ايراني فيلم يك شد معرفي تايم مجله توسط
سال 2000 برگزيده فيلم فهرست 10 در
ميكند تهديد را ايران سينماي ورشكستگي ،
اسپانيا در ايراني انيميشن فيلم 11
و آمريكا در ايراني زن فيلمسازان آثار
فرانسه
سينماگران :تك جشنواره در زم حجتالاسلام
بپرهيزند پرگويي از بايد
ايراني فيلم يك شد معرفي تايم مجله توسط
سال 2000 برگزيده فيلم فهرست 10 در
فيلم درفهرست 10 پناهي جعفر ساخته دايره ايراني فيلم
.شد معرفي تايم مجله سوي از سال 2000 برگزيده
سال دسامبر شماره 18 در تايم هفتهنامه ايسنا ، گزارش به
نگاه از را سال برگزيده فيلم فهرست 10 خود ، 2000
فيلم فهرست اين در كه كرد منتشر مجله اين نويسندگان
.دارد قرار پنجم مقام در دايره
كمينكرده اژدهاي و خيزگرفته ببر فيلم جدول اين درصدر
.دارد قرار آنگسالي ساخته
ساخته عشق هواي و حال در پارك ، نيك ساخته مرغها هزار
ديويد ساخته واشنگتن جرج فيلم و تايوان از واي كارو وان
بهترينهاي فهرست چهارم تا دوم رتبههاي در گرين گوردون
.اند شده معرفي تايم مجله سوي از سال 2000
آن در آسيايي فيلم حضور 6 فهرست اين در قابلتوجه نكته
بيش در تاكنون پناهي جعفر ساخته آخرين دايره نمايش.است
فيلم اولين عنوان به و است شده حتمي جهان كشور از 30
خواهد عمومي اكران آلمان و فرانسه در سال 2001 در ايراني
.شد
تعداد و ونيز شيرطلايي جايزه كسب با همچنين دايره
جهاني جشنواره در 4 نمايش و جهاني جوايز از قابلتوجهي
.ميشود محسوب سال 2000 در ايراني فيلم پرافتخارترين
ميكند تهديد را ايران سينماي ورشكستگي ،
"ميكس "فيلم عوامل از چندتن و مهرجويي داريوش با گو و گفت
داريوش ساخته آخرين "ميكس" عموميفيلم نمايش با همزمان
فيلمبا اين اندركاران دست از تن چند مهرجويي ،
به و نشستند گو و گفت به رسانههايگروهي نمايندگان
.گفتند پاسخ بود مطرح فيلم اين درباره مسائليكه
ناصر ،(بازيگر)شكيبايي خسرو ،(كارگردان) مهرجويي داريوش
اين در(تهيهكننده) تسليمي سيروس و (آهنگساز)چشمآذر
.داشتند حضور نشست
رساندن فيلمسازبراي گروه يك تلاش درباره"ميكس" فيلم
ماجراي كه فيلم اين.است فجر فيلم جشنواره به خود فيلم
زماني مقطع دردو داشت ، بسيار نشيبهاي و فراز آن ساخت
آن از نسخهاي وسرانجام فيلمبرداريشد سال فاصلهيك با
نيز اكنون و درآمد بهنمايش فجر فيلم هجدهم درجشنواره
نسخهاي با و مجدد تدويني سالبا يك حدود از پس
.است درآمده نمايش به عمومي اكران در قبل كوتاهتراز
ميكس فيلم:ميگويد فيلم محتواي درباره آغاز در مهرجويي
و تكنولوژيميسنجد با امروزرا آدمهايجامعه ارتباط
به.ميدهد نشان مدرنيته با را آنها شناخت مشكلاتعدم
روستايي كارگرو طبقه درباره فيلمساختن زمان من گمان
طبقه بايددرباره كه است رفته سمتي به جامعه و گذشته
مردم براي هميشه سينما صحنه پشت موضوع.ساخت فيلم متوسط
برقراري و كردن كار نماد و نماينده فيلم اين.است جالب
جامعه يك در كه اين.است ايران يكديگردر ارتباطبا
ميكنند استفاده تكنولوژي از چگونه افرادجامعه مدرن
آنها براي مشكلاتيرا تعليمچه عدم و شناخت وعدم
.ميآورد بهوجود
جهتمميزي از اكران ، مشكلي براي:افزود مهرجويي
بعضي حذف با فيلم شدن وجورتر خاطرجمع به فقط و نداشتيم
با فعلي نسخه كه شد حاصل آن در تغييراتي صحنهها از
پيش سال كه است نسخهاي از كوتاهتر اندكي تدوينمجدد
پرسش اين به پاسخ در وي.درآمد نمايش فجربه جشنواره در
توهينآميز وگوي گفت و فيلم در منتقد حضوريك درصحنه كه
لفظ از استفاده:گفت نه ، يا است اوتجديدنظرشده با
گرفتنكارگردان قرار بلكه نيست صحيح صحنه دراين توهين
نشان را آنها وسابقهدوستي دستشوييصميميت ومنتقددر
حضور فيلم دراين منتقد بهعنوان كه روحاني اميدميدهد
پزشك هم فيلم اين در اوصميميمناست دوستان از دارد ،
است فيلم و سينما عاشق كه پزشكي منتقد.است ، هممنتقد
از منكند صحبت فيلم اين كارگردان با دارد علاقه و
دانش سطح به توجه با آنها.منتقدانتعجبكردم واكنش
گونه اين سينمادارند ، نبايد به نسبت وعلميكه
منتقدان ، به به تلقيتوهين و واكنش اين.كنند اعتراض
تدوين در صحنه اين در من و است تعبير سوء يك حاصل من نظر
.ندادم تغييري هيچ مجدد
تيزرهاي تلويزيونبا برخورد درباره ميكس كارگردان
تلويزيون رابطه ظاهرا:سينماييگفت تبليغاتيفيلمهاي
و ادبياتمعاصر موسيقي ، درحوزههاي وزارتارشاد با
و صدا كه بهخصوصنگاهي و است خصمانه رابطهاي سينما
كينه با گاه تناقضو از پر نگاهي دارد سينما سيمابه
وجود با و سينماست كليت از جزيي اصل تلويزيوندر.است
ناسازگاريدارد سر سينما با مالياتهايمردم ، صرف
وبه باشد بزرگ صنعت -هنر اين خدمت در بايد كه درحالي
تلويزيونها دنيا ، تمام دركند آنكمك اعتلاي و رونق
معرفيفيلمهايروز به را خود برنامه از ساعتهايي
تلويزيوندر اما ميدهند ، اختصاص آنها بررسي ونقدو
و سانسورتيزر با حتي كه نميكند چنين تنها نه ما كشور
نوعي به و مقابلهميكند سينما با آنها پخش عدم با گاه
غلط ارشادرا ارزشيابيوزارت و نظارت عملكرداداره
.ميشمارد
ميشود تبليغ تلويزيون در كالايي نوع هر چرا نميدانم
من.ميشود رد تلويزيون در فيلم همچون فرهنگي كالاي اما
رابطهاي هنر و سينما با تلويزيون رابطه ميكنم فكر
.است بيمارگونه
مواقع بسيارياز":گفت زمينه اين در نيز تسليمي سيروس
در ولي ميكند ، خودداري فيلمها تيزر پخش از تلويزيون
امكان ميكند مبادرت آن پخش به كه هم دفعاتي معدود همان
با را است فيلم از جذاب نمونهاي ساخت همان كه اصلي
به عمل اين با حقيقت در و ميگيرد مميزي و مكرر حذفهاي
".نبينيد را فيلم اين ميگويد مردم
اطلاعرساني نظام ناكارايي به اشاره با مهرجويي داريوش
سينما رونق عدم مشكلات از ديگر يكي:گفت ايران سينماي
آنجا از و است مطبوعات سوي از اطلاعرساني بودن ناكافي
تشويق براي بايد مطبوعات نيست سودآوري صنعت سينما كه
گرفتن بهره شايد.كنند بيشتري تلاش سينما رفتن به مردم
روزنامهها در اطلاعرساني ستونهاي همچنين و راديو از
اينها هيچكدام متاسفانه كه باشد موثر مشكل اين رفع در
بوي چون فيلمي كه ميشود اينگونه و نيست رايج ايران در
وقتي من نظر بهاست مانده مهجور چنين ياس عطر و كافور
سرمايهگذاران نباشد سودآور صنعت يك عنوان به سينما
جهت اين از.داشت نخواهند درآن سرمايهگذاري به تمايلي
صنعت رونق و گسترش شاهد تنها نه اخير سال بيست در كه است
بين از حال در نيز موجود ساختهاي زير بلكه نيستيم سينما
.است رفتن
را ايران سينماي ورشكستگي ، كه اين به اشاره با مهرجويي
بودن پايين ورشكستگي اين شايددليل:افزود ميكند تهديد
و كالاها ديگر با مقايسه در كه باشد سينماها بليت قيمت
كه شاهديم و است نداشته مناسبي رشد جامعه در موجود خدمات
كه است تومان سيصد درحالي سينماها در بليت قيمت متوسط
به سالنها بوفه ديگر خوراكيهاي يا و ساندويچ يك قيمت
هزينه باشيمكه داشته توجه بايد.است بالاتر مراتب
و است يافته افزايش همچنان اخير سالهاي در فيلمها توليد
است رسيده تومان ميليون به 100 ميليون حدود 40 رقمي از
مخاطبان تعداد بر متكي همچنان فيلمها شدن پرفروش ولي
ايران سينماي درآمدزايي ديگر شيوههاي از و است بيشتر
.است مانده محروم
به كه ميكس فيلم بازيگر خسروشكيبايي نشست اين ادامه در
تهران به شيكاگو در ميكس فيلم نمايش مراسم از تازگي
:گفت ميكس درباره خود ديدگاههاي بيان با است بازگشته
شود گرفته برف در بود قرار فيلم پاياني فصلهاي از بخشي
صحنهها اين فيلمبرداري امكان ساله دو تاخير وجود با كه
باعث بخشها اين تغيير كه ميكنم احساس من و نيامد بوجود
.باشد متفاوت مهرجويي آقاي اوليه فكر به نسبت فيلم كه شد
بازيگري در عطفي نقطه ميكس فيلم ميكنم گمان وجود اين با
.است كارگردان ساختههاي ديگر درميان من
دختردايي و ميكس فيلم دو در شخصيت مشابهت درباره شكيبايي
يك نقش در من فيلم دو هر در كه است درست:گفت گمشده
به فيلم دو اين كه ميكنم گمان اما شدم ، ظاهر كارگردان
معطوف كارگردان ميكس در كه چراهستند يكديگر مكمل نوعي
ولي است مقرر موعد در فيلم رساندن براي خود با درگيري به
گروه يك هدايت به متوجه بيشتر او گمشده دايي دختر در
.است فيلم سازنده
فيلم نمايش هنگام به شيكاگو در حضورش درباره شكيبايي
با آمريكا در اما نداشت زيرنويس فيلم آنكه با گفت ميكس
مقيم ايرانيان و منقدان مردم ، سوي از زيادي استقبال
داستان روايت در فيلم متفاوت زبان عليرغم و شد روبهرو
.پسنديدند را فيلم آنها
نقش در فيلم اين در كه نيز ميكس آهنگساز چشمآذر ناصر
و فيلم به نسبت خود ديدگاه تشريح به ميشود ظاهر خود
به كارش ويژگيهاي درباره و پرداخت مهرجويي با همكاري
.گفت سخن تفصيل
اسپانيا در ايراني انيميشن فيلم 11
سينماي انجمن توليدات از انيميشن كوتاه فيلم يازده
بينالمللي جشنواره دومين در شركت براي ايران جوانان
.شد ارسال اسپانيا ي"والنسيا" انيميشن فيلمهاي
ارسالي فيلمهاي اسامي جوان سينماي عمومي روابط گزارش به
ضيايي ، حسين "نامحدود توازن" از عبارتند جشنواره اين به
كار عجب" عابدي ، كيانوش "مهر لانه" ميگلي ، نيما "زندگي"
صفورا ، محمدعلي "نيلوفر اولين" آلسيدان ، مجتبي "خوبي
چنين باد تا" كريمي ، ماندانا "پگاه" فقيه ، پريسا "دخترك"
مرد" تيموري ، محمدرضا "قزلآلا ماهي" كسايي ، مريم "بادا
.ميرباقري بيژن "گل" و "سايه و
فيلمهاي بينالمللي جشنواره دومين گزارش همين بر بنا
ماه بهمن تا 9 ماه دي تاريخ 27 از "والنسيا" انيميشن
.شد خواهد برگزار
و آمريكا در ايراني زن فيلمسازان آثار
فرانسه
زن فيلمسازان ساخته "زن دو" و "خورشيد دختران" فيلم دو
به اسپانيا و آمريكا كشورهاي فيلم درجشنوارههاي ايراني
.ميآيد در نمايش
مريم ساخته نخستين "خورشيد دختران" فيلم اساس براين
شركت آمريكا سياتل فيلم بينالمللي جشنواره در كه شهريار
مونترال فيلم جهاني جشنواره در حضور با جاري سال در دارد
دريافت را كارگردان اول فيلم بهترين جايزه كه شد موفق
را خود فعاليت سياتل زنان فيلم بينالمللي جشنواره.كند
.ميدهد ادامه آبانماه نوزدهم تا
جشنواره در ميلاني تهمينه ساخته "زن دو" فيلم همچنين
.رفت خواهد پرده روي به اسپانيا در آسيايي فيلمهاي
سينماگران :تك جشنواره در زم حجتالاسلام
بپرهيزند پرگويي از بايد
و بجاگويي درستگويي ، بلكه نيست اصلي شرط سينما در زمان
.است مهم كوتاه زماني ظرف در كلام عمق از استفاده
تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان رئيس زم حجتالاسلام
از گفت مطلب اين بيان با تك جشنواره اختتاميه مراسم در
و امكانات و است انسان خلاقيت به متكي سينما كه آنجا
گزافهگويي از پرهيز وظيفه دارد ، زيادي نقش آن در فناوري
بايد و گيرد قرار خاص توجه مورد بايد كمگويي به توجه و
.باشد ودرستگويي كمگويي خدمت در فناوري عرصه در خلاقيت
موارد برخي در فيلم مخاطب بهعنوان ما كرد تصريح زم
حرف براي زيادي زماني قالب كه اين از ميكنيم شكايت
ظرف در را گسترده بيان كه سينمايي است ، شده تلف سادهاي
.است احترام قابل ميگذارد كوچكي زماني
:گفت و كرد اشاره تك جشنواره بزرگ رسالت به سپس زم
پرگويي از و كنند عادت كمگويي به بايد سينماگران
آن از كمتر كه زماني دقيقهاي ابعاد 90.بپرهيزند
.شود گذاشته كنار بايد ميآيد ، بهحساب غيرحرفهاي
را خود كوتاه ، فيلمي با ميتواند كارگردان:افزود وي
و تبحر از نشان امر اين زيرا كند ، معرفي برتر شخصيتي
.دارد سينما حرفه و كلام بر او احاطه
اميدواري اظهار تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان رئيس
نوع اين بر باشد آغازي تك ، جهاني جشنواره سومين كرد
با ويما كشور در هنري رشته اين اعتلاي و سينما به نگاه
فيلمسازي از شهرداري هنري فرهنگي سازمان حمايت بر تاكيد
امر اين از داريم پيشرو كه سالي در:گفت دقيقهاي يك
در كه هنرمنداني از جا همين در و كرد خواهيم جدي حمايت
ميكنيم دعوت ميكنند ، احساس زمينه اين در خلاقيتي خود
.كنند همكاري ما با زمينه اين در
|