سه شنبه ۸ مهر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۸۱
گوناگون
Front Page

خانواده هاي ايراني به سينماي ايران بي اعتنا هستند
من به سينما نمي روم 
او به سينما نمي رود
آنها به سينمانمي روند
قسمت اول
001456.jpg
مرجان نماينده 
سينماي ايران طي همه سال هاي پس از انقلا ب، چشم و چراغ قشر فرهنگي اين مرز وبوم خوانده شد. فيلم هاي ايراني جشنواره هاي بين المللي را دور زدند و تا بخواهيد جايزه به دست آوردند. چيزي بيش از ۱۲۰ جايزه در سراسر دنيا، از اروپا تا آمريكا، از آسيا تا آفريقا. اما همين سينما در داخل ايران مسير نزولي را پيمود. بسياري از سالن هاي سينما در كوران انقلا ب دستخوش آتش شدند و پس از انقلا ب هم يك به يك تعطيل شدند. اما بعدها- از اوايل دهه ۱۳۶۰- هم كه سياست هاي فرهنگي كشور شكل و شمايلي گرفتند، سالن هاي به جاي مانده و گاه وبي گاه گشوده شده جاني نيافتند. ويدئو هجوم آورد و سپس ماهواره ها آمدند، سينماي ايران حول مضامين و موضوعات خاص- و حالا  ملا لآور براي تماشاگر- دور زد و تماشاگرانش را از كف داد. آمار و ارقام تكان دهنده هستند. نيم ميليون نفر از افراد خانواده ها در سال ۱۳۷۰ به سينما رفته اند و اين تعداد ده سال بعد كمتر از نصف شده است. خانواده هاي ايراني از سينماي ايران فرار مي كنند و اين امر اگر هشدار دهنده نيست پس چيست؟
در خبرها اين جمله جلب نظر مي كرد: >... سينما بهمن واقع  در ميدان انقلا ب سالن شماره دو خود را تعطيل كرد.< اما دليل اين امر برخورد شوراي صنفي با آن بود. اين سينما كه تحت مديريت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلا مي قرار دارد به دليل عدم رعايت قانون شوراي صنفي مبني بر نيم بها كردن بهاي بليت در روزهاي شنبه از دريافت حواله فيلم جديد محروم گرديد. سينما>پيام انقلا ب< نيزپيشتر به دليل نداشتن فيلم تعطيل شده بود. اما همه اينها نمايانگر سقوط مرحله به مرحله سينماداري در ايران هستند. هيچ كس از ياد نمي برد سينما آزادي و شهرقصه به عنوان بهترين سينماهاي تهران در يك منطقه خوب پس از سوختن در دل شعله هاي آتش هنوز بر پا نشده اند و كماكان تكه زمين گودبرداري شده اي در آن محل خودنمايي مي كند.
عضو هيأت مديره انجمن سينماداران تهران، مهم ترين مشكل سينماهاي پايتخت را ورشكستگي  ۱۵ ساله سينماها دانست و گفت: درحال حاضر دركشور سينماي واقعي وجود ندارد و به دليل بي توجهي به سالن هاي سينما فيلم هاي خوب هم با استقبال مواجه نمي شوند.
چنگيز طالقاني افزود: براي حل مشكل ورشكستگي سينماهاي شهر و استقبال مردم بايد از فيلم هاي خوب خارجي كه مورد استقبال مردم است استفاده كرد.
وي توجه نكردن به خواسته هاي مخاطبان در اكران فيلم را يكي از دلا يل عدم استقبال مخاطبان از فيلم هاي اكران شده دانست و خاطر نشان كرد: مردم علا قه مند هستند فيلم هاي برگزيده خارجي را ببينند و اين در حالي است كه اين فيلم ها در كشور اكران نمي شود.
وي با اشاره به مشكلا ت سينماهاي شهر تهران تصريح كرد: مشكلا ت سينماهاي شهر با وزارت ارشاد و سينما شهر مطرح شده و آنها قول داده اند تا زمينه هاي حل مشكلا ت را فراهم كنند.
طالقاني با اشاره به برطرف شدن برخي از مشكلا ت مطرح شده ابراز اميدواري كرد، خواسته هاي مهم تر انجمن سينماداران نيز برآورده شود.
عضو هيأت مديره انجمن سينماداران تهران توجه به سالن هاي سينما را يكي ديگر از راه هاي مناسب براي جذب مخاطب دانست و يادآور شد: در گذشته فيلم هاي خوبي ساخته شد اما باز هم نتوانست مخاطبان زيادي را به سالن هاي سينما بكشاند.
طالقاني افزود: در حال حاضر بسياري از مردم براي ديدن فيلم به سينما نمي روند و سالن هاي سينما به مكاني براي گذراندن اوقات فراغت و استفاده از هواي خنك و يا گرم براي مخاطبان تبديل شده اند.
عضو هيأت مديره انجمن سينماداران تهران توجه به سالن هاي سينما و اكران فيلم هاي خوب داخلي و خارجي را بهترين راهكارهاي كشاندن مخاطبان واقعي به سالن هاي سينما دانست.
مسأله نمايش يا عدم نمايش فيلم هاي خارجي درسينماهاي ايران مقوله كليدي ديگر در زمينه حيات سينماداري است. عدم جذابيت فيلم هاي ايراني عملا ً تماشاگران را از سينما رفتن بيزار كرده و تماشاگران ديروز سينما، امروز به ويدئو و ماهواره پناه آورده اند، ضمن آن كه برنامه هاي چندين شبكه تلويزيوني كشور پاسخگوي بخشي از نيازهاي آنان است. هر چه باشد بسياري از مجموعه هاي تلويزيوني با هزينه هاي بسيار بيش از آثار سينمايي و با حضور بازيگران معروف تر ساخته مي شود. بنابراين تماشاگر ايراني انگيزه چنداني براي سينما رفتن ندارد. سياست نيم بها كردن بليت سينما در روزهاي شنبه -زماني كه كمتر كسي به سينما مي رود- ناشي از اين امر بود تا مردم را با انگيزه اقتصادي به سالن ها جلب كند. چيزي كه نتايج آن هنوز روشن نيست.
كارشناسان مي گويند ادامه اين روندمنجر به تعطيلي روزافزون سينماها مي شود. آن هم با يك تناقض بنيادين. يعني جمعيت تهران طي ۲۵ سال گذشته ۵برابر شده ولي تعددسينماهايش حداقل يك سوم كاهش يافته اند. البته قاعدتاً بايد فرهنگ سينما روي افزايش جمعيت عميق تر و گسترده تر مي شد، كه نشد. در حالي كه در اين مدت، تأكيد سياستگذاران بر حمايت از سينماي ايران بود و ۹۵ درصد آثار به نمايش درآمده فيلم هاي ايراني بودند و آثار خارجي و غربي همواره با محدوديت بر پرده رفتند.
دوباره به آمارها نگاه كنيد. ۱۷ سال پيش- سال ۱۳۶۵ - در اوج جنگ نزديك به ۵ ميليون نفر به سينما مي رفتند و اين رقم حالا  به ۲ ميليون كاهش يافته. درحالي كه انفجار جمعيت چشمان ما را خيره كرده است .

چرا به سينما نمي رويد يا از فيلم هاي ايراني استقبال نمي كنيد؟
والدين 
دردسرهاي سينما رفتن مشمول رفت و آمد بسيار زياد است. فاصله سينماهاي خوب و خانوادگي با مراكز مسكوني افزايش يافته.
تعداد سينماهايي كه مناسب افراد خانواده باشد بسيار اندك است.
متأسفيم،ولي هزينه سينما رفتن با بليت ۸۰۰ توماني اندك نيست. سينما براي ما تفريح ارزان قيمتي به شمار نمي رود.
مهم نيست چه مي گوييم و چه مي گويند، مهم اين است فرهنگ سينما رفتن از دل خانواده هاي ايراني رخت بربسته است.
نوجوانان 
پدران و مادران ما اجازه نمي دهند تنها يا با دوستانمان به سينما برويم، مي گويند محيط سينماها يا حداقل اكثر سينماها چندان مناسب ما نيست.
پدران و مادران ما مي گويند تماشاي برخي فيلم هاي ايراني به دليل نمايش صحنه هاي خشونت بار يا درگيري هاي دو نفره بزرگسالا ن مناسب ما نيستند.
فيلم هاي جذابي كه مناسب
حال و هواي ما باشد ساخته نمي شوند، ساخته مي شوند؟
برخي فيلم ها و برنامه هاي تلويزيون خودمان بسيار تماشايي تر از فيلم هاي ايراني هستند. بنابراين نيازي به سينما رفتن احساس نمي كنيم.
جوانان 
فيلم هاي ايراني ملا لآور هستند، قصه ها و چهره ها تكرار مي شوند و تفاوت چنداني بين آنها وجود ندارد. يكي را كه ديديد مثل اين است كه همه را ديده ايد.
ترجيح مي دهيم فيلم هاي ويدئويي نگاه كنيم. هم تنوع بيشتري دارند، هم آسا ن تر به دست ميآيند و نيازي به خروج از خانه هم نيست.
سينماها بايد به نمايش فيلم هاي خوب خارجي اقدام كنند. فيلم هاي ايراني بي اعتنا به نوآوري، ما را از تماشاي آثار با ارزش محروم كرده اند.

بله، خاموشي ها سير نزولي طي مي كنند
001460.jpg
آمارها نشان مي دهند متوسط خاموشي ها در چند سال اخير از حدود ۵/۴ دقيقه به ازاي هر مشترك كاهش يافته و در سال گذشته به ۷/۳ دقيقه رسيده است. براساس سياست هاي پيش بيني شده در برنامه سوم توسعه، متوسط خاموشي ها به ازاي هر مشترك بايد به حدود سه دقيقه در شبانه روز كاهش يابد. رشد مصرف برق در برنامه سوم توسعه حدود ۶ درصد پيش بيني شده كه اين مقدار در سال اول برنامه بيش از ۸ درصد و امسال حدود ۱۲ درصد بوده است. عوامل مو‡ثر در افزايش خاموشي ها به قرار زير هستند:
كمبود توليد برق نسبت به ميزان مصرف 
اشكالا ت موجود در شبكه هاي انتقالي برق 
توزيع و فوق توزيع 
قديمي بودن بخشي از تأسيسات صنعت برق 
متوسط تلفات انرژي در شبكه هاي برق كشور حدود ۸/۱۲ درصد است و در صورتي كه سالا نه حدود يك درصد از ميزان تلفات شبكه هاي برق كم شود، طي پنج سال آتي ميزان تلفات به حد استاندارد خواهد رسيد.
در حال حاضر ۸-۷ هزار مشترك غير مجاز برق در استان تهران وجود دارند كه اين امر سبب مي گردد متوسط خاموشي به ازاي هر مشترك در سال جاري حدود ۴۵ ثانيه باشد كه اين مقدار در مناطق شمالي تهران به ۲۰ ثانيه رسيده است. اين در حالي است كه سالا نه حدود ۳۵۰ هزار مشترك به تعداد كل مشتركان برق منطقه اي تهران اضافه مي شود.
به منظور پاسخگويي به نياز مشتركان ايجاد ۷۰۰ مگاوات ظرفيت جديد ضروري است. رشد مصرف انرژي در سال هاي اخير حدود ۵۴/۹ درصد بوده در پنج ماهه اول امسال داراي رشد هشت درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. با ساخت و ايجاد ۲۴ پروژه شركت برق منطقه اي تهران كه در هفته دولت به بهره برداري رسيد و به نيروگاههاي قبلي اضافه شد مي توان اميدوار بود كه در سال هاي آينده ميزان خاموشي نسبت به سال هاي گذشته كاهش يابد و مردم خيلي بهتر و بهينه تر از برق استفاده كنند.

سيستم فاضلا ب مجتمع هاي مسكوني
پرسش اصلي اين است كه خانه هاي مسكوني تا چه حد بايد وام دار تأسيسات زيرساختي شهرداري باشند؟ در همين روند اعلا م شده است كه مجتمع هاي مسكوني ۲۰ نفره و تمام هتل هاي سطح شهر تهران ملزم به نصب سيستم پساب و تصفيه فاضلا ب هستند. با شروع طرح نصب سيستم تصفيه فاضلا ب بر روي مجتمع هاي مسكوني، با توجه به گستردگي و حجم بالاي كار، در مرحله اول تمامي هتل هاي سطح شهر و واحدهاي تابعه تحت پوشش قرار گرفته اند و به هركدام از اين اماكن به مدت شش ماه براي نصب اين سيستم فرصت داده شده است. همچنين بيمارستان هاي دولتي طبق قانون ملزم به نصب سيستم تصفيه فاضلاب هستند كه در صورت عدم نصب آن به بهانه هزينه بالا،  ملزم به پرداخت جريمه هاي زيست محيطي هستند. در صورت به پايان رسيدن مدت مقرر اگر واحدها و مجتمع هاي مسكوني اشاره شده پساب هاي خود را بدون انجام عمليات تصفيه به سيستم فاضلا ب شهري يا چاهها بريزند، كارشناسان محيط زيست استان تهران با نمونه برداري و آزمايش هاي متعدد اقدام به صدور اخطاريه، جريمه يا حتي پلمپ واحدهاي آلا ينده خواهند كرد.

فرسودگي كابل ها و نقص سيم كشي
دلا يل اصلي آتش سوزي در منازل
001458.jpg
گفته مي شود فرسودگي كابل هاي برق و سيم كشي غيراستاندارد عامل اصلي وقوع آتش سوزي در منازل مسكوني است و پس از آن بالا ترين آمار حريق ها مربوط به وسائل گازسوز و آتش بازي كودكان است. غيراصولي بودن سيم كشي اغلب ساختمان ها و فرسودگي كابل ها در اغلب موارد و همچنين استفاده بيش از حد از وسايل برقي و تحميل بار اضافي بر آنها ايجاد جرقه كرده و در نهايت باعث آتش سوزي در ساختمان مي شود. شهروندان بايد ضمن رعايت نكات ايمني در هنگام ساخت و ساز از تحميل بار اضافي به كابل ها نيز خودداري  كنند.
نكته اصلي اين است كه اكثر خانه سازان كمترين دقت را در انجام كارهاي نهايي ابنيه تحت نظر خويش انجام مي دهند و سعي مي كنند به طرق مختلف هزينه ها را كاهش دهند، نتيجه اين كه در مورد كابل كشي و سيم كشي منازل دقت اندكي به خرج مي دهند و هزينه محدودي صرف مي كنند. بنابراين بسياري از منازل تازه ساخته شده فاقد سيستم برق و سيم كشي مناسب هستند و در بدو امر نياز به بازنگري دارند. شهرداري بايد در اين مورد بسيار جدي تر و عاجل عمل كند.
علا وه بر اين، همجواري وسايل گازسوز با مواد قابل اشتعال يا خراب بودن اين وسايل، عدم استفاده از بست ها و رابط هاي استاندارد و مناسب و نشت شيلنگ هاي رابط بين وسايل گازسوز با منبع گاز موجب انتشار گاز در منازل و در نتيجه وقوع حريق مي شود.
بهترين روش براي جلوگيري از انتشار گاز، نصب دستگاه ترموكوپل بر روي سيستم هاي گازي و وسايل گازسوز است كه در پيشگيري يا كاهش حوادث آتش سوزي ناشي از انتشار گاز بسيار مو‡ثر است، زيرا به هنگام خاموش شدن شعله مسير جريان گاز نيز به طور اتوماتيك بسته مي شود.
همچنين اقدامات فرهنگي در خصوص هشدار به خانواده ها مبني بر مراقبت از فرزندان و دور كردن وسايل آتش بازي از دسترس  آنها در كاهش حوادث تأثير به سزايي دارد. آمارها نشان مي دهند بسياري از مأموريت هاي سازمان آتش نشاني، رويارويي با حريق هاي ناشي از بازي كودكان با وسايل آتش زا است. در حالي كه آموزش كودكان توسط خانواده ها جهت استفاده صحيح و مناسب از وسايلي مانند كبريت و وسايل گازي ضمن كاهش آمار آتش سوزي ها، بسياري از هزينه هاي مالي و انساني را نيز كاهش مي دهد.
توجه شهروندان نسبت به هشدارهاي كارشناسان در زمينه حريق يا ديگر حوادث بسيار اهميت دارد. بسياري از مردم ادعا مي كنند با خطرات ناشي از آتش سوزي آشنايي لا زم را دارند، ولي كماكان دست به اقدامات خطرساز و خطاهاي فاحش مي زنند، لذا ضمن آشناسازي مردم با موارد ايمني بايد فرهنگ استفاده درست از امكانات و وسايل مختلف را نيز در بين شهروندان بالا  برد تا ميزان خسارت مالي و جاني در زمينه آتش سوزي و حريق تا حدودي كاهش يابد.

فصل مدارس آغاز  شد
با افت تحصيلي مبارزه كنيم
قدم هاي اوليه 
ايجاد شرايطي كه كودك در آن احساس موفقيت و غرور كند.
جلوگيري از ايجاد احساس حقارت و كوچكي برابر ساير كودكان و اطرافيان.
استفاده از تشويق كلا مي و غيركلا مي در شرايط مقتضي و خودداري از تنبيه بدني و لفظي.
تلا ش براي ايجاد احساس نياز به پيشرفت و جلو رفتن در كودك.
001462.jpg
وقتي فصل مدارس آغاز مي شود تركيب >افت تحصيلي< بيش از هميشه سرزبان ها مي افتد. هنگامي از اين اصطلا ح استفاده مي شود كه عملكرد دانشآموز، در دروس اساسي اش در حال كاهش است. بررسي ها نشان مي دهد شروع افت تحصيلي معمولا ً از كلاس چهارم ابتدائي به بعد رخ مي دهد. نگرش و طرز تفكر كودكان، در اين مرحله سني اهميت ويژه اي مي يابد و آنها نيازمند مشاوره و راهنمايي هستند. بايد در صورت ضعف شديد در فراگيري درسي كودك به جستجوي ساير جنبه هاي مثبت شخصيت وي و استعدادهايش اقدام كرد. مواردي مثل موفقيت هاي ورزشي و هنري. همه اينها مي توانند پايه اي براي تشويق دانشآموزان در طراز شخصيت وي محسوب شوند و به موفقيت تحصيلي وي كمك كنند.
همان گونه كه پيشرفت تحصيلي جنبه نسبي دارد، افت تحصيلي نيز پديده اي نسبي است و مي تواند از ضعف تا شدت در نوسان باشد، نوسان هاي موقت وضعيت طبيعي هستند اما آنچه اهميت بيشتري دارد افت دايمي است.
افت تحصيلي معمولا ً از دشواري يادگيري يك يا چند درس آغاز مي شود. اگرچنانچه اختلا لا ت خاص يادگيري در اين موارد درمان نشوند مي توانند به افت تحصيلي در زندگي دانشآموزان منجر شوند. والدين بايد فرزندان خودرا از يادگيري با شتاب و عجولا نه، منع كنند وآنها را به بازنگري ضعف هاي خود به صورت غيرمستقيم ترغيب نمايند.
محيط آرامي براي يادگيري به وجود آوريد، تشويق ، پشتيباني، پيشنهاد و پاسخ به سوالا ت كودكان، اقداماتي هستند كه نبايد فراموش شوند. وقتي كودكان دريابند كه والدين از آنها انتظار پيشرفت و اتخاذ يك برنامه معقول و منطقي را دارند تلاش بيشتري انجام مي دهند، توجه داشته باشيد انتظاراتي كه ازكودكان داريد بايد براساس امكانات و توانايي هاي كودكان باشد. بلند پروازي هاي بي پشتوانه والدين در بسياري از موارد براي كودكان ويرانگر هستند.
كودكان خود را عادت بدهيد براي انجام هركاري دقت خود را متوجه آن موضوع كنند و از فكر كردن به مسايل جنبي و يا بازيگوشي بپرهيزند، و اين امر تنها با هشدار و تنبيه حادث نمي شود. بايد اطمينان فرزند خود را جلب كنيد.
توجه كنيد دانشآموزان ضعيف عزت نفس پائيني دارند، بنابراين اگر سو‡الا تي را با آنها مطرح كنيد كه جواب آنها را ندانند ضربه بيشتري به عزت نفس آنها وارد ميآوريد و احساس> من نمي توانم< و >من ياد نمي گيرم < را در آنها تقويت مي كنيد و بدل به بخشي از شخصيت آنها مي سازيد.
درماندگي ايجاد شده در زمينه تحصيلي مي تواند بر تمامي جنبه هاي زندگي كودك در آينده هم تأثير بگذارد. اگر دانشآموزان ضعف يادگيري را به عدم توانايي خود نسبت دهند شايد در آينده دست از تلا ش در زمينه هاي مختلف بردارند و مجموعه زندگيشان تحت تأثير قرار گيرد.
مددجويي براي حل مشكلا ت يادگيري از مشاورين و كارشناسان ضروري است. تا زماني كه تعليم و تربيت، جايگاه واقعي خود را در جامعه پيدا نكند و بهاي لا زم به علم اندوزي داده نشود ، افت تحصيلي به عنوان يك معضل رواني- اجتماعي باقي خواهد ماند و يا در حال افزايش خواهد بود.

مراقب حملا ت آلرژيك در مدارس باشيد
يك فوق متخصص آلرژي و ايمونولوژي و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اعتقاد دارد كه در فصل پاييز با بازگشايي مدارس و افزايش حجم ترافيك و گرده افشاني گياهان و علف هاي هرز بروز حملا ت آلرژيك در كودكان افزايش مي يابد.
اوبا بيان اينكه مجاري تنفسي كودكان نسبت به بزرگسالا ن باريكتر است، اظهار داشت: كودكان به دنبال تحريك پذيري عوامل آلرژيك بيشتر دچار عوارض تنفسي مي شوند كه اين امر در شروع سال تحصيلي نمود بيشتري پيدا مي كند. وي با اشاره به تردد كودكان در ساعات آلودگي هوا نظير اوايل صبح و ظهر يادآور شد: در كودكاني كه زمينه بروز آلرژي وجود دارد آلودگي هوا باعث بروز مظاهر اين بيماري مي شود .
او يادآور شد: مجاري تنفسي افراد مستعد در اثر آلودگي هوا تحريك و موادي را ترشح مي كنند و بدين ترتيب برونش و برونشيول سينوس ها در مجاري فوقاني تنفسي ايجاد مي شود.
وي با بيان اين كه وظايف راههاي تنفسي تميز كردن راههاي هوايي است، يادآور شد: با از كار افتادن اين مژك ها افراد مستعد، مبتلا به انواع عفونت هاي تنفسي مي شوند كه اين امر در افرادي كه به صورت ژنتيكي دچار نقص در حركت مژك ها هستند به وضوح نمود پيدا مي كند. وي به خانواده ها توصيه كرد كه با بازگشايي مدارس از خروج غيرضروري وسايل نقليه بپرهيزند و مسئولا ن راهنمايي و رانندگي از تردد خودروهايي با سوخت ناقص جلوگيري و در اوج آلودگي افراد مسن، كودكان و بيماران قلبي از ماسك هاي مناسب استفاده كنند.

اگر به آرتروز مبتلا  هستيد
001466.jpg
اگر روش هايي چون دارو درماني و فيزيوتراپي نتواند آرتروز رادرمان كند فرد مبتلا  بايد اقدام به عمل جراحي آرتروپلاستيك و يا تعويض مفصل كند. دكتر ناصر صرافان متخصص بيماري هاي استخواني و مفاصل اظهار داشت: آرتروز در معناي عام همان سائيدگي مفاصل بوده و ناشي از كهولت سن و در زنان به علت يائسگي و استئوپروز (پوكي استخوان) كه به دنبال يائسگي به وجود ميآيد، است. وجود شكستگي و يا كجي مادرزادي در اندام نيز باعث به وجود آمدن آرتروز مي شوند. وي اضافه كرد: آرتروز معمولاً در مفاصلي كه وزن تحمل مي كنند به ويژه در زانو، لگن،ستون فقرات كمري و مهره هاي گردن عارض مي شود. آرتروز در اندام فوقاني كمتر اتفاق مي افتد و اگر هم در اين اندام ايجاد شود ممكن است مچ دست، شانه و يا آرنج گرفتار اين عارضه شوند. دكتر صرافان در خصوص علا ئم آرتروز گفت: وجود درد در مفاصل، محدوديت حركت در راه رفتن، لنگش و محدوديت حركت در زانو از جمله علا ئم آن است. فردي كه آرتروز دارد نمي تواند زانوي خود را زياد حركت دهد.
اين متخصص بيماري هاي استخواني خاطر نشان كرد: زنان چاق بيشتر گرفتار آرتروز مي شوند.
وي درباره راههاي درمان آرتروز گفت: براي درمان آرتروز فردي كه كجي مادرزادي در اندامش دارد بايد اين كجي را اصلاح كند. فردي كه مشكل كوتاهي اندام دارد در جهت رفع اين مشكل بكوشد و افراد چاق بايد وزن كم كنند.
دكتر صرافان افزود: فرد مبتلا  به آرتروز نبايد بر روي زانو بنشيند. اين فرد بايد كارهاي سبك انجام دهد. زندگي آپارتماني نداشته باشد و از وسايلي مثل توالت فرنگي و مبل استفاده كند و در صورت نياز از عصا هم كمك بگيرد.
وي تأكيد كرد: وقتي كه فيزيوتراپي و يا دارو درماني نتوانست آرتروز را درمان كند مي توان از جراحي  براي درمان استفاده كرد.
دكتر صرافان اضافه كرد: تغذيه در درمان آرتروز بي تأثير نيست. فردي كه مبتلا  به آرتروز است بايد يك رژيم غذايي حاوي كلسيم و پروتئين داشته باشد.
اين متخصص بيماري هاي استخواني در پايان گفت: ۸۰ درصد افراد مراجعه كننده جهت درمان بيماري هاي استخواني مبتلا  به آرتروز هستند.

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل
سن: ۴۷
شغل / درآمد:كارمند روزنامه اطلا عات، با حقوق و مزاياي ۲۰۰ هزارتومان.
۱-آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان را مي دهد؟
خير، چون فرزند دانشجو و دبيرستاني دارم.
۲-آيا صاحب خانه هستيد؟
بله.
۳-بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
صرف خوراك و تحصيل فرزندان.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
فرزندان.
۵-اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
همسرم با توجه به درآمد من خرج مي كند و زن با قناعتي است.
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريديد كي بود و چقدر؟
عيد سال ۱۳۸۲ به قيمت ۶۰۰۰ تومان.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
خرج بيشتر روي تحصيل فرزندان انجام مي دهم. تا بهتر از گذشته در زمينه تحصيل ارتقاء يابند.
۸-اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
پس انداز براي آينده فرزندان.
۹-آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
نوروز ۱۳۸۲ ، سفر به خانه ويلا يي مان در شمال.
۱۰-بين يك اتومبيل نو ماكسيما يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
اتومبيل ماكسيما.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا به تلفن همراه نياز دارم؟
001464.jpg
هزينه كردن مبلغي گزاف تنها براي خريدن وسيله اي تجملي چندان عاقلانه نيست. در سينما، در جلسه اي كاري، فروشگاه يا هنگام صرف غذا، زنگ آن باعث آزار خودتان يا دست كم اطرافيان شما خواهد شد.
خب، تلفن همراه زندگي شما را نجات نمي دهد ولي من را از يك پياده روي طولا ني در شبي برفي و سرد براي پيدا كردن يك نفر كه بتواند ماشينم را تعمير كند نجات داد. ولي فراموش نكنيد هميشه گوشي خود را خاموش كنيد چون ممكن است در بدترين زمان ممكن زنگ بزند، مثلا ً هنگامي كه در دستشويي هستيد، در حال مصاحبه ايد يا موقع >بله< گفتن هنگام ازدواج.
اگر تلفن همراه را براي تماس با همسرتان نياز داريد تا بپرسيد به جاي پنيرخامه اي پياز خريده  است، احتمالا ُ خريد آن لزومي ندارد ولي هنگامي كه در جاده در حالي كه نيم متر برف روي زمين نشسته ماشينتان خراب مي شود، حرف زدن با ديگران كمي آرام بخش است.
نمي دانم چرا برخي با اين دستگاه مخالفت مي كنند. يك روز فرزندان ما از اينكه چرا اصلا ُ بعضي تلفن ها ثابت هستند، شگفت زده خواهند شد. كردار اقليتي كه هنوز گمان مي كنند استفاده از تلفن هاي همراه تومورزا است، تعجب برانگيز است.
البته كه نياز داريد. اگر تنها در خيابان راه برويد و با خودتان (بدون اينكه تلفن را به گوشتان چسبانده باشيد) بلند حرف بزنيد، مردم خيال مي كنند ديوانه هستيد!
شايد حالا  احتياج چنداني نداشته باشيد اما به محض اينكه يكي بخريد، برايتان به وسيله اي ضروري تبديل مي شود.
تلفن همراه مي خواهيد؟ واقعاً براي شما مفيد و ضروري است؟ يا شايد بدون در نظر گرفتن نيازهايتان، بيشتر به توجه ديگران احتياج داريد؟ به راستي زماني آن را به كار مي بريد كه واقعاً بايد با يك نفر تماس بگيريد و از همين رو ديگران را كه نمي خواهند حرف هاي شما را بشنوند، آزار نمي دهيد يا مي خواهيد به آلودگي صوتي روز افزوني كه اطرافمان را پر كرده، اضافه كنيد؟
شما به چيزي نياز نخواهيد داشت مگر اينكه برايتان جنبه اي حياتي بيابد. مثلا ً به نفس كشيدن نياز نداريد مگر اينكه دليل خوبي براي اين عمل داشته باشيد. اگر دلا يل كافي و حياتي براي خريدن تلفن همراه داريد، پس مي توانيد يكي تهيه كنيد.

آيينه تصوير
001472.jpg

شرايط بد مالي در السالوادور كودكان را نيز واداشته است كه براي امرار معاش به كار روي بياورند . بسياري از آنها در خيابانهاي سن سالوادور به فروش اشياي گوناگون اقدام مي كنند. يكي از آنها كه فروش موز را پيشه
خود ساخته از ميان جعبه اي تهي ، با نگاهي تلخ ،به دوربين خيره شده است .
001474.jpg

زلزله مهيبي شمال ژاپن را با خسارات بسياري روبرو كرده است . اين زلزله كه قدرت آن ۸ ريشتر ارزيابي مي شود ، خسارات جاني در پي نداشته و تنها باعث مجروح شدن سيصدو يازده نفر گشته است اما زيانهاي مالي ناشي از آن فراوان تلقي مي شود . به دليل نداشتن شرايط نامطلوب زيستي اكنون هزاران نفر در هوكايدو ناچار به ترك خانه هاي خود شده اند.
001470.jpg

يك موش مرده در گوشه اي از خيابان افتاده است . هجوم موشهاي صحرائي به برخي از ايالات آمريكا نگراني هاي مسؤلان اين كشور را برانگيخته . علاوه بر اين كه موشها خسارات مالي فراواني را خصوصاً براي كشاورزان به همراه دارند ، ناقل بيماريهاي بسياري نيز هستند كه مي تواند براي ساكنان اين ايالات دردسر ساز باشد .
001468.jpg

بزرگترين گوشهايي كه تا كنون يك سگ داشته است . نام اين سگ كه طول گوشهايش حدود ۲/۲۹ سانتي متر تخمين زده مي شود ، در كتاب ركوردهاي جهان >گينس< ۲۰۰۴   ثبت خواهد شد . صاحبان اين حيوان كه مزرعه داران انگليسي هستند در اقدامي جالب گوشهاي آن را سي هزار پوند بيمه كرده اند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
برخورد نامناسب فروشندگان فروشگاههاي زنجيره اي 
چندي پيش از يكي از فروشگاههاي زنجيره اي شلواري خريداري كردم. با وجود اين كه تأكيد داشتم شلوار سايز ۳۸ باشد اما فروشنده غرفه به من شلوار سايز ۳۶ را داد. زماني اين موضوع را فهميدم كه دو روز گذشته بود. وقتي شلوار را پيش فروشنده بردم تا تعويض كند نه تنها با خوشرويي غرفه دار روبه رو نشدم بلكه به عنوان يك مجرم پس از كلي جرو بحث موفق به تعويض شلوار شدم. حال مي خواهم بدانم كه اين رسم مشتري داري است؟!
زيبا ابراهيمي 
عرضه نامطلوب ميوه در ميادين  نسبت به مغازه ها
با وجود اين كه قيمت ميوه هاي مغازه هاي ميوه فروشي كمي بالا تر از قيمت بازار روز است اما حداقل اين اطمينان وجود داردكه ميوه ها تقريباً يكدست است. در بازارهاي تره بار چون همه چيز درهم است به عبارتي خريد افراد شانسي خوب از آب در ميآيد. در صورتي كه مراكز و ميدان هاي تره بار به عنوان مركز اصلي فروش ميوه ها و سبزي ها نبايد مشكلا ت اين چنيني داشنه باشند. يعني ميوه بايد يكدست باشد و كيفيت عرضه ميوه نيز مطلوب تر شود.
اعظم كرمي 
درسي براي فروشندگان 
از يكي از مراكز فروش لوازم كامپيوتر يك قطعه كامپيوتري خريداري كردم. هنگام نصب كارشناس مربوطه گفت: قطعه مورد نظر خراب است. وقتي به فرو شنده مراجعه كردم، فروشنده با برخورد بسيار خوب نه تنها قطعه را تعويض كرد بلكه با عذرخواهي بسيار يكCD نيز به نشانه جبران مشكل پيش آمده اهداء كرد.
رفتار فروشنده به اندازه اي خوب بود كه از مشكل پيش آمده و زماني كه از دست داده بودم ناراحت نبودم. پيش خودم فكر كردم چه مي شود اگر همه فروشندگان چنين رفتار مناسبي داشته باشند.
مهسا اميني 
سوء استفاده از شهرت 
يكي از انستيتوهاي نازايي در شهرك غرب اخيراً با تبليغات گسترده مشتريان زيادي را جمع كرده و كار وكاسبي غيرقانوني راه انداخته است. دراين مركز قيمت خدمات بسيار بالا ست و چون مشتريان اين انستيو بسيار زياد هستند، هر مبلغي را كه دلشان بخواهد از مردم مي گيرند. دراين مركز چند آزمايشگاه و ... نيز راه اندازي شده و پزشكان آزمايش هاي صورت گرفته در مراكز ديگر را قبول نمي كنند و مردم را مجبور مي كنند، دوباره آزمايش هاي گران قيمتي را كه گاهي بيش از ۱۰۰ هزار تومان هزينه دارد، تكرار كنند. مي خواستم سو‡ال كنم آيا كسي يا سازماني وجود دارد كه بر فعاليت اين مراكز نظارت كند و جلوي سوء استفاده آنها را بگيرد؟
زهرا نوري 
كمبود ميني بوس هاي آزادي- سيدخندان
تعداد ميني بوس هاي آزادي- سيدخندان آن قدر كم است كه هر ۴۵ دقيقه يك ماشين از بزرگراه شيخ فضل  الله نوري مي گذرد. چرا بايد براي طي كردن مسير نيم ساعته، ۲ ساعت معطل شد.
مينا عظيمي

ابزار جاسوسي براي زوج ها
عملكرد فنآوري گسترده تر از هميشه مي شود. در حال حاضر زوج هاي استراليايي مي توانند از دوربين ظريف جاسوسي كه در اسباب بازي كودكان جاسازي و پنهان شده، براي زيرنظر گرفتن يكديگر استفاده كنند. اين دوربين كه به اندازه يك قلم است در ميان بيني و يا چشم اين نوع عروسك ها قرار گرفته و آنها را قادر به عكسبرداري مي كند. اين دوربين ها سفارشي است و به قيمت ۸۰۰ دلار استراليا در اختيار والدين قرار مي گيرد. روانشناسان، ضمن مخالفت با استفاده از اين ابزار به اولياء اخطار كرده اند اين امر تأثير عميقي در تخريب روان كودكان پديد ميآورد. استفاده از اين تجهيزات نشانگر اين است كه ميزان اعتماد ميان والدين بسيار كاهش يافته و از همين رو ، دوگانگي و غم و اندوه كودكان افزايش مي يابد.

|  بازارچه لوازم خانگي  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |