برابر در
كودك واكنش
والدين اختلافات و
مشاجرات
تصحيح و توضيح
دلي با دختري
بچهها زبان از
بزرگ دنيايي و
كوچك
منطقه بشر حقوق جهاني همايش
در اقيانوسيه و آسيا
يافت پايان ژاپن
عرصههاي به جوانان ورود
مشكلات حل راه تنها اجتماعي
است قشر اين
جوان سنگرداران همايش نخستين
شد برپا تهران در
برابر در كودك واكنش
والدين اختلافات و مشاجرات
از ناشي تواناييهاي و سن عامل دو به توجه با كودكان *
مشاجره برابر در متفاوتي واكنشهاي خويش ، آگاهي و درك
.ميدهند نشان خود از والدينشان
يكديگر با مسائلي سر بر بزرگسالان كه ميافتد اتفاق گاه
دعوا هم با حتي و ميشوند عصباني آنها.دارند اختلافنظر
سلامتي از ناشي و طبيعي امري عمل اين.ميكنند مشاجره و
اينكه مشاهده خانواده ، يك در فيالواقع ، .است افراد
خويشاند احساسات و عقيده اختلاف ابراز به قادر والدين
ميدارند ، دوست را خود فرزند و يكديگر حال عين در اما
بدون و كامل شخصي هيچاست ويژهاي اهميت داراي كودك نزد
نقص وجود از ناشي اختلافاتي چنين بروز "طبعا و نيست نقص
.است افراد در
:است زير نكات رعايت اختلافات فصل و حل براي راه بهترين
يا و اهانت از عاري نزاعي يعني منصفانه ، نزاع -1
.مقابل شخص درباره افراطگرايانه برداشتهاي
به دستيابي و مخالف جناح نظرات نقطه به دادن فرا گوش -2
.جناح دو هر سوي از قبول مورد سازشي
كنترل دادن دست از دليل به جناح هر سوي از عذرخواهي -3
.خويش عصبانيت و خشم
درك از ناشي تواناييهاي و سن عامل دو به توجه با كودكان
مشاجره برابر در متفاوتي واكنشهاي خويش ، آگاهي و
از چشمپوشي با البته.ميدهند نشان خود از والدينشان
تمامي كه است لازم نكته اين به توجه آنها سن ميزان
از را ديگران با ارتباط برقراري روش و راه كودكان
فرياد هم سر بر والدين اگر.ميآموزند خويش خانواده
فصل و حل درصدد هيچگاه ;نمايند توهين يكديگر به و بكشند
متضاد ;باشند داشته خشن رفتاري نباشند ، خويش اختلافات
احساسات مورد در وقت هيچ و نمايند عمل است لازم كه آنچه
يك كه ميرود انتظار بنابراين نكند ، صحبت يكديگر با خود
والدين.باشد خويش والدين روش و راه پيشرو نيز كودك
در ارتباط برقراري جهت در كودكان براي نمونه مهمترين
.آيندهاند
متفاوت سني گروههاي در را والدين مشاجره اثرات حال
.ميدهيم قرار بررسي مورد كودكان
مدرسه به ورود از قبل تا نوپا كودكان &
طريق از تنها را خود پيرامون دنياي سني گروه اين كودكان
.ميكنند تجربه نمودهاند ، درك ايشان خانواده كه مفهومي
آنجا ازميكند متزلزل را كودكان دنياي والدين بحث و جر
را جنجال و جدال از درستي مفهوم سني گروه اين كودكان كه
منعكسكننده حقيقت در ايشان نميكنندبنابراين درك
باعث احساسي شديد تغييرات.هستند اطرافيانشان احساسات
كودكان.ميشود ايشان در تعرضانه و خصمانه رفتار پرورش
با داستانهايي يا و گردند كابوس دچار خواب در شايد
نمايشي بازيهاي در را مرگ يا و انتقام قبيل از عناويني
.بكارگيرند خود
بيان را خود احساسات نيستند قادر آنها سال و سن اين در
امنيت وجود عدم احساس پرورش باعث والدين مشاجره و نمايند
.ميشود والدين سوي از ايشان گذاشتن تنها و ترك از ترس و
به نسبت شديدي نيازمندي و وابستگي احساس آنها "نتيجتا
ناپسند عادات به است ممكن حتي.ميكنند پيدا خود والدين
كودكيكه است ممكن مثال عنوان به.بازگردند خود گذشته
وي در حالت اين "مجددا بود ، نموده ترك را ادراري شب عادت
صحيح بردن بكار شروعبه تازه كه كودكي يا و گردد پديدار
خويش قبلي كودكانه تكلم شيوه به دوباره نموده ، جملات
.بازگردد
به افكارشان تمام كه باورند اين بر سال زير 5 كودكان
.ميگيرند خود به را اتفاقات بروز و ميگردد منعكس خودشان
.ميچرخد آنها پيرامون "حقيقتا دنيا كه معتقدند آنها
چنين كودك شوند ، اختلاف دچار والدين اگر بنابراين
كه بوده اشتباهاتي از ناشي امري چنين كه ميكند استدلال
اگر كه دارد باور كودكي چنين.است شده مرتكب بدان وي
والدين مجادله بود خواهد قادر باشد داشته بهتري رفتار
.سازد متوقف را خود
و جادويي تفكرات درگير همچنين سال و 7 زير 6 كودكان
و افكارشان معتقدند آنها كه معنا بدين.خويشاند سحرآميز
عنوان به.شوند تبديل واقعيت به قادرند روياهايشان يا
پدرش اينكه از او.بگيريد نظر در را كوچولو جاني مثال
خشمگين است شده مادرش واداشتن گريه به و رنجش باعث
جاني.ميشود رانندگي حادثه دچار پدر بعد روز.ميباشد
و خشم كه ميپندارد اينطور حادثهاي چنين بروز از بعد
.است شده حادثهاي چنين آمدن بوجود باعث پدر از او كينه
كودك دوش بر را مسئوليت و گناه از سنگيني بار امري چنين
داد اطمينان كودك به بايد موارد گونه اين در.ميافكند
.نيست حوادثي چنين بروز مسبب او كه
دبستاني كودكان &
ميرسند خويش وجود شناخت مرحله يك به كودكان سالگي در 7
به قادر ايشان حال ، .ميشود ناميده "واقعي عملكردهاي" كه
را رويداد يك نتيجه ميتوانند و هستند معلول و علت درك
داراي كودكي اگر بنابرايندهند قرار تفكر و تامل مورد
نيز او شدهاند ، جدا هم از والدينش كه باشد دوستي
ميانديشد چنين و ميگردد اضطراب و نگراني دچار "احتمالا
شدن جدا شرف در اختلاف داشتن خاطر به نيز او والدين كه
.يكديگرند از
تاثير تحت برادر و خواهر بين روابط است ممكن همچنين
خود والدين آينه آنها.بگيرد قرار والدين مداوم پرخاشگري
بلوا و آشوب برخيزند ، مشاجره به يكديگر با شايد ميشوند ،
والدين ذهني مشغله از ناشي غفلت علت به يا و كنند برپا
و تربيت به مبادرت خود كودكان فرزندان ، تربيت به نسبت
.كنند يكديگر احساسات پرورش
به قادر هوشمندانه بطور سنين اين در كودك يك كه آنجا از
بين مشاجره بروز علت "واقعا وي كه است مسئله اين درك
خانواده در مشاجره وجود حال عين در اما نميباشد والدينش
براي دلواپسي دليل به.دارد همراه به نيز او براي اثراتي
عدم بخاطر يا و است مشغول فكرش سركلاس در "دائما والدينش
مشاجره شاهد كه زماني يعني -شب در مدرسه تكاليف بر تمركز
لطمه دچار او كلاسي كارهاي "غالبا -ميباشد والدين
متقابل واكنشي به او كه ميرود احتمال سرانجام.ميگردد
جلب خود به را والدينش توجه وسيله بدين تا شود متوسل
چرخه صورت به و يافته پرورش رفتار اين بهتدريجنمايد
كودك در است رفتاري اختلالات از يكي كه "خويش بر غلبه"
.ميگردد نمايان
بلوغ سن از قبل كودكان *
دارند تمايل بيشتر هستند بلوغ سن نزديكي در كه كودكاني
مشاجره.باشند خويش والدين از يكي طرفدار و موافق كه
عدم دچار كودكان كه ميشود باعث همچنين والدين مداوم
باعث بالعكس يا و گردند خود مخالف جنس به نسبت اعتماد
داستانهاي درگير روحي آرامش به دستيابي براي آنها ميشود
كودكان در حالتي چنين "مطمئنا.گردند هنگام زود عاطفي
با خود خواستههاي درباره بهندرت آنها كه ميشود باعث
از گروه اين زيرا.گردند گفتگو و بحث وارد والدينشان
كه خويشاند فشرده احساسي درگيريهاي مشغول آنقدر والدين
.ماندهاند غافل خود كودكان از
چيست؟ راهحل *
تامين درصدد شدهايد ، شديد و جدي مشاجرات درگير اگر نخست
ارتباط چگونه كه بياموزيد برآييدتا آزموده مشاور يك
حل را خود اختلافات و سازيد برقرار يكديگر با مناسبتري
هيچگاه اقدامي چنين كه باشيد داشته بخاطر.نمائيد فصل و
تسليم استحكام ، نشاندهنده بلكه بود نخواهد ضعف بر دليل
و احساسي برخوردهاي.است خانواده قبال در شما تعهد و
كودكان "مخصوصا -كودكان پرورش و تربيت جهت در فيزيكي
و تنشها تشديد باعث ميتواند -سالگي از 2 قبل لجباز
.شود خانواده در اختلافات
مواجه زندگي در طبيعي و ملايم مشاجرات با گهگاهي اگر
مخفي خود فرزند از را آن بايد كه مپنداريد چنين ميشويد ،
در ناسازگاري وجود شاهد كودك اگر حقيقت درداريد نگاه
و حل سرانجام و منطقي و محترمانه مجادله خود ، والدين بين
خواهد مفيد و سودمند بسيار او براي باشد ، اختلافات فصل
و اضطراب دچار شما مشاجرات مشاهده دليل به كودك اگر.بود
در ما":كه بقبولانيد چنين او به نماييد سعي شد ، نگراني
آنرا اما نداريم ، توافق بخصوص مسئله اين سر بر حاضر حال
ما وظيفه و مسئوليت نمايانگر عملي چنين.مينمائيم بررسي
حس هنوز مشاجره حين در والدين اگر ".است زندگي قبال در
در كنند حفظ فرزندشان به نسبت را خود تعهد و وظيفهشناسي
و شده چيره كودكان بر كمتري آشفتگي و تشويش موقعيت اين
.ميكنند احساس را بيشتري امنيت
استراحت زمان يك رسيد ، اعلي حد به شما مشاجره اگر بهرحال
خوابيدن از بعد به موكول را بحث ادامه و داده خود به
خشمتان از زماني فاصله چنين وجود شايد.كنيد خود كودك
خود صداي بلندي مراقب "كاملا صورت اين غير در بكاهد ،
براي والدين ، جنجال و فرياد با خواب از شدن بيدارباشيد
.است وحشتناك بسيار كودك
براي گرديديد نائل بدان كه را سازشي و صلح و بحث نتيجه
نتيجه به خود همسر با اگر و.دهيد شرح بزرگتر كودكان
اوقات گاهي كه نمائيد تفهيم خود كودك به نرسيديد خاصي
توافق به يكديگر با نيز ناسازگاري و مخالفت در حتي افراد
حل روش و راه باشد ، كه سني هر در كودكي ، اگر.ميرسند
شما مشاجرات بالقوه نتيجه درباره بداند ، را شما اختلافات
.شد خواهد كمتري اضطراب و دلواپسي دچار
دهد پرورش را طلاق پيوستن بوقوع احتمال فكرش در كودك اگر
در كه دهيد اطمينان او به باشد ، نگران بابت اين از و
مشاجره يك فقط ما":بگوئيد مثال عنوان به.است اشتباه
گاهي دوستانت با نيز تو كه همانگونه داشتيم هم با ساده
به هنوز آن ، عليرغم اما ميشوي ، مشاجره و مجادله دچار
هم با ويژه موضوع اين مورد در ما.هستي علاقهمند آنها
كه هستند ديگر مهم مسائل از خيلي اما داريم ، نظر اختلاف
و عشق مقدار همانند.رسيدهايم توافق به آنها مورد در
".داريم تو به كه علاقهاي
طلاق منجربه عواملي چه كه دهيد توضيح كودكان براي
براي كه ميگيرند طلاق هم از هنگامي زوج يكميگردند
.هستند مشكل دچار مدتهاست يكديگر با توافق و سازش ايجاد
ستوه به يكديگر دست از آنها" كه نگوئيد كودك به هرگز
كودك نميخواهيد شما زيرا."شدهاند ديوانه و آمدهاند
طلاق عصبانيت ، و خشم روي از برخورد يك كه بيانديشد چنين
از همچنين.شد خواهد منجر را والدين سوي از كودك ترك و
حذر "است رفته بين از علاقه و عشق" عبارت بردن بكار
خود از تحير با آن از بعد است ممكن كودك زيرا نمائيد ،
والدين علاقه و عشق كه ميرسد فرا روزي آيا كه بپرسد
باشد؟ رفته بين از نيز او به نسبت
مهم رابطه هر كه نمائيد تفهيم آنها به را عقيده اين شما
است بسيار بلندي و پستي داراي شكلگيري حين در خانوادگي
خواهد را مستمر كوشش و تلاش ارزش مقصودي چنين به نيل و
.داشت
شما كودك رفتار براي راهنما فرهنگ:منبع
اقتصادي هديه:مترجم
تصحيح و توضيح
شنبه 30 كه "كنيد كنترل را روحي فشارهاي" مطلب نويسنده
" عسكري حبيبالله" آقاي شد چاپ صفحه 12 در آبان
كه بود نشده چاپ ايشان نام متاسفانه كه ميباشند
ميشود تصحيح بدينوسيله
دلي با بچههادختري زبان از
بزرگ دنيايي و كوچك
برنده كه است ساله دختر 13 يك نوشته زير متن:اشاره
است شده كودكان حقوق مورد در بيان زيباترين مسابقه جايزه
دريافت براي ميتواند او.است نگرفته را خود جايزه اما
.كند مراجعه يونيسف به خود جايزه
***
هم را ما بدهيد ، وعملي فكري استقلال دهيد ، اهميت ما به
...بياوريد حساب به آدم
هم ما بياندازيد ، دور را ما كه نيستيم كفش و لباس ما
مثل هم را ما داريم ، تعمير و رسيدگي به احتياج
.داريد نگه سرزنده و نو كفشهايتان
آينده در تا دهيد يادمان را زيبايي و زشتي و خوبي و بدي
كوچك باغكنيد طراوت با را روحمان.نشويم مشكلساز
فرزندان خندانيم گلهاي ما.كنيد آبياري را دلمان
.ايرانيم
آبياري خود محبتهاي با را آن و ببخشيد روح را ما دنياي
.كنيد
.دعوا با نه كتك با نه:كنيد آشنا حقومان و حق با را ما
قبولمان را ما داريم قبول را شما ما !زبان با محبت با
.باشيد داشته
.بگذاريد وقت ما براي.دهيد پرورش را ما روح و جسم
بگيريد وضو ما جلوي.نباشد عده و باشد قول قولهايتان
.بگيريم ياد ما تا بخوانيد نماز
هم به نامربوط و زشت حرفهايدهيد يادمان معاشرت و آداب
.نگيريم ياد ما تا نزنيد
هم را ما ميرويد زيارت.ببريد هم را ما ميرويد مسجد به
.ببريد
بترسيم ما اينكه نه.دهيد جواب ما سئوالهاي به علاقه با
.شويم خيابانها آواره و
و پدر ما چون مهربان ، پدرهاي و مادر اي دريابيد را ما
.هستيم آينده مادرهاي
!روشن آيندهاي اميد به
اميديم باغ گلهاي ما
هستيم زندگي شكوفههاي
نكاريد كج را ما
كنيد برداشت راست تا
.كنيد يادآوري برايمان را حقوقمان
شقاقي خان زينبالسادات
ورامين -ساله 13
منطقه بشر حقوق جهاني همايش
در اقيانوسيه و آسيا
يافت پايان
ژاپن
اقيانوسيه و آسيا بشر حقوق جهاني همايش:اجتماعي گروه
اساسي موضوعات زمينه در آموزش ضرورتاستمرار بر تاكيد با
كار به ژاپن دراوساكا ديروز مردم اجتماعي و فردي حقوق
.داد پايان خود
روزه سه همايش اين در اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
شد ، برگزار بشر حقوق جهاني صدوربيانيه با همزمان كه
ملل سازمان فرهنگي و علمي آموزشي ، سازمان از نمايندگاني
حقوق كارشناسان از شماري و بشر حقوق سازمانهاي يونسكو ،
.داشتند بشرشركت
از برخي كه است شده گفته همايش اين پاياني بيانيه در
از ناشي آثار از هنوز اقيانوسيه آسياو منطقه كشورهاي
و مذهبي استعماري ، اختلافهاي حاكميتهاي داخلي ، كشمكشهاي
.هستند رنج در نظامي تهاجم
كه است مواردي ديگر از نيز نژادي تبعيض و ستيزي خارجي
كشورهاي از برخي در بشر حقوق جهاني بيانيههمايش براساس
.مشاهدهميشود اقيانوسيه و آسيا منطقه
برنامههاي تا خواستهاند همايش اين در شركتكنندگان
حقوق آموزش دهه پايان از پس حتي حقوقبشر مورد در آموزشي
داشته استمرار ميرسدهمچنان پايان به سال 2004 كه بشر
.باشد
عرصههاي به جوانان ورود
مشكلات حل راه تنها اجتماعي
است قشر
اين
ورود:گفت كشور جوانان عالي شوراي دبير:اجتماعي گروه
مشكلات راهحل تنها اجتماعي صحنههايفعاليت به جوانان
.است قشر اين
و چهارمحال استان جوانان شوراي جلسه در ميرباقري مرتضي
از فعاليت زمينههاي مقدس ازدفاع بعد:گفت بختياري
.شد گرفته كشور جوانان
مشروط نبايد اجتماعي صحنههاي به جوانان ورود:افزود وي
فعاليتهاي براي مناسب بستري ايجاد وي ، گفته به.شود
.است اجتماعيكشور ضرورتهاي از يكي جوانان اجتماعي
تا ريال ميليارد گفت350 كشور جوانان عالي شوراي دبير
خواهد جوانان اجتماعي و فرهنگي امور سالجاريصرف پايان
.شد
زمينه در اعتبار اين از ريال ميليارد گفت300 ميرباقري
مشاركت طرحهاي زمينه در ريال ميليارد اشتغالزاييو 50
.ميشود صرف جوانان
جوان سنگرداران همايش نخستين
شد برپا تهران در
روز صبح جوان سنگرداران همايش روزاز دومين:اجتماعي گروه
.شد تهرانبرگزار در شنبه پنج
و مستضعفان بنياد رئيس رفيقدوست محسن مراسم اين در
.كرد تاكيد ارزشها دفاعاز جانبازانبر
و است رهبري معظم مقام از اطاعت در انقلاب هستي:گفت وي
.گرفتهايم فاصله انقلاب از بگيريم آنفاصله از چه هر
بنيادبه امورزنان در عالي مشاور بهروزي مريم همچنين
جوانان اين ازدواج موانع رفع و فرزندانجانباز مشكلات
.پرداخت
توسط علمي تخصصي ، كميسيونهاي همايش ، روز اولين در
.شد دانشگاههاتشكيل اساتيد
از تعداي حضور با (ره)خميني امام مجتمع در همايش اين
.شد برگزار اسلامي شوراي نمايندگانمجلس
|