آهن خط شبكه تكميل براي تازه پيشنهادهاي
كرمانشاه ، شيراز ، بوشهر ،
ايران سراسري
آهن هنوزراه چابهار ، اردبيل رشت ، همدان ،
ندارند
كامل بهطور نوروز تا مشهد -تهران راهآهن
ميشود خطه دو
ديدگاه
آهن خط شبكه تكميل براي تازه پيشنهادهاي
كرمانشاه ، ايرانشيراز ، بوشهر ، سراسري
آهن چابهار ، اردبيلهنوزراه رشت ، همدان ،
ندارند
جديدي پيشنهادهاي نقل و حمل برنامهريزي ارشد كارشناس يك
.كرد ارائه ايران سراسري آهن خط شدن شبكهاي براي
كه اين به اشاره با نقل و حمل برنامهريزي كارشناس اين
ميگذرد آن عمر از كه سال از 63 پس ايران سراسري آهن خط
:گفت دارد ، زيادي فاصله كشور ريلي نقل و حمل نيازهاي با
و شيراز چون مهمي و بزرگ شهرهاي ايران جنوب در هنوز
غربي شمال و شمال در كرمانشاه ، و همدان غرب در بوشهر ،
شبكه به چابهار و زاهدان شرقي جنوب در و اردبيل و رشت
.نشدهاند متصل ريلي نقل و حمل سراسري
سال از ايران سراسري راهآهن:داد ادامه سعادتي عليرضا
متروكه آن متر يك حتي كه اين بدون تاكنون شمسي هجري 1317
خطوط طول سالها اين در.است بهرهبرداري حال در شود ،
است رسيده كيلومتر به 6400 ايران ريلي نقل و حمل اصلي
آهن خط شبكه يك مشخصات فاقد هنوز ايران راهآهن ولي
تهران شهر فعلي ، سراسري راهآهن شكلدهي در.است سراسري
و ورودي مبادي اتصال در و كرده عمل ثقل مركز بهعنوان
.است داشته را اصلي نقش پايتخت به مهم شهرهاي
يكديگر با كه نقطه دو حتي تئوري ، در اگرچه:افزود وي
ميدهند شبكه تشكيل دارند اطلاعات يا ماده انرژي ، مبادله
شبكههايي دتا-عم شبكه از منظور نقل و حمل در ليكن
از ناشي تفاوت اين.است شطرنجي يا تارعنكبوت بهصورت
وجود امكان اين شبكه در.است سفر زمان و دسترسي محدوديت
انتخاب يك از بيش مفروض نقطه دو بين سفر براي كه دارد
لحاظ به امكاني چنين.گيرد قرار استفاده مورد (مسير)
.است اهميت حائز بهتر دسترسي همچنين و امنيتي -نظامي
از بخواهد مسافري يا محموله كنيد تصور:داد ادامه سعادتي
راهآهن از استفاده براي برود ، بندرعباس به خرمشهر
از و بيايد قم تا حداقل بود خواهد مجبور فعلي سراسري
بر مشروط دهد ، مسير تغيير آهن راه شرق جنوب محور به آنجا
او ورود با همزمان مناسب سرويس قم مبدا7 از كه اين
و زميني راههاي عادي شرايط در قطعا البته.باشد برقرار
.رفت خواهد بهكار هوايي احيانا و دريايي
:كرد تصريح نقل و حمل برنامهريزي ارشد كارشناس اين
يا رسيده اتمام به گذشته سال در كه پروژههايي از تعدادي
ميكنند كمك راهآهن شدن شبكهاي به هستند ، احداث دردست
-اردكان مسير ميبد ، -باد مسير:از عبارتند مسيرها اين كه
احداث دردست دوم مسير قم ، -تهران دوم مسير چادرملو ،
.مشهد -بافق احداث دست در مسير و تبريز -ميانه
شروع آنها احداث كه هستند ديگري مهم پروژههاي:افزود وي
راهآهن بهطول همچنان و هستند احداث شرف در يا شده
روشهاي و بودجه تصويب به باتوجه و افزود خواهند سراسري
بهرهبرداري به متفاوت سرعتهاي با آنها مالي تامين
راهآهن به ميتوان پروژهها اين ازجمله.رسيد خواهند
-رشت قزوين راهآهن شيراز ، -اصفهان راهآهن كشور ، غرب
-مهاباد -مراغه راهآهن زاهدان ، -كرمان راهآهن آستارا ،
.كرد اشاره اردبيل -ميانه راهآهن و اروميه
خود جاي در كدام هر كه مذكور پروژههاي حجم:گفت سعادتي
سال از 63 بعد هنوز ما كه است اين نشانگر هستند ، مهم
دهه يك ظرف و نكردهايم تكميل را خود سراسري راهآهن
پروژههاي تكميل بر را خود اهتمام ميبايست نيز آينده
.دهيم قرار شده ياد
نظام در اساسي اشكال ميرسد نظر به:كرد خاطرنشان سعادتي
شروع كه كجا هر از كه باشد آن تصويب و بودجه تخصيصي
توجيه وجه هيچ به كه جادههايي احداث به نهايت ميكنيم
.ميرسيم ندارند ، اقتصادي
خود راه انتهاي به سراسري راهآهن كه اين بيان با سعادتي
چنانچه:افزود گرفت ، خواهد شبكهاي شكل تدريج به و رسيده
اوايل در برود ، پيش خوبي به مذكور پروژههاي احداث روند
.كنيم تعريف را شدن شبكهاي پروژههاي ميتوانيم دهه 90
خط شدن شبكهاي براي كه مختلفي گزينههاي به اشاره با وي
خراسان راهآهن به گرگان اتصال:گفت وجوددارد ، ايران آهن
طريق از كه اتصال اين.است برخوردار زيادي مزاياي از
است ، امكانپذير مشهد تا بعدي ايستگاههاي يا شاهرود
استان به گلستان و مازندران استانهاي اهالي دسترسي
ممكن راهآهن طريق از را مشهد شهر بهويژه خراسان
امكان ايجاد خط ، اين مسير طراحي در مهم نكته.ميسازد
پايتخت بهويژه و تركمنستان يعني شمالي همسايه به دسترسي
فعلي مسير كه دارد اهميت جهت آن از ايناست عشقآباد آن
U مسير يك و نيست جاده با رقابت قابل وجه هيچ به سرخس
از عشقآباد به ايران راهآهن خط اتصال اما است ، شكل
.بود خواهد كوتاهتر گلستان يا و خراسان شمال طريق
مدنظر ميتواند منظور اين براي كه مسيري ديگر:گفت وي
در سعادتي.است اهواز به اصفهان اتصال مسير گيرد قرار
دو مركز اهواز و اصفهان شهرهاي:افزود مطلب اين توضيح
ايرانيان از بسياري مضافا.هستند صنعتي و پرجمعيت استان
و كويت در بهويژه خليجفارس ، حاشيه كشورهاي در شاغل
حال در.هستند بالعكس و اصفهان به سفر متقاضي امارات
و است برقرار ارتباط اين بندرعباس طريق از حاضر
اين در تازگي به كه قطاري ميشد پيشبيني كه همانگونه
شده مواجه زيادي استقبال با رسيده بهرهبرداري به مسير
مشابه تقاضاي وجود بهرغم اصفهان و خرمشهر بين اما.است
از فعلا تقاضا اين ريلي ، ارتباط نبودن برقرار علت به و
.ميشود داده پاسخ جاده طريق
خزر ، درياي ساحلي آهن خط احداث گزينه سومين:گفت وي
شمال اتصال شرق ، جنوب به آن اتصال و خراسان جنوب راهآهن
ساير و -تهران از عبور به نياز بدون -جنوب به غرب
كمك دسترسي افزايش و شدن شبكهاي هدف به كه است مسيرهايي
براساس و درست زمان در بايد پروژهها اين.ميكنند
.شوند مقايسه ديگر گزينههاي با امكانسنجي مطالعات
تكميل سرعت با را سراسري راهآهن:كرد خاطرنشان سعادتي
راه اين در.ميشويم شبكهاي راهآهن مرحله وارد و كرده
شيوههاي بازار سهم به ميبايست كشور بودجهريزي نظام
ريلي نقل و حمل رسيدن براي و كرده توجه نقل و حمل مختلف
تعيين را اولويتها بازار ، اين در خود بايسته جايگاه به
.كند احداث راه كمتر و كرده
كيفيت چه و طول لحاظ به چه ما كشور راههاي شبكه:گفت وي
رخ آن در كه سوانحي درصد دارند800 قرار خوبي وضعيت در
از ميبايست بنابراين.است انساني عوامل از ناشي ميدهد
ريلي نقل و حمل به و كاسته جادهاي نقل و حمل بازار سهم
حمل بخش برنامهريزي در را رويكرد اين بايد.بيافزاييم
.كنيم دنبال اساسي بهصورت ونقل
كامل بهطور نوروز تا مشهد -تهران راهآهن
ميشود خطه دو
اسلامي انقلاب پيروزي از پس كشور ريلي نقل و حمل شبكه
رسيده كيلومتر به 8600 و يافته افزايش برابر دو از بيش
.است
شركت مديرعامل محمدسعيدنژاد خبر مركزي واحد گزارش به
تا:گفت خبر اين اعلام با ايران اسلامي جمهوري راهآهن
خط كيلومتر و 200 هزار چهار اسلامي انقلاب پيروزي از قبل
و 600 هزار شش به امسال كه داشت وجود كشور سراسر در آهن
افزايش فرعي خط كيلومتر و 986 يكهزار و اصلي خط كيلومتر
.است يافته
:گفت مسافر جابهجايي افزايش برابر به 5/2 اشاره با وي
ريلي نقل و حمل ناوگان با نفر ميليون حدود 4/5 سال 57 در
نفر ميليون به 7/11 سال 79 در ميزان اين كه شدند جابهجا
.ميرسد نفر ميليون به 13 امسال پايان تا و رسيد
جدي توجه كشورمان در را نقل و حمل توسعه محور نژاد سعيد
نقل و حمل ناوگان بهويژه ترابري و راه بخش به بيشتر و
توسعه 2500 سوم برنامه پايان تا:گفت و كرد ذكر ريلي
نيز كيلومتر احداث 5000 مطالعات و احداث خطآهن كيلومتر
.ميشود انجام
تا 32 كالا نقل و حمل ميزان بايد مدت اين در:افزود وي
نفر ميليون تا 16 مسافر جابهجايي تعداد و تن ميليون
ايران اسلامي جمهوري راهآهن عامل مدير.يابد افزايش
را ريلي نقل و حمل ناوگان از بيشتر استفاده بر تاكيد
انبوه مسافران و حجيم كالاهاي نقل و حمل مزيتهاي وجود
در جادهاي ناوگان ششم يك ريلي ناوگان:گفت و دانست
.ميكند مصرف سوخت مساوي شرايط
به امسال پايان تا كه طرحهايي درباره همچنين سعيدنژاد
مسير شدن خطه دو عمليات:گفت رسيد ، خواهد بهرهبرداري
بهرهبرداري طرح اين درصد از 70 تاكنون كه مشهد -تهران
.ميرسد بهرهبرداري به كامل بهطور سال پايان تا ميشود
مسير از آن عبور و استانبول -آلماتي قطار راهاندازي وي
مسافر و كالا ترانزيت امر تسهيل در مهمي گام را ايران
با كانتينري باري منظم قطار از بهرهگيري:گفت و دانست
قرار كه است اساسي برنامههاي از اكو عضو كشورهاي توافق
.برسد بهرهبرداري به آينده سال يا و امسال پايان تا است
ديدگاه
ايران در تندرو مسافري راهآهن توسعه
.است قرن 21 در بشر زندگي مشخصههاي مهمترين از يكي زمان
توجه قبل سالهاي از پيشرفته كشورهاي در راستا اين در
قطاري به تعريف ، طبق.است شده مسافري راهآهن به خاصي
:باشد زير مشخصه دو داراي كه ميشود گفته تندرو
بالاتر يا ساعت بر كيلومتر قطار 200 حركت ماكزيمم سرعت-1
.باشد
به مسير ايستگاه دو بين حداقل قطار حركت متوسط سرعت-2
.برسد ساعت بر كيلومتر از 150 بالاتر
آلمان ، ژاپن ، فرانسه ، كشورهاي در عمده بهطور تندرو خطوط
آمريكا و فنلاند انگليس ، بلژيك ، ايتاليا ، اسپانيا ،
خط ، طول سرزمين ، نوع جغرافيايي ، موقعيت.شدهاند متمركز
براي پايدار و قوي دلايل وجود كافي ، مسافر جمعيت ، چگالي
.است تندرو خطوط توسعه در موثر و مهم عوامل از مسافرت
ترافيك حجم كاهش مسافر ، نقل و حمل ظرفيت افزايش
توسعه انرژي ، مصرف كاهش فرودگاهها ، و بزرگراهها
به خدمات سطح افزايش و ايمني اشتغال ، ايجاد اقتصادي ،
.است تندرو مسافري قطارهاي بهكارگيري فوايد از مسافران
سال به تندرو مسافري قطارهاي از استفاده تاريخچه آغاز
با تندرو مسافري ريلي شبكه اين.برميگردد ژاپن در 1964
سه از بيش تا 1994 سالهاي 1964 بين شينكانسن نام
مثال بهعنوان اگر كه است كرده جابهجا را مسافر ميليارد
به توجه با ميشد جابهجا جاده توسط مسافر حمل حجم اين
سال 1800 هر در حداقل جادهاي نقل و حمل بينالمللي آمار
شبكه اين ايمني.ميماند جاي بر زخمي هزار و 10 كشته
و كاركنان از كه طوري به است تقدير قابل و مثالزدني
بدانيم كه است جالب.است نشده كشته احدي تاكنون مسافران
شده تعيين برنامه از قطارها نوع اين زماني انحراف متوسط
انرژي مصرف مقايسه براي مطالعه يك نتايج.است ثانيه 24
جدول در مونيخ -هامبورگ مسير در مختلف نقليه وسايل براي
:است آمده زير
محيط -اقتصادي نسبي مزيتهاي فوق جدول اعداد مقايسه
را تندرو قطارهاي ريلي شبكه از استفاده ايمني و زيستي
چگونه آينده ، برنامه براي ايران كشور در.ميدهد نشان
چگونه برسد؟ ساعت بر كيلومتر به 300 مسافري راهآهن سرعت
جهش؟ يا سرعت تدريجي افزايش با برسيم؟ به 300 سرعت 160 از
ساخت مغناطيس؟ يا ريل و چرخ تكنولوژي كدام از استفاده
صوتي؟ آلودگي محيطي؟ زيست مسائل آنها؟ بهسازي يا نو خطوط
در آمده پيش سوالات انبوه از نمونهاي اينها توريسم؟
كشور يك در تندرو مسافري قطارهاي ريلي شبكه ايجاد هنگام
دليل هرگونه ارائه بدون.داد پاسخ آنها به بايد كه هستند
و دنيا پيشرفت است داده نشان تجربه كه همين كافي ، فني
سوي به الزاما را ما زمان ، نقش درزمينه بشر نيازهاي
اهميت آنچه.داد خواهد سوق جديد تكنولوژيهاي از استفاده
اكنون هم از بايد.بود خواهد محدود فرصت كه است اين دارد
معتبر دانشگاههاي در مختلف متخصص گروههاي تربيت براي
و فني درزمينههاي كاربردي پروژههاي تعريف با كشور
انجام لازم برنامهريزي مشخص اهداف و چارچوب با اقتصادي
مختلف درزمينههاي فني دانش انتقال نهايي ، هدف.شود
دانش تدوين فعاليتها اين نتيجهشود داده قرار موضوع
شبكه ايجاد براي نگرانه جانبه همه و دقيق استراتژي و فني
بازدهي حداقل.بود خواهد ايران در تندرو مسافري قطارهاي
شبكه كل براي دورانديشانه استراتژيهاي اتخاذ روش اين
و ناوگان مناسب انتخاب و آينده سال درچهل تندرو راهآهن
.بود خواهد مربوطه تجهيزات
نادري شفيع اصغر علي
شخصي خودرو |
هواپيما |
تندرو مسافري قطار |
سوخت مصرف -نقليه وسيله نوع |
3/46 |
47 |
2/20 |
مصرفمعادلبنزينبهليترازايهرمسافر |
2/109 |
/111 |
2/36 |
كيلوگرم به كربن دياكسيد |
3/134 |
9/387 |
6/30 |
گرم به نيتروژن مونواكسيد |
4/63 |
1/58 |
2/29 |
گرم به گوگرد دياكسيد |
2/81 |
34 |
/0 |
گرم به آلاينده گازهاي ساير |
|