است شدني حل مشكل درصد 80;نباشيد نگران
خوانندگان با
كتاب طرح ميشود اجرا اسفند دوم از
باطله
كاغذ ازاي در رايگان
تمام به دانشگاهيان و محققان
ميشوند متصل دانشگاهي كتابخانههاي
آموزشي پژوهشي ، دستاوردهاي نمايشگاه
دانشجويان
است شدني حل مشكل درصد 80;نباشيد نگران
چگونگي و كودكان در زبان لكنت پديده درباره گزارشي
آن درمان راههاي
گفته كردن صحبت درحين كلام رواني عدم به زبان لكنت
تارهاي شدن سفت هنگام در لكنت فيزيولوژيك نظر ازميشود
ميآيد پيش (حنجره عضلات گرفتگي) اسپاسم حين در صوتي
.است خردسال كودكان ميان در رايج مشكلات از يكي زبان لكنت
گفتاري نميتوانند كردن صحبت حين در كودكان گونه اين
ميشوند خود زبان لكنت متوجه زماني و باشند داشته روان
منفي واكنشهاي مساله اين به نسبت اطرافيان و والدين كه
كلام رواني يا ريتم زبان لكنت درميدهند نشان ونامناسب
شدن طولاني و تكرار صورت به اختلال ، اين و ميشود مختل
و كلمات يا و سيلابها صداها ، نابهنگام بريدن كلمات ،
در كلمات اداي در مكث يا وتاخير كلمات شكستهشدن همچنين
.ميشود ديده كردن صحبت حين
شنوايي ، يا چشمي ، علايم با ميتواند مزمن زبان لكنت
كلمات جايگزيني يا شكلك چشم ، حركات مانند فيزيولوژيك
پلك شامل حركاتي و باشد همراه لكنت از اجتناب براي ديگر
.بردارد را تيك و دست كردن مشت تنفسي ، حركات سر ، پرش زدن ،
لكنتزبان فرزندشان كه اين خاطر به كودكاني چنين والدين
ميكنند سعي دليل همين به و ميكنند ناراحتي احساس دارد ،
تذكر او به دائم ولذا كنند تقبيح را كودكشان گفتار
به بعد و بكشد عميق نفس يك كردن صحبت از قبل كه ميدهند
به كودك والدين ، برخورد نوع و عمل بااين.كند صحبت آرامي
صحبت ميخواهد كه بار هر و ميكند نگراني احساس تدريج
صحبت درست ميتواند چگونه كه ميكند فكر خود با اول كند ،
ميشود ، مشكل شدن وخيم باعث اغلب افكار گونه اين.كند
كودكان گونه اين كه باشيم داشته خاطر به همواره بايد اما
شوند ، روبهرو ديگران نامناسب واكنشهاي با بيشتر چه هر
زبانشان لكنت شدت ودرنهايت مييابد افزايش اضطرابشان
است ، برخوردار بيشتري اهميت از آنچه اما ميشود ، بيشتر
خود كودك با بيشتر كه آن دليل به والدين كه است اين
زبان لكنت شدن بدتر سبب كه را عواملي بايد دارند ارتباط
.ببرند بين از ميشود ، فرزندشان
چنين كودكان زبان لكنت با ارتباط در ميرمحسني دكتر
درحين كلام رواني عدم به زبان لكنت كلي طور به:ميگويد
هنگام در لكنت فيزيولوژيك نظر از.ميشود گفته كردن صحبت
(حنجره عضلات گرفتگي)اسپاسم حين در صوتي تارهاي شدن سفت
كرده بيشتر را سفتي اين اضطراب و هراس البته.ميآيد پيش
يا تاخير دچار كودك و ميشود قفل موقتا صوتي تارهاي و
زبان لكنت.ميشود...و لغات تكرار كلمات ، بيان در مكث
مواردي در جز است ، رايج بسيار چهارسالگي الي سه سنين در
درگيريهاي وضعيت يا تيك با و بوده شديد زبان لكنت كه
شده ايجاد چهارسالگي سن از پس يا است ، همراه بدن غيرعادي
و است طبيعي حالت اين كه كرد توصيه والدين به بايد است ،
موارد وجود صورت در و بپذيرند را آن حوصله و صبر با بايد
گذاشته ميان در پزشك يا و مشاور با است لازم شده ، بيان
،"آرامباش" قبيل از دستوراتي كه بدانند بايد والدين.شود
ميتواند ،"كن فكر"كردن صحبت از قبل يا و "نكن عجله"
و نداشته چنداني كنترل خود رفتار اين بر كه كودكي براي
داشته معكوسي اثر است ، مضطرب حد از بيش دليل همين به
.باشد
از يكي غيرطبيعي غلبه ارگانيك ، نقص ميرمحسني ، دكتر
شرطيسازي ،(رواني منشا)سايكوژنيك مغزي ، نيمكرههاي
در لكنتزبان ايجاد عوامل جمله از را رفتاري ويا كلاسيك
از خاص شرايطي در:داشت اشاره و كرده بيان كودكانمان
نفس ، به اعتماد عدم ارتباط ، برقراري براي فشار قبيل
شدن تشديد سبب جمع مقابل در كردن صحبت اضطراب ، و نگراني
اشياء با كردن صحبت يا آوازخواندن اما ميشود ، لكنتزبان
.ميشود لكنت باعث كمتر حيوانات يا بيجان
موثرترين و بهترين كه سوال اين به پاسخ در ميرمحسني دكتر
باشد ، ميتواند چه كودكان در زبان لكنت كاهش براي راه
وجود متفاوتي درماني راههاي زمينه اين در:گفت چنين
استفاده مورد لكنت ايجاد علت يافتن به باتوجه كه دارند
از ميتوان درماني راههاي جمله از.ميگيرند قرار
تكنيكهاي تنفسي ، ورزشهاي رفتار ، تغيير مناسب ، الگوسازي
و آسان شروع سخن ، كردن آرامتر) درماني گفتار آرامسازي ،
نام (صحبت بلندي كنترل و بيان ريتميك تمرين آسان ، عبور
بهبود مبتلايان از درصد حدود80 روشها اين ارائه با.برد
.ميشود خوب خود به خود آنها از درصد حداقل60 كه مييابند
و دارد بيشتري احتمال دختران در بهبود سن ، و جنس نظر از
در البته.ميدهد رخ سالگي شانزده سن از قبل معمولا
انتظار و دارد رواني منشا كه سايكوژنيك نوع زبان لكنت
كودك نفس به اعتماد و بوده بيشتر كودك اضطراب كه ميرود
طريق از شده ياد راههاي بر علاوه باشد ، شده آسيب دچار
تقويت را كودك نفس به اعتماد ميتوان پزشكي هيپنوتيزم
.شد زبان لكنت رفع يا تخفيف سبب و كرده
مقطع در درسال 1379 ميرمحسني دكتر توسط كه تحقيقي طبق
راهنمايي مقطع دانشآموزان پانزدهسالگي الي يازده سني
و شد برآورد درصد زبان 4 لكنت بروز ميزان گرفت ، انجام
و درصد يك جمعيت در زبان لكنت شيوع كه ميشود زده حدس
شيوع كه است تذكر قابل البته.باشد درصد آن 4 بروز ميزان
طرفي از و است دختران برابر الي 4 پسران 3 در زبان لكنت
.ميدهند جواب معمول درمانهاي به بهتر دختران
كودكان در زبان لكنت كاهش پيرامون نكاتي
كندكه احساس نبايد كودك:شود آگاه مشكلش از نبايد كودك *
والدينشان كه شود متوجه نبايد او.دارد مشكلي گفتارش
اين كردن مطرح از بايد والدين و هستند او گفتار نگران
كودكاني چنين مادرانكنند پرهيز فرزندشان به مشكل
فرزند زبان لكنت با رابطه در را زيادي نگراني و اضطراب
به توصيههايي طريق از ميكنند سعي اغلب و دارند خود
يواشتر كه ميدهند تذكر او به دائم و كنند كمك خود كودك
كه اين ويا نكند عجله صحبتكردن حين ودر كند صحبت
چنين وجود كه حالي در كند ، تكرار را خود صحبتهاي
درچنين.ميكند منصرف كردن صحبت از را كودك تذكراتي
عيب:است مفيد كودك به توصيههايي چنين ارائه شرايطي
كه اين يا بگويي ، را حرفهايت ميتواني هم بعدا ندارد ،
كلمات از سختتر كلمات از بعضي گاهي كه بگويند كودك به
.است ديگر
توجه خود فرزند گفتار محتواي و معنا به بايد والدين*
صحبتهاي به شكيبايي و صبر و دقت با بايد والدين:كنند
را او صحبتهاي محتواي كنند سعي و دهند گوش خود فرزند
اتمام به را حرفهايش كودك تا دهند اجازه و بفهمند
كه دهند قرار فشار تحت خودرا فرزند نبايد آنها و برساند
.برساند پايان به را صحبتهايش عجله وبا سريعتر چه هر
او كنندو نگاه كردن صحبت حين در كودك به نبايد آنها
چنين وجود.كند صحبت خواست زماني هر تا كنند تشويق را
.اوميشود لكنتزبان كاهش و كودك آرامش باعث رفتاري
حداقل رابه صحبتكردن در رقابت شرايط بايد والدين *
موقعيت به دستيابي براي باشد مجبور كودك وقتي:برسانند
والدين بپردازد ، رقابت به برادرهايش و باخواهر زدن حرف
حرفهايش تمام تا بدهند صحبتكردن اجازه او به اول بايد
تا كنند كمك خود كودك به است ممكن آنجاييكه وتا بزند را
.كند صحبت عجله و دستپاچگي بدون شرايطي چنين در
اختيار رادر مناسبي رفتاري الگوي بايد والدين*
وضوح به و كم سرعت با بايد آنها:دهند قرار فرزندانشان
.نمايند استفاده مناسب ، كلمات و جملات از و كنند صحبت
داشته مناسبي مكثهاي خود صحبتهاي طول در بايد والدين
وپيچيده دشوار وجملات كلمات كارگيري به از باشندو
آنها از تا ميكند سعي هميشه كودك زيرا.كنند پرهيز
هم فرزندشان كنند صحبت سريع خيلي آنان اگر و كند تقليد
نميتواند ، چون و بزند حرف سرعت همان تابا ميكند تلاش
بايد همچنين والدين.ميشود گفتار ناروايي و لكنت دچار
مثلا.كنند استفاده خوشايندي كلامي فعاليتهاي از
گرم صداي وبا بخوانند شعر فرزندانشان براي ميتوانند
بايداز كه نماند ناگفته البته.بگويند قصه ومهربان
كودكشان وحشت و ترس باعث كه ترسناك داستانهاي خواندن
.كنند پرهيز ميشود ،
:باشد فرزندشان توانايي با مناسب بايد والدين انتظار *
چرا.باشد كودك توان سطح از بالاتر نبايد آنها انتظارات
دركودك ناتواني احساس بروز باعث آنان بيجاي توقعات كه
فرزندشان كه باشند داشته انتظار نبايد والدين.ميشود
به آنهابايد.كند رفتار آنان معيارهاي طبق و درست هميشه
نه باشند كودك كودكي ، دوران در كه دهند اجازه كودكانشان
طول تمام در والدين چنانچه.كنند رفتار بزرگسال يك مثل
وكوچكترين بگيرند ذرهبين زير را فرزند رفتار روز
كودك بدهند ، اوتذكر به دايم و كنند بزرگ را او اشتباهات
هر كه ميكند تصور خود وبا ميكند بيكفايتي احساس كمكم
را خود والدين انتظارات نميتواند هم باز كند تلاش چقدر
افزايش باعث والدين بيجاي توقعات گونه اين كند ، برآورده
او زبان لكنت تشديد سبب نتيجه ودر كودك دلهره و اضطراب
.ميشود
زبان لكنت به نسبت اشارات طريق از نبايد والدين*
حركات و حالات هرگونه وجود:دهند نشان واكنش فرزندشان
همگي كودك كردن صحبت حين در والدين مضطرب نگاههاي و چهره
.دارد فرزندشان زبان لكنت به نسبت آنها واكنش از حكايت
ناديده را مشكلي هميشه كه نيست معنا بدان اين البته
به بجا و مناسب رفتارهاي با ميتوانند بلكه بگيرند ،
تشويش و سرخوردگي هرگونه از و كنند كمك خود فرزند
.نمايند جلوگيري
رجائي مهرنوش
خوانندگان با
دريافت خود خوانندگان از فراواني نامههاي روزه همه
و عكسها نوشتهها ، ترجمهها ، مقالهها ، حاوي كه ميكنيم
محسوب همشهري دائمي خواننده كه است دوستاني ديدگاههاي
اين همراه به كه آثاري و نامهها حجم است بديهي.ميشوند
امكان كه بالاست آنچنان ميرسد ، ما به نامهها
سلب ما از را آنها همه از مفيد استفاده و بهرهبرداري
آثاري است بديهي.ميشويم انتخاب به مجبور ميكندو
داراي كه بود خواهند اولويت در همشهري صفحات در چاپ براي
قابل محتوايي كم ، و متعارف حجم غيرتكراري ، و نو سوژهاي
ويژگيهاي برخي و همشهري خوانندگان ميانگين براي درك
سوي از ارسالي نوشتههاي چاپ عدم اين بنابر.باشند ديگر
و نيست مطلب بودن ضعيف نشانگر لزوما ما ، خوانندگان
و مقالات.دارد دخالت چاپ ، عدم در نيز ديگري عوامل
به بنا ميآيد ، پي در آنها نام كه دوستاني نوشتههاي
ديگر آثار منتظر.شد نخواهد چاپ همشهري در متعدد ، دلايل
.هستيم عزيزان اين
،(سنندج)خضرپور فرخ ،(مشهد)كاظمي علي ،(تهران)فضلعلي رضا
مهرنوش ،(تهران)تاييدي ساينا ،(تهران)طوسي حسينعلي
جبراييل ،(تهران)ميدري بهزاد ،(تهران)رمضاني ،(اراك)صديق
،(يزد)مجومرد رفيعي محمدحسين ،(تهران)علمداري سراجي
رستمي فروردين ،(افق كشوري نشريه -ورامين)شيركوند شهرام
،(دورود)مجيدي سعيد ،(تهران از رياضيات دبير)اماني
سعيد ،(اصفهان)منش ريحاني اكرم ،(بهبهان)اصل نجار عليرضا
،(مشاوره ارشد كارشناسي دانشجوي)اميركريمي ،(اصفهان)شمس
،(تهران)كمالينيا فرزان دكتر ،(رشت)ازگمي فكري عبدالله
مهدي ،(تهران)ماشينچي حسين ،(تهران)ياسمي جمشيد
ساله 13)عبدي مينا ،(تهران)وجداني كاوه ،(شيراز)تقيزاده
اكرم ،(تربيتي امور كارشناس)قيومي احمد ،(كرمانشاه از
.م پيرمراديان ، عباس ،(سمنان)استقامت شكرالله ريحانيمنش ،
محمدرضا ،(تهران يا قم)صادقي محمد سيد ،(تهران)حسنزاده
و (مشهد)زهاب غلامي سميه ،(تهران)نويدي احد ،(تهران)حاذق
.(اصفهان)فلاح اسماعيلي مهسا
كتاب طرح ميشود اجرا اسفند دوم از
كاغذباطله ازاي در رايگان
كتاب اهداي فرهنگي زيستمحيطي طرح:فرهنگي علمي گروه
اسفندماه دوم روز از باطله كاغذ دريافت مقابل در رايگان
.ميشود اجرا تهران در پاك زمين روز با همزمان امسال
شركت مدير محيطزيست ، حفاظت سازمان عمومي روابط گزارش به
:گفت مطلب اين اعلام با (پكا) ايران كتاب توسعه و پخش
از درشماري حضور با روز اين در طرح اين سيار تيمهاي
دريافت مقابل در تهران ، در شناختهشده مراكز يا ميادين
خريد بن مردم به (كيلوگرم حداقل 20) باطه كاغذ انواع
.ميدهند رايگان كتاب
تمام به دانشگاهيان و محققان
ميشوند
متصل دانشگاهي كتابخانههاي
با ايران ، علمي مدارك و اطلاعات مركز:فرهنگي علمي گروه
منابع از استفادهكنندگان مستقيم دسترسي هدف
.ميكند اجرا را غدير دانشگاهي ، طرح كتابخانههاي
و مطالعه به علاقهمندان و دانشجويان ايرنا ، گزارش به
كتابخانه يك به متصلشدن با ميتوانند كتابخواني
سفارش را خود اطلاعاتي منابع درخواست فهرست دانشگاهي
.دهند
و علمي ، تسهيلات مختلف منابع به دستيابي براي همچنين
امكانات ديگر از استفاده به قادر كتابخانهاي خدمات
دسترسي هدف با طرح اين.بود خواهند دانشگاهي كتابخانههاي
عضويت.ميگيرد صورت منابع مالكيت جاي به منابع به
به كه است غدير طرح اهداف از يكي كتابخانه در فراگير
منابع به مصرفكنندگان مستقيم دسترسي جديد راهكار عنوان
.است شده ارائه دانشگاهي كتابخانههاي
آموزشي پژوهشي ، دستاوردهاي نمايشگاه
دانشجويان
و آموزشي پژوهشي ، دستاوردهاي نمايشگاه:فرهنگي علمي گروه
حضور با شنبه روز بهشتي شهيد دانشگاه دانشجويان فرهنگي
.يافت گشايش دانشگاه اين در استادان و مسئولان
رئيس نديمي هادي دكتر نمايشگاه ، اين گشايش آئين در
اسفندماه اوايل در سال هر:گفت بهشتي شهيد دانشگاه
در آن پژوهشكدههاي و دانشگاه اين يكساله دستاوردهاي
اين.ميشود گذاشته تماشا معرض در عمومي نمايشگاه
و داير بهشتي شهيد دانشگاه در روز دو مدت به نمايشگاه
.است آزاد عموم براي بازديد
|