• در كشورهاي پيشرفته دولت ها با ابزار تعرفه سرمايه گذاري در توليد يك كالا را مورد تشويق قرار مي دهند و يا سعي مي كنند از ورود افراد جديد به بازار اشباع شده كالا جلوگيري كنند
تعرفه واردات كالاها بايد به صورتي تعيين شود كه افزايش سرمايه گذاري تشويق شود.
قائمقام معاون توسعه و برنامه ريزي وزير صنايع ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: بايد تعرفه واردات كالاها به صورتي باشد كه اقتصاد به دو هدف عمده خود دست پيدا كند. اول اين كه به مصرف كننده فشار قيمتي فراواني وارد نشود و از سوي ديگر سرمايه گذاري براي رشد توليد مورد تشويق قرار گيرد.
سيامك صميمي دهكردي ادامه داد: بعضي معتقدند بايد براي حمايت از مصرف كننده تعرفه اي تعيين كرد كه كالا در بهترين حالت با كمترين قيمت به دست مصرف كنندگان برسد، در حالي كه تعرفه علامتي اقتصادي است كه به سرمايه گذار اعلام مي كند حضور در عرصه اقتصاد براي توليد كالا مزيت اقتصادي دارد يا خير؟
او گفت: در اين حالت به هيچ عنوان وضع تعرفه بالا مدنظر نيست، بلكه انتخاب تعرفه منطقي مهمترين اولويت تعيين شده است.
قائمقام معاون وزير صنايع و معادن ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته دولت ها با ابزار تعرفه سرمايه گذاري در توليد يك كالا را مورد تشويق قرار مي دهند و يا سعي مي كنند از ورود افراد جديد به بازار اشباع شده كالا جلوگيري كنند.
صميمي دهكردي گفت: رعايت زمان بندي در تعيين تعرفه يكي از مهمترين اولويت هاست. به عنوان مثال، حتي كشورهايي كه به عضويت wto درمي آيند نيز مجبور نيستند به سرعت تعرفه واردات كالاهاي خود را با تعرفه هاي وضع شده در سازمان تجارت جهاني هماهنگ كنند بلكه اين سازمان مهلتي را به آنها مي دهد تا به واسطه آن بتوانند خود را با شرايط پيش بيني شده هماهنگ كنند.
او با بيان اين كه در ايران به موضوع زمان بر بودن پروسه تعيين تعرفه توجه خاصي نمي شود، گفت: در برخي موارد مي بينيم در ابتداي سال ناگهان تعرفه واردات يك كالا كاهش يا افزايش مي يابد، در حالي كه بايد قبل از اعمال تغيير در تعرفه هاي تعييني توليد كننده را از كيفيت تغييرات مطلع كرد تا وقت كافي داشته باشد خود را با وضعيت جديد هماهنگ كند.
قائمقام معاون وزير صنايع و معادن در توضيح اين مطلب افزود: به عنوان مثال اگر قرار است تعرفه واردات كالايي پايين بيايد توليدكننده بايد از قبل مطلع شود تا بتواند هزينه توليد خود را كاهش دهد به اين ترتيب توليدكننده ايراني نيز مي تواند خود را با شرايط بازار هماهنگ كند.
او اضافه كرد: در حال حاضر شايد مهمترين مسأله ايران سرمايه گذاري و حفظ اشتغال موجود در كنار ايجاد شرايط جديد شغلي باشد در اين صورت بايد تعرفه ها به نحوي تعيين شود كه حمايت كافي از سرمايه گذاري را در بر داشته باشد.
همچنين محمد غديري كارشناس امور گمركي در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص شرايط تعيين تعرفه واردات كالا به كشور گفت: متأسفانه طي دودهه گذشته در اغلب دوره ها به سياست تعيين تعرفه براي واردات كالا بي توجه بوديم و همواره با استفاده از امضاهاي طلايي ، عده اي خاص توانستند مجوز واردات كالاهاي پرمصرف را از آن خود و سودهاي سرشاري سرازير جيب هايشان كنند.
او گفت: بالاخره در قالب برنامه سوم توسعه دولت و دولتمردان به اين نتيجه رسيدند كه واردات مجوزي كالا سرچشمه بسياري از فسادهاي اداري است و تصميم بر آن شد كه واردات تمامي كالاها جز كالاهايي كه ورودشان منع شرعي دارد مجاز شود.
او افزود: اما متأسفانه حتي همين نظر صريح در ماده ۱۱۵ قانون برنامه سوم توسعه مبني بر آزادسازي واردات كليه كالاها به كشور از سوي برخي درست تفسير نشد و دستگاه هاي اجرايي كه البته خود نيز دستي در توليد داشتند به مانع تعرفه اي به شكل يك مانع نگاه كردند نه يك ابزار براي تنظيم سياست هاي اقتصادي. در نتيجه تعرفه واردات برخي اقلام به حدي غيركارشناسي تعيين شد كه سرمايه راه بهتر سود كردن را در فعاليت غيرقانوني ديد و در مدت كوتاهي حجم قاچاق كالا به كشور به شدت افزايش يافت.
او گفت: اما حتي اين تغييرات نيز سبب تصميم گيري عقلاني و مناسب نشد چرا كه ديديم خيلي ها راه ريشه كن كردن قاچاق را در مبارزه پليسي و نه اقتصادي ديدند كه همين امر موجب شد سرمايه ها هرچه بيشتر درصدد يافتن راه غيرقانوني باشند.
او تدوين سياست هاي جديد براي تعيين تعرفه واردات كالاها به كشور را امري مثبت دانست و گفت: پس از مدت ها فرصت سوزي بالاخره اين نتيجه حاصل شد كه تعرفه بايد به صورت زمان دار، با حمايت از سرمايه گذاري و رعايت حقوق مصرف كننده و همچنين با طي روندي كاهشي تعيين شود.
اعضاي كميته ماده يك تعيين تعرفه واردات كالاها به كشور اخيراً مقرر كرده اند تعرفه واردات كليه اقلام بايد با لحاظ شدن روند كاهشي در طول دوره مشخص و با رعايت حقوق مصرف كننده و سرمايه گذار تعيين شود.
غديري در ادامه سخنان خود گفت: تجربه دولت طي دوره هاي زماني متوالي نشان داده است كه هرگاه با اتخاذ سياست هاي صحيح اقتصادي مانند آزادسازي واردات كالا در قالب نظام تعرفه اي مناسب اقدام كرده ايم جواب مثبت دريافت كرده ايم.
او در توضيح اين مطلب افزود: در گذشته اي نه چندان دور ما شاهد بوديم كه چاي خارجي به صورت قانوني وارد كشور مي شد و بسياري با مخلوط كردن آن درصدد ارتقاي كيفيت چاي برمي آمدند اما همين توليدكنندگان و سازمان هاي دلسوزتر از مادر آنقدر مقابل مصوبه قانون ايستادند تا بالاخره ريشه واردات قانوني قاچاق را زدند و دولت ممنوعيت ورود اين كالاها را اعلام كرد.
او افزود: اما وقتي سه سال گذشت همه ديدند كه چاي خارجي از مسيرهاي غيرقانوني راه ورود به كشور را يافته است و همه بازارها را در دست گرفته. در حقيقت اين ممنوعيت نه تنها به سود توليدكنندگان ايراني تمام نشد بلكه سبب شد بازارهايي كه در اختيار اين نوع چاي قرار داشت نيز از آنها گرفته شود.
او ادامه داد: در اين ميان سود سرشاري نصيب عده اي سودجو و فرصت طلب شد كه از تلخي و نامرغوبي چاي داخلي كه ادعا داشت با ممنوعيت ورود چاي خارجي بازار خوبي خواهد يافت استفاده كردند و چاي خارجي قاچاق را بدون كمترين نظارت بهداشتي، پرداخت سود و عوارض گمركي و... وارد كشور كردند.
او گفت: تعرفه واردات بعضي كالاها آنقدر بالاست كه بازار ايران را به صورت انحصاري در اختيار توليدكنندگان و يا قاچاقچيان مي گذارد و تعرفه واردات بعضي ديگر آنقدر پايين است كه سرمايه گذاران رغبتي به حضور در آن بخش نمي يابند و حتي فعالان نيز تعطيلي را بر تداوم فعاليت ترجيح مي دهند.