين از است ، موجود ارتباط
چمران شهيد علميدانشگاه هيات عضو -شكركن حسين دكتر
اهواز
حق به ايران ، در تحقيق مساله اخير ، سالهاي در خوشبختانه
دانش كاروان با ما ، كشور قرارباشد اگر و شده مطرح
بايد علم ، درپيشرفت كند ايفا را خود سهم و بوده جهانهمراه
براي فعاليتي هر.بگيرد انجام پژوهشفعاليتهايي زمينه در
تحقيق و دارد مقدماتي ملزوماتو به نياز شود ، شكوفا كه آن
واقعا داردو متعددي مقدمات پژوهش.است صورت همين به هم
شناخته ملزومات اين تدريج بايدبه بكند ، رشد باشد قرار اگر
براي پرورش ، آموزشو و دانشگاهها در اكنون.شود وآماده شده
شود ، انديشيده بايد كه وتمهيداتي تحقيق امر تسهيل
زمينه اين به مسئولانامر چون.است نگرفته صورت كارچنداني
مشكل.كنند فراهم را امكانات لذابايد ميدهند ، نشان علاقه
منتشر آنها در را تحقيقات نتايج بتوانيم ما كه نبودمجلاتي
از پژوهشها پيشينه بررسي براي منابع نبود مشكل و كنيم
جديد كتابهاي و مجلات دريافت با.كاستيهاست مهمترين جمله
موضوعات مورد در دنيا سطح در ببينيم و باشيم مطلع بايد
.دارد وجود چيزهايي چه و افتاده اتفاقاتي چه تحقيقي ، مهم
تشكيل اطلاعرساني مراكز ميآوريم ، مجله شده ، زده زياد حرف
دانشگاهها در بالا ، كيفيت با تحقيقات مورد در ولي ميدهيم ،
.هستيم مواجه لازم منابع كمبود با
وجود اجتماعي و علومانساني با ارتباط در نيز ديگري مشكل
و باشند نداشته را مشكل اين ديگر ، رشتههاي شايد كه دارد
هر در كه هرابزاري ديگر ، رشتههاي در.است تحقيق آنابزار
مورد نيز ديگر جاهاي در شود ، ميتواند تهيه دنيا گوشه
دليل به واجتماعي ، انساني علوم در ولي گيرد استفادهقرار
يابا مستقيم بتوانند اينكه امكان فرهنگيابزارها ، وابستگي
خصوصيات روي بايد لذا.نيست كنيم ، استفاده آنها از ترجمه
و سازيشود ابزار نو از يا و شود كار ابزار ، دوباره اين فني
.دارد وزمان كار به احتياج نيز مساله اين
در.شود داده بهمحققان لازم ارج كه است اين آخر نكته
از كه ميكنند فارغالتحصيل را كساني دنيا ، بزرگ دانشگاههاي
افتخاري بزرگترين اين و باشند داشته شايستگي تحقيق لحاظ
كه است فردي محقق ، .ميشود داده التحصيل فارغ به كه است
است ، لازم كشور براي تحقيق واقعا اگر و دارد نيازهايي
خودصرف پژوهش راه در محقق يك كه وقتي زحمتو ازاي به بايد
.شود داده نيز لازم بهاي ميكند ،
آموزشي كارشناس -سوداگر رجبعلي
عنوان به را ايجادانگيزه پژوهشي ، كارهاي توسعه مشكلات از
يك وقتي اما ، .برد نام ميتوان عامل ومحركترين مهمترين
داد ، انجام را تحقيقي كه آن از بعد ميكند ، فكر محقق
سيستم در چه او ، تحقيقات نتايج كاربرد براي جايگاهي
انگيزه آن لذا ندارد ، وجود ما اداري نظام در چه و اجتماعي
لازم كاري و ساز ميكنم فكر.ميشود محو و نميشود ايجاد لازم
چه ادارات ، مسئولان و شود اعمال ما اداري نظام در كه داريم
پيدا ايمان بالا ، و مياني سطوح در چه و پايين ردههاي در
اداري كارهاي در كاربردي طور به را تحقيقات نتايج كه كنند
روند اين از حالت ، اين در نتايج قطعا و كنند اعمال خود
.شد خواهد بهتر است ، مشكلزا كه فعلي
دانشگاه استاد -الهامپور حسين دكتر
كه است پژوهشي ، زمينهاي كارهاي انتشارات شكوفايي عدم
تحقيقاتي يافتههاي انتشار.اشارهكنم آن به ميخواستم
بعضا كه آن دليل به دانشگاهها ، و علمي مجامع انتشارات در
است طبيعي و است الزامي ميطلبد ، را خاصي علمي زبان تحقيق ،
ما ، ديگر كمبود ولي.ميخواهد را خود خاص علمي مجلات كه
آنجا در كه است مردم تودههاي به پژوهشي يافتههاي ارائه
سطح در بايد و كرد علميصحبت زبان به نميشود ديگر
پژوهشيصرف جنبه كه مجلاتي انتشار.سخنگفت پايينتري
پيدا گرايش وكليشهپردازي روزمرگي به باشند ، نداشته
استفادهكنند ، يافتهها اين از بتوانند مردمنيز و نكنند
آن ديگر نكته.بود قبولخواهد قابل و نياز مورد قطعا
بويژه علمي ، مجلات براي انتشار مجوز صدور متاسفانه كه ،
دانشكده مجله.است مرحله پر و سخت بسيار شهرستاني نشريات
انتشار مجوز نتوانسته كه سالهاست اهواز تربيتي علوم
راه عدم دليل به شهرستانيها ، كارهاي از بسياري.بگيرد
در اين و است مانده باقي ناتمام منطقهاي ، مجلات افتادن
فراوان تهران در منتشره علمي نشريات تعداد كه است حالي
محقق ، شهرستانيهاي و ميشوند منتشر روزه هر تقريبا و بوده
.دارند ايننشريات در كمي جاي
به اخير سال چند در كه است مثبتي حركت به راجع ديگر ، نكته
شده انجام پرورش و آموزش توسط استانها تحقيقات شوراي نام
شروع تربيتي و تعليم و علمي مجامع در كه حركتي هر مثل و
را خود جاي كمكم ولي است ، سخت نيز كار اين ابتداي ميشود ،
پيدا خوبي توسعه تحقيقات شوراهاي فعاليت.كرد خواهد باز
ميتواند زمينه اين در كمي گسترش گفت بايد ولي كرده ،
ظرفيت اين از اگردارد مشخصي ظرفيت جامعه.باشد خطرآفرين
پيدا كاهش كه است طبيعي آيد ، عمل به زيادي استفاده محدود
بعد از هم و اجرايي بعد از هم كاهش ، اين كه كرد خواهد
مختلف جايگاههاي در محدود يكجمع از وقتي.است علمي
موجود نيروهاي بردن تحليل و فرسودگي اين ، ميكنيم ، استفاده
را موجود ظرفيتهاي كار ، اين پاي به پا كه اين مگر.است
نيز را كيفي گسترش كمي ، گسترش كنار در و داده توسعه نيز
وقتها بعضي.است ارزشتر با قطعا كه دهيم قرار مدنظر
اين دنبال صرفا و ميشود انجام تحقيق براي فقط تحقيق
شناخت را آنها بايد است ، زياد مشكلات.كنيم هزينه كه هستيم
مورد در كه نداريم وقت قدر آن ما.كرد تحقيق موردشان در و
.كنيم تحقيق سادهاي مساله هر
تغيير ميرسد نظر به.است آموزشي نظام تغيير ديگر ، حركت
دركنار.نيست پژوهشي كار يك از آموزشي ، برخواسته نظام
به كه داريم علمي نظامارزشيابي يك به نياز نظام ، تغيير
علمي ، بازوي يك صورت به و نظام تغيير جنب در نهادي عنوان
كه نويي فكر هر صورت ، اين غير دردهد انجام كارپژوهشي
به فقط و باشد نداشته تحقيقاتي پشتوانه اگر شود ، مطرح
.بود خواهد شكست به محكوم شود ، استناد مقايسه و تمثيل
تربيتمعلم مراكز مدرس -مهر فروزان مظفر
يكي دارم ، معلمارتباط تربيت دانشجويان و مدرسان با چون
تربيتي علوم حوزه در پژوهشي امور بسيارمهم كاستيهاي از
در پژوهش بهمقوله جدي توجه عدم در را پرورش و وآموزش
در تحقيق روحيه حاضر ، حال در.ميدانم معلم تربيت مراكز
به تقريبا دانشجويان ، ميان در و نسبي طور به مدرسان بين
دانشجو و ميدهد را درسش مدرس ، .است رفته بين از كامل طور
در پژوهش روحيه طريقي به بايد لذابس و ميدهد امتحان فقط
مگر نيست اينممكن و شود ايجاد دانشجويان و بينمدرسان
مراكز آموزشي كمك و آموزشي افزايشامكانات طريق از
انگيزههاي بالابردن معلم ، گزينش در تغيير تربيتمعلم ،
نيز و پرورش و آموزش در براياستخدام معنوي و مادي
و مراكز در يادگيري ياددهي ، متدهاي و روشها در تغيير
.جستارگشايي و گروهي پژوهش بويژه پژوهش ، بر تاكيد
آموزشي كارشناس حداد ،
امر كاستيهاي ديگراز يكي محقق كمبود بنده ، اعتقاد به
كهاهل كساني اكثر.است پرورش و گسترهآموزش در پژوهش
زياد كار متاسفانه و هستند هم تدريس اهل هستند ، تحقيق
افراد ، اين و نميدهد بهينه تحقيق اجازه آنها به تدريس ،
اما.كنند ارزيابي را خود كار كه هستند فكر اين به پيوسته
.كرد نخواهند پيدا را آن فرصت تمايل ، اين عليرغم دقيقا
كه شود تعيين طوري تحقيق حقالزحمه و پژوهشي بودجههاي اگر
به كمتر و شوند تامين تحقيق با فقط بتوانند تحقيق ، اهل
ارزيابي را خود كار نتايج ميتوانند بپردازند ، تدريس امر
استفاده اين ، بر علاوه.است موثر كار اعتلاي در اين ، و كنند
كشور سطح در آموزشي ، گروههاي اعضاي پتانسيل و توانايي از
در آنها فعاليت براي مناسبي التحقيق حق بتوان كه صورتي در
.است مناسب بسيار گرفت ، نظر
امور در متخصص آموزشيو كارشناس -ابراهيمي عبدالحسين
درخشان استعدادهاي
گرايش مهم موانع از يكي تحقيق ، امر در شدن قدم پيش جسارت
واجد نيروهاي اكثر.است پژوهش امر به پرورش و آموزش كادر
پژوهشهاي و بررسي زمينه در علمي توانايي ميكنند فكر شرايط
و است خودكمبيني نوعي احساس ديگر مسئله.ندارند را بنيادي
از و بوده ارزش كم آنها ، كارپژوهشي ميبرند گمان افراد
در.شد نخواهد واقع شايسته ارزيابي مورد تحقيقات سويشوراي
عنوان به ميتوانند عادي افراد موضوعاتيكه كه حالي
ارزشتر ، با موارد از بسياري در كنند ، معرفي موضوعتحقيق
:ميشود پيشنهاد.است حرفهاي ذهنپژوهشگران از دور و بكرتر
را اطمينان اين مختلف افراد به خاصي ، جلسات تشكيل با
ديد از است ، ساده بسيار آنها ديد از كه موضوعاتي كه بدهيم
.سرنوشتسازاست و مهم پرورش و آموزش
تحقيقات شوراهاي برنامههاي طريق از آموزشي جلسات تشكيل با
افراد در را تحقيق توانايي كلاس ، برپايي و آموزشياستانها
كه وقتي رفت ، بالا علمي توانايي كه وقتي.ببريم بالا داوطلب
و رسيد آنها اطلاع به است ، موجود كه اولويتهايي و موضوعات
مهم ميتوانند تحقيقي موضوعات اين كه شدند متوجه آنها
و شوند تامين هم خودشان مالي نظر از ميتوانند و باشند ،
با و كردهاند كسب كه توانائيهايي سبب به ميتوانند نيز
تحقيقات شوراي ناظردانشگاهي طرف از كه خاطري اطمينان
برجستگي و موفقيت ميشود ، اعمال آنها تحقيق بر استان
روز به روز محقق معلمان تعداد قطعا دهند ، نشان را خودشان
.يافت خواهد افزايش
آموزش سنجش سازمان سوي از
توزيع چگونگي
:شد اعلام كشور
سراسري آزمون ورودي كارت
دانشگاهها
براي سال 1377 سراسري آزمون اول مرحله:علميفرهنگي سرويس.
جمعه و پنجشنبه روزهاي در متوسطه قديمآموزش نظام داوطلبان
.برگزارميشود (ماه ارديبهشت چهارم و سوم)
دريافت تاريخ اطلاعيهاي ، صدور با كشور آموزش سنجش سازمان
را متوسطه آموزش قديم نظام وروديداوطلبان كارتهاي
ماه ارديبهشت اول سهشنبه و فروردين سيويكم دوشنبه روزهاي
.كرد اعلام
كارتهاي توزيع حوزههاي و زماني برنامه گزارش ، بنابراين
سنجش پيك هفتهنامه در داوطلبان اين آزمون جلسه به ورود
روز در (كشور آموزش سنجش سازمان اطلاعرساني و خبري نشريه)
.ميشود چاپ ماه فروردين چهار و بيست دوشنبه
|