سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۹۴
بازارچه خوراك
Front Page

يك خبر خوب
شير رايگان براي دانش آموزان
يك مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش اعلا م كرد: در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده تا كودكان پيش دبستاني و دانشآموزان راهنمايي نيز تحت پوشش برنامه توزيع شير رايگان قرار گيرند. معاون تربيت بدني و تندرستي آموزش و پرورش گفت: در طول سال تحصيلي علا وه بر دانشآموزان مقطع ابتدايي، دانشآموزان راهنمايي ۱۴ استان نيز شناسنامه سلا مت مي گيرند. دكتر نصرت الله سجادي در گفت و گو با ايسنا درباره هدف از برگزاري دومين گردهمايي معاونين امور هماهنگي، پرورشي و تربيت بدني افزود: اين معاونين تحت نظارت سه معاونت تربيت بدني، نظري و مهارتي و آموزش عمومي فعاليت مي كنند كه براي ايجاد هماهنگي و اعلا م برنامه هاي سال تحصيلي جديد از ۲۹ استان كشور به مدت سه روز گرد هم آمده اند. وي همچنين از افزايش سرانه ورزشي دانشآموزان خبر داد و افزود: امسال ۵ هزار ريال به سرانه ورزشي دانشآموزان اضافه شده كه در مجموع ۸ هزار ريال با نظارت مدير و معلم تربيت بدني به طور مستقيم در اختيار مدارس سراسر كشور قرار مي گيرد. به گفته معاون تربيت بدني و تندرستي ۲۰ ميليارد تومان اعتبار نيز براي تجهيز مدارس ابتدايي به وسايل ورزشي هزينه مي شود. وي با بيان اينكه در حال حاضر ۲۴ استان كشور تحت پوشش طرح شير رايگان قرار گرفته اند، اظهار اميدواري كرد، باقي استان ها نيز تا پايان سال ۸۳ از اين امكان بهره مند شوند.

بحث تمام نشدني گوشت در خانواده
چقدر حاضريد گوشت كيلويي ۴هزارتومان بخريد؟
001988.jpg
با توجه به اينكه تعيين ميزان مصرف گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است، در حال حاضر كمبود گوشت قرمز در كشور بالغ بر ۱۳ هزار تن برآورد شده است.
از آنجا كه گوشت از جمله مهم ترين مواد غذايي در جامعه بشري به شمار مي رود بنابراين تغذيه ناكافي آن، عواقب وخيم سوء تغذيه را در پي خواهد داشت. گرچه ميانگين قيمت گوشت در هر كيلو۴۰۰۰ تومان است و اين قيمت نسبت به درآمد خانواده ها خيلي بالا ست ولي با اين وجود مصرف اين ماده غذايي به حداكثر رسيده است.
كارشناسان مواد غذايي درباره اهميت گوشت معتقدند كه مصرف آن در روز حداقل براي يك بار الزامي است. به همين منظور بايد مسئولين درزمينه كاهش قيمت تدابيري بينديشند كه مردم به تبع نياز بتوانند با قيمت پايين تر گوشت را تهيه كنند. كشور ما با توجه به وضعيت جغرافيايي و طبيعي براي پرورش دام و طيور از موقعيت قابل توجهي برخوردار است.
اما متأسفانه تاكنون به دليل سرمايه گذاري كم در زمينه دامداري و همچنين عدم راهكارهاي اصولي و علمي پرورش دام صنعتي در كشور و به واسطه وجود روش هاي سنتي دامداري در حال حاضر با كمبود گوشت قرمز مواجه هستيم. همچنين وزارت بهداشت نيز بايد بر كيفيت گوشت نظارت صحيح داشته باشد تا گوشت هاي قرمز با بسته بندي صحيح، تاريخ مصرف و انقضاء و مهر بهداشت به بازار ارائه گردند و به اين طريق ضريب اطمينان مردم بالا  رود و بيشتر به خريد گوشت قرمز رغبت نشان دهند.
اهميت گوشت براي بدن 
خوراكي ها را مي توان در پنج دسته گوناگون به علا وه آشاميدني ها طبقه بندي كرد. ركن اساسي در اين ميان، ايجاد توازن در مصرف هر يك از اين خوردني ها براي سلا متي بيشتر است. يكي ازمواد ضروري براي بدن گوشت ها و پروتئين ها است كه با استفاده از گوشت قرمز نظير گوسفند يا گاو و گوشت سفيد مانند: مرغ، اردك، ماهي و حتي تخم مرغ مي توان نياز به آن را مرتفع ساخت.
گياهاني نظير لوبيا، عدس، نخود و سويا نيز مي توانند جانشين مناسبي براي گوشت باشند. مصرف اين قبيل خوراكي و پروتئين و آهن ورودي بدن را تأمين مي سازد. پروتئين نقشي پررنگ در ساختار سلول ها دارد و در فقدان آن بدن قادر به بازسازي سلول ها ن اندام آسيب ديده نيست.
از طرف ديگر اسيد آمينه هاي مورد نياز كه در داخل بدن ساخته نمي شوند تنها از طريق جذب اين پروتئين ها حاصل مي آيند. به طور متوسط ده تا پانزده درصد از انرژي موجود در رژيم غذايي، بايد متعلق به مواد پروتئيني باشد تا از اين لحاظ دچار كمبود نشويد.
طبق اعلا م دانشمندان بهتر است كمتر از گوشت قرمز(يك وعده در روزكافي مي باشد) استفاده شود و به جاي آن از ديگر خوردني هاي متعلق به اين گروه نظير ماهي استفاده شود. توصيه شده در هر هفته حداقل دو وعده غذايي به ماهي ها اختصاص داده شود كه از مفيدترين خوراكي ها به شمار ميآيند و خطر حمله قلبي يا سكته را كاهش مي دهند.

براي ورود به دنياي گياهخواري آگاه تر عمل كنيم
001990.jpg
وقتي فقط سبزي و حبوبات مي خوريد
بديهي است گياهخواري از گوشت خواري ارزان تر است. سبزي ها و حبوبات هميشه و همه جا ارزان تر از گوشت، مرغ و ماهي بوده اند. با اين وصف بايد براي ورود به دنياي بسيار جذاب گياهخواران احتياط كرد و با اشراف كامل وارد اين عرصه شد.
اهميت گياهخواري 
گياهخواري هميشه وجود داشته، چه از سر كمبود منابع گوشتي و چه در زمينه هاي اجتماعي. مردم اكثر نقاط دنيا در طول تاريخ، گياهخواري را مد نظر قرار داده اند. پنج دين عمده دنيا، شامل اسلا م، مسيحيت، يهوديت، هندو وبودايي، جملگي محدوديت هايي را در زمينه استفاده از غذاهايي با منشاء حيواني تعيين كرده اند. برخي از حكايت بودايي، برهمايي و پيروان مكاتب چيني اساساً حفظ زندگي حيواني را يكي از اصول خود مي دانند. اما طي دو قرن اخير رويكرد علمي تري نسبت به گياهخواري انجام پذيرفته و با افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي، مصرف گوشت زير سوال رفته است.
بسياري از محصولا ت حيواني به دليل استفاده از مواد ناسالم مانند افزودني ها، حفظ كننده هاي شيميايي، نداشتن فيبر، و داشتن كلسترول بالا  افراد پرشماري را با بيماري هاي مختلف روبه رو كرده اند. اكنون آشكار شده مصرف بيش از اندازه تخم مرغ ، گوشت هاي نمك سود شده و گوشت هاي قرمز بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش مي دهد. در همين روند خوردن غذاهاي گوشتي محدودتر شده و گياهخواران الگوهاي جديد تغذيه را معرفي مي كنند. آنها از گوشت، ماهي و ساير محصولا ت حيواني پرهيز كرده به سبزي ها، ميوه ها، غلا ت، حبوبات، نان، آجيل، و روغن هاي نباتي روي مي آورند. براي آنها رژيم گياهي، رژيمي است كه هيچ نوع گوشتي در آن وجود نداشته باشد.
رژيم هاي گياهخواري 
اول: خوردن غذاهايي كه يك سره منشاء گياهي دارند و در آنها از هيچ ماده اي كه منشاء حيواني دارد استفاده نمي شود. آنها نه تنها از خوردن گوشت امتناع مي كنند، بلكه از شير و محصولا ت لبني و تخم مرغ دوري مي جويند.
دوم: گياهخواري بدون گوشت ولي همراه با شير و تخم مرغ و تخم انواع پرندگان. در اين رژيم مي توان تركيبي از سبزي ها، حبوبات و ميوه ها با شير وتخم مرغ را درست كرد و خورد.
سوم: گياهخواري همراه با شير و بدون استفاده از هرگونه چيزي كه منشاء حيواني دارد.
چه بخوريد و چگونه؟
عناصر حاوي پروتئين مثل ،آجيل، حبوبات و دانه ها را جايگزين گوشت كنيد.
از نان، حبوبات، غلا ت و آجيل براي تأمين انرژي دلخواه بهره ببريد.
از سبزي ها و غلا ت استفاده كنيد، چيزهايي مثل برنج ، ذرت، لوبيا، سبزي هاي سبز برگ، بادام و گندم.
از سبزي ها و ميوه هاي حاوي ويتامينC بهره ببريد.
براي جبران كمبود تغذيه شير و محصولا ت لبني از مخمرها و ميوه هاي خشك استفاده كنيد، و براي تأمين ويتامينD زير نور آفتاب بايستيد .
با خوردن شيريني، مارگارين و روغن هاي نباتي انرژي خويش را افزايش دهيد.
سعي كنيد با تركيب سبزي ها و حبوبات به غذاهايي با طعم و مزه جديد دست يابيد.
مي توانيد از پروتئين هاي گياهي كه مزه گوشت دارند استفاده كنيد.
دشوارهاي گياهخواري 
به رغم همه آن چه كه گفته شد گياهخواري براي همه پيشنهاد نمي شود، و كودكان ، زنان باردار يا تازه مادر شده بايد وارد اين عرصه نشوند. گياهخواري انرژي شما را كم مي كند، و كلسيم، آهن، روي، ويتامين D و ويتامين ۱۲ B را در بدن شما كاهش مي دهد كه بايد براي آنها چاره انديشيد. در حقيقت نمونه هايي هم وجود داشته اند كه افراد گياهخوار به دليل كمبود برخي ويتامين ها به پزشك مراجعه كرده اند، و هزينه هايي را بابت حفظ سلا متي خود پرداخته اند.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |