چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۲۳
بازارچه حمل و نقل
Front Page

كارشناسان گراني بنزين را در كاهش مصرف آن مؤثر نمي دانند
در حالي كه اين روزها بحث بر سر افزايش يا كاهش قيمت بنزين بالا  گرفته است كارشناسان و مسوولا ن در مورد اثرگذاري افزايش قيمت بر كاهش مصرف ترديد دارند.
به گزارش خبرنگار ما بحث بر سر افزايش يا كاهش قيمت بنزين در حالي ادامه دارد كه به دليل كمبود تجهيزات حمل و نقل، گزارش هايي از كمبود بنزين و ايجاد صفهاي طولا ني در برخي شهرهاي كشور مخابره مي شود.
در همين حال معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي پالا يش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران از افزايش ۷ / ۱۱ درصدي مصرف بنزين در هفت ماهه اول امسال خبر داد.
آقايي، دلا يل عمده افزايش مصرف بنزين را افزايش سريع تعداد خودروها، نامتناسب بودن ناوگان عمومي شهري و هدفمند نشدن نظام يارانه ها بر شمرد.
وي، اصلا ح سيستم طراحي خودروهاي توليدي، خارج كردن خودروهاي فرسوده و قديمي، تسريع در گازسوز كردن خودروها، برقراري نظام عادلا نه و هدفمند يارانه ها، افزايش ناوگان عمومي حمل و نقل شهري و اجراي به موقع برنامه هاي توسعه كمي و كيفي پالا يشگاه ها را مهمترين روش هاي مورد نظر براي كنترل مصرف بنزين و كاهش واردات آن دانست.
به گفته محمد آقايي قيمت تمام شده هر ليتر بنزين وارداتي ۲۰۰تومان و بنزين توليد داخل ۱۸۰تومان است. قيمت بنزين اكنون براي مصرف كننده هر ليتر ۶۵تومان است و با توجه به مصرف ۵۶ميليون ليتر بنزين در روز، روزانه حدود ۸ تا ۹ ميليارد تومان دولت براي مصرف بنزين يارانه پرداخت مي كند كه اين رقم در ماه به بيش از ۲۵۰ميليارد تومان و در سال تقريبا به بيش از ۳هزار ميليارد تومان مي رسد.
در همين حال يك مقام مسوول در شركت نفت گفت: افزايش قيمت بنزين به تنهايي نمي تواند موجب كاهش مصرف اين فرآورده شود.
علي هرندي رييس شركت پخش فرآورده هاي نفتي مشهد در گفت وگو با ايرنا گفت: بايد براي كاهش مصرف بنزين در كشور علا وه بر افزايش قيمت، به ساير مولفه ها چون فرهنگ سازي، خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان مسافربري درون شهري و جلوگيري از مصرف بي رويه خودروهاي دولتي توجه شود.
وي يادآور شد: اگر قيمت بنزين در هر ليتر دو هزار ريال تعيين شود، صرفا قشر كم درآمد جامعه توانايي استفاده از اين فرآورده را از دست مي دهند و براي اقشار پردرآمد تاثير زيادي ندارد.
وي دستگاه هاي دولتي را بيشترين مصرف كننده بنزين در كشور اعلا م كرد و تصريح كرد: دولت بايد براي بهينه سازي مصرف سوخت و كاهش مصرف بنزين كه فشارهاي زيادي را به كشور وارد كرده، ابتدا اين امر را از دستگاه هاي دولتي شروع كند.
هرندي معتقد است: تا زماني كه دولت بهينه سازي مصرف انرژي را از دستگاه هاي خود شروع نكند به نظر مي رسد، افزايش قيمت بنزين زياد كارساز نباشد.
رييس شركت فرآورده هاي نفتي منطقه مشهد خروج خودروهاي فرسوده را يكي ديگر از مولفه هاي كاهش مصرف بنزين دانست و گفت: در شرايط كنوني بايد صنعت خودروسازي كشور ملزم شود كه خودروهاي با سوخت كم توليد كند.
وي ادامه داد: وقتي در كشورمان خودروهاي جديد با مصرف۱۰ تا ۱۲ليتر در هر ۱۰۰كيلومتر توليد مي شود، خروج ناوگان فرسوده از بخش حمل و نقل هم تاثير گذار نخواهد بود.
وي گفت: امروز خودروهاي فرسوده چون «ژيان» مصرف پنج تا هفت ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر دارند و پيكان توليد سال ۸۲ در هر ۱۰۰كيلومتر ۱۰تا ۱۲ليتر مصرف مي كند، خروج خودرو ژيان تاثير زيادي ندارد.
اين مسوول معتقد است: بايد ابتدا خودروسازهاي كشورمان مدلهايي از خودرو با مصرف دو تا سه ليتر كه در دنيا ساخته مي شود را توليد كند و بعد به اجراي طرح خروج ناوگان فرسوده بپردازيم.
وي فرهنگ سازي را يكي از مولفه هاي مهم در كاهش مصرف بنزين و ساير فرآورده هاي انرژي زا در كشور دانست و گفت: به نظر مي رسد در اين بخش فعاليت زيادي صورت نگرفته است. او گفت: بايد در اين بخش رسانه هاي گروهي وارد عمل شوند و معايب مصرف زياد و خارج از عرف مرسوم دنيا را گوشزد كنند.
پيش از اين نيز تعدادي از كارشناسان در مورد اثرگذاري افزايش قيمت بنزين بر كاهش مصرف ابراز ترديد كرده بودند.

|  بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |