تربيت و تعليم و دمكراسي معلم ،
وزير معاون با معلم يك سخن
پرورش و آموزش
و آموزش وزير حضور با
فيلم جشنواره برگزيدگان
پرورش
شدند معرفي رشد ويدئو و
تربيت و تعليم و دمكراسي معلم ،
يادگيري و كسب براي مكان بهترين منطقي ، بهطور مدرسه ، *
رفتارمدني مباني و اصول و دمكراسي اخلاق شهروندي ، فرهنگ
است
يك اجتماعي حيات بر همواره كه مهمي و موثر عوامل از يكي
سايه در و دارد و داشته سزايي به تاثير ملت ، يك يا و قوم
فلسفه ميگيرد ، رنگ اجتماعي فعاليتهاي كليه كه است آن
و تعليم متخصصان از گروهياست جامعه بر حاكم اجتماعي
ايدهآلهاي را اجتماعي فلسفه جامعهشناسان ، و تربيت
مشترك جنبههاي ديگر گروه و پنداشته جامعه يك اجتماعي
و معيارها.سنن و آداب آرزوها ، ايدهآلها ، عقايد ، افكار ،
مردم اجتماعي فلسفه مبين را جامعه يك مردم اخلاقي مباني
بررسي مستلزم را آن به دستيابي و دانستهاند جامعه آن
بررسي.ميدانند جامعه آن تمدن و تاريخ فرهنگ عناصر دقيق
نظريات در دقت مردم ، ملي و ديني عقايد و افكار در
محمد امام و نراقي ، ملااحمد ابنسينا چون فلاسفهاي
تاريخ در اجتماعي جريانهاي و جنبشها به نگاهي و غزالي
خواهان ، مشروطه قيام تنباكو ، جنبش همچون كشورمان گذشته
اين بر دال همه مختلف ، صنفي تشكلهاي و احزاب وجود
دمكراسي يك طعم هيچگاه گرچه ما جامعه مردم كه مدعاست
همواره ليكن نيافتهاند ، دست آن به و نچشيده را پايدار
تمدن و فرهنگ اخلاقي مباني و ديني ملي ، عقايد تاثير تحت
اجتماعي مصالح و عمومي رفاه اغلب خويش ، اسلامي -ايراني
حركتهاي اصل را نوعدوستي و داده ترجيح فردي منفعت بر را
و دمكراسي مباني و اصول به توجه با.دانستهاند خويش
دمكراسي ميرسد نظر به ما ، جامعه اجتماعي تاريخ پيشينه
راه انسانيترين و عقلانيترين عنوان به ميتوان را
.كرد معرفي جامعه براي خوب اجتماعي فلسفه يك و زندگي
عنوان به جامعه ، بر حاكم اجتماعي فلسفه به توجه بنابراين
و آموزشي درسي ، برنامهريزيهاي و سياستگذاري در اصل يك
در مربيان و معلمان وسيله به آن دادن قرار محور و پرورشي
تربيت و تعليم در اساسي ركن يك عنوان به فعاليتها ، كليه
.گيرد قرار توجه مورد بايد دانشآموزان
جامعهشناسان كه باشد تصوري دمكراسي ، از تصور تنها شايد
از حاضر قرن نيز و و 18 قرن 17 اجتماعي فلاسفه و سياسي
دست به كه است حكومت از شكلي آن و دادهاند ارائه آن
روح در منتسكيو.است شده تشكيل مردم براي و مردم
امور زمام كه ميداند ملتي جمهوريت را دمكراسي القوانين
از نيز فرانسوي فيلسوف سارتر.گرفتهاند بدست خود را ،
مقاله در و است كرده ياد حكومتي نظام عنوان به دمكراسي
ولي:كه است آورده چنين "ميبريم؟ سر به دمكراسي در آيا"
مطمئن ميخواهم بميرم ، دمكراسي خاطر به كه آن از پيش من
.كردهام زندگي دمكراسي در كه شوم
را دمكراسي سياسي ، دانشمندان و نويسندگان از عدهاي
.ميدانند اجتماعي و فردي آزاديهاي و حقوق با مترادف
يك عنوان به را دمكراسي تربيت ، و تعليم متخصص ديويي جان
آن حكومتي و سياسي جنبه و ميكند فرض بشري ايدهآل و هدف
ديويي نظر از.ميداند دمكراسي به نيل براي وسيلهاي را
تاكنون بشر كه است وسيلهاي مهمترين مردم بر مردم حكومت
آنها شخصيت رشد و افراد ميان انساني روابط استقرار براي
در را بالغ افراد از هريك شركت ديويي.است كرده پيدا
را جمعي زندگي كه ارزشهايي و هنجارها معيارها ، تعيين
را مردم واقعي و موءثر فعال ، مشاركت نيز و ميسازند منظم
در بالغ افراد از هريك شركت است معتقد و ميداند ضروري
رشد لحاظ از هم و عمومي رفاه نظر از هم اجتماعي جريانهاي
.است توجه مورد شخصيت
از يكي تربيتي و اجتماعي روانشناسان و جامعهشناسان
را واقعي آزادي و آزادي را دمكراسي موءثر و اصلي عناصر
آزادي همين كه ميدارند بيان و ميدانند عقل و فكر آزادي
.ميكند هدايت را افراد رفتار و اعمال كه است وعقل فكر
سياسي ، احزاب صنفي ، تشكلهاي آزادي كه اصلاست همين روي
دمكراسي بارز تظاهرات و عمده اركان از مطبوعات اجتماعات ،
دو به حقيقي آزادي هالوول ، اچ جان نظر بهميشود محسوب
و اراده ديگري و... و اهداف شناختن يكي است نيازمند چيز
انكار دو ، اين از هريك انكار و است اهداف اين انتخاب همت
اخلاقي و رواني عامل آن انكار آزادي انكار و است آزادي
است آزادي اين سايه در.است انسانيت شاخص و مشخصه كه است
دمكراسي و ميگردد ممكن اجتماعي پيشرفت و فردي رشد كه
.مييابد تحقق
اينكه يعني دمكراسي ، كه ميكنند تصور غلط به نيز عدهاي
در بيشتر گروه اين.كند عمل خود دلخواه به بتواند فرد هر
دمكراسي در بينظمي و مرجطلبي و هرج جنبههاي جستجوي
ليكن.بيابند خويش مخالفتهاي بر دال دليلي تا ميگردند
و خويشتنداري عدم اصل ويژگي دمكراسي ، و حكومت از ما اگر
در را شخصي منافع خصوص در شهروندان نفساني هواهاي ارضاي
از شكل همان اين ، كه داشت اذعان بايد كنيم ، تداعي ذهن
در افلاطون و ارسطو چون فلاسفهاي نظر از كه است حكومت
دمكراسي تنها و نميشود محقق و رفته انحراف به دمكراسي
است دولت و شهروند سالم رابطه و اساسي قانون چارچوب در
.ميرسد خود كمال و تحقق به كه
دمكراسي پنجگانه اصول
و ارزش كردن تلقي مهم و انسان شخصيت به احترام:اول اصل
ميتوانيم وقتي ما واقع در.بشر افراد از فرد هر وقار
ديگران با انساني روابط در كه بدانيم دمكرات را خود
جز انسان ، درباره ما قضاوت ملاك و نكرده ، عمل مشروط
.باشد نگرفته قرار ارزشي معيارهاي براساس
در صحيح تصميم اخذ جهت مردم صلاحيت به ايمان:دوم اصل
.خود مشكلات حل و مسائل
زندگي ، شئون كليه در (علمي) عقلاني روش كاربرد:سوم اصل
دقيق بررسي طريق از اجتماعي مشكلات و مسائل حل در "خصوصا
از استفاده احتياجات ، و امكانات گرفتن نظر در مشكل ،
.مشكلات حل راه طرق كردن پيدا و ديگران تجربيات
به شهروندان مشاركت و مساعي تشريك و همكاري:چهارم اصل
تامين و فردي هدفهاي به نيل براي اساسي راه تنها عنوان
.اجتماعي رفاه
و تصميمگيري در افراد مسئوليت و حق:پنجم اصل
غيرمستقيم و مستقيم طور به آن نتايج كه برنامهريزيهايي
.برميگردد آنها خود به
اولين ، ميتوان را مدرسه بيترديد فوق ، مطالب به توجه با
تمرين و كارورزي براي مكان جاذبترين و مناسبترين
اصول اجراي به مربوط رفتار و اعمال عملي آموزشهاي
آزادي ارزشهاي به علاقه و پيوند و دمكراسي پنجگانه
و كسب براي مكان بهترين منطقي ، طور به مدرسه.پنداشت
مباني و اصول و دمكراسي اخلاق شهروندي ، فرهنگ يادگيري
.است مدني رفتار
فعاليتهاي كليه بر دمكراسي مباني و اصول كه مدرسهاي در
و شخصيت به احترام باشد ، افكنده سايه تربيتياش و آموزشي
فرصت دانشآموزان همه و ميشود تلقي مهم شاگردان وقار
نمايش به را خويش استعدادهاي تا يافت خواهند يكسان
.بگذارند
از هستند مدرسه در كه هنگامي دانشآموزان حقيقت ، در
اين بايد اين ، بنابرميآيند حساب به نهاد يك اعضاي
.ميكند كار چگونه كه بدانند و شناخته خوبي به را نهاد
شركت ميشود ، اتخاذ كه تصميماتي در و مدرسه در بايد آنها
و كرده رشد آنها انتقادي تفكر باشند ، داشته فعالانه
.كنند تمرين را اجتماعي نهادهاي در مشاركت فنون و مهارتها
كه نهادي هر در دمكراسي اخلاق شهروندي ، فرهنگ
ارائه ، بايد مدرسه بهويژه دارند ، شركت آن در دانشآموزان
.يابد تحقق و تمرين
داشتهباشد ايمان شاگردان جمعي خرد و عقل بر كه مدرسهاي
تحصيليشركت برنامهريزي اظهارنظرهاي و بحث در را آنها و
ومسائل مشكلات حل در (علمي) عقلاني روش كه مدرسهاي دهد ،
به را شاگردان خود توسط مدرسه تربيتي -آموزشي
تشريك و همكاري روش اتحاد ، كه مدرسهاي آنهابياموزد ،
و نمايد ، پياده عمل در و واقعي معناي به را مساعي
عنوان به شاگردان مسئوليت و حق كه مدرسهاي بالاخره
و مربيان تصميمات غيرمستقيم و مستقيم تاثير تحت كه كساني
درازمدت در دارند ، نظر در را ميگيرند قرار مدرسه معلمان
در دمكراسي روحيه كه است كرده اقدام شهرونداني پرورش به
اصل رعايت با هريك كه شهرونداني.است گشته نهادينه آنها
و حفظ به دمكراسي اصول به قلبي اعتقاد با و خويشتنداري
.ميگمارند همت خويش دولت و حكومت اعتلاي
مدني آموزش عنوان به كلاسي ، زندگي اثرش ، در بويكر ديويد
كه آنچه اعظم قسمت كه ميكند اشاره نكته اين به
طريق از ميآموزند ، شهروندي فرهنگ خصوص در دانشآموزان
با برخوردش طرز و ارتباط نوع كلاس ، در معلم بيان
يك و عمومي مكان يك در افراد كه اين پيرامون دانشآموزان
باشند ، داشته يكديگر به نسبت بايد رفتاري چگونه گروهي جمع
.ميپذيرد انجام
روابط و عمل خود كه آموزشي و كارورزي در ديگر عبارت به
نيز و آموزشگيرندگان و آموزشدهندگان ميان دمكراتيك
باشد ، نشده تامين و تعيين آن در آموزشگيرندگان خود ميان
مختار خود فاعل كه كرد هدايت را شاگرداني ميتوان چگونه
داشته اجازه كه آن بدون باشند خويش شخصيت توسعه عامل و
كه دهد نشان فقط بايد راهنما معلم باشند ، خودشان باشند
.ميرود كجا به او
در يكديگر از متقابل درك ضدخشونت ، فرهنگ دمكراتيك ، روحيه
نظر و راي حق به احترام خويشتنداري ، انساني ، روابط
شخصيت كردن تلقي مهم انتقادي ، تفكر سطح افزايش ديگران ،
ميشود فراگرفته زماني ديگر ، جنبههاي از صرفنظر انسان
و اصول مدارس ، در امروز ما ، آينده آگاه شهروندان كه
خويش كوچك گروههاي در را دمكراسي اخلاق و رفتار مباني
با گروهي درون و گروهي ميان روابط و رفتار در و تمرين
تصوير شايد گرچهنمايند تجربه و حس خود همسال گروههاي
شروع نقطه ليكن آيد ، نظر به آرماني مطلوبي مدرسه چنين
.بيابيم سريعتر هرچه بايد را حركت
فرزاد سارا *
وزير معاون با معلم يك سخن
پرورش و آموزش
معاون سوي از مورخ 5/8/77 ، همشهري روزنامه در
پرورش ، و آموزش وزير انساني نيروي آموزش و برنامهريزي
بررسي جهت وزارتخانه ، اين در تخصصي كميته تشكيل 35 خبر
دانشآموزان تحصيلي كيفيت ارتقاء چگونگي و معلمان مشكلات
نمونه سه به تنها خود توضيحات در فاني ، آقاي.شد اعلام
كردن واحدي.كردهاند اشاره كميتهها اين كاركردهاي از
!شغلي گروههاي همسانسازي خدمت ، ضمن آموزش مراكز در دروس
هيچ و ابتدايي آموزش مقطع در معلمان تحصيلي سطح ارتقاء و
.ندادهاند ديگر تخصصي كميته وظايف 32 مورد در توضيحي
اين كه نكردهاند روشن را مطلب اين فاني ، آقاي همچنين
اعضاي تركيب شدهاند؟ انتخاب چگونه و كجا كي ، كميتهها ،
"صرفا تخصصي كميتههاي اين آيا است؟ چگونه كميتهها
اختيارات داراي آيا دارند؟ پژوهشي و تحقيقاتي وظيفه
و مشكلات بررسي براي كميتهها ، هستند؟ هم اجرايي
راهكارهايي چه از لازم حلهاي راه ارائه "احتمالا
چه از را خود نياز مورد اطلاعات و ميكنند استفاده
سازمان از بخشي كميتهها اين آيا ميكنند؟ كسب منابعي
برخوردارند؟ نسبي يا كامل استقلالي از يا و هستند اداري
اساس بر پرورش و آموزش اصلي ستون عنوان به معلمان نقش
نقش چيست؟ كميتهها اين در "محوري مدرسه" طرح
اين معاونان از ديگر يكي گفته به كه دانشآموزان
كميتهها اين در هستند ، پرورش و آموزش "محور" وزارتخانه
چيست؟
مالي مبحث وارد خود سخنان از ديگري بخش در وزير معاون
بودجه به ريال ميليارد امسال 550 كه گفتهاند و شده
تعداد بر را مبلغ اين اگر است ، يافته اختصاص كشور مدارس
(7776) گذشته سال رسمي آمار برابر كشور ، دانشآموزان
از 300 كمتر رقمي دانشآموز هر بودجه سرانه كنيم ، تقسيم
جز به و "واقعيت" برابر كه حالي در.بود خواهد ريال
سرانه بودجه...و تعميرات هزينههاي پرورشي ، بودجه
توسط شده ذكر مبلغ برابر از 25 بالاتر رقمي دانشآموزي
.است تومان حدود 800 يعني ايشان ،
ميليارد هزار را 14 پرورش و آموزش بودجه كل فاني آقاي
هزار مبلغ 6/12 يعني آن درصد كه 90 كردهاند اعلام ريال
سوي از.ميشود كاركنان حقوق پرداخت صرف آن ريال ميليارد
نيز بودجه از ريال ميليارد هزار يك ايشان گفته به ديگر
به فوق رقم سه مجموع.ميشود غيرپرسنلي هزينههاي صرف
و آموزش امسال اعتبار كل از ريال ميليارد ميزان 150
مدارس به واقعي تخصيصي بودجه اگر حال !است بالاتر پرورش
مدارس ، به تخصيصي بودجه فقط دهيم ، قرار محاسبات مبناي را
كه نيست معلوم ;است ريال ميليارد هزار حدود 14 در مبلغي
كجا از را هزينهها ساير و كاركنان حقوق پرورش و آموزش
فوق ، محاسبات و فاني آقاي سخنان مبناي بر.ميكند تامين
را خود اعتبارات برابر دو جاري سال در پرورش و آموزش
جداست مقولهاي مردمي كمكهاي حساب البته !ميكند هزينه
دولت سياست كه اكنون.ميشود محاسبه "بودجه" از خارج كه
با "شفاف" صورت به مسايل كه است اين خاتمي آقاي جناب
به مسئول مقام يك كه است لازم شود ، گذاشته ميان در مردم
ميزان نيز و تخصصي كميته تشكيل 35 پيرامون مطروحه سوءالات
از مختلف ، بخشهاي اعتبارات پرورش ، و آموزش بودجه دقيق
ميزان آن تعريف و غيرپرسنلي هزينههاي پرسنل ، حقوق جمله
روشن اطلاعات آنها ، هزينه چگونگي و مردم شده جذب كمكهاي
دهد قرار جامعه اقشار ساير و فرهنگيان اختيار در شفافي و
را كساني جواب بتوانند پرورش ، و آموزش معلمان حداقل تا
و بودجه كمبود پرورش و آموزش مشكل" ميگويند كه بدهند
و مالي منابع اتلاف و ضعيف مديريت بلكه نيست ، مالي منابع
و ، دقيق مسئولين كه است اين بر انتظار".است انساني
جوابگوي بايد "پاسخگو دولت" مسئولين.بگويند سخن منظم
رعايت خود ، پاسخهاي در و باشند منطقي انتقادات و سوءالات
.بكنند را مخاطبان احترام و منطق دقت ،
پرورش و آموزش دبير -عبدالهي شيرزاد
و آموزش وزير حضور با
فيلم جشنواره پرورشبرگزيدگان
شدند معرفي رشد ويدئو و
علمي ، فيلمهاي جشنواره بيستوهشتمين:فرهنگي علمي گروه
اين برگزيدگان معرفي با ديروز عصر رشد ، تربيتي آموزشي
بيستوهشتمين.داد پايان خود كار به گروه هر در جشنواره
از جهان كشور حضور 26 با رشد فيلم بينالمللي جشنواره
ساير و تهران در جاري آبان بيستودوم تا شانزدهم
آن در خارجي و ايراني فيلم و 182 شد برگزار شهرستانها
.درآمد نمايش به
در كه جشنواره اين پاياني مراسم ما ، خبرنگار گزارش به
فكري پرورش كانون هنري فرهنگي ، آفرينشهاي مركز سالن
هنرمندان ، از زيادي شمار حضور با و نوجوانان و كودكان
وزير مظفر حسين شد ، برگزار خارجي ميهمانان و مسئولان
امر در تصوير از استفاده بر سخناني ، طي پرورش و آموزش
جشنواره برپايي دستاندركاران فعاليت و كرد تاكيد آموزش
بيستوهشتمين داوران هيات سپس.ستود را رشد ويدئو و فيلم
برتر فيلمهاي رشد ، تربيتي آموزشي ، فيلمهاي جشنواره
در:كرد معرفي زير شرح به را مختلف بخشهاي در جشنواره
دليل به افتخار ديپلم آموزشي و علمي فيلمهاي گروه
مفاهيم و موضوعها بيان براي مناسب قالبهاي از استفاده
دوره طبيعي جغرافيايي اصلاحات"فيلمهاي به آموزشي و علمي
انيميشن مجموعه مطلق ، صمد بهروز كارگرداني به دبستان
فيلم دهستاني ، محمد امير كارگرداني به "تاريخ داستان
سه روايت"و مجلسي رضا كارگرداني به "چرا؟ مادر ، پدر ، "
اهداء يونسكو سازمان محصول ليتوسكي.مس كارگرداني به "شهر
.شد
علمي مضامين ارائه خاطر به جشنواره هشتمين و بيست جايزه
دو به مناسب هنري -تصويري قالبهاي در و دقيق بيان با
تعلق چين كشور محصول درماني درون و انتقال و ژن فيلم
.نگرفت تعلق فيلمي به زرين جايزه گروه اين در.گرفت
گرايش از خرسندي ضمن گروه ، اين در داوران هيات همچنين
و هنرمندانه و بديع قالبهاي به ايراني فيلمسازان
ساخته نقشينه آواهاي به (كليپ)آوانما فرم از استفاده
قليپور ، قاسم ساخته سبز اشك آواهاي زندهنام ، محمود
آهن سرگذشت آوانماي و فدائيان فرشاد ساخته دام آوانماي
.كرد اهداء افتخار ديپلم رضوي مجتبي ساخته
نوجوانان و كودكان شاخه در و تربيتي ، فيلمهاي گروه در
و نعمتي نقي ساخته "بچهها چتر" مثل كوتاه فيلم دو به
افتخار ديپلم آمريكا از كاجن مك وان ساخته جوان قهرمانان
دشوار زندگي نمايش خاطر به جشنواره سيمين كتاب.شد اهداء
اركان حفظ در آنها تلاش و بيسرپرست نوجوانان و كودكان
تعلق قبادي بهمن ساخته "مه در زندگي"فيلم به خانواده
بهرهگيري خاطر به جشنواره زرين كتاب همچنين.گرفت
به اخلاقي مفهوم يك بيان براي انيميشن قالب از استادانه
اين در.شد اهداء عليمراد عبدالله ساخته "است كم يكي"فيلم
ساخته بزرگ پدر سرزمين بلند فيلم به افتخار ديپلم گروه ،
ارائه خاطر به جشنواره سيمين كتاب و شيخطاري پرويز
يك خودگذشتگيهاي از و تلاشها از لطيف و زيبا تصويري
به بحرانها و مشكلات با خانواده مواجهه هنگام در نوجوان
.گرفت تعلق فروزش ابراهيم ساخته "كوچك مرد"فيلم
به افتخار ديپلم خانواده ، شاخه -تربيتي فيلمهاي گروه در
سيمين كتاب و كريمي ايرج ساخته "فردا -ديروز"كوتاه فيلم
فيلم ملي موءسسه محصول "كودكان حقوق"مجموعه به جشنواره
ارائه خاطر به نيز جشنواره زرين كتاب.گرفت تعلق كانادا
و مدرسه كانون دو بين شكاف از طنزآميز و لطيف تصويري
روحيه به آنان توجه عدم از ناشي عواقب و خانواده
"رضايتنامه"فيلم به نوجوانان و كودكان تربيتپذيري
ضمن داوران ، هيات همچنين.شد اهداء حسنپور سيروس ساخته
بنياعتماد ، رخشان ساخته ارديبهشت بانوي فيلم از تقدير
تبريزي ، كمال ساخته مهرمادري و مخملباف سميرا ساخته سيب
اساسي موضوع به پرداختن خاطر به را خود سيمين جايزه
بلند فيلم به خانواده در نادرست نگرشهاي اصلاح و تغيير
.كرد اهداء عياري كيانوش ساخته "يانبودن بودن" سينمايي
پروانه يك تولد فيلم از تقدير ضمن همچنين داوران هيات
به را خود ويژه جايزه آراء ، اكثريت با راعي ، مجتبي ساخته
بيان و هنرمند يك زندگي از هنرمندانه تصويري ارائه خاطر
خود رسالت انجام در هنرمندان كه مرارتي و رنج صادقانه
"پائيز كوچه"فيلم به ميشوند ، مواجه آن با جامعه براي
.كرد اهداء سينايي خسرو ساخته
|