يا تداخل داروسازي دبيرستان
ابتكار؟
نخستين دايركنندگان و مخالفان ديدگاههاي بر مروري
تهران در داروسازي دبيرستان
دبيرستان در دارويي حساس دروس فراگيري:مخالفان *
.نيست مقدور
دروس با دبيرستان درسي هاي رشته: دبيرستان مسوءلان *
.ندارد تداخل دانشگاهي
:درآمد پيش
متخصص انساني نيروي تربيت براي عالي آموزش موءسسات ايجاد
همين توسط دولتي ، سازمانهاي و وزارتخانهها موردنياز
آموزشعالي نظام مسئولان اعتراض موجب آغاز از دستگاهها
موءسسات اين از شماري بهكار آغاز با همزمان و است بوده
نظام مسئولان.شد ابراز زمينه اين در بسياري مخالفتهاي
تخصصي كادرهاي آموزش كه باورند اين بر كشور آموزشي
موجود رشتههاي به توجه با بايد دستگاهها ، موردنياز
شود ، انجام كشور عالي آموزش نظام ضوابط تحت و دانشگاهي
اين برغم.شد نخواهد حاصل مناسب بازدهي غيراينصورت در
موردنظر آموزشي عالي موءسسات دستگاهها ، از بعضي مخالفتها
عالي ، آموزش بخش سواي اما كردند ، راهاندازي را خود
صنايع موردنياز تكنيسين تربيت براي دبيرستان يك ايجاد
برخي اعتراض با داروپخش ، موءسسه توسط كشور داروسازي
.است شده روبرو داروسازي آموزش بخش در دانشگاهي مسئولان
دادن بروز در نيز دانشجويي تشكلهاي بعضي و
سوي از اعتراضات تازهترينشدهاند اعتراضاتسهيم
اسلامي انجمن و اصفهان دانشگاه داروسازي دانشگاه مسئولان
ابراز اسلامي آزاد دانشگاه داروسازي دانشكده دانشجويان
دبيرستان دايركنندگان استدلال و معترضين دلايلاست شده
است ، شده تهيه بخش دو در كه حاضر گزارش در را داروسازي ،
.ميخوانيد
واكنشهاي با كشور داروسازي دبيرستان نخستين كار به آغاز
آموزش مسئولان و دانشگاهي محافل پارهاي مخالفتآميز
يك اطلاعيه از قسمتي در جمله از.شد روبرو داروسازي
:است آمده مورد همين در دانشجويي انجمن
كه دارد وجود كشور دانشگاههاي در داروسازي دانشكدههاي
همچنين.است كافي رشته اين در متخصص نيروهاي تامين براي
كه اين به توجه با داروسازي و دارو امر در دخالت گونه هر
تسلط به نياز دارد ارتباط انسانها جان امنيت و زندگي با
شيمي بيوشيمي ، فيزيولوژي ، همچون گوناگون علوم بر علمي
كه دارد سمشناسي و فارماكولوژي دارويي ، شيمي نوين ، آلي
و نيست ميسر دبيرستان دوره در گسترده علوم اين فراگيري
. باشد نمي متداول نيز كشوري هيچ در
افتتاح از پس كه قبيل اين از ديگر خبرهايي و خبر اين
جمعي ارتباط وسايل از برخي در داروپخش داروسازي دبيرستان
دانشجويان و مردم از بعضي موضعگيري دهنده نشان شد ، منعكس
روشن براي.بود آموزشي مركز اين فعاليت به نسبت داروسازي
آموزش دستاندركاران و مسئولان از شماري با موضوع شدن
انجام گفتگوهايي دبيرستان اين بانيان همچنين و داروسازي
دانشگاه داروسازي دانشكده رئيس شفيعي دكتر كه دادهايم
مدرسه اسم":ميگويد چنين مخالفتها بروز زمينه در تهران
به و است كرده ايجاد مسئله ما دانشجويان براي داروسازي
ديگر مانند هم دبيرستان اين براي اگر ميرسد نظر
به ميگرفتندمنجر نظر در مناسبي حرفهاينام دبيرستانهاي
حرفهاي مدرسه" مانند نميشد افراد از تعدادي جبههگيري
.ديگري مناسب نام هر يا "داروپخش
ميترسند كه است اين دارند كه ديگري مشكل ما دانشجويان
طور اين كه حالي در.آيد وجود به شغلي محدوديت آنها براي
هيچ با كند كار خودش جاي در اگر كسي هر و بود نخواهد
كه است اين داروپخش هدف.بود نخواهد روبهرو مشكلي
اين ما كندو تربيت كارخانه در اشتغال براي را نيروهايي
از بعد عدهاي اگرچنانچه.ميكنيم تاييد را مدارس قبيل
داشته شدندشغلي فارغالتحصيل دبيرستان اين از اينكه
موفق دركنكور كسي اگر و پسنديده و صحيح است كاري باشند
آموخته حرفهاي كه ازآنجا و نميشود روحي بحران دچار نشد
و او مشكلات از بسياري شود ، كار بازار وارد ميتواند و
دانشكده طرف از كه افزود وي.شود خانوادهاشبرطرف
برنامههاي هماهنگي ايجاد براي نمايندهاي نيز داروسازي
".است شده فرستاده محل اين به داروسازي دبيرستان
اين در كه دروسي اميدواريم ما":ميافزايد ادامه ويدر
مشابه رشته نوع و نام لحاظ از ميشود تدريس دبيرستان
به منجر بعدها كه نباشد دانشگاهها داروسازي رشته دروس
به درسي دانشگاه در ما مثال عنوان بهگردد ديگر مسائلي
از يكي نام اين كه داريم "دارويي ميكروبشناسي" نام
درسي براي نبايد دبيرستان در كه ماست دانشگاهي واحدهاي
اسامي.ميكند ايجاد اشكال مشابهت اين شود استفاده آن از
شود انتخاب آن دبيرستاني محتواي همان با ميبايست دروس
فردي چنانچه اگر اما.نگردد مخالفت بروز و تداخل سبب تا
شود كار به مشغول كارخانهاي در و بگيرد داروسازي ديپلم
مثال عنوان به. آمد نخواهد پيش مسئلهاي نباشد ، مدعي و
مهندس او به نميتوان است مشغول صافكاري شغل به كسي اگر
همين هم هدف.كرد استفاده او از مهندس جايگاه در و گفت
و دهند انجام كاري شغلشان قالب در بتوانند اينها كه است
يك چرا كه شود معترض هم عاقلي آدم هيچ نميكنم فكر من
نظر بهاست كار به مشغول خود شغل قالب در جايي در نفر
بحث و كرده ايجاد شبهه دبيرستان اين نام همه از بيشتر من
شوند تريبت تكنيسين حد در افرادي اگر كه است همين هم ما
".كنيم استفاده مهندس از جا همه كه نداريم نياز ما
ايران در داروسازي و دارو
شدن وارد از قبل داروپخش شركت مديرعامل نجفي محمود دكتر
دارو وضعيت مورد در توضيحي ميدهد ترجيح دبيرستان بحث به
:ميگويد چنين مورد اين در وي.باشد داشته داروسازي و
:شود پيگيري طريق سه از موضوع اين كه است بهتر"
در داروسازي و چه يعني ما كشور در داروسازي مفهوم -1
مونتاژ صنعت يك داروسازي صنعت آيا و دارد مفهومي چه دنيا
است؟ تخصصي و علمي صنعتي اينكه يا است
و است چگونه ما كشور در داروسازي صنعت جايگاه -2
آن به پرداختن اولويت و صنعت اين به پرداختن ضرورتهاي
روز به را صنعت اين آنهابتوانيم مبناي بر تا است كدام
آن به كشور استراتژي ضروريات از يكي عنوان به و كنيم
.بپردازيم
ضرورتهاي و چيست صنعت اين در آموزش جايگاه اينكه -3
است؟ كدام آن آموزشي
بدين دنيا جاي همه دارودر توليد من خود ديدگاه از
از اعم را فراوردهاي خاص بيماري يك براي كه گونهاست
تكنولوژيك روشهاي استفادهاز با يا و شيميايي ، گياهي
جايگاهي در و برود بايستي فراورده اين كه ميكنند تهيه
و بشود استفاده ديگر ازانواعراههاي يا خوراكي طريق از
".شود واقع موثر بيماري آن درمان درجهت بدن از نقطهاي در
محصولي ، چنين تهيه:ميگويد چنين ادامه در همچنين وي
تا دارو يك تهيه مرحله از و دارد زيادي بسيار پيچيدگيهاي
.ميكند طي را مختلفي مراحل برسد صنعتي توليد به كه زماني
يك.داريم پژوهشي كار ابتدا دارو يك توليد براي ما
تهيه آزمايشگاهي نمونه در ابتدا قرص مثل دارويي فراورده
را خود پاراكلينيكي و كلينيكي مراحل آن از بعد و ميشود
از فيزيكي مسائل مقابل در آن مقاومت آخر در و ميكند طي
دارد ، كه اهميتي به توجه با ديگر مسائل و نور جمله
شرايط اين به باتوجه وقتي آن از پس.ميشود آزمايش
.ميشود برده پاراكلينيكي و كلينيكي مرحله به شد آزمايش
آن از پس و ميشود تعقيب بدن در آن اثرات و دارو اين سپس
دقتهاي هم صنعتي مراحل در و ميرود صنعتي تهيه مراحل به
.ميگيرد پروانه شد طي كه آن قانوني مراحل و دارد ويژهاي
شكل به توليد مرحله تا كار اين در داروساز دكتر جايگاه
در كه است گوناگون تخصصهاي با داروساز دكتر كار صنعتي
نظارت.ميشود توليد صنعتي اندازه در و تهيه دارو نهايت
از ميآيد بوجود كار در كه مشكلاتي رفع و توليد حسن بر
دكتر كه مرحلهاي از و است داروساز دكتر وظايف جمله
ميگذاردادامه صنعت اختيار در را فراورده اين داروساز
بايد ضرورت برحسب كه است ديگري افراد عهده به اينكار
اين انجام توانايي كه.باشند ديده خاص آموزشهاي يكسري
".باشند داشته مطلوب شكل به را كار
هدفها و داروسازي دبيرستان
ايجاد انگيزه مورد در داروپخش انساني منابع معاون صارمي
در ما كه مشكلاتي از يكي":ميگويد چنين دبيرستان اين
ردههاي در انساني نيروي مشكل داريم داروسازي صنعت
از پس كه گفت ميتوان و است داروساز دكتر از پايينتر
كه داريم كاري نيروي مرحله الي 17 ما 16 داروساز دكتر
خاصي آموزش هيچگونه كه هستند افرادي واقع در اينها بيشتر
را نكته اين نبايد حال بهر.ميشوند صنعت وارد و ندارند
قرار كه جايگاههايي در افراد اين كه گرفت ناديده
هستند خاص آموزشهاي يكسري نيازمند زمان طول در ميگيرند
وارد ديپلم اخذ از پس كه است اين آنها اطلاعات حداكثر و
كس هيچ كه گفت چنين ميتوان مجموع ميشونددر كار اين
داروساز دكتراي رده از بعد كه نيروهايي آموزش حال به تا
خود فقط و است نگرفته عهده به را ميشوند صنعت وارد
شكل به و ميپردازند نيروها اين آموزش به كه هستند صنايع
".است نداشته وجود حال به تا كلاسيك
داروسازي صنعت در":ميگويد چنين مورد اين در نجفي دكتر
سطوح اين در نيرو نفر هزار تا 20 كشورحدود 15 كل در
هزار به 2 نزديك داروپخش شركت در كه هستند كار به مشغول
اختيار در كه خدماتي و صنعتي واحدهاي مجموع در نيرو نفر
نفر هزار اين 2 از عمدهاي بخش.دارند وجود است داروپخش
اطلاعات از و ندارند سواد كلي به اينكه يا سوادند كم يا
سطح در آنها اطلاعات حداكثر يا و نيستند برخوردار عملي
نفر مجموع 1000 در داروپخش تقسيمبندي در.است ديپلم
كه هستند كار به مشغول ديپلم زير نفر حدود 650 چيزي
بازنشستگي حال در يا كه شرايطيدارند سني جهت از اينها
طور به و ميشوند بازنشسته نزديك آينده در يا و هستند
بازنشستهها اين جاي به را نيروهايي بايد ما طبيعي
دهيم انجام ميتوانيم ما كه كاري حداكثر.كنيم استخدام
آموزشهايي زمان طول در كه است معمولي ديپلمه يك استخدام
در بتواند كه آورد دست به تجربياتي و ببيند اينجا در
.شود كار به مشغول داروساز دكتراي از پايينتر ردههاي
سال حدود 32 تا بياوريم را نيرويي بايد ما واقع در
كار بتواند "نهايتا تا ببيند آموزشهايي و كند كسب تجربه
.دهد انجام را ما نظر مورد
داروساز دكتر يك نميتوانيم هيچگاه ما ":ميافزايد وي
فرد يك جايگاه در را شيمي ليسانسيه يا فوقليسانس يك يا
ردههاي در اينها از كدام هر و بگماريم بكار ديپلمه
فوق يك شايد.شوند مي مشغول تواناييهايشان با مرتبط
دكتر يك جاي بتواند تجربه سال الي 20 از 15 بعد ليسانس
در نميتواند ليسانس يا ديپلم يك ولي بگيرد را داروساز
صاحب داروساز دكتر زيرا.بنشيند داروساز دكتر يك مسند
خودش جايگاه در اطلاعات آن به ما كه است اطلاعاتي و فنون
.نيازمنديم بهشدت
كه را ساده ديپلمه يك اينكه جاي به ديديم ما بنابراين
يك واقع در و ندارد اختيار در اي تجربه و حرفه و هنر هيچ
آن روي ميشود كه است پايهاي عبارتي به يا و زمينه
از اينكه لحاظ به و درآوريم استخدام به كرد برنامهريزي
نشود گرفته كاري متخصص نيروهاي و صنعت و ما وقت كلي جهت
در يعني راهنمايي سطح در كه است اين كار بهترين ديديم
معيارهايي براساس را عدهاي دوره اين پايان از پس مقطع
و دهيم پرورش را گروه آن و كنيم انتخاب داريم لازم كه
در كارگيري به جهت داروسازي حرفهاي فني ديپلمه نام تحت
اين ضرورت.دهيم آموزش ميشود خالي صنعت در كه جايگاهي
وقت و انرژي اينكه جاي به كرديم حساب و آمد بدست كار
آموزشهايي شود ، گرفته افراد اين و ما از بايد كه مازادي
نهايت در و شود داده آنها به طريق اين از دارند نياز كه
.شوند كار به مشغول صنعت در گرفتند كه را داروسازي ديپلم
نيروهاي آموزش براي نيز را شبانه دورههاي اين بر علاوه
خود جايگاه در بتوانند تا گرفتيم نظر در صنعت در موجود
اين به پرداختن ضرورت و اساس اين و كنند نقش ايفاي بهتر
.بود موضوع
"دارد ادامه"
|