كودكان در كنجكاوي حس آموزش براي روش 6
نيست مشكل هم خيلي كودكان با مسافرت
:بشر حقوق مدافع حقوقدانان جمعيت رئيس
قوه كنوني روند حقوقدانان اكثر
نميپذيرند را قضائيه
است مردم و حكومت واسطه حلقه مطبوعات
تعقيب و مواخذه نوع هر از نشريات برخي
هستند امان در
سينماي برگزيدگان به حافظ تنديس 23
شد اهدا ايران
كودكان در كنجكاوي حس آموزش براي روش 6
اتوماتيك طور به فرزندتان داريد دوست كه را رفتاري هر *
رفتارهاي دقيقا كودكتان.دهيد انجام او جلوي دهد انجام
ميكند كپيبرداري را شما
كه آبي به بود ، ايستاده آبشار كنار مردي.بود عجيبي منظره
طرف آن به طرف اين از را سرش و ميكرد نگاه ميريخت فرو
دست انگشتان كه شدم متوجه دقيقتر نگاه با.ميكرد كج
من.ميبرد پايين و بالا صورتش جلوي سرعت به را راست
دانشگاه از علوم كلاس شاگردان همراه و بودم هفتم كلاس
او.بود اينشتين آلبرت مرد وآن ميكردم بازديد برينستون
سپس.داد تكان را انگشتانش سكوت ، در متمادي دقايق براي
آيا بكني؟ را كار اين ميتواني آيا:پرسيد و برگشت
او ، از تقليد به ببيني؟ تكتك را آب قطرات ميتواني
پايين و بالا چشمانم مقابل در و كردم باز را انگشتانم
صورت به و شد متوقف نظرم در آبشار ريزش ناگهان.بردم
را روشمان و ايستاديم آنجا مدتي ما.درآمد مجزا قطرات
چشمان در برود ، ميخواست پروفسور كه هنگامي.كرديم تكميل
جور يك علم كه نكن فراموش هرگز":گفت و كرد نگاه من
حرفه قرن ، نيم گذشت از بعد اكنون.است تفريح و اكتشاف
كودكان گوش به را اينشتين حرف كه كردهام آن وقف را خود
اكتشاف و اكتشاف يعني علم":برسانم دنيا تمام نوجوانان و
".است مفرح
و جذاب صورتي به را علم مدرسهاي كمتر گذشته در متاسفانه
آموزش اندازه به علوم ، آموزش در.ميداد ارائه جالب
كلمات از فقط بيشتر ، هم آن از حتي خارجي ، زبانهاي
لغت فرهنگهاي اندازه به علمي كتابهاي.شد مي استفاده
ميكردند فكر كودكان از بسياري نتيجه در.بودند بيروح
نكته.است اينشتين مثل باهوشي افراد مختص فقط علم كه
از.است دانشمند يك بالفطره كودكي هر كه جاست اين جالب
به.كند كشف را اطرافش دنياي كه است مشتاق غريزه روي
به.ببرد لذت علم از او كه كرد كاري ميتوان راحتي
گرانقيمت آزمايشگاهي تجهيزات يا گوناگون علمي اصطلاحات
.شويد شريك كودك كنجكاوي حس در است كافي فقط.نيست نيازي
از ببرد ، لذت ودانش علم از كودكتان اينكه براي
.كنيد استفاده زير تكنيكهاي
كنيد گوش او سوالات به
فلوريدا در روستايي در ابتدايي مدرسه يك از من زماني
.كنم سخنراني علم درباره متخصص يك عنوان به تا كردم ديدن
تحصيلاتم ، ميزان درباره كليشهاي سوالات من از كودكان
.پرسيدند نه؟ يا دارم دوست را شغلم آيا اينكه و حقوقم
يكديگر روي در رو سكوت در مدتي دادم ، را جوابشان وقتي
تمام شما سوالات فهرست كه حالا":گفتم من سپس نشستيم ،
مكثي از بعد نداريد؟ سوالي علم درباره خودتان آيا شده
به تا شما آيا":پرسيد و برد بالا را دستش پسري طولاني ،
او مثل را علف خواستم من "ديدهايد؟ را ملخ غذاخوردن حال
سوالات از سيلي آغاز اين چرا؟ گرفتم ، درد دل ولي بخورم
باعث چيز چه".كشيد طول ساعت دو نزديك كه بود مختلف
اوليه مواد كوچك عنكبوتهاي بريزيم؟ اشك ميشود
كودك سوالهاي جواب اگر "ميآورند؟ كجا از را تارهايشان
به شايد اما نميدانم ، :بگوييد ندارد اشكالي نميدانيد را
به هم با ميتوانيد وقت آن.بفهميم بتوانيم يكديگر كمك
.برسيد سوال جواب
شروع شما بدون را خود اكتشاف فرزندتان اوقات ، گاهي
تخممرغ پرتاب حال در را سالهاش سه كودك مادري.ميكند
توپها اين مادر ، :گفت بچه دختر.يافت آشپزخانه كف روي
مواردي چنين آرامشدر و طنز روحيه كمي نميروند ، هوا به
.كرد خواهد كمك شما به
بگوييد قصه مثل را حقايق
انگيزه مقابل در ميدانيد ، را كودك پاسخ اگر حتي
قائل شروع نقطه بحث براي.كنيد مقاومت سريع ، پاسخگويي
كودكان كه ميشود غلطي تصور تقويت باعث كار اين.نشويد
حقايق از مجموعهاي فقط علم":ميگيرند ياد مدرسه در اغلب
قابل علم ".شود انباشته نوجوانان ذهن در بايد كه است
.است توصيف
ششم كلاس كه پسري كنار اروپا ، به پروازي در پيش سال چند
با اطلاعات تحليل حال در مرا كه اوبودم نشسته بود
تمام كارت وقتي:پرسيد ميكرد ، مشاهده همراه كامپيوتر
كتابي هيچ گفتم من ميكني؟ پيدا كجا از را جوابها شود
خودم بايد من باشد ، داشته مرا مسئله جواب كه ندارد وجود
تو به معلمات لابد پس:گفت پسر.كنم پيدا را جوابها
نه ، ":دادم پاسخ من نه؟ يا است درست جوابت كه گفت خواهد
شرح هم را پاسخم و ميدهم نشان ديگران به را نتايجم من
و" كه كرد سماجت او.ميكنيم بحث دربارهاش ما و ميدهم
من است؟ درست جوابت كه گفت خواهد تو به معلمات آيا بعد ،
بعضي گفت و كشيد آهي همدردي با او.نه متاسفانه نه ، گفتم
از پر دنيا پسر ، آن براي ".ديگر اينطورياند معلمها
عبارت فقط علم كه نفهميده او.است غلط و درست جوابهاي
كه باشد معنايي از عبارت ميتواند بلكه نيست ، حقايق از
سوال به دادن جواب راه بهترين.ميدهند آن به افراد
كه پرسيد اگر.اوست خود كمك به داستانسازي شروع كودكتان
كه هست تفاوتي چه ببينم بگذار"بگوييد است؟ تاريك شب چرا
زندگي كجا زنبورها كه نداند اگر "است تاريكتر روز از شب
ميروند؟ كجا بفهميم شايد ببينم ، بگذار بگوييد ميكنند ،
"!ببينم بگذار":بگوييد هميشه
بدهيد كردن فكر فرصت آنها به
جواب سريع كه دارند انتظار بزرگتر كودكان از همه -1
ميدهد نشان گذشته دهه سه در شده انجام تحقيقاتبدهند
پاسخ شنيدن براي معمولا ميشود ، سوالي نوجوانان از وقتي
كردن فكر فرصت كودك وبراي ميكنند صبر كمتر يا ثانيه يك
به نوجوانان پاسخگويي زمان كهاگر حالي در.ندارد وجود
منطقيتر ، آنها پاسخ يابد ، افزايش بيشتر يا ثانيه سه
كودك به ميتوانيد.بود خواهد خلاقانهتر و كاملتر
خودش براي دهيد فرصت او به ضمنا كند ، فكر چه به بگوييد
.باشيد صبور و آرام داد ، غلط جواب كودكي اگر.كند فكر هم
راهنما ، سوال چند باطرح كافي ، فرصت در ميتوانيد شما
.كنيد كمكش
داريد نگه را خود زبان
"است درست" گفتن با است ، علمي بحث يك مشغول كودك كه زماني
كلامي تشويقهاي اين.نكنيد قطع را حرفش "خوب خيلي" يا ،
اما.باشد پسنديده رفتار يك ازاي در كه است موثر زماني
ميتواند بريده و كوتاه تشويقهاي علمي ، بحثهاي در
جالب" بگوييد آنكه جاي به.باشد بحث به دادن پايان علامت
يا "بودم نكرده فكر مسئله به اينطور هرگز من" يا "است
تازه ، نظريات و سوالات طرح با يا يابد ، ادامه بحث بگذاريد
فكر عمل به وادار را كودكتان هرگزدهيد جهت را بحث
اين بدون كودكان زيرا ندارد ، معني كار ايننكنيد كردن
را بحث كار اين.تفكرند حال در معمولا بگوييد ، شما كه
در ميكند سعي كودك.ميكند تبديل نقش ايفاي به
پيدا ميخواهيد شما كه را جوابي ممكن ، جمله كوتاهترين
.نگيرد قرار شما نكوهش مورد تا كند
دهيد نشان بلكه نگوييد كودك به كلام با را تجربيات
آن از يادماندنيتر به بسيار طبيعي ، و واقعي تجربيات
دست به تلويزيوني برنامه يا كتاب از كودك كه است چيزي
را انگشتانش نوك ذرهبين با كودكتان بگذاريد.ميآورد
ميخواهيد او از شام از قبل چرا شود متوجه تا كند نگاه
توضيح اينكه جاي به بشويد؟ صابون و آب با را دستش كه
پرورش نان تكهاي روي را آن از مقداري چيست ، كپك دهيد
را آب كتري ميشود ، بخار آب بگوييد كه اين جاي به.دهيد
شهر از 150 بيش در.ببيند را بخار بگذاريد و آوريد جوش
آموزش به نسبت را بيشتري فرصت علمي موزههاي آمريكا ،
كه ميدهند نشان "صدا ديشهاي".ميدهند اختصاص شفاهي
موزه به را كودكتان اگر.ميكنند حركت صوتي چگونهامواج
را راه خودش دهيد اجازه نكنيد ، تعيين مسير برايش برديد
.كند كشف است جالبتر نظرش به كه را چيزي آن و كند انتخاب
بسازد كاردستي تا كنيد كمك او به
كودك.ميكنند فراهم جذابي آموزشهاي روزمره ، فعاليتهاي
درباره مهمي درسهاي بادبادك يك كردن هوا با ميتواند
كاغذ و نخ سبك ، چوب با خودتان.بگيرد ياد مكانيك و فيزيك
او بعدازظهر يك پايان در.بسازيد بادبادك يك او كمك به
كشف او.گرفت خواهد علمي نتايج با همراه زيادي تجربيات
عوض مختلف ارتفاعات در باد شدت و جهت چگونه كه كرد خواهد
را آن چه هراست مشوق يك خودش بادبادك ساختن و ميشود
همچنين.كرد خواهد پرواز سريعتر و بالاتر بسازيد بهتر
كند مشاهده تا بسازيد را يكي يكديگر همكاري با ميتوانيد
گياه.ميدهد قرار تاثير تحت را سرعت طراحي چگونه كه
با.كند مشاهده را خورشيد نور و آب اثرات تا دهيد پرورش
پايدارتر روش كدام ببيند تا بسازيد خراش آسمان يك بلوك
باشد كه نوعي هر از بلوك بازي ، اسباب خريد هنگام.است
ميگيرند قرار هم داخل كه ازآنهايي (پلاستيكي يا چوبي)
انتخاب اي بازي اسباب.است عالي ساختماني طرحهاي براي
و كند ايجاد زيادي طرحهاي آن با بتواند كودكتان كه كنيد
.بچسباند يكديگر به دوباره و كند تكه چند را آنها بتواند
باارزشي درسهاي ميتوانيد كودك ، كنجكاوي در شدن سهيم با
خواهد ياد او.كند پيشرفت علم قلمرو در تا بدهيد او به
.كند تجربه بتواند تا كند ، پايداري مشكلات مقابل در گرفت
نيست چيزي و نيست پرزحمتي كار يادگيري كه ديد خواهد او
است چيزي يادگيري بلكه باشد امكانپذير مدرسه در فقط كه
.شد برخوردار آن از بايد روزه هر و عمر تمام در كه
بخوانيد كتاب كودكتان جلوي
اتوماتيك طور به فرزندتان داريد دوست كه را رفتاري هر
رفتارهاي دقيقا كودكتان.دهيد انجام او جلوي دهد انجام
داريد دوست اگر مثلا.ميكند كپيبرداري را شما
رفتار و كند كمك ديگران به درآينده فرزندتان
ميوه يا آش ظرف يك او همراه به باشد داشته نوعدوستانهاي
شما رفتارهاي دقيقا او.ببريد اقوامتان يا همسايه براي
.ميدهد انجام آينده زمان در سپس و ميكند ضبط و ثبت را
حال در را شما كودكتان كنيد سعي نيز طفوليت دوران از
روي از را مختلف داستانهاي است بهتر.ببيند كتاب مطالعه
طور به او.كنيد بيان برايش كتابها رنگي تصاوير
در و بگيرد الفت و انس كتاب با كه ميگيرد ياد ناخودآگاه
عنوان به گوناگون كتابهاي از حياتش دوران تمام
به او براي مطالعه و كند استفاده گرانقدري سرمايههاي
مدت در كه نداريد احتياج شما و درميآيد عادت يك صورت
.باشيد داشته را خواندش درس و تكاليف جوش و حرص او تحصيل
ريدرزدايجست:منبع
فرد آرام منصوره:ترجمه
نيست مشكل هم خيلي كودكان با مسافرت
را آن و برويد سفر به كودكتان همراه به داريد آرزو شايد
كودكان كنجكاوي و زياد انرژي و كم تحمل.ميدانيد كابوس
يا ماشين با سفر در كه ميشود باعث جستجو و كشف براي
نتخاب ا و كافي آمادگي با اما.باشند بيقرار هواپيما
زير درداشت خوبي سفر ميتوان مناسب اسباببازي چند
شده ارائه مختلف سنين در كودكان با سفر براي راهنمايي
:است
نوزاد
ماشين داخل و كيفها همه در را نوزاد اضافي پوشك -
.هستيد آماده هميشه اين بنابر.بگذاريد
هنگام در نوزاد گوش درد كاهش براي هوايي سفرهاي در-
مادر شير يا شيرخشك نوزاد به هواپيما برخاستن و نشستن
.بدهيد
سال تا 3 1
مورد اسباببازي و پتو تا بدهيد اجازه كودك به -
وسايلي چنين بودن دسترس در.كند بستهبندي را علاقهاش
.كند راحتي احساس ناآشنا محيط در كه ميشود باعث
داشته همراه شيريني و ميوه آب خشكبار ، نظير غذايي مواد -
.باشيد
ببريد سفر به خود با عكسبرگردان و رنگي مداد و كاغذ -
.كند استفاده آن از ماشين در كودك تا
زمان تا برويد سفر به زود صبح يا وقت آخر ظهر از بعد -
.شود همزمان سفر با كودك خواب
سال تا 6 3
همراه كتاب اگر.بخوانيد كتاب كودك براي سفر طول در -
.ميآموزد را خواندن تنهايي به او باشد ، نوار
و خوراكي كودك به كه كنيد استفاده هوايياي خط از -
.ميدهند بازي اسباب
و شيريني خوردنشويد قائل استثناء منزل قوانين در -
.ميكند سريعتر را طولاني سفر تنقلات ،
تا بخريد تبريك كارت نظير ارزان ، سوغاتي فرزندتان براي -
.نكند بحث شما با نخريديد ، گراني كالاي برايش اگر
بالا به سال 6
را سفر خاطرات جمله دو يا يك با كه كنيد كمك كودك به -
.بنويسد تبريك كارت برروي
عكسهاي سفر طول در نيز كودك تا كنيد تهيه آسان دوربين -
.بگيرد مختلف
اينترنت:منبع / مودب الهام:مترجم
:بشر حقوق مدافع حقوقدانان جمعيت رئيس
قوه كنوني روند حقوقدانان اكثر
نميپذيرند را قضائيه
اينكه به توجه با كند حركت كنوني روند با قضاييه قوه اگر
و اعتبار به پذيرند نمي را روند اين دانان حقوق اكثريت
زد خواهد لطمه آن اقتدار
عرصه در قضائيه قوه ميرسد نظر به:اجتماعي گروه
و است عقب جرمشناسي و كيفرشناسي جنايي ، جامعهشناسي
مباحث با كه ميدهد نشان اخير دهه در آن عملكرد بررسي
.است نبوده همقدم كيفري روانشناسي و مذكور
جمعيت رئيس و دادگستري وكيل حقوقدان ، احمدلو ، نبيالله
دانشجويان خبرگزاري با كه بشر حقوق مدافع حقوقدانان
نمايندگان قضايي تعقيب و لقمانيان بازداشت درباره ايران
اظهار همچنين ميكرد ، گو و مجلسگفت
همچنين حقوقي نظامهاي و كيفري سيستمهاي تمام در:داشت
در بايد مجرم كه است شده پذيرفته نيز اسلامي حقوق نظام
كه است نگرانكننده اين ولي.شود تحقير و مكتوم جامعه
مديران مطبوعات ، بويژه قوه اين در موردنظر برخيمحكومان
محبوب جامعه در برعكس مجلس ، نمايندگان و شهرداري سابق
كنوني روند:گفت وي.ميگردند عزيزتر مردم نزد و ميشوند
.است نگرانكننده حقوقدانان ، ما سوي از
شده ، تشديد اخيرا و دارد ادامه كه است دهه يك روند اين
خطر معرض در را قضائيه قوه اعتبار و اقتدار است ممكن كه
.دهد قرار
و متهمان اينكه خواندن خطرناك با دادگستري وكيل اين
تصريح شوند ، محبوب جامعه در قضائيه قوه سوي از محكومان
ديگر نكنند ، لمس جامعه در را عدالت مردم كه روزي آن:كرد
.بود نخواهد تظلمخواهي دادگاه ، به مراجعه
ملت برابر در نمايندگان اساسي ، قانون طبق:افزود احمدلو
و آرا كه هستند آزاد و 86 اصول 84 براساس و هستند پاسخگو
.بكنند اعلام را خود نظر
بر مبني قضائيه قوه مذكور رويكرد اگر:كرد خاطرنشان وي
بپذيريم ، را مجلس نمايندگان آراي و اظهارنظر نبودن مصون
قانون در غرض نقض نوعي" كه ميگيريم نتيجه گونه اين
اساسي قانون وقتي كه حالي در."است گرفته صورت اساسي
"دارد ، مصونيت خود راي و اظهارنظر در نماينده":ميگويد
استشمام آن از است ممكن كه ميزنند را حرفي آنكه يعني
مشكلي كسي بود ، اين از غير اگر كه شود شبهه و ظن تهمت ،
.ميگفتند سخن عوام مانند هم نمايندگان صرفا و نداشت
از نماينده كه شده پيشبيني اينگونه قانون در وقتي ولي
انتقادش كه هرچند ميكند ، انتقاد..و دستگاه وزير ، يك
را او نميتوان دربرگيرد ، هم را ابهام و نباشد هم مستند
.كرد مواخذه
همان مصونيت مجلس ، در نماينده مصونيت:كرد خاطرنشان وي
.باشد...و شبهه و اتهام موجب شايد كه است اظهارنظرهايي
وجود به اشاره با بشر حقوق مدافع حقوقدانان جمعيت رئيس
:شد يادآور قضايي توسعه براي قضايي دستگاه در تعارض
قوه رئيس تاكيد عليرغم ميگيرد ، صورت اكنون كه حركتهايي
توسعه زمينهساز و است متعارض قضايي ، توسعه بر قضائيه
.است شده كيفري سيستم
با برخورد در قضايي دستگاه كه را عدالتي همچنانكه
نمايندگان درباره و تاميني قوانين به استناد با مطبوعات
.نپذيرفتهاند حقوقدانان غالب كرد ، اعمال نيز مجلس
توجه با كند ، حركت كنوني روند با قضائيه قوه اگر:گفت وي
روند اين حقوق ، علم علماي و حقوقدانان اكثريت كه آن به
.زد خواهد لطمه آن اقتدار و اعتبار به نميپذيرند ، را
است مردم و حكومت واسطه حلقه مطبوعات
ارشاد و فرهنگ وزارت مطبوعاتي معاون:اجتماعي گروه
مردم با حكومت واسطه حلقه مطبوعات:گفت اسلامي
.است
و مسائل بررسي جلسه در شب پنجشنبه "شهيدي" دكتر
كه ميزاني هر به:قشمافزود در مطبوعات مشكلات
شود تر وسيع مطبوعات با شان رابطه اجرايي مسئولين
خواهند مسئولين با گستردهاي ارتباط نيز مطبوعات
.داشت
تعقيب و مواخذه نوع هر از نشريات برخي
هستند امان در
ارتباط 60" عنوان با گزارشي درج دنبال به:اجتماعي گروه
كيهان روزنامه در "مالي فساد پرونده يك با مجلس نماينده
و اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از برخي سهشنبه ، روز
تذكر و كرده انتقاد روزنامه اين مطالب به نسبت حقوقدانان
.دادند
حقوقي كميته دبير و حقوقدان نوروزي ، كامبيز زمينه اين در
خبرگزاري با گفتوگويي طي روزنامهنگاران صنفي انجمن
.كرد بيان را خود حقوقي نظرات ايران دانشجويان
پرونده ، مفاد و تحقيقات مفاد كيفري ، امور در:گفت وي
درباره اين بنابر ميباشد ، انتشار غيرقابل و محرمانه
شده موسوم "جزايري شهرام" پرونده به اكنون كه پروندهاي
با آن ، سقم و صحت از فارغ اطلاعات اين اعلام نفس است ،
.دارد مغايرت كيفري دادرسي آيين مقررات
به كه است آن ديگر مهم موضوع:كرد عقيده ابراز نوروزي
دستگاه شعب برخي اخير ، سال دو طول در مختلف اشكال
مطبوعاتي مسائل با دوگانه رفتاري تهران ، دادگستري
بهقدري نشريات برخي مورد در طرف يك ازداشتهاند
نشريه آن شماره هر از حتي كه ميكنند برخورد سختگيرانه
نشريه آن و كنند استخراج مجرمانهاي عنوان ميكنند سعي
همين به متعددي موارد.دهند قرار توقيف و تعقيب تحت را
.است شده عمل شكل
طول در كه هستيم آن شاهد اكنون:داد ادامه حقوقدان اين
شده توقيف كشور در نشريه قريب 60 اخير ، سال دو از كمتر
در كه نوروز روزنامه پرونده مفاد هم حاضر حال در.است
غلبه و وجود از حاكي كاملا است ، دادگاه در رسيدگي حال
نوروز ، عليه شكايت صدها.است محاكم اين در ديدگاهي چنين
نشريات برخي اما.ميكنند رسيدگي آن به كه شده مطرح
"الفراغي منطقه" در و دارند قرار فراغ حوزه يك در كاملا
مصون تعقيبي و مواخذه نوع هر از تقريبا دارندكه قرار
دارند تمايل كه ترتيبي هر به دارند اجازه گويي و هستند
.كنند منتشر را خود مطالب
:شد يادآور روزنامهنگاران ، صنفي انجمن حقوقي كميته دبير
با قضايي سلوك طرز دوگانگي ميان ، اين در اساسي موضوع
عرصه در بينظمي موجبات از خود دوگانگي اين.است مطبوعات
براي بايد است ، جرم مطالبي انتشار اگر.است كشور مطبوعات
تلقي جرم همگان براي بايد نيست ، جرم اگر و باشد جرم همه
.نشود
كيهان روزنامه در منتشره مطلب ماهيت با من:گفت وي
كاري (اقتصادي مفاسد پرونده با نمايندگان ارتباط درباره)
.است مهم بسيار خود ، ابعاد حيث از مطلب اين اما ندارم ،
منتشر پرونده يك مقدماتي تحقيقات از كه است مطلبي اولا
تعداد به راجع ثانيا و است شده بحث محل همين كه شده ،
طبيعتا كه است اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از زيادي
آن قضايي ، برخورد روش وحدت اقتضاي و قضايي عدالت اقتضاي
ويژهاي حساسيت ماجرا ، اين به نسبت قضايي دستگاه كه است
ساير مورد در كه كيفيتي همان با حداقل و دهد نشان خود از
و ميكند جمعآوري را آنها مطالب و دارد حساسيت نشريات
واكنش آنها به نسبت تهران استان دادگستري كل رئيس آقاي
نسبت ميشود ، صادر نيز اطلاعيه آن درباره و ميدهد نشان
كه چرا باشند ، داشته را لازم حساسيت هم مورد اين به
.است مطرح مجلس كيان مساله
سينماي برگزيدگان به حافظ تنديس 23
شد اهدا ايران
حضور با تصوير دنياي سينمايي جشن پنجمين:هنري گروه
مركز در پنجشنبه روز شامگاه ايران سينماي هنرمندان
مراسم ، اين در.شد برگزار رازي زكرياي محمدبن همايشهاي
.شد اهداء سينمايي رشته برگزيدگان 11 به حافظ ، تنديس 13
باران فيلم براي نجفي يدالله:صدابرداري بهترين *
باران براي دلپاك محمدرضا:صداگذاري بهترين*
براي رامينفر ايرج: لباس و صحنه طراحي بهترين *
"سگكشي"
"بد بچههاي" براي خرقهپوش مصطفي:تدوين بهترين *
"باران" براي پژمان احمد:متن موسيقي بهترين *
" باران" براي داوودي محمد:فيلمبرداري بهترين *
"ماه زيرنور" براي ميركريمي سيدرضا: فيلمنامه بهترين *
: مرد اول نقش بازيگر بهترين تنديس *
براي فروتن محمدرضا و "ري مسافر" براي هاشمپور جمشيد
"يلدا شب"
نيمه" براي "كريمي نيكي": زن بازيگر بهترين تنديس *
"سگكشي" براي "شمسايي مژده" و "پنهان
"باران" براي مجيدي مجيد:كارگرداني بهترين تنديس *
تهيهكنندگي پاس به محمدي منوچهر:فيلم بهترين تنديس*
"ماه نور زير" فيلم
حميده پوراحمد ، كيومرث به ويژه جايزه مراسم 3 اين در
.شد اهداء تهامينژاد محمد و خيرآبادي
كارگرداني پاس به كارگردان ده به حافظ تنديس ده همچنين
:شد اهداء شرح اين به دهه 70 برگزيده فيلمهاي
و گلابي درخت) مهرجويي داريوش (مسافران) بيضايي بهرام
ابراهيم (سينما آكتور شاه ناصرالدين) مخملباف محسن (ليلا
رسول (راين تا كرخه از و شيشهاي آژانس) حاتميكيا
و آسمان بچههاي) مجيدي مجيد (چزابه به سفر) ملاقليپور
كيارستمي عباس(نبودن يا بودن) عياري كيانوش (خدا رنگ
نرگس) بنياعتماد رخشان (گيلاس طعم و زيتون درختان زير)
(شوكران) افخمي بهروز (شهر زيرپوست و
|