سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹
گوناگون
Front Page

هزينه ها و دشواري هاي يك ميليون سفر روزانه بين تهران - كرج
هزينه ورود به اين شهر چقدر است؟!
اگر بخواهيد تناسبي ميان هزينه و زمان برقرار سازيد بهترين وسيله نقليه براي مسافرت به تهران قطار شهري يا مترو است، به شرط آنكه خدمات اتوبوس هاي مبدا‡ و مقصد مترو به نحو مطلوبتري انجام پذيرند
001318.jpg
عكس: سعيد بهنام 
شيدا چيني ساز
تهران بيشترين جمعيت ايران را در خود جاي داده و همه را در زمينه هاي مختلف جذب مي كند اما هزينه بالاي مسكن پس از چندي، بسياري از تازه واردان و ساكنان قديمي اجاره نشين تهران را به مناطق حاشيه اي و شهرهاي اطراف از جمله كرج گسيل مي دارد. هزينه تردد به تهران و بر عكس از اين مناطق بسيار قابل توجه است. در حقيقت نه فقط زندگي در تهران ، بلكه ورود و خروج به آن نيز بسيار هزينه زا است. آنهايي كه در كرج زندگي مي كنند اين امر را خوب مي فهمند.
شهر كرج به عنوان نزديكترين كلا نشهر كشور به پايتخت - تهران - بزرگترين شهر خوابگاهي ايران نيز به شمار مي آيد.
شهرستان كرج كه با وسعتي نزديك به ۲ هزار و ۱۵۸ كيلومتر مربع در ۳۵ كيلومتري تهران واقع شده، جمعيتي در حدود ۲ ميليون نفر (براساس آمارهاي رسمي در سال ۱۳۸۰) را در خود جاي داده است، در حالي كه به گفته كارشناسان مسائل شهري باتوجه به وسعت و موقعيت جغرافيايي و توزيع امكانات شهري در اين كلا نشهر بايستي تنها نصف اين تعداد را در خود جاي مي داد.
وضعيت مساعد آب و هوايي، نزديكي به پرجمعيت ترين و مهمترين شهر كشور و وسعت نسبتاً زياد كرج موجب شده كه اين شهر در سيماي يك شهر مهاجرپذير جلوه نمايد به طوري كه به گفته كارشناسان و آمارهاي نيمه رسمي نزديك به نصف جمعيت ساكن در كرج روزها را براي كسب و كار در تهران به اين شهر مي آيند و تنها شب هنگام را در كرج بيتوته مي كنند.
افزايش مهاجرت به كرج در سالهاي اخير باعث گرديده تا قوميت هاي مختلف با فرهنگهاي گوناگون در اين كلا نشهر گردهم آيند و نوعي همزيستي مسالمت آميز را در كنار هم تجربه كنند.
مهاجرپذيري و تنوع فرهنگي موجود در اين منطقه گاهي مشكلا تي را نيز در عرصه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و بويژه حمل و نقل به ساكنان اين شهر پرجمعيت تحميل كرده است.
براساس تازه ترين آمارهاي موجود، در روزهاي كاري، روزانه بين ۷۰۰ هزار تا يك ميليون نفر بين كرج و تهران رفت وآمد مي كنند كه بيش از ۹۵ درصد اين رفت وآمدها براي كسب و كار و تحصيل صورت مي گيرد.
پرسش اساسي اين است كه اين جامعه آماري بزرگ با چه مشكلا ت و چالش هايي در مسافرت روزانه خود به تهران و بازگشت به كرج روبه رو هستند.
يكي از مهمترين اين مشكلا ت موضوع استفاده از وسايل نقليه ارزان، سريع و مطمئن است كه باتوجه به مشكلا ت فراروي صنعت حمل و نقل شهري و بين شهري در استان پهناور تهران و مشكلا ت ترافيكي آن نه تنها اين مهم برآورده نشده؛ بلكه هزينه هاي بسياري را به خانواده ها و مسافران تحميل كرده است.
در حال حاضر رفت وآمد از كرج به نقاط مختلف تهران از طريق وسايل نقليه متنوعي همچون اتوبوس، ميني بوس، ماشين هاي مسافركش سواري و در چند سال اخير قطار شهري (مترو) انجام مي شود كه هر كدام معايب و فايده هايي را دارند كه در اين گزارش از زبان برخي مسافران به تفصيل شرح داده شده است.
مجيد امين الرعايا يكي از مسافراني است كه هر روز از يكي از شهركهاي اقماري كرج به نام فرديس به محل كار خود در تهران مي رود. مهمترين دغدغه و دلمشغولي او در اين مسافرت مداوم، علا وه بر ۳ ساعت زمان هدر رفته در هر روز، هزينه زيادي است كه به عنوان كرايه مي پردازد.
وي هر روز ۱۴۰۰ تومان براي رفت و آمد بين فرديس و ميدان ونك مي پردازد (۷۰۰ تومان رفت و ۷۰۰ تومان هم برگشت) كه با احتساب ۳۰۰ تومان پرداختي براي رسيدن به محل كار در خيابان وليعصر روزانه او ۱۷۰۰ تومان كرايه پرداخت مي كند يعني به طور متوسط در هر ماه ۴۴ هزار تومان. بنابراين مجبور است كه در برخي روزها از اتوبوس يا مترو استفاده كند تا هزينه هاي سربار زندگي خود را كه به عنوان كرايه پرداخت مي كند، كاهش دهد.
امين الرعايا معتقد است: براي پيمودن مسير كرج به تهران و بازگشت، ازهر وسيله نقليه اي كه استفاده كنيد هر بار نزديك به يك ساعت و نيم زمان از دست مي دهيد؛ اما اگر بخواهيد تناسبي ميان هزينه و زمان برقرار سازيد بهترين وسيله نقليه براي مسافرت به تهران قطار شهري يا مترو است به شرط آنكه سرويس دهي اتوبوس هاي مبدا‡ و مقصد مترو به نحو بسيار مطلوبتري به مسافران انجام شود.
با اين وجود، بسياري از مسافران استفاده از سواري هاي كرايه اي را سريعترين و بهترين وسيله براي سفر روزانه به تهران انتخاب مي كنند؛ اما از يك طرف كرايه زياد سواري ها و از طرف ديگر نبود امنيت جاني براي مسافران به علت سرعت بالا  و استاندارد نبودن بزرگراههاي منتهي به تهران، استفاده از اين وسايل نقليه را با مشكل مواجه ساخته است.
براساس تعرفه هاي موجود سواري هاي كرايه در مسيرهاي ميدان كرج به ميدان انقلا ب، ميدان آزادي و ميدان ونك در تهران از هر مسافر ۶۰۰ تومان اخذ مي كنند. البته اين كرايه براي مسير كرج به ميدان تجريش 
۷۰۰ تومان است.
در همين حال، براي مسافريني كه هر روز از وسايل نقليه عمومي نظير اتوبوس استفاده مي كنند، در ازاي پرداخت ۱۲۰ تومان، نزديك به ۲ ساعت زمان هدر مي رود. اين زمان هدر رفته با احتساب ترافيكي است كه در مسيرهاي مختلف منتهي به ميدان آزادي در شهر تهران نظير انقلا ب، امام حسين، ونك، رسالت، سيدخندان و... قابل ارزيابي است، چرا كه فقط در مسير كرج به ميدان آزادي، مسافران مي توانند از اتوبوس يا ميني بوس استفاده كنند و ديگر مسيرها نظير ونك، انقلا ب و تجريش اتوبوس و ميني بوس ندارد.
گفتني است، بيشتر كارگران و دانشجويان كم بضاعت مسافران هر روزه اتوبوس ها هستند.
اين در حالي است كه شلوغي بيش از حد اتوبوس ها در كنار خارج از رده بودن آنها باعث شده كه همواره هر اتوبوس بيش از دو برابر ظرفيت واقعي خود به جابجايي مسافر بپردازد.
اما در بين ديگر وسايل حمل و نقلي كه مسافران مسير كرج به تهران از آنها استفاده مي كنند، چند سالي است كه مترو طرفداران زيادي پيدا كرده است.
به اعتقاد بسياري از مسافران، مترو به علت راحتي و امكانات مناسب و همچنين سرعت بالا ي آن، بهترين وسيله براي آمد و شد به تهران از شهر كرج است، بويژه آنكه مخاطرات جاده اي و مشكل ترافيك را ندارد؛ اما اين وسيله نيز معايبي را با خود به همراه دارد.
از نظر مجيد عبداللهي كه دانشجوي مهندسي متالورژي در دانشگاه علم و صنعت تهران است، مترو به دليل هزينه كم (۱۲۰ تومان) براي مسير كرج به تهران (ايستگاه صادقيه)، سرعت زياد، آلودگي كم و... بهترين وسيله نقليه در ترددهاي شهري و بين شهري است.
او در همين حال فواصل زماني طولا ني تعيين شده براي حركت قطارها يعني نيم ساعت و كم بودن تعداد واگن ها باتوجه به حجم مسافران را از جمله مشكلا تي عنوان مي كند كه مسافران مترو در استفاده از اين وسيله نقليه با آنها مواجه هستند.
با نگاهي گذرا به سخنان كساني كه با مشكلا ت تردد در مسير كرج به تهران و بالعكس دست و پنجه نرم مي كنند مي توان دريافت كه بيشتر آنها روي دو موضوع>زمان تلف شده< و >هزينه ها< بحث مي كنند. از نظر اتلا ف زمان، تقريباً هر كدام از اين وسايل نقليه اعم از اتوبوس، ميني بوس، مترو و حتي سواري هاي مسافركش باتوجه به ترافيك موجود در خيابانهاي تهران تفاوت چنداني باهم ندارند. بخش اعظم تفاوت موجود در استفاده از اين وسايل در دسترسي آسان، خلوتي، آسودگي خيال، راحتي و بويژه كرايه هاي آنها خلا صه مي شود.از اين رو به نظر مي رسد، مسؤولا ن حمل و نقل شهري در كنار توجه به رفع مشكلا ت موجود، تخصيص امكانات ويژه به بخش حمل و نقل، از رده خارج كردن وسايل نقليه آلوده كننده واسقاطي، افزايش تعداد واگن هاي قطار شهري و كاستن از فواصل زماني حركت قطارها، بايستي به سازوكارهاي استاندارد سازي كرايه هاي اين وسايل و هزينه هاي تحميل كننده ناشي از آن به اقتصاد خانواده ها توجه ويژه اي بنمايند.

هزينه تردد در مسير كرج - تهران 
كرج - تجريش
كرج - ونك
كرج - انقلا ب
كرج - آزادي
وسيله نقليه
۷۰۰۰
۶۰۰۰
۶۰۰۰
۶۰۰۰
سواري 
-
-
-
۱۲۰۰
اتوبوس
-
۳۰۰۰ *
-
۱۲۰۰
ميني بوس
-
-
-
۱۲۰۰
مترو

در مسير كرج به ونك در برخي از ساعات شبانه روز بويژه صبح خيلي زود تعداد كمي ميني بوس فعاليت  مي كنند.

بيمه هاي عمر و پس انداز به چه كار مي آيند؟
001332.jpg
امروزه يكي از مهم ترين انديشه هاي هر كس در زندگي فردي و اجتماعي ايجاد شرايط مطلوب براي تأمين آتيه و پيشگيري از عواقب نامطلوب حوادث به منظور دستيابي به آرامش فكري است. هدف انسان از تلا ش در شرايط مختلف زندگي دستيابي به شرايط مطلوب و مطمئن به منظور غلبه بر مشكلا ت و رسيدن به آرامش است.
بيمه توانسته تا حدودي اين هدف را فراهم كند. البته موفقيت اين صنعت در كشورهاي پيشرفته چشمگيرتر از ايران بوده ولي به هر حال هرچه شناخت مردم از اثرات بيمه بيشتر مي شود ضريب نفوذ بيمه نيز سرعت بيشتري مي گيرد.
در ميان رشته هاي بيمه، بيمه عمر و پس انداز از جمله بيمه هايي است كه آثاراقتصادي بسيار مطلوبي براي افراد و جامعه فراهم مي كند.
خاصيت بيمه عمر و پس انداز در ميان رشته هاي مختلف بيمه منحصر به فرد و خاص است چرا كه اين بيمه علا وه بر برخورداري از خاصيت بيمه اي ماهيت پس اندازي دارد.به عبارت ساده تر بيمه عمر و پس انداز قرار دادي كه براساس آن سرمايه بيمه در صورت فوت يا حيات فرد بيمه شده پرداخت مي شود، اين خاصيت بيمه عمر و پس انداز به ميزان قابل توجهي از صدمات روحي و مالي خانواده ها مي كاهد و به شكلي رفع كننده درماندگي است چرا كه در صورت فوت شخص بيمه شده خانواده او از مزاياي اين بيمه نامه بهره مند خواهند شد. ضمن اينكه صاحب بيمه نامه عمر در زمان حيات نيز مي تواند براي رفع نيازهاي اساسي خود مانند هزينه تحصيل، تهيه جهيزيه، خريد امكانات و وسائل زندگي مورد نياز از امكانات بيمه استفاده كند.
نكته مهم قابل تمايز در بيمه هاي عمر و سپرده هاي بلند مدت بانكي چگونگي تشكيل حساب سرمايه است. به اين شكل كه در ساختار بيمه پس انداز و عمر، سرمايه از محل حق بيمه هاي جزيي شكل مي گيرد و در سرمايه گذاري نظام بانكي سرمايه بايد يكجا تأمين شود. علا وه بر اينكه سودآوري سرمايه گذاري در سيستم بانكي بستگي به حجم سرمايه اوليه و مدت آن دارد، اما در بيمه عمر و پس انداز اين عمل به طور تدريجي انجام مي شود و مدت آن در اختيار فرد بيمه شده است. نظر به خصوصيت ارزش بازخريد، اندوخته ايجاد شده در بيمه عمر و پس انداز در هر لحظه قابل دسترسي است. براساس طبقه بندي صورت گرفته بيمه عمر شامل افراد ۱۵ تا ۶۵ سال مي شود كه اين افراد در ۸ گروه سني طبقه بندي مي شوند ضمن اينكه مدت زمان تشكيل سرمايه مي تواند ۵۱۰، و ۱۵ ساله باشد.
سرمايه بيمه عمر و پس انداز مي تواند از ۵ ميليون ريال تا ۴۰۰ ميليون ريال انتخاب شود. روش هاي پرداخت حق بيمه نيز به انتخاب بيمه گزار مي تواند ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه، سالا نه و يا پرداخت يكجا باشد.
نكته مهم اينكه علا وه بر بيمه نامه اصلي، الحاقيه تكميلي فوت در اثر حادثه، الحاقيه  حادثه و عدم پرداخت حق بيمه به علت از كار افتادگي كلي >الحاقيه معافيت از پرداخت حق بيمه< نيز قابل عرضه است.
بيمه گر براي تسهيل كار بيمه گزار امكان باز خريد ارزش بيمه نامه را براي وي در نظر گرفته است ولي مشروط به اينكه ۶ ماه از آغاز خريد بيمه نامه گذشته باشد ضمن اينكه بيمه گزار مي تواند به پشتوانه اندوخته خود از شركت بيمه وام دريافت كند.

نگاه مصرف كننده
ويترين هايي براي تزئين خيابان ها
001334.jpg
خريد، باز هم خريد. آيا به اين ديدگاه كهنه كه بانوان به چيزي جز خريد نمي انديشند، اعتقاد داريد؟ اين كه آنها هميشه به زيورآلات و طلا  و جواهر اهميت مي دهند؟ شايد جاذبه طلا  و جواهر رهايتان نكند، اما شايد بتوانيد لحظاتي در اين باب درنگ كنيد و به وراي اين جذبه بنگريد، به پشت سرخود، اين سوي ويترين، در پياده رو كنار خيابان، جايي كه زندگي واقعي تر، تلخ تر و جدي تر جاري است و نقش ونگارهاي آن تكه هاي به دقت كار شده را به هيچ گرفته اند. آن چه در اين تصوير جلب نظر مي كند نه زيورآلا ت رديف شده بلكه گذران زندگي دشوار كساني است كه در دل شهر زندگي روزمره اي را با حداقل امكانات مالي طي مي كنند و احتمالا ً هرگز پشت اين ويترين ها نمي ايستند و احتمالا ً اگر هم بايستند چشمشان توانايي برق طلا يه ها را ندارد و جيبشان هرگز آن قدر فراخ نبوده تا چنين هزينه هايي بپردازند. بله خريد، باز هم خريد.

مخالفت با تشديد مجازات گرانفروشان
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري نصب تابلوي متخلف بر سردر واحدهاي صنفي گرانفروشان را خارج از حوزه اختيارات ستاد برنامه تنظيم بازار دانست.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اين راي ستاد پشتيباني برنامه تنظيم بازار ديگر حق ندارد بر سردر مراكز فروش و واحدهاي صنفي گران فروش و كم فروش پارچه و پلا كاردي با عناوين گران فروش، محتكر و متخلف نصب كند.
اين حكم ديوان عدالت اداري در پي شكايت يكي از شهروندان نسبت به مصوبه ستاد تنظيم بازار در اين باره صورت گرفته و ديوان عدالت اداري اين عمل را مخالف اختيارات اين ستاد دانسته است.
براساس راي جديد، ستاد پشتيباني برنامه تنظيم بازار فقط حق دارد جريمه مالي و جرايم نظير آن را براي متخلفان در نظر بگيرد.
مردم معتقدند درنظر گرفتن جرايم مالي براي گران فروشان و كم فروشان هيچ نفعي به حال آنان ندارد.
يك بازنشسته آموزش و پرورش در اين باره به خبرنگار ما گفت: براي فروشگاه هايي كه روزانه بيش از يك ميليون تومان درآمد دارند جريمه هاي ۵۰ هزار توماني و ۱۰۰ هزار توماني كارگر نيست.
مصباح زاده ادامه داد: فروشگاه هاي متخلف در صورتي كه جريمه شوند ميزان جريمه را بر قيمت كالا ها سرشكن مي كنند. بنابراين مردم پرداخت كننده اصلي جريمه هستند و هرچه جريمه هاي مالي سنگين تر شود قيمت اجناس هم گرانتر مي شود.
بسياري از مردم معتقدند در صورتي كه براي اين گونه تخلفات جرايم سنگين تري نظير زندان و جلوگيري از فعاليت واحد صنفي در نظر گرفته شود اثرگذاري آن بيشتر خواهد شد.
صاحبنظران اقتصادي مي گويند: در بازار آزاد و رقابتي بهترين جريمه  براي يك فروشگاه و واحد صنفي در صورت مشاهده، عدم استقبال مردم و كاهش مشتريان است.
با اين حال وجود ابزارهاي نظارتي و كنترلي براي جلوگيري از فريب مصرف كنندگان يا پيگيري حقوق تضييع شده آنان ضروري به نظر مي رسد.

در پي گران شدن آهن قراضه
قيمت قطعات ريخته گري و چدني گران مي شود
قيمت آهن قراضه به بالا ترين سطح خود طي چند دهه اخير رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در پي افزايش قيمت جهاني شمش فولا د و  آهن قراضه قيمت آهن قراضه در ايران به ۱۶۰ تومان در هر كيلو رسيد.
اين در حالي است كه قيمت آهن قراضه سال گذشته در كشور ۵۵ تومان در هر كيلو بود. بر اساس اين گزارش اكثر واحدهاي توليد كننده، قطعات چدني در ريخته گري نظير لوله ها و اتصالا ت فاضلا ب براي تامين مواد اوليه خود كه آهن قراضه است با مشكل روبه رو شده اند و پيش بيني مي شود طي ماههاي آينده قيمت انواع محصولا تي كه در آنها قطعات ريخته گري و چدني استفاده مي شود به شدت افزايش يابد.
فعالا ن بازار معتقدند در پي افزايش قيمت جهاني آهن قراضه، دلا لا ن وسود جويان آهن قراضه را از سطح شهرها و روستاها جمعآوري وبه صورت قاچاق روانه خارج از كشور مي كنند و به همين دليل توليد كنندگان قطعات چدني مجبورند مواد اوليه خود را ۲۰۰ درصد گران تر نسبت به سال قبل بخرند.
حيدري مدير عامل يك واحد توليد كننده قطعات چدني و ريخته گري مورد استفاده در خود رو و لوله هاي فاضلا ب در گفت و گو با خبرنگار ما با تاييد اين مطلب گفت: در حال حاضر امكان افزايش قيمت محصولات وجود دارد اما در بلند مدت قيمت اين گونه محصولا ت افزايش خواهد يافت. وي افزود: سوداگران همه آهن قراضه ها را جمع آوري كرده و به صورت غير قانوني روانه خارج از كشور مي كنند.
وي ادامه داد: در شرايطي كه خودروسازان قصد دارند قيمت خودرو را كاهش دهند امكان افزايش قيمت قطعات خودرو وجود ندارد ولي در آينده افزايش قيمت قطعات چدني و ريخته گري مورد استفاده در خودرو به احتمال زياد افزايش خواهد يافت كه اين موضوع روي قيمت خودرو نيز تاثير مي گذارد.

در حاشيه خبرها
چرا رانندگان تاكسي دست از پيكان بر نمي دارند
با وجود در نظر گرفتن تسهيلا ت ويژه نظير وام هاي ارزان قيمت با دوره بازپرداخت بلند مدت، رانندگان تاكسي حاضر نشده اند دست از پيكان بر دارند و >سمند< بخرند.
مدير عامل سازمان تاكسيراني و چند مقام مسئول ديگر اعتراف كرده اند كه با وجود تسهيلا ت قابل توجه نظير پايين آوردن قيمت سمند، تاكسي داران به نوسازي ناوگان تاكسيراني علا قه اي نشان نمي دهند. گرچه استقبال تاكسي داران اخيراً با اندكي افزايش همراه بوده است.
نوسازي ناوگان تاكسيراني تهران با هدف كاهش مصرف سوخت، آلودگي هوا و افزايش رفاه شهروندان صورت مي گيرد.
در همين راستا مدير عامل تاكسيراني در جديدترين مصاحبه خود از كاهش نرخ بهره وام بانكي براي خريد سمند از ۸ درصد به ۴ تا ۵ درصد خبر داده است. هاشمي عرب اعلا م كرد: با كاهش نرخ بهره اين وام، اقساط ماهانه خودروهاي جديد از ۱۴۲ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان كاهش خواهد يافت.
گرچه اين امتيازات مي تواند تا حدودي در سرعت نوسازي ناوگان تاكسيراني تهران مو‡ثر باشد اما مهم ترين موانع هنوز حل نشده است.
رانندگان تاكسي هزينه هاي بالا ي تعمير، خريد قطعات و صافكاري و رنگ خودروهاي جديد وعدم استحكام بدنه آنها را مهم ترين دلا يل عدم توجه به سمندهاي نو در مقايسه با پيكان هاي قديمي مي دانند.
رانندگان تاكسي مي گويند: اگر هزينه هايشان بالا  برود بايد كرايه ها را گران كنند كه با اين حساب مردم نمي پذيرند سوار تاكسي هاي نو شوند و درگيري بين راننده و مسافر ايجاد مي شود.
آنها مي گويند در كنار وام هاي ارزان قيمت بايد به رانندگان تعهد داده شود قطعات ارزان قيمت در اختيارشان قرار گيرد و تعميرات خودرو نيز در اسرع وقت و با دستمزد پايين امكان پذير شود.

قيمت پايين دارو موجب كمبود آن شده است 
بسياري از فعالا ن بازار دارو و توليد آن معتقدند پايين بودن قيمت ها موجب شده است در بازار كمبود ايجاد شود.
به گزارش خبرنگار ما، فعالا ن بازار دارو مي گويند اگر قيمت ها اندكي به قيمت هاي جهاني نزديكتر شود توليدكنندگان كه اكنون با بخشي از ظرفيت خود كار مي كنند، داروهاي بيشتري روانه بازار خواهند كرد.
توليدكنندگان معتقدند با قيمت هاي فعلي، توليد بيشتر دارو به معني افزايش زيان آنها است.
كارشناسان وزارت بهداشت نيز توصيه كرده اند براي جلوگيري از افزايش واردات قاچاق دارو و فروش داروهاي غيراستاندارد و كنترل نشده به صورت غيرقانوني بايد قيمت ها اندكي افزايش يابد تا توليدكنندگان با تمام ظرفيت خود كار كنند و سرمايه گذاري جديد نيز براي توليد داروهاي جديد صورت گيرد.
دكتر مهدي محمدزاده كارشناس صنعت داروسازي به خبرنگار ما در اين باره گفت: گرچه اخيراً قيمت گذاري وضعيت بهتري پيدا كرده ولي هنوز شرايط به نفع توليدكنندگان نيست.
وي ساختار سنتي و قديمي شركت هاي توليدي را از جمله عوامل كمبود دارو در بازار دانست و گفت: به دليل قيمت گذاري از سوي دولت اين شركت ها نتوانسته اند خود را با شرايط روز منطبق كنند و به همين دليل بازار دچار كمبود شده است.
فروشندگان دارو معتقدند افزايش قيمت ها اعتراضات شديد مردم را در پي خواهد داشت. به گفته يك فروشنده دارو مردم در شرايط فعلي نيز براي پرداخت هزينه هاي دارو مشكل دارند.
در عين حال برخي كارشناسان معتقدند با پوشش ضعيف بيمه هاي درماني و تحت پوشش بيمه نبودن تعداد زيادي از مردم، افزايش قيمت ها منطقي نخواهد بود و اين كار بايد به زماني پس از فراگير شدن خدمات بيمه اي موكول  شود.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اخيراً اعلا م كرده است: طبق نظرسنجي صورت گرفته از سوي اين وزارتخانه زيان مالي شركت هاي توليدكننده يكي از دلا يل كمبود دارو در كشور است.
به گفته دكتر ابوالحسن احمدياني، در اين نظرسنجي تأخير در پرداخت يارانه دارويي يكي ديگر از دلا يل كمبود دارو عنوان شده است.
وي با اشاره به نامناسب بودن توزيع دارو در كشور توليد نشدن دارو به ميزان كافي در كشور را يكي از دلا يل كمبود دارو دانسته و اظهار داشته است: همين مقدار كم نيز به موقع در دسترس بيماران قرار نمي گيرد.
دكتر احمدياني قاچاق دارو، تحريم تجاري به دليل برخي مسائل، تجويز غيرمنطقي دارو، افزايش مصرف دارو در يك منطقه خاص يا يك برهه زماني و كم مصرف بودن برخي داروها را از ديگر دلا يل كمبود دارو برشمرده است.

نگهداري وسائل گران قيمت آشپزخانه
001336.jpg
بسياري از افراد براي آراستن خانه، به سبب علا قه به وسائل تجملي و زيبا و يا به خاطر جنس خوب و دوام زياد به خريد وسائل گرانقيمت، خصوصاً براي پذيرايي روي ميآورند. در اين ميان ظروفي كه اثر آب طلا  بر آنها نشسته، به مانند سيني ها، گلدان ها، آيينه و شمعدان و ... جايگاه ويژه اي دارند و ميزان قابل توجهي از چنين خريدهاي پربهايي را به خود اختصاص مي دهند. شيوه برخورد مناسب با اين دست وسائل، نحوه درست نگاه داشتن آنها و طريقه تميز كردنشان زماني اهميت مي يابد كه دريابيم بي توجهي در حفظ شان بنيان نابودي اين وسائل و از بين رفتن درخشش و شفافيت آنها را مي گذارد و هزينه بسيار زيادي را بر خانواده وارد ميآورد.
پيش از هر كاري بايد به ياد داشت كه گرفتن غبارهاي اين وسائل به طور مستمر مهم است و مقدم بر بسياري اعمال ديگر. براي اين كار بايد با اسفنجي مرطوب سطح آنها را از هر آلا يشي زدود تا دچار استهلا ك نشوند. چنانچه سيني يا ظرف لك شد، مقداري نمك طعام را در آبليمو حل كنيد و روي لك بكشيد. سپس پارچه اي را به آرد آغشته كنيد و روي ظرف بكشيد تا جلا  و درخشندگي خود را باز يابد.
اين امر سبب افزون شدن عمر وسيله و كاهش استهلا ك آن و بالطبع كاهش هزينه جايگزيني اين دست وسائل مي شود.
اما وسائل آشپزي تنها به اين دست ظروف تجملي محدود نمي شوند. قابلمه ها و ماهي تابه ها نيز، به رغم قيمت زيادي كه دارند، همواره در معرض انواع لك ها، آسيب ها و خراش ها قرار دارند. معمولا ً بي دقتي افراد خانواده در تعامل با اين وسائل است كه به جلوه آنها آسيب مي رساند و زيبايي و يا رنگ شان را از ميان مي برد. به طور نمونه نبايد شعله اجاق بيش از حد بالا  باشد كه متعاقب آن كف ظرف خراب شود و به دليل نازيبايي، خانواده ناچار به خريد نوعي جديد از آن شود.
مشكل اصلي بسياري خانواده ها لك هايي است كه درون قابلمه ها يا ماهي تابه ايجاد مي شود. براي زدودن اين آثار ناخوشايند مي توان پوست سيب خوراكي يا ريواس را درون اين ظروف ريخت و پخت. حاصل، محو شدن خود به خود لك ها در حين پخت است. اين تدبير باعث، پاك شدن ظرف و بالطبع بالا  رفتن عمر آن و كاهش استهلا ك شده و موجب مي شود تا مدت بيشتري قابليت كار داشته باشد و خانواده ناچار به خريد ظرفي جديد، كه برخي انواع آن در بازار بيش از ده هزار تومان بها دارند، نباشد.

نامه هاي خوانندگان
معصومه شرفي 
شير را درست نگه داريم 
يخچال يكي از مهم ترين سازه هاي ساخت بشر است كه هم در ادامه زندگي سالم به آدمي ياري مي رساند و هم به نحو چشمگيري در زندگي پر تنش امروزي از هزينه هاي او مي كاهد. نگهداري بسياري از خوراكي ها در يخچال براي مدتي مديد همواره براي خانواده ها پرمنفعت بوده. يكي از اين خوردني هاي پرطرفدار شير است. هم اكنون خيلي از خانوارهاي ايراني قادر نيستند به دلا يل متعدد هر روز آن را تهيه كنند و با توجه به منافعي كه شير مي تواند براي سلا متي داشته باشد، پزشكان استفاده روزانه و مستمر آن را توصيه مي كنند. از اين رو است كه خريد گاه به گاه شير و نگهداشتن صحيح آن براي مصرف روزانه، اهميت مي يابد. اما حفظ مواد غذايي شير با در نظر گرفتن حساسيت هاي بالا ي آن، بسيار دشوار است. براي نمونه نگاه داشتن بسياري از مواد غذايي در كنار اين نوشيدني پرطرفدار، پس از يك روز آن را بد بو يا بد طعم كرده و اجازه نمي دهد حتي در روزهاي آتي با لذت از آن سود جوييد،پس ناچار به دور ريختنش مي شويد. دور ريز اين نوشيدني مقوي با توجه به قيمت آن، از لحاظ اقتصادي هزينه براست و نگهداري به جاي آن نه تنها صرفه جويي مادي كه بهروزي جسماني فرد را در پي دارد.
براي اين كار بايد به ياد داشت نبايد شير را در كنار مواد غذايي مثل ترشي يا سبزي كه باعث بو گرفتن ساير خوراكي ها مي شود نگه داشت.
حتي المقدور در آن را تا هنگام مصرف باز نكنيد و پاكت شير را در بالا ترين طبقه يخچال جاي دهيد. اگر قصد داريد براي روزهاي متمادي آن را حفظ كنيد، ابتدا شير را بجوشانيد تا فاسد نشود و در نهايت در يخچال بگذاريد تا با مصرف شير مسموم، سلا متي تان به خطر نيفتد و ناچار به صرف ارقام گزاف بابت به دست آوردن دوباره بهبودي تان نشويد.
سخني با خوانندگان 
بازارچه از بدو تولد تاكنون بر آن بوده تا در باب خانواده ايراني و اقتصاد آن سخن بگويد. هر آنچه در اين مقوله در ذهن داريد و مي پنداريد شريك شدن آن با ساير خوانندگان سودمند مي نمايد. برايمان بنويسيد و به نشاني : تهران، خيابان انقلا ب، خيابان قدس، تقاطع بزرگمهر، ساختمان قدس واحد ۹، طبقه چهارم، تحريريه بازارچه ارسال و يا به نمابر ۶۹۵۳۳۵۹ فكس كنيد. پاينده باشيد.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
پل هوايي عابر مي خواهيم 
در اتوبان آهنگ، خيابان شهميرزادي( شاهين قديم) كه بسيار پرتردد است دوپل عابر پياده هست كه هر كدام حدود هزار متر بالاتر و پائين تر ازمدرسه اي قرار دارندكه در اين خيابان واقع است و استفاده مردم بخصوص دانش آموزان از آنها به علت بعد مسافت ميسر نيست. درخواست داريم شهرداري براي حل مشكل مردم چاره جويي كند.محسن الماسي 
پول اضافي نگيريد
در پمپ بنزين خيابان دماوند، براي ۸ ليتر بنزين موتور سيكلت كه ۵۲۰ تومان مي شود ۶۰۰ تومان مي گيرند وبقيه را به بهانه نداشتن پول خرد، پس نمي دهند. يقيناً  شركت نفت محتاج ۸۰ تومان مردم نيست اما عملكرد بد مأمور پمپ بنزين به نام شركت نفت ثبت مي شود. داوديان 
ماشين مشدي ممدلي 
پدران ما وقتي در بازگويي خاطرات دهه ۳۰ و ۴۰ خود از ماشين مشدي ممدلي ياد مي كنند، وضعيت آنها را در چهل، پنجاه سال پيش با وضع امروز خود در تهران هنگام سوار شدن به كرايه هاي مسافركش يكسان مي بينيم! انبوهي از اين آهن پاره هاي چهار چرخ كه متأسفانه هيچ اراده اي هم براي خارج كردن آنها از رده وجود ندارد، كمك فنر سالم كه ندارند، نرخها را رعايت نمي كنند، بي اعتنا به ظرفيت قانوني ورسمي خود، پنج نفر سوار مي كنند،  مصرف بنزين وتوليد دود و صدا و آلودگي آنها بالا ست، اسفنج صندلي ها به لباس آدم مي چسبند،  شيشه و دستگيره ها فقط به دلخواه راننده كار مي كند و چون هزينه تعمير بالاست، راننده به فكر تعمير آن نيست. واقعاً ياد ماشين مشدي ممدلي به خير.براتي 
نارضايتي مردم از خدمات بيمارستان ها
بالا  بودن هزينه ها در بخشICU بيمارستان امام خميني به همراه خدمات ضعيف باعث نارضايتي مراجعان و بيماران و همچنين شلوغي اين بخش را به همراه داشته است. چرا وزارت بهداشت و درمان براين قبيل خدمات حياتي نظارت جدي تري ندارد؟
شهروند تهراني از هشتگرد
گارانتي واهي
حدود ۵ تا ۶ ماه پيش از محصولا ت شركت عاليستان اجاق گاز خريداري نمودم كه بعد از چند روز شعله فر آن خراب شد با اين حال از طرف نمايندگي اين شركت براي تعميرات سه بار مراجعه كردند و نيز هر بار مبالغي بابت تعمير دريافت كردند درحالي كه نبايد پولي دريافت كنند و اجاق گاز هم هنوزمشكل دارد چرا با وجود كارت گارانتي اجاق گاز را تعويض نمي كنند؟روز خوش از تهران 
تابلوي ورود ممنوع افتاده 
در خيابان پاسداران - خ گيلا ن - بوستان چهارم تابلوي ورود ممنوع كنده شده وباعث شده خيابان يكطرفه، دو طرفه شود واين كار موجب سنگيني ترافيك در اين منطقه گشته است.سالاري 
سريال هاي تلويزيوني غير واقعي 
موضوع بسياري سريالهاي تلويزيوني كه پخش مي شود با زندگي مردم عادي متفاوت است. مثلا ً افراد معمولي با درآمدهاي خيلي پايين جامعه داراي خانه هاي لوكس و سرويس هاي مبلمان آنچناني هستند، مثل سريال تازه پخش شده خياباني ها. مگر چند درصد مردم مي توانند داراي چنين شرايط زندگي باشند كه اكثر سريال هاي ما داراي فضايي اين چنيني هستند؟ توسلي

ده پرسش روز
كارمند مجرد، زن
كارمند
مجرد
با ۴۷ سال سن 
تعداد افراد تحت تكفل: دو نفر.
۱- درآمد ماهيانه شما به طور متوسط چقدر است؟
در ماه هشتصد هزار تومان درآمد حقوق دريافتي دارم.البته لا زم نيست تعجب كنيد، اين حقوق كارمندي نيست. شكر خدا با سرمايه اي كه در بازار به گردش انداخته ام، ماهانه هشتصدهزار تومان درآمد دارم.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
بله، من بازنشسته هستم و در حال حاضر مشغول كار در بخش خصوصي مي باشم و جمع اين درآمدها براي زندگي عادي و معمولي خوب است.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
گل فروشي را انتخاب مي كردم چون براي روحيه ام خيلي مناسب است . در زندگي پرتنش و پراضطراب جامعه امروزي دركنار گل ها احساس آرامش مي كنم.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
هزينه تحصيل فرزندانم كه در دانشگاه مشغول به تحصيل هستند و معيشت زندگي.درآمد من با وجود هزينه هاي بالا  تنها كفاف يك زندگي خوب و آبرومندانه را مي دهد.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
چون منبع درآمدي ما از چندين نقطه ميآيد و به خاطر اينكه فرزندان جوان دارم گاهي اوقات ولخرجي هايي بي مورد هم مي شود كه اصلا ً لزومي ندارد.
۶-در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
مستأجر نيستم و خيالم از پرداخت اجاره هاي سنگين راحت است.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف خريد لباس مي شود؟
براي شخص خودم بسيار اندك هزينه مي كنم ولي فرزندانم خيلي به لباس و مد توجه دارند. به هر حال جوان هستند و برخي از اين مسائل به روحيه مختص اين سن باز مي گردد.
۸- آيا همسر يا فرزند شما شاغل هستند؟ در اين صورت چه كار مي كنند و چه درآمدي دارند؟
متأسفانه همسرم حدود ۵/۲ سال پيش فوت كرده است. ايشان كارمند بانك بودند كه پول بيمه آن مرحوم كمك حال خوبي براي خانواده است.
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
بله بيمه هستم ولي تاكنون گرفتار بيماري پرهزينه نشده ام فقط گاهي به خاطر بي توجهي هزينه اندكي معادل ۴ تا۵ هزار تومان براي بيماري هاي كوچك مثل سرماخوردگي هزينه مي كنم.
۱۰ - حداقل درآمد ماهيانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
من زندگي راحت و آسوده اي دارم و ميزان دريافتي ام براي يك ماه كامل است و كمي و كاستي موجود نمي باشد. به تمام آرزوهايم رسيده ام.

پاسخ مسؤولا ن
نصب سرعت گير وظيفه شهرداري است 
پيرو درج پيام مردمي در تاريخ ۱۰/۸/۸۲ آن روزنامه تحت عنوان> تردد اتومبيلها از خيابان كتابي< به آگاهي مي رساند نصب سرعت گير در محل ياد شده از وظايف سازمان حمل ونقل وترافيك شهرداري تهران مي باشد.
مركز اطلا ع رساني ناجا
اطلا عات فرد شاكي را بدهيد!
در تاريخ ۷/۸/۸۲ در ستون صداي مصرف كننده روزنامه همشهري پيامي از يك متقاضي وام پست بانك با عنوان رفتار كاركنان پست بانك در اغلب شعب شايسته نيست درج شده بود كه روزنامه ازدادن مشخصات فرد شاكي براي پيگيري مورد شكايت خودداري كرد. همانطور كه مستحضريد نقد ونظارت بر عملكرد مسئولا ن وخدمتگزاران مردم از رسالت مطبوعات ولا زمه پيشرفت جامعه و اسباب مردم سالاري ديني است. اما چنانچه اين نقد در قالب وچارچوب مشخص و مستند صورت نپذيرد نه تنها آثار مثبت به همراه نخواهد داشت، بلكه موجب تضعيف انگيزش كاركنان خدوم نيز مي گردد. لذا كمترين انتظار از يك نشريه وزين و پرمخاطب كه حامل پيام خوانندگان خود مي باشد، انتقال اطلا عات شفاف و انعكاس صحيح و كامل مشكلا ت، به منظور حصول نتيجه و رفع كاستي ها است. امري كه در اين مورد خاص به دلا يل مطروحه محقق نمي شود. اگر چه همواره مسئولا ن پست بانك بر اصل مشتري مداري حول منشور اخلا قي بر رعايت حقوق ارباب رجوع تاكيد داشته اند، مع الوصف اين اداره كل با استقبال از انعكاس انتقادات و پيشنهادات از سوي آحاد جامعه، آ-مادگي مكفي جهت پي گيري،  انتقال موضوع واخذ پاسخ را براي درج در آن روزنامه اعلا م مي  دارد.
مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل

آيينه تصوير
001338.jpg
«عبور از خيابان» نام شمايلي است كه در نيويورك توسط يك هنرمند طرح ريزي شده است. اولين برف در نيويورك چنان سنگين و معضل ساز بود كه در پي آن مدارس تعطيل شدند و هزاران نفر براي پاكسازي معابر و اتوبان ها به كار گماشته شدند. طبيعت قدرتمند در اوج تكنولوژي نيز زيبايي هاي هراسناك خود را به رخ آدمي مي كشاند. هم اكنون دولت بودجه چند ميليون دلا ري را براي مقابله با چنين حوادثي و پاكسازي مناطق مختلف از برف در نظر گرفته است.
001340.jpg

مادران چيني كودكان خود را براي گردش به پارك بزرگ پكن آورده اند. قانوني كه در چين همه را ناچار به داشتن تنها يك فرزند مي سازد، آينده اين كشور پر جمعيت را به خطر انداخته زيرا خيلي از زوج ها ترجيح مي دهند تك فرزند آنها پسر باشد و همين امر سبب شده موازنه ميان جمعيت زنان و مردان در چين بر هم بخورد و تعداد پسران بيشتر از دختران باشد. دولت هم در حل اين معضل ناتوان مانده است.
001342.jpg

يك سرباز در كنار ساير داوطلبان بطرهاي آب را به ساكنان محلي مي دهد. در شرايطي كه جاري شدن سيل در جنوب فرانسه دست كم جان شش نفر را گرفته، بيش از بيست و هفت هزار نفر در سرزمين گل دچار مشكلا ت عمده زيستي شده اند. تخريب خانه ها و كمبود مواد غذايي و بهداشتي چنان دردسرساز شده كه دولت فرانسه ارتش را نيز براي ياري رساندن به آسيب ديدگان فرا خوانده اما هنوز دولت فرانسه از كشورهاي اتحاديه اروپا تقاضاي ياري نكرده است.
001344.jpg

ترافيك سنگين بزرگراهي در فنلا ند. به تازگي قانوني تصويب شده كه به پزشكان اين كشور امكان مي دهد در ترافيك هاي سنگين از پليس براي ياري رساندن به بيماران كمك بگيرند. كارشناسان تصويب چنين قانوني به هنگام ايجاد ترافيك هاي سنگين و بهره جستن از امكانات گسترده پليس را گامي مؤثر در نجات جان بيماران ارزيابي كرده اند

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه رايانه  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |