سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۹۴
گوناگون
Front Page

آيا به پول توجيبي و دخل و خرج جوانان خود اعتنا مي كنيد؟
اعتياد همين نزديكي است
ارقام هشدار دهنده هستند و به هوش باشيم.بر اساس آمار دولتي اكنون ۲ ميليون معتاد در كشور وجود دارند، اما برخي صاحبنظران اجتماعي معتقدند اين تعداد بين ۳ تا ۶ ميليون نفر است
001976.jpg
به اين موارد دقت كنيد
چقدر پول به فرزندان خود مي دهيد؟
آيا مي دانيد آن پول را صرف چه چيزي مي كنند؟
آيا پول اضافي به خانه ميآورند؟ اگر آري چگونه؟
آيا پول هايشان را خيلي زود و بدون پس انداز يا خريدن كالا يي خرج كرده اند؟

آمار و ارقام هشدار دهنده هستند وما را به هوشياري بيشتر مي خوانند. مسئول دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي خراسان دو هفته پيش اعلا م كرد: «... بر اساس آمار دولتي اكنون ۲ ميليون معتاد در كشور وجود دارد. اما برخي صاحبنظران اجتماعي معتقدند اين تعداد بين ۳ تا ۶ ميليون نفر است.» او با اشاره به اين كه جرم بودن اعتياد باعث فقدان برنامه ريزي مناسب براي مبارزه با اين آسيب اجتماعي شده افزود: «... اكنون مشكل يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفراز معتادين بسيار جدي و وخيم گزارش شده است.»
در اين زمينه خانواده هاي ايراني به بررسي شرايط جوانان خود و ميزان هزينه اي كه در زمينه هاي مختلف خرج مي كنند دعوت مي شوند. در پنج ماهه اول سال ۸۲ مجموعاً ۱۸۳۴ نفر در رابطه با سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل (۱۲۷۶ نفر) ۴۴ درصد افزايش داشته است. براساس گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر طبق آمار بيشترين متوفيات در پنج ماهه گذشته مربوط به مرداد ماه بوده كه در اين ماه تعداد ۴۰۴ نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند. در اين روند خانواده ها به مشاركت بيشتري در اين زمينه دعوت شده اند. بر اساس آمار بيشترين افزايش متوفيات ناشي از سوءمصرف مواد مخدر در استانهاي تهران، اصفهان، يزد، گيلا ن، چهار محال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد و قزوين گزارش شده است. براساس اين گزارش علت اصلي متوفيات آلودگي مواد مخدر، افزايش ناخالصي ها،  مصرف بيش از حد مواد و انتقال بيماريهاي عفوني است.
جوانان و نوجوانان و اعتياد
عوامل مختلف دست به دست هم داده و جوانان را به ورطه اعتياد مي كشند. انگيزه هاي مصرف مواد مخدر در جوانان به فهرست بلندبالا يي شامل كنجكاوي، كسب لذت، تسكين درد، تلا ش براي فراموش كردن مشكلا ت، شوخي  و خنده هاي گذرا، هيجان طلبي يا ميل به خطر كردن،  احساس بزرگ شدن، پيوستن به گروهي خاص و البته ضعف معنوي و ذهني است. شايد هر يك از اين علل ظاهراً چندان مهم به نظر نرسند ولي عملا ً باعث اعتياد ميليونها انسان شده اند. عمده ترين علت اعتياد جوانان در ايران دو عامل كنجكاوي و كسب لذت است و به غير از اين دو مورد،  عوامل فردي (عوامل دروني، زيستي، بيولوژيك) عوامل خانوادگي و عوامل اجتماعي هر كدام به تنهايي قادرند موجب گرايش فرد به اعتياد شود.
عوامل فردي 
جواناني كه دائماً در معرض فشارهاي عصبي و محيطي قرار دارند بيشتر از ديگران در معرض خطر گرايش به اعتياد مي باشند. موقعيتهايي مانند قبول نشدن در كنكور، از دست دادن نزديكان، شكستهاي عاطفي، مالي، شغلي، تحصيلي و انتخاب همسر در زندگي جوان وجود دارند و اگر فرد راه درست مقابله با آنها را نيابد امكان دارد براي دستيابي به تسكين و آرامش مقطعي به مصرف اين مواد گرايش پيدا كند در حالي كه از خطر معتاد شدن احساس و درك روشني ندارد. راه حل رسيدن به آرامش و تسكين واقعي، تفكر و يافتن راه حلهاي عقلا ني است. مجموع اطلا عات غلط و باورهاي نادرست موجب مي شود فرد نگرش و ديدگاه مثبتي نسبت به مواد مخدر پيدا كند و زشتي مصرف در نظرش از بين برود. در اين زمينه تأثيرپذيري از همسالا ن و قبح گفت و گو از سوي خانواده ها و كم كاري رسانه ها نيز بسيار مهم و مؤثر است. زيرا گروهي دائماً در حال تبليغ مصرف مواد مخدر هستند، براي اينكه يا رفتار خود را توجيه كنند و يا موادشان را به فروش برسانند، لذا اطلا ع رساني وسيع و واقعي مي تواند تأثير جدي داشته باشد.
برخي از جوانان و نوجوانان هم با خصوصيات شخصيتي خاص خودشان، بيشتر در معرض خطر اعتياد هستند. فردي كه به خاطر خجالت و كم رويي توان نه گفتن به دوستش را ندارد، ممكن است با هر تعارف ساده به مصرف مواد آلوده شود. ممكن است يك نفر در نتيجه كمبود اعتماد به نفس سراغ مواد مخدر رود و يا برعكس اعتماد به نفس بالا يي داشته باشد و فكر كند كه با مصرف مواد به هيچ وجه معتاد نمي شود. حالا  فردي را تصور كنيد كه دائماً در خود فرو رفته و با كسي حرف نمي زند، اين فرد با مصرف مواد، روحيه و اخلا قش تغيير مي كند و تصميم گيري صحيحي انجام نمي دهد، در آن لحظه خاص كه بايد براي يك عمر تصميم بگيرد اشتباه مي كند و همه زندگي اش به سوي ويراني و ننگ پيش مي رود.
عوامل خانوادگي 
سنين شانزده تا بيست و چهار سالگي، سنين پرخطري براي جوانان محسوب مي شود. اغلب خانواده ها در همه زمينه ها و خطرات احتمالي آگاهي كافي ندارند. وقتي يكي از افراد خانواده معتاد مي شود بايد با روشهاي مختلف با آن مبارزه و فرد را به ترك اعتياد تشويق  كرد و لزوماً درگيري مستقيم يا طرد فرد معتاد كارساز نيست.جوانان معمولا ً مايلند خودشان مشكلا تشان را حل كنند، در حالي كه در عمل قادر به اين كار نيستند، فرد بايد بتواند از افراد صاحب نظر و در وهله اول از نزديكان خود كمك بگيرد، اگرچه فرهنگ مشاوره علمي در بين خانواده هاي ايراني هنوز آنطور كه شايسته است پذيرفته نشده ولي همه بايد براي آن اهميت بسياري قائل شوند.
 عوامل اجتماعي 
بيكاري يكي از علل اعتياد بين جوانها است. ولو آنكه نه تنها درماني براي فقر و بيكاري نيست بلكه هزينه زا است و مشكلا ت بيشتري را در اين زمينه ايجاد مي كند. يكي از عوامل شيوع اعتياد در بين جوانان، دسترسي راحت به مواد مخدر است. امروزه اين مواد در جامعه به آساني به دست ميآيند و خواه ناخواه جوانان را به استفاده از آنها ترغيب مي كنند. افراد معتاد و بي بند و بار در سطح شهر كم شمار نيستند و بسياري از جوانان را تحت تأثير ديدگاهها و شيوه  زندگي خويش قرار مي دهند. در بعضي محله ها مصرف مواد كار ناپسندي بشمار نمي رود و در برخي موارد مواد مخدر به صورت تفنني و در ميهمانيها و مجالس خيلي راحت مصرف مي شود. نيمي از معتادان كشور اولين بار مصرف مواد مخدر را با تعارف دوستانشان آغاز كرده اند. هر چند در موارد بسيار اين عوامل به بهانه اي براي توجيه خود فرد نيز بدل مي شود. ولي خانواده ها هم بايد در انتخاب دوستان فرزندان حساسيت و دقت لا زم را انجام دهند تا در آيند دچار چنين مشكلا ت و معضلا تي در مورد فرزندان نگردند.
كنجكاوي 
حس كنجكاوي و فقدان آگاهي لا زم در مورد اعتياد سبب مي شود نوجوان از سر كنجكاوي براي يك بار هم كه شده مزه مواد را بفهمد و امتحان كند تا بداند چه دنيايي دارد.
تسكين درد
برخي بيماريهاي عضلا ني و مشاغل خاص كه فعاليت جسمي سنگين را به دنبال دارد فرد را مستعد مي كند كه براي تسكين درد از مواد مخدر استفاده كند. در صورتي كه پزشكان با بهره گيري از داروهاي مسكن، مي توانند درد را كنترل كنند كه فرد به آن داروها وابسته نشود.
تلا ش براي فراموش كردن مشكلا ت 
جوانان به علت كم تجربه بودن در زندگي در برابر مشكلا ت بزرگ بسيار كم طاقت هستند و در برابر وقوع حادثه اي دنبال تسكين درد مي گردند.
شوخي و خنده هاي گذرا
به علت عدم تفريح مناسب در جامعه، جوانان و نوجوانان براي گذراندن اوقات فراغت در كنار هم و براي لحظه اي خنده و شوخي گذرا به مصرف اعتياد روي ميآورند.
هيجان طلبي 
هيجان طلبي و شور و نشاط خاصيت دوره جواني است و اگر اين انرژي مفيد در جاي خود درست مصرف نشود مطمئناً در راه منفي از بين مي رود.
احساس بزرگ شدن 
زماني كه نوجوان به اين مرحله از سن مي رسد حس بزرگ بودن به وي دست مي دهد و فكر مي كند كه تمام مسائل زندگي را خوب مي داند ولي به دليل ناآگاهي و عدم مشورت با والدين گرفتار اعتياد مي شود.
پيوستن به گروه خاص 
ضعف ديدگاه معنوي و ذهني جوانان سبب مي گردد كه آنها به گروههاي خاص خوانندگان يا تيپهاي مختلف گرايش يابند و با برداشت رفتار اين گروه در رفتار خود به سوي مصرف مواد مخدر سوق مي يابند.
هشدار به خانواده ها
اينجاست كه كنترل و نظارت خانواده ها روي چگونگي خرج كردن پول توجيبي كه به فرزندان خود مي  دهند اهميت پيدا مي كند. نظارت بايد به گونه اي باشد كه فرزند با رغبت به پرسش هاي شما پاسخ دهد و به سراغ پنهان كاري نرود. اگر فرزند شما به طور ناگهاني پول اضافي به خانه مي آورد و يا كالا ي گرانقيمتي را خريده است كه وجه آن را در اختيار نداشته، وظيفه والدين است كه با ظرافت و حوصله پيگير موضوع باشند تا از راه كسب درآمد فرزند خود اطمينان حاصل كنند.

اگر سيگار مي كشيد
سازمان جهاني بهداشت بار ديگر در مورد مصرف سيگار هشدار داد و اعلا م كرد مقدار مرگ و مير ساليانه ناشي از مصرف دخانيات نزديك به ۵ ميليون نفر است. كارشناسان اين سازمان پيش بيني كردند اين رقم در دو دهه آينده دو برابر خواهد شد. كنفرانس جهاني «دخانيات يا سلا متي» كه ماه اوت برگزار شد خبر داد دختران هم به اندازه پسران آلوده به سيگار هستند، و جوانان بيش از افراد مسن سيگار مي كشند.
بررسي ها نشان مي دهند مصرف گسترده ساير محصولا ت دخاني غير از سيگار در همه كشورها بيانگر آن است كه برنامه هاي كنترل دخانيات بايد در حوزه گسترده تري اجرا شود.

صرفه جويي درخانواده
زنان تهراني و شيوه استفاده بهينه از برق
001978.jpg
خانم هاي خانه دار تهراني با شيوه استفاده بهينه از برق آشنا مي شوند.
رضوان نيري دبير كميته بانوان استان تهران با اعلا م برپايي نخستين دوره آموزش مديريت مصرف برق، هدف از برگزاري اين دوره را آشنايي زنان خانه دار تهراني با مراحل توليد برق، لزوم مديريت مصرف و روش ها و راهكارهاي مديريت مصرف و آشنايي با روش هاي فني كاهش مصرف انرژي و حفاظت از محيط زيست اعلا م كرد.
مشاور استاندار تهران كه با ايرنا گفت وگو مي كرد افزود: گسترش فرهنگ صرفه جويي در مصرف انرژي در استان تهران نيازمند آموزش نيروها و سازمان هايي است كه با مردم به گونه اي مستقيم در ارتباطند و در اين خصوص سازمان هاي غيردولتي همكاري نزديكي براي برگزاري كلا س ها خواهند داشت.
وي گفت: براي دستيابي به اهداف مورد نظر و هماهنگي هاي وسيع تر كميته اي با عنوان كميته زنان و مديريت مصرف برق تشكيل شده كه مسئول پيگيري انجام دوره هاي آموزشي و گسترش فرهنگ مصرف بهينه انرژي به خصوص برق در استان تهران خواهد بود.
اين دوره آموزشي با همت كميته بانوان استان تهران و با همكاري وزارت نيرو و شركت برق منطقه اي تهران و با حمايت مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري و سازمان هاي غيردولتي برگزار مي شود.

مبارزه با ايدز ادامه دارد
ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه، طي سخناني در اجلا س ويژه سران درباره بيماري «ايدز» گفت: يكي از اهداف اجلا س عمومي بايد اين باشد كه سازمان ملل وضعيت اضطراري را براي جنگ عليه ايدز اعلا م كند و دبير كل سازمان پيشرفت هاي انجام شده را در اين زمينه به مجمع عمومي اعلا م نمايد. وي تأكيد كرد: ما به ميليون ها نفر از كودكان، زنان و مردان مبتلا  به ايدز مديون هستيم. گسترشHIV (ويروس ايدز) ديگر اجتناب ناپذير نيست و ابزاري براي كنترل آن وجود دارد.
شيراك افزود: دانشمنداني كه در زمينه تهيه واكسن  براي درمان بيماري ايدز تلا ش مي كنند و همه كساني كه وقت خود را به مقابله با اين بيماري اختصاص مي دهند مي گويند امروز اين بيماري نه تنها قابل درمان است بلكه داروهايي به قيمت پايين دردسترس مردم جهان قرار گرفته است.
گفتني است صندوق مبارزه با بيماري هاي ايدز، سل، و مالاريا، سالا نه به ۳ ميليارد دلا ر نياز دارد كه يك ميليارد دلا ر آن را آمريكا، يك ميليارد دلا ر ديگر را اتحاديه اروپا و يك ميليارد باقيمانده را ديگر كشورهاي جهان تأمين خواهند كرد تا بدين وسيله با حمايت جهاني بتوان اين بيماري را تا حدود زيادي كنترل كرد. اكنون مي توان اين پرسش را مطرح كرد كه ايران چه تمهيدي براي مبارزه با ايدز دارد و چه سرمايه اي براي آن در نظر گرفته است؟

اگر توان ايرانگردي داريد
001974.jpg
يك مقام سازمان بازنشستگي از ارائه تخفيف به بازنشستگان گردشگر خبر داد.
مصطفي نباتچيان مديركل امور فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي كشور اعلا م كرد: اين تسهيلا ت به رشد صنعت گردشگري خواهد انجاميد. وي در گفت و گو با ايسنا افزود: اين سازمان به منظور استفاده بازنشستگان از امكانات اقامتي با شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي،  مذاكراتي انجام داده كه بازنشستگان بتوانند از امكانات واحدهاي اقامتي با تخفيف استفاده كنند.
وي افزود: اين افراد مي توانند به مدت ۵ روز و حداكثر ۳ نفر با ارائه مدارك لا زم، به دفتر رزرواسيون اين شركت از طريق كانون هاي بازنشستگان مراجعه و از امكانات اقامتي در اختيار استفاده كنند. نباتچيان گفت: اميدواريم اين موضوع به طور گسترده به اطلا ع همه بازنشستگان برسد تا عزيزان بتوانند از امكانات بهره لا زم را ببرند. وي افزود: همزمان با همين موضوع، با دفاتري كه به امور سياحتي و گردشگري مي پردازند، مذاكرات و همكاري هايي صورت گرفته تا از امكانات و خدمات آنها استفاده شود.
مديركل امور فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي اضافه كرد: اگر در اين راستا شركتهاي ديگري در زمينه اماكن اقامتي،  سياحتي و رفاهي بتوانند همراه با تخفيف لا زم به بازنشستگان خدماتي ارائه دهند، آماده همكاري هستيم و اين كار نيز از طريق كانونهاي بازنشستگان در سراسر كشور صورت خواهد گرفت.

عينك هاي دوربين دار
آيا از آنهايي هستيد كه عينك برچشم مي زنيد؟ هزينه خريد عينك خانواده شما چقدر است؟ به نظر مي رسد بايد عينك ها را عوض كرد. عينك آفتابي شما به زودي مي تواند همان طور كه قدم مي زنيد از لحظات مهم زندگيتان عكس بگيرد و وقتي به خانه برگشتيد به راحتي مي توانيد عكس ها را مرور و عكس هاي مهم را جدا كنيد كه اين توانايي براي مردم خيلي ارزشمند است. يك نمونه آزمايشي عينك آفتابي با دوربين كه داخل آن تهيه شده است توسط محققان شركت هيولت پاكارد طراحي شده است. اين عينك در واقع داراي يك دوربين مخفي است كه هيچ كس متوجه وجود آن نمي شود و مي تواند از حوادث مهم محيط اطراف عكس بگيرد. عكس ها را مي توان در يك رايانه دستي كه به عينك متصل مي شود يا يك رايانه متعارف پردازش كرد. كارشناسان مي گويند اگر اين فنآوري رواج يابد و وارد زندگي روزمره شود ممكن است پيامدهايي در زمينه حقوق و حريم خصوصي زندگي مردم به همراه داشته باشد. برخي نسبت به اين مسأله كه عده اي بتوانند به طور مخفيانه از محيط اطراف عكس بگيرند اظهار نگراني مي كنند. عينك عكاسي يك فنآوري هيجان انگيز است. اما بي تعارف بايد گفت كه انديشه وجود افراد كه عينك به چشم دارند و از ديگران عكس مي گيرند براي همه ناراحت كننده است. شركت هيولت پاكارد انگلستان بايد پيش از تصميم گيري براي پركردن بازار با اين عينك به پيامدهاي آن در زمينه حريم خصوصي مردم و اموري از اين قبيل بينديشد. اين عينك بخشي از همان سرگذشت كوچكتر شدن تجهيزات الكترونيكي و جا باز كردن آن در زندگي روزمره است و قرار است آن قدر ارزان باشد كه همه قدرت خريدش را داشته باشند.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
پيكان صفر با شاسي كشيده 
روز هفتم مهر ماه، يك پيكان صفر تحويل گرفتم كه از همان ابتدا روغن ريزي داشت. اما مركز خدمات از تعمير آن خودداري كرد و گفت براي استفاده از گارانتي، خودرو بايد ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ كيلومتر كار كند. متأسفانه وقتي خودم براي تعمير اقدام كردم متوجه شدم شاسي خودرو كشيده شده و گويا تصادفي بوده است.
يوسف كاظمي 
جوايز ناديده 
مي خواهم بدانم واقعاً چه ميزان از اين حجم انبوه تبليغات مبني بر جوايز كلا ن و رنگارنگ بانكها و شركتهاي توليدي كالا هاي مصرفي حقيقت دارد؟ آيا واقعاً به يك مصرف كننده جايزه اي مي رسد يا همه اش وعده سر خرمن است؟
بهمن رجبي 
مقصر كيست؟
پذيرفته شده رشته طراحي پارچه و لباس جهاد دانشگاهي تهران (غيرانتفاعي) هستم. اما وقتي براي ثبت نام مراجعه كردم گفتند اشتباه شده و اين رشته، دانشجوي پسر نمي گيرد. (در حالي كه در دفترچه انتخاب رشته ذكر شده بود: پذيرش ۶۰ نفر دختر و پسر). اكنون نه جهاد دانشگاهي و نه سازمان سنجش مسووليت را برعهده نمي گيرند و هر يك توپ را به زمين ديگري مي اندازند.
هادي پرتوي فر
چهره زشت در و ديوارهاي شهر
هر روز صبح كه درب منزل را براي رفتن به سركار باز مي كنيم مي بينيم بر تعداد برچسب هاي تبليغاتي لوله بازكني، تخليه چاه و غيره روي در و ديوار منازل افزوده شده است. نظارت و رسيدگي قانوني اين ناهنجاري بر عهده چه سازماني است؟
يك شهروند
تبليغات تلويزيوني گوشخراش 
تبليغات تلويزيوني يكي از شركت هاي توليدي مواد غذايي آن قدر پر سرو صدا و گوشخراش است كه همه را از به زبان آوردن نامش هم بيزار كرده است. بد نيست اداره بازرگاني و تبليغات صدا و سيما، استاندارد مطلوبي را براي ساخت به خصوص موسيقي اين گونه تبليغات در نظر گيرد تا اين چنين با اعصاب مردم بازي نشود.
اعلمي 
تضييع نان 
اگر در اندازه، نحوه پخت و شكل و ظاهر نان، تجديدنظر اساسي صورت گيرد و مثلا ً نان به صورت قالبي پخته شود، مطمئن باشيد كه نه تنها فرهنگ و هويت و سنت را از دست نداده ايم، بلكه ساليانه ميلياردها تومان سرمايه ملي را دور نريخته ايم. وقتي حجم يك عدد نان به اندازه يك سيني بزرگ است، به هر حال مقداري از آن دور ريخته و غيرقابل استفاده مي شود و اين در حجم كلا ن، يك فاجعه ملي است.
احمد زارعي، دانشجوي اقتصاد
مسكن متري 
ازمسئولا ن محترم خواهشمنديم جزئيات طرح فروش متري مسكن را بار ديگر به طور كامل و جامع درمطبوعات و رسانه ها تشريح كنند تا ببينيم بالا خره مي توانيم در اين شرايط دهشتناك و قيمت هاي نجومي، تا سي سال ديگر صاحبخانه شويم يا خير.
كدام شماره؟
لطفاً اتحاديه مراكز سرويس و تعميرات لوازم صوتي و تصويري اعلا م كند شهروندان شكايات خود را با كدام شماره تلفن در ميان بگذارند.
يك شهروند
پيرمرد ۲۰ ساله، جوان ۱۰۰ ساله!
همان طور كه يك فرد ۲۰ ساله پريشان و معتاد را نمي توان با يك صد ساله بشاش و ورزشكار مقايسه كرد، پيكان هاي فكسني ۳۰ ساله را هم نمي توان با مثلا  ً يك بي . ام.و سالم و سرحال ۳۰ ساله مقايسه كرد. با اين حال، در طرح پيشنهادي دولت براي از رده خارج كردن خودروهاي ۲۰ ساله و ۳۰ ساله، خشك و تر با هم مي سوزد. بهتر است ملا ك را براي از رده خارج كردن خودرو، معاينه فني و كارشناسي قرار دهند.
يك شهروند
تره بار پروتئيني 
در ميدان تره بار امام حسين، خيابان شهرستاني، مغازه هاي پروتئيني را بين مغازه هاي تره بار گنجانده اند كه با توجه به عدم وجود حتي يك سطل آشغال در ميدان، وضعيت اسف باري به وجود آمده است. متأسفانه تمام آشغال و زباله ها جلوي درب مغازه ها ريخته مي شود.
تقي پور
كتاب هاي آموزش و پرورش يا...؟
چرا در مدارس، معلم ها اصرار دارند تا بچه ها از كتاب هاي متفرقه ديگر موسسات استفاده كنند. اگر كتابهاي آموزش و پرورش ضعيف و ناكارآمده است، چرا در جهت رفع نقايص و جايگزيني آن بر نميآيند و اگر ناكارآمد نيست، چرا دائم به بچه ها توصيه مي كنند از كتاب هاي اين آموزشگاه استفاده كنند؟
پرويزي

ده پرسش روز
001992.jpg
مرد مجرد شاغل
شغل / درآمد:طراح و گرافيست/ ماهي دويست هزار تومان 
۱-دلتان مي خواست چكاره بوديد؟
راننده كاميون.
۲-چقدر از درآمد شما در ماه صرفه جويي مي شود؟
هيچي.
۳-آيا با اين درآمد به والدين يا خواهران و برادران خود كمك مي كنيد؟
بله.
۴-تاكنون چه وسايلي را براي زندگي آينده خود تهيه كرده ايد؟
خانه خريده ام.
۵-بيشترين هزينه هاي شما صرف چه چيزي مي شود؟
رفت آمد، قسط هاي خانه.
۶-فكر مي كنيد والدينتان بايد در زمينه هاي اقتصادي چه نصيحتي به شما مي كردند؟
هيچي.
۷-آيا براي شما مهم است همسر آينده تان كار كند؟
خير.
۸-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
يك خانه ديگر مي خرم.
۹-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
باز يك خانه ديگر مي خرم.
۱۰-بين يك اتومبيل زانتيا نو و يك قطعه كوچك زمين در شمال ايران كدام را بر مي گزينيد؟
قطعه زمين.

پرسشهايي كه هرگز ازخودنپرسيده ايد
اگر اسم نداشته باشيد، دچار دردسر مي شويد؟
001994.jpg
واقعاً فاجعهآميز مي شود. يك بچه نمي تواند بدون اسم در بيمارستان بماند. شايد بتوان نام فردي را تغيير داد اما حذف آن امكان ندارد.
در آمريكا برخلا ف بسياري از كشورها به سادگي مي توانيد نامتان را عوض كنيد و تقريباً چيز خاصي را جاي آن انتخاب نكنيد. به هر حال ناچاريد روبروي عنوان چيزي بنويسيد. البته دادگاه كاليفرنيا تصميم گرفته براي اين كار، انتخاب اعداد را ممنوع اعلا م كند. مثلا ً نمي توانيد اسم «۱۵۰» را براي خودتان انتخاب كنيد ولي «يك صد و پنجاه» منع قانوني ندارد.
آن وقت چگونه بدون پاسپورت به سفر برويد و يا از آن مهم تر چگونه ازدواج مي كنيد؟ دست كم در بريتانيا والدين ناچارند تا شش هفتگي براي كودكانشان اسمي انتخاب كنند، نمي شود كه از خردسالي تا دوران كهنسالي موقع صدا زدنتان بگويند: هي، تو!
نمي دانم اسف بار است يا نه، ولي عمه من هيچ وقت اسمي نداشت. روبروي جاي اسم در برگه گواهي تولدش هم خالي بود. ما هميشه او را «ميك» صدا مي زديم. (از بحرين)
در نروژ اگر تا نود روز براي فرزندتان اسمي انتخاب نكنيد پادشاه (يا در حقيقت وزير عدالت) براي شما اين كار را خواهد كرد و در مقابل، شما مي توانيد اسامي پيشنهاد شده را نپذيريد ولي به هر حال بايد اسم جديدي برگزينيد يا عنوان تحميل شده را بپذيريد.
نبايد در بريتانيا تنها شش هفته براي انتخاب اسم، زمان در نظر گرفت. ممكن است حداقل يك سال وقت نياز داشته باشيد تا اسم مناسبي بيابيد. من پسربچه استراليايي اي را مي شناسم كه به جاي اسم، والدينش خط فاصله را براي صدا كردنش انتخاب كرده اند. آنها مدتها زمان صرف كردند تا نام مورد نظرشان را بيابند و سرانجام دريافتند همان «--» از همه چيز بهتر است.
والدين «پيكابو استريت» روي او اسمي نگذاشتند، بنابراين او رسماً «دختربچه» شناخته مي شد تا اينكه سرانجام خودش «پيكابو» را برگزيد.
مدير بانكي را مي شناختم كه مشتري اي به نام «ريو» داشتند. نه نام خانوادگي و نه هيچ چيز ديگر، فقط «ريو». او مي خواست حساب بانكي افتتاح كند ولي اين امكان نداشت، بنابراين با ناراحتي پذيرفت در اسناد بانك نامش را «ريو ريو» ثبت كنند. امكان دارد اسم نداشته باشيد ولي در آن صورت هويت و موجوديت شما زير سؤال مي رود.
هنوز فيلم «نام من، هيچكس!» را نديده ايد!

آيينه تصوير
002000.jpg

شركت سوني آخرين دستاورد خود را به نمايش گذارده است. اين ماشين بازي كه واپسين محصول توليد شده از سري دستگاههاي «پلي استيشن» است درنمايشگاه بزرگي كه در شرق توكيو برپا شده، در معرض ديد علا قمندان قرار گرفت. شركت سوني اعلا م كرده است« >PSXتا پايان سال جاري ميلا دي در ژاپن به بازار روانه خواهد شد و پيش بيني مي شود با استقبال عمومي - خصوصاً كودكان- روبه رو شود.
001996.jpg

هراس از سارس هنوز در شرق آسيا به وضوح ديده مي شود. واهمه اي كه اين بيماري مهلك در طول چند ماه شيوع در كشورهايي نظير چين و هنگ كنگ به وجود آورده سبب شده است تا هنوز بسياري از افراد در اين جوامع برخي از اصول اوليه پيشگيري از سرايت آن را رعايت كنند. هنوز در هنك كنگ، مردان و زنان زيادي را مي توان ديد كه ماسك بر صورت، در خيابان ها به تردد مي پردازند.
001998.jpg

تپه هاي «احناسا» در ايالت سورياي اسپانيا شاهد نصب توربين هاي بادي جهت تبديل انرژي باد به الكتريسيته است، امري كه مي تواند بسيار سودمند واقع شود اگرچه اهالي روستاهاي اطراف به شدت با آن به مخالفت برخاسته اند. قرار است يك شركت دانماركي سي و سه توربين را در اين منطقه نصب و راه اندازي كند كه با مخالفت ساكنين آن رو به رو شده است.
002002.jpg

مردي بر فراز توده اي از گل، كه در يادبود آناليند، وزير امورخارجه سوئد گرد آمده به تفكر ايستاده است. پس از اينكه پليس فردي با اختلا لا ت رواني را به اتهام قتل آناليند باز داشت كرد سيستم بهداشت رواني اين كشور با انتقادات فراواني روبه رو شد. در دهه نود هزينه هاي هنگفتي صرف جمعآوري و درمان افراد رواني در سوئد شد كه اين حادثه تمام اين برنامه ها را زير سو‡ال برده است

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |