|
توسعه و پژوهش عالي ، آموزش
در علم اصلي خاستگاه عنوان به دانشگاهها بازگشايي:اشاره
بسيار را آموزشي نهاد اين به مربوط بحثهاي جامعه ،
كه عالي آموزش و پژوهش رابطه باره اين در.ميسازد پراهميت
محور ميتواند دارد ، توسعه فرآيند بر جانبهاي همه تاثير
.باشد بحثهايعديدهاي
دانست جهتداري فعاليتهاي مجموعه ميتوان را پژوهش
و پيميبرد واقعيتها به آنها از استفاده با پژوهشگر كه
.هستند واقعيتها اين به دستيابي ابزارهاي پژوهش روشهاي
كرده جلب خود به را زيادي توجه "اخيرا كه توسعه و پژوهش
اختراع ، ابداع ، تفكر ، مرحله از را مختلفي استفعاليتهاي
در مختلف كاربردهاي تا آن روشهاي و توليد كيفي و بهبودكمي
را پژوهش گاهي.ميگيرد بر در را انساني نيازهاي جهتتامين
به رسيدن براي پژوهشي فعاليتهاي آن در كه جريانيميدانند
زندگي كيفيت به بخشيدن بهبود "نهايتا يعني هدفهايتوسعهاي
.ميگردد اجرا و سازماندهي انسان ، برنامهريزي ،
:دارد وجود توسعه و پژوهش از كلي طبقهبندي دو "معمولا
خاص هدف يك به توجه بدون "معمولا كه بنيادي توسعه و پژوهش
نظر در بدون و دانش مرزهاي گسترش جهت در "وعمدتا تجارتي
.ميگيرد انجام آن كاربرد براي خاص عملي گرفتناستفادههاي
استفادههاي آن در كه است كاربردي توسعه و دوم ، پژوهش نوع
تعيين آن هدف كه تحقيق ، اين در.هستند نظر خاصمورد عملي
و اقتصادي توسعه در آن نقش و عالي آموزش پژوهشدر جايگاه
به اول بخش.شدهاند تنظيم بخش پنج در است ، مطالب اجتماعي
تحليلي دوم بخش ميپردازد ، عالي آموزش واهداف وظايف بررسي
عمده موانع به سوم بخش پژوهش ، و آموزش ازوضعيت آماري است
چهارم بخش در يافته ، اختصاص پژوهشي راهفعاليتهاي سر بر
و خلاصه آخر بخش و شده كشيده بحث به درتوسعه پژوهش نقش
.بود مقالهخواهد نتيجهگيري
مقالات گروه
عالي آموزش اهداف و وظايف:اول بخش
ميتوان عالي آموزش موسسات و دانشگاهها وظايف جمله از
آنها كردن آماده و جامعه نياز مورد و متخصص نيروي بهتربيت
و محقق نيروهاي.كرد اشاره مختلف بخشهاي در براياشتغال
در آنها به مردم نياز كه هستند متخصصهايي جمله پژوهشگراز
به منحصر عالي آموزش وظيفه البتهاست محسوس هرجامعهاي
اضافه آن به نيز را ديگري موارد ميتوان و نيست مواردفوق
از عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها جامعهاي درهر.نمود
در توسعه و پيشرفت براي كه هستند منابعي پرارزشترين جمله
عهده به را متفاوتي نقشهاي داشته ، قرار اختيارجامعه
.دارند
:است برشمرده عالي آموزش براي را زير وظايف يونسكو سازمان
;اول طراز متخصصان تربيت -الف
متوسطه عالي ، دورههاي براي كارآموز معلم و استاد تربيت -ب
;ابتدايي دورههاي براي حتي كشورها از بسياري در و
;پژوهشگران كارآموزي و پژوهش -ج
كادر براي بازآموزي و تكميلي دورههاي نمودن فراهم -د
;مديريت
فرهنگي ارزشهاي و) هنري و ادبي علمي ، فرهنگ اشاعه --ه
(ص 120 يونسكو ، 1372 ، ) (جامعه
اگرچه ميشود ، ملاحظه كشورها اكثر در بيش و كم فوق وظايف
كشور هر موقعيت به توجه با آنها اولويت ترتيب ممكناست
به ميتوان را دانشگاه ترتيب اين بهداشتهباشد تفاوت
اين است انساني نيروي آن واردههاي كه تشبيهكرد كارخانهاي
خود برنامههاي و تجهيزات ، امكانات ، استفادهاز با كارخانه
متخصص نيروهاي صورت به كه ميكند بهمحصولاتي تبديل را آنها
و اكتشاف اختراع ، شكل به يا و مختلف درزمينههاي ماهر و
فرآيند اين بنابرميگيرند قرار جامعه دراختيار نوآوري
انتقال و خدمات ، پژوهش ، آموزش ، شامل راميتوان عالي آموزش
.دانست جوان نسل به گذشته علماي و يافتههايدانشمندان
شرح به و عالي آموزش اهداف عنوان تحت فوق وظايف گاهي
:(پورظهير ، 1370) ميگردند عنوان زير
متفكران دانشمندان ، يافتههاي و فرهنگي ميراث انتقال -1
و جوان نسل به عميق و وسيع صورت به فن و علم اربابان و
آنان ، خلاق استعدادهاي رشد موجبات فراهمآوردن
و ابداع براي مديران و پژوهشگران دانشمندان ، تربيت -2
منظور به فعاليتها هماهنگي و تكنولوژي و دانش توسعه
-اقتصادي نظام در عميق تغييرات ايجاد و جامعه نوسازي
;اجتماعي فهمفرآيندهاي و درك و اجتماعي
بخش در كار دنياي براي متخصص انساني نيروي تربيت -3
قشرهاي شخصي رشد به كمك و تجارت صنعت ، كشاورزي ، گوناگون
;موجود پيچيده مسائل حل در جامعه
و خدمت ضمن آموزشهاي طريق از فني و علمي خدمات ارائه -4
شهروندان نياز با متناسب و جديد مهارتهاي و معلومات دادن
;آنان تربيت سطح ارتقاي و شخصي بهرشد كمك و
دانشآموختگان براي مستمر آموزش امكان آوردن فراهم -5
.آنان به تكميلي آموزش دورههاي ارائه و دانشگاه
آن بر نيز محققان بيشتر و ميشود ملاحظه كه طوري به
همه در عالي آموزش اهداف يا و وظايف از يكي توافقدارند ،
دانشگاه "اصولا پيشرفته كشورهاي در.است پژوهش كشورهاانجام
پژوهش آن شاخص مهمترين كه ميدانند نهادياجتماعي را
پژوهش زمينههاي در توسعه حال در كشورهاي وليتجربه.ميباشد
جمله از و كشورها اين از بسياري درنيست دانشگاهييكسان
در چنداني موفقيت نتوانستهاند خودمان ، دانشگاهها كشور
عدم اين دلايل.باشند داشته موفق نظامپژوهشي يك برقراري
آنچه ولي داد ، خواهيم توضيح بعدي درقسمتهاي را موفقيت
اهداف گذاشتن كنار و پژوهش از تفكيكآموزش است مسلم
.ميكند تبديل بزرگ يكدبيرستان به را دانشگاه پژوهشي ،
در متوسطه آموزش با عالي عمدهآموزش تفاوتهاي از يكي "اصولا
داشتن اختيار در دليل به كهدانشگاه است نهفته نكته همين
انجام براي مناسبي لازممكان امكانات و علمي نيروهاي
.ميباشد مختلف پژوهشهاي
پژوهش و آموزش وضعيت آماري تحليل:دوم بخش
قبيل از شاخصهايي با "معمولا كشور يك در تحقيقات وضعيت
ميزان و دانشگاهها در پژوهشي وضعيت محقق ، نيروي تعداد
نيروي تعداد شاخص.ميشود سنجيده پژوهش امر در سرمايهگذاري
ارائه جمعيت نفر ميليون يك برابر در "كهمعمولا محقق
علمي بررسيهاي و پژوهش امر گسترش و بيانگرتوسعه ميگردد ،
دهنده نشان اندازهاي تا ميتواند شاخص اين.است كشور آن در
.باشد زمينه اين در كشور عالي نظامآموزش موفقيت ميزان
جايگاه مورد در تطبيقي پژوهش يك در كه يك شماره جدول
جهان كشورهاي از تعدادي با مقايسه در ايران عالي آموزش
در را ، كشور هر مرتبه و پژوهشگران تعداد گرفته ، انجام
.ميدهد نشان است ، بوده اختيار در اطلاعات كه سالهايي
كه اين با بررسي مورد كشور بين 15 مقايسه در متاسفانه
كشورها ديگر از جديدتر (1991) ايران مورد در نظر مورد سال
به.دارد اختيار در را رتبه پايينترين حال اين با است ،
در كه دانشمنداني كرده منتشر يونسكو كه ديگري آمار موجب
مشغول توسعه و پژوهش امر به در 1980 مختلفجهان مناطق
آسيا افريقا 91 ، در جمعيت نفر ميليون ازايهريك به بودهاند
و شمالي 2678 امريكاي اروپا 1732 ، لاتين252 ، امريكاي 27 ،
بهطور آمار همين موجب به.است نفربوده اقيانوسيه 1483
حال در كشورهاي در و نفر پيشرفته2984 كشورهاي در متوسط
(Unesco,).شاغلبودهاند بخش اين در نفر توسعه 127
كشور يك عالي آموزش نظام آن با ميتوان كه ديگري معيار
نسبي قضاوتي پژوهش ، امر كيفيت مورد در و كرد ارزيابي را
اين كه شرايطي در.است استاد به دانشجو نسبت آورد ، دست به
.ميماند باقي پژوهش و تحقيق براي كمتري مجال بالااست نسبت
را دانشجو كمتري تعداد متوسط بهطور استاد شرايطيكه در
در نسبت اين.ميگردد بيشتر پژوهشي كار مينمايدامكان هدايت
آمده گزارش در كه كشورهايي از تعدادي شدهبراي ياد تحقيق
.است شماره2 جدول شرح به
|
|