ايرانشناسي ملي نخستينهمايش
نهم قرن از حافظ نسخه هشت و چهل
حكمت انجمن در "سياست و فلسفه"
فلسفي گردش
پرورش و آموزش فلسفيدر تامل
ميكنند چه ناشران
پارسي ادب گنجينه و روز فكر
ايرانشناسي ملي نخستينهمايش
"ايرانشناسي بنياد" ماه 81 ارديبهشت تا 5 2
نخستين سال 1381 ماه ارديبهشت در ايرانشناسي بنياد
اين در.كرد خواهد برگزار را ايرانشناسي ملي همايش
فرهنگ متفاوت جنبههاي به كه مختلفي موضوعات همايش
اين.شد خواهند بررسي و طرح دارند ، اختصاص ايران سرزمين
علم تاريخ ;تاريخي جغرافياي و تاريخ:از عبارتند موضوعات
زبانشناسي ، و زبان ;ايران ادبيات ;ايران در
;ايران تمدن و فرهنگ ;هنر ;مهرشناسي و سكه ;باستانشناسي
كتابشناسي ، ;اسلامي علوم و معارف ;فلسفه عرفان ، دين ،
;اجتماعي مطالعات ;كهن قصههاي ;عامه فرهنگ ;نسخهشناسي
;مسكن و روستا و شهر ;ايران اقتصاد ;مديريت و سياست
روابط ;ايران در تربيت و تعليم ;ايرانشناسي عمومي مسائل
و همسايگان با ايران تمدني و فرهنگي تعاملات و سياسي
و سفر ;نظامي راهبردهاي و جنگ هنر ;كشورها ديگر
.است فارسي همايش رسمي زبانسفرنامهنويسي
ميتوانند نيستند مسلط فارسي زبان به كه پژوهشگراني اما
انگليسي ، آلماني ، عربي ، زبانهاي از يكي به را خود مقاله
دبيرخانه به چيني و ژاپني ايتاليايي ، اسپانيولي ، فرانسه ،
علمي شوراي توسط شده ارسال مقالاتكنند ارسال همايش
يك هم موضوع هر براي سو ، ديگر از و ميشوند بررسي همايش
.است شده تعيين مقالات بررسي جهت خاص علمي گروه
تقيآزاد:از عبارتند همايش علمي شوراي اعضاي از برخي
پورجوادي ، نصرالله پاريزي ، باستاني محمدابراهيم ارمكي ،
رضا عادل ، حداد غلامعلي حقشناس ، محمد علي حبيبي ، حسن
دبير محمد ديناني ، ابراهيم غلامحسين اردكاني ، داوري
مجتبايي ، الله فتح صفوت ، داريوش شهيدي ، جعفر سيد سياقي ،
واعظزاده محمد الله آيت و نيساري سليم مميز ، مرتضي
نيز علمي گروههاي عضو خارجي اساتيد نام ضمن در.خراساني
.شد خواهد اعلام متعاقبا
از بازديد قبيل از جانبي برنامههاي برخي شامل همايش
ميراث سازمان ايران ، ملي اسناد سازمان نظير مراكزي
علاقهمندان.ميشود نيز ملي كتابخانه و فرهنگي
تماس @ iranology.or.irتmail: irfo-E آدرس با ميتوانند
همايش دبيرخانه با تلفن 62417124 طريق از يا بگيرند
.كنند برقرار ارتباط
نهم قرن از حافظ نسخه هشت و چهل
نيساري سليم با گفتوگو در
ادبي جواد محمد
غزلهاي برتدوين مقدمهاي مجموعههاي از پس نيساري ، سليم
ديگرسانيهاي دفتر ،(1371) حافظ غزلهاي ،(1367) حافظ
نسخههاي كتاب ،(1377) حافظ ديوان و (1373) حافظ غزلهاي
اين مورد در.است رسانده طبع به را (نهم سده) حافظ خطي
:كردهايم گفتوگو او با كتاب
هشت و چهل براساس سال 77 در حافظ ديوان كه شد چگونه
رسيد؟ چاپ به نهم سده خطي نسخه
استاد من تهران دانشگاه استادي سال طول 28 در حقيقت در
قبيل از مختلفي درسهاي و بودم تربيتي علوم دانشكده
ولي.ميدادم درس غيره و تحقيق روش پرورش ، و آموزش فلسفه
اين دهم انجام حافظ روي بيشتري كار شد موجب كه ماجرايي
كشور همكاري حاصل كه منطقهاي فرهنگي موسسه كه بود
آن فرهنگي كميته در هم من و بود پاكستان و تركيه ايران ،
شعر شاهكارهاي مجموعههايياز گرفت تصميم داشتم ، عضويت
خصوص كند ، به چاپ كوچك مجموعههاي صورت به را فارسي
دهلوي ، اميرخسرو مثل.هستند مشترك فرهنگ معرف كه شاعراني
و شدم علاقهمند نيز من.ديگران و لاهوري اقبال
را دهلوي اميرخسرو ترانههاي و غزلها از برگزيدهاي
سال در آن از پس رسيد ، طبع به سال 1349 در كه كردم تنظيم
سال 1350 در و سعدي غزلهاي از برگزيدهاي 1349
.كردم منتشر را حافظ غزلهاي از برگزيدهاي
منتشر بود غزل كه 50 حافظ غزلهاي از برگزيدهاي وقتي
به دوستان از عدهاي بودم كرده انتخاب را آنها من و شد
تمام و تام بايد را حافظ مثل كسي شعر كه كردند اعتراض حق
و است درستي فكر كه ديدم من كرد ، چاپ گزيده صورت به نه و
بر 424 مشتمل كه را حافظ غزلهاي موسسه ، همان وسيله به
.رساندم چاپ به سال 53 در بود ، حافظ از بودم مطمئن كه غزل
بود؟ نسخ كدام غزليات تصحيح بر شما كار اولين مبناي
._ه نسخه 813 ;بود شده مطرح تازهاي نسخه موقع آن در
به 822 متعلق ديگري نسخه اياصوفيه ، نسخه به معروف ق
متوجه خط تطبيق با بعدها من و حافظ جعفر خط به بود هجري
او از شاهنامهاي كه است بايسنقري جعفر همان اين كه شدم
چند و نسخه دو اين براساس بيشتر من كار.بود شده چاپ نيز
.بود ديگر نسخه
مرحوم كه تصحيحهايي با شد مصادف درست فعاليتها اين
نظر به و ميكرد منتشر سالها همان در فرزاد مسعود
قرن نسخه سه دو ايشان منابعميآمد عظيم كاري بسياري
و هند مغلوط هاي چاپ حتي و دوازدهم و يازدهم نهم ،
را معدلي ميخواهند كه بودند مدعي ايشان و بود استانبول
و آورند گرد شده حافظ مورد در كه فعاليتهايي همه از
ايشان تحتتاثير جا چند من.كنند منتشر را حافظ نسخ جامع
شروع خودم كه بعدها كردم ، قبول خودم چاپ در و گرفتم قرار
ايشان كه توضيحاتي كه شدم متوجه كردم عميقتر مطالعه به
شد موجب اين و نداشته وجود قديم نسخ در بودند كرده مطرح
نهم سده نسخههاي جمعآوري براي را تلاشم تمام من كه
مرحوم حافظ اول چاپ كه از 1359 پس بهخصوصكنم متمركز
معرفي ايشان را نسخه كه 14 شد منتشر خانلري دكتر شادروان
.داشت وجود سوالي علامتهاي هم آنجا در ولي بود ، كرده
كه بودند گفته هم فرزاد مرحوم حتي و ايشان خود البته
من ولي شوند متوسل قياسي تصحيح به شدهاند ناگزير گاهي
اين بگيرم قرار قياسي تصحيح جريان اين در نميخواستم
حافظ ديوان مختلف ، تتبعات از پس سرانجام كه شد منجر تلاش
.برسانم چاپ به سال 1377 در نهم سده نسخه براساس 48 را
به (1367) حافظ غزلهاي تدوين بر مقدمهاي در شما
و خانلري قزويني ، مرحوم نسخ پيرامون انتقادي نظرگاه
توضيح هم نظرگاه اين مورد در.داشتهايد اشارهاي فرزاد
.دهيد
اما نيست ، ديگران از انتقاد و ايراد براساس من كار طرح
متفاوت شعرا ديگر با كه است اختصاصي امر يك حافظ مسئله
و شده زندگي و فرهنگ وارد كه است گونهاي به حافظاست
است جاويد اثرشان كه معاصري شعراي وجود با حتي هم امروزه
است ، صدرنشين و لسانالغيب حافظ هم هنوز كه ميبينيد
شدم متوجه تدريج به كه بود اين ميرسيد ذهن به كه مطلبي
است اشتباهاتي حاوي شده ، منتشر حافظ ديوان عنوان به آنچه
غلطهاي آنها از مقداري نهم سده خطي نسخ به توجه با كه
اغلاط اين و شود انجام كاري اگر ميكردم فكر است ، آشكار
.بود خواهد فايده مفيد شود اصلاح
به نسبت مبسوطي گزارش نهم ، سده خطي نسخههاي كتاب در
چه مبسوط گزارش اين است ، شده بيان تصحيحي نسخه 48
است؟ داده اختصاص خود به را سرفصلهايي
اينكه مثل هم به شبيه مطالبي نسخه هر معرفي در البته
نسخه ضبط محل شده ، نگاشته تاريخي چه در كيست ، نسخه كاتب
نگارش كيفيت و نسخه اشعار تعداد نسخه محتويات است ، كجا
گاهي كردم كوشش من ولي.دارد وجود است چگونه نسخه خط
چيزهايي آن يا و اشتباهات نوع و نويسنده روحيات درباره
ميرسيد نظر به جالب خيلي و بوده نسخهها از بعضي در كه
نسخه ارزيابي و نسخه معرفي بابت از كه كنم نقل را مطالبي
ارزيابي پيرامون كتاب اين پيشگفتار دراست اهميت حائز
نسخه هر ارزش ميكنند فكر عدهاي كه گفتهام نسخهها
دورتر كتابت تاريخ چه هر و كتابت تاريخ به است مربوط
تنها كتابت ، تاريخ قدمت ولي.بود خواهد معتبر نسخه باشد ،
بعدي نسخ در كه اشتباهاتي كه است اين آن و دارد فايده يك
بابت از ولي نيست پيشين نسخه در مسلما دارد وجود
نحوه كاتب يك اهليت و دقت دانش ، مثل ديگر معيارهاي
.است بااهميتتر و دقيقتر بسيار ارزيابي
معرفي نيز ديگري نسخ تفصيلي ، نسخه بر 48 علاوه آيا
شده؟
چه نهم سده از ببينم كه است اين بر من كوشش تمام
ممكن موزهها يا عمومي خصوصي ، كتابخانههاي در نسخههايي
آن از ميكروفيلم يا عكس بتوانم من كه شود پيدا است
فقط كه است شده معرفي نيز ديگر نسخه بياورم260 بهدست
سليمانيه كتابخانه در نسخههاييكه البته بردهام اسم
در و استانبول دانشگاه مركزي كتابخانه يا استانبول
كردهام ، رويت خودم من دارد ، وجود پاريس ملي كتابخانه
.نگرفتهام ميكروفيلم آنها همه از اما
قبول بيشتر را نسخ اين از كداميك نسخه اين 48 ميان از
داريد؟
معتقدم چون كنم ، تكيه احساس اين روي نخواستم گاه هيچ من
راهيابي مبناي پژوهندگان ، براي منفردا هيچگاه نسخه يك
خاصي نسخه هيچگاه كه است ايننيست حافظ صحيح گفتار به
مطرح نسخهها معرفي جريان در اينجا ولي نكردم تاييد را
بادليان كتابخانه در نسخهها بدترين و بهترين كه كردم
.دارد وجود
شده نگاشته ظرافت با بسيار كه مورخ 839 نسخه
لحاظ از منزهترين كه مورخ 843 نسخه و است مغلوطترين
كتابخانه در دو هر است ، كتابت در اشتباه بودن خالي
.مضبوطاند بادليان
خانلري مرحوم كه را نكاتي از بسياري نسخه 843 اين
قرائت و است داده بودندجواب معتقد قياسي تصحيح براساس
.است داده نشان را صحيح
ايستايي موجب كه عنصري مهمترين حافظپژوهي ، زمينه در &
چيست؟ ميشود متون تصحيح در
دارد خوبي بازار امروزين رنگارنگ حافظهاي خوشبختانه
ضبط به مستند بايد منتشره متن كه است اين مهم مسئله اما
كه ميكنند فكر اوقات بعضي مردم و باشد نهم قرن نسخههاي
كنند عوض نميآيد مناسب نظرشان به كه را كلماتي ميشود
نه سيمرغ عرصه مگس اي":شده چاپ قدسي حافظ در مثلا
.است...سيمرغ حضرت ايمگس حافظ گفته كه "است تو جولانگه
خود ذوق براساس بايد را حافظ ما آيا كه است اين سوال
مرحوم پيش سال نسخه 60 به مثلا يا و كنيم؟ تصحيح
كنيم؟ بسنده قزويني
در الان قزويني علامه مرحوم اگر كه گفتهام هميشه من
تجديد را خود مصحح ديوان ميخواستند و بودند حيات قيد
ناديده را شده معرفي نسخه اين 48 هيچوجه به كنند چاپ
.نميگرفتند
حكمت انجمن در "سياست و فلسفه"
در پنجشنبه عصر سخنرانيهاي قديمي سنت كه است مدتي
و اساتيد و است شده برقرار فلسفه و حكمت انجمن
پنجشنبه سخنران.ميآورد گردهم را فلسفه علاقهمندان
نگاهي با او.بود اردكاني داوري رضا دكتر انجمن گذشته
در "عمل از نظر كامل تفكيك" كه داد نشان فلسفه ، تاريخ به
باز هيوم آراي به و ندارد چنداني سابقه فلسفه عالم
ميان موجود تناظر به مقدمه ، اين از استفاده با و ميگردد
به تناظر اين كه كرد تاكيد و كرد اشاره سياست و فلسفه
.نيست ديگري از موضوع ، دو از يكي استنتاج و برآمدن معناي
تقدم" مقاله بررسي و نقد به بحث ادامه در داوري
امريكايي ، فيلسوف رورتي ، ريچارد "فلسفه بر دموكراسي
از فارغ را خود سياست چه كه شد مدعي نهايت در و پرداخت
كنار سياست از كلي به را خود فلسفه چه و بداند فلسفه
.ميآيد پديد فاجعه بكشد ،
فلسفي گردش
مشروطه اسناد سايت
طباطبايي علي
سال حدود تا يك و بيست و سيصد و هزار سالهاي فاصله در
عنوان تحت ايران در وقايعي قمري دو و سي و هزاروسيصد
زماني مدت گذشت با اكنون.پيوست وقوع به مشروطه انقلاب
در دوره آن مسائل از بسياري هنوز يكصدسال ، به نزديك
اكثر.شدهاند تحريف دستخوش يا و ابهاماند از هالهاي
كه آن دليل به پرداختهاند ، واقعه آن نقل به كه مورخاني
آن به سياسي و فكري تعلق يا و بوده مشروطهخواهان از خود
به.پرداختهاند ماجرا از سويه يك نقل به داشتهاند دوره
تاريخ مطالعه راه بهترين كه گفت بتوان شايد دليل همين
گروه دو هر از باقيمانده اسناد به مراجعه مشروطيت ،
.است مشروعهطلب و مشروطهخواه
در نحوي به اجتماعي طبقات همه كه مشروطه انقلاب اوج در
به بروجرد طباطبايي سلسله از نيز افرادي بودند ، درگير آن
وارد مشروعه از حمايت به نيز برخي و مشروطه از حمايت
.شدند مبارزه عرصه
مرحوم مشروطهخواه ، فعال شخصيتهاي از يكي
و افكار تنوير در كه بود (صدرالعلما) افتخارالاسلام
پس.داشت عمدهاي سهم انقلاب در شركت جهت مردم سازماندهي
چندين در آن رياست ولايتي ، و ايالتي انجمنهاي تشكيل از
همت زمينه اين در نيز ايشان و بود ايشان عهده بر دوره
.گرديد طاقتفرسايي زحمات متحمل و داد نشان خود از بسياري
و دستگيري و محمدعليشاه توسط مجلس بستن توپ به از پس
دولتآباد به نيز افتخارالاسلام آزاديخواهان ، شدن كشته
به مجددا استبداد ، شكست و تهران فتح از پس ولي.شد تبعيد
.داد رونق را انجمن فعاليت و بازگشته بروجرد
مانده جاي به مشروطيت نهضت زمينه در وي از بسياري اسناد
براي و ميباشند فرد به منحصر آنها از بسياري كه است
.ميگيرند قرار عموم استفاده معرض در كه است بار نخستين
ايجاد اسناد اين از استفاده منظور به اينترنتي سايت يك
.ميشوند منتشر آن در اسناد از تعدادي ماه هر كه است شده
:اينترنت در سايت آدرس
t.comW4WW.tabatabaei.
:سايت از استفاده راهنماي
قسمت در اسكيپ نت يا و اكسپلورر اينترنت مرورگر در -1
:نماييد وارد را زير وب نشاني Address
t.comh4ttp://WWW.tabatabaei.
روي بر است لازم سايت ، صفحه اولين شدن نمايان از پس - 2
اصلي صفحه وارد تا كنيد كليك صفحه پايين در واقع دكمه
شده تشكيل مجزا قسمت دو از سايت اصلي صفحه.شويد سايت
:است
در آرشيو در موجود اسناد تصوير ، چپ سمت ستون در - 3
امضا نام تصوير هر زير در كه ميشوند ، ديده كوچك اندازه
.است شده نوشته نيز سند موضوع يا و سند كننده
چپ ، سمت ستون كوچك تصاوير روي بر كليك از پس - 4
كادر در را سند آن مطالعه قابل و كامل تصوير ميتوانيد
پرينت نياز صورت در و نماييد مشاهده تصوير راست سمت
.ميشوند عوض ماه هر سايت در موجود اسناد ضمن در.نماييد
پرورش و آموزش فلسفيدر تامل
كندوكاو بينالمللي انجمن از فعالي عضو انجمن اين
برقراري هدفش و بوده (ICPIC) كودكان همراه به فلسفي
اين در جهان كشور از 30 بيش محققين و فعالان بين ارتباط
كنفرانس دهمين برگزاري اخيرا انجمن اين.ميباشد زمينه
به را كودكان همراه به فلسفه بينالمللي انجمن دوسالانه
با مشتركي نسبتا اهداف انجمن اين.بود گرفته عهده
:از عبارتند اهداف اين دارد ICPIC انجمن
وارد در كه افرادي تلاشهاي از حمايت و سازماندهي _ 1
و ابتدايي دورههاي درسي كتابهاي به رويكردي چنين كردن
.ميكنند تلاش متوسطه مدارس
.اوليه اهداف همان با ملي و محلي شبكههاي تقويت _ 2
پرورش و تربيت برنامههاي توسعه و اجرا به كمك _ 3
.زمينه اين در معلم
و فلاسفه و معلمين بين گفتوگوي پيگيري و ترويج _ 4
اشتغال فلسفه طريق از كودكان رشد ترويج به كه كساني ساير
.دارند
همايشها ، كنفرانسها ، سازماندهي و برپايي _ 5
فلسفه زمينه در...و مجلات و خبرنامهها كارگاهها ،
.كودكان براي
و توسعه و عمل حين در تحقيق به انديشمندان ترغيب _ 6
.مناسب درسي مواد توليد
تنظيم و هماهنگي به انگلستان در كه موسسه اين
برنامه توسعه و تربيت و تعليم به مربوط برنامههاي
(Homepage) خانگي صفحهاي ميپردازد كودكان براي فلسفه
زمينه در مردم راهنمايي منظور به كه دارد اينترنت در
اينترنتي سايت اين.است شده تاسيس كودكان براي فلسفه
كودكان ، براي فلسفه مورد در مفيدي اطلاعات خبرنامه ، شامل
مربوطه ، اينترنتي سايتهاي آدرس زمينه اين در مفيد مقالات
بينالمللي كنفرانس معرفي نيز و ،CP4 به مربوط مدارس
آن مقالات خلاصه و اخبار كودكان ، براي فلسفه 2001
.ميباشد
ميكنند چه ناشران
روزنگار نشر
مطبوعات حقوقي اسناد و
ومناقشههاي منازعات از هرگز ايران تاريخ در مطبوعات
رو اين از هماست نبوده دور به قدرت گروههاي سياسي
ما جامعه در مدني پديده اين كه داشت اذعان ميتوان
معناي در را خود مدني ماهيت است نتوانسته هيچگاه
منصه به قدرت ، اقتصادي يا سياسي كانونهاي از استقلال
كه تاثيرگذار و جدي مطبوعات اساس اين بر.برساند ظهور
ميدان در هميشه داشت وجود آنها در استقلال صبغه اندكي
.بودهاند قرباني نخستين گروهها ، سياسي منازعات
در جمله از ايران سياسي تاريخ از مهمي مقاطع در البته
مطبوعات اخير ، سالهاي در حتي و نفت شدن ملي دوران
سياسي رقابتهاي و بازيها براي ابزاري به عموما
شده تبديل قدرت شبكه در منتقد ، و حاكم از اعم گروهها
ايران جامعه در بتوان ندرت به شايد جهت اين به.است
كه گرفت سراغ را مستقلي و خودكفا كاملا مطبوعات موسسات
مدت فوق ، وضعيت در و بوده قدرت دايره از خارج كلي طور به
.باشند آورده دوام زيادي
روزنگار نشر توسط كه ايران مطبوعات حقوقي اسناد مجموعه
مسائل از نمايهاي واقع در است انتشار و تدوين حال در
نقاط مهمترين از يكي در كه است سياسي و قضايي حقوقي ،
از يك هر دراست شده مطرح كشور مطبوعات تاريخ عطف
و تداوم شكلگيري روند بررسي به مجموعه اين كتابهاي
پرداخته اخير سالهاي در ايران مهم نشريات از يكي تعطيلي
ايران نشريات به مربوط كتابهاي ميان آن از كه است شده
به مربوط مجموعههاي و شده منتشر جامعه و زن بهمن ، فردا ،
.ميباشد چاپ آماده سلام ، همچون ديگر نشريات از برخي
.دارند مشخصي و واحد ساختار عمدتا مجموعه اين كتابهاي
روند درباره ديباچهاي بعضا كتاب پيشگفتار از پس معمولا
همه در كه دارد قرار نظر مورد نشريه فعاليت و شكلگيري
بخشهاي و فصول اما ندارد ، وجود ديباچهاي چنين كتابها
نخست كه است شده تدوين ترتيب اين به عموما كتابها بعدي
ميشود آورده نشريه ، مسئول مدير محاكمه اوليه دادگاه متن
دادگاه ، راي جمله از قضايي فرايند بخشهاي ساير سپس
و تجديدنظر دادگاه راي نظرخواهي ، تجديد و اعتراضيه لايحه
شكل به پرونده شاكيان شكايت مورد مفاد و مطالب سرانجام
.ميشود آورده شكايت مورد خاص موارد بر تاكيد با و كامل
شده توقيف روزنامههاي مسئول مديران محاكمه روند انتشار
روزنامه و نوري عبدالله محاكمات انتشار با كه است روندي
اين مطالعه و تهيه به خوانندگان گرايش و شد خردادآغاز
جهت به عمومي افكار و كتابخوان جامعه كه داد نشان آثار
در ويژه به اطلاعات آزاد گردش جريان در كه تنگناهايي
زيادي اشتياق دارد ، وجود سياسي و مطبوعاتي محاكمات خصوص
روزنگار نشر تلاش دارد ، آثار اين به دسترسي براي
.باشد اشتياق اين به مناسب پاسخي ميتواند
پارسي ادب گنجينه و روز فكر
نكرده منتشر را كتابي هيچ فكرروز انتشارات كه است چندي
و ملي طرح يك به ناشر اين پرداختن امر اين علتاست
در كه "پارسي ادب كتابخانه گنجينه" نام به است عمومي
.است بينظير خود نوع
شدهاند آن بر انتشاراتي موسسه اين محققان و مسئولان
كاملا طريقي به را پارسي كهن ادبيات فرهنگي ميراث كه
.دهند قرار ايرانيان عموم اختيار در بديع
بزرگان دواوين قراردادن اختيار در بزرگ طرح اين هدف
قابل جامعه عمومي سطح در كه است طريقي به پارسي ادب
مجموعه اين از.باشد مردم طبقات تمام براي بهرهگيري
در شيرازي حافظ محمد ، شمسالدين خواجه ديوان سترگ
.شد تقديم نشر بازار به اسفندماه 79
حروفچيني به ميتوان رسيده چاپ به ديوان اين خصوصيات از
براي كه كرد اشاره آن غزليات از هريك صفحهآرايي و
كردن رديف كتاب اين در ايران چاپ صنعت در بار نخستين
و ليتوگرافي.است گرفته انجام زمان هم غزل يك قافيههاي
در كه گرديده باعث غزليات ، توضيح در سهرنگ تفكيك
معاني آموزشي كتاب يك مثل بتوان راحتي به و فرصت كمترين
برد ، بهره بيشتري توضيحات از و كرد پيدا را ابيات
شده باعث غزل هر زيرنويسهاي و غزلها كامل اعرابگذاري
در سريعتر چه هر و راحتي به توضيحات و غزل متن كه
به بتواند دانش از سطحي هر با كس هر و گيرد قرار اختيار
تلفظ و كند قرائت را حافظ غزليات تمام غلط بدون و راحتي
زير در غزليات از بيت هر توضيحات.دريابد را كلمات صحيح
كه است نحوي به ابيات توضيحات و آمده غزل هر
معني به تنها و شده دوري ابيات تفسير از حتيالامكان
هم تا شده بسنده ابيات معنايي خاص نكات و واژگان كردن
را بيت معناي وجهي سادهترين به بتواند عمومي خواننده
گرفتار متعدد و متفاوت تفاسير گيرودار در هم و دريابد
.نشود
|