سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
شهري
Front Page

هواي تازه براي جنوب شهر تهران
بزرگترين بوستان شهري ايران تا پايان سال به بهره برداري مي رسد
گروه شهري:مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: بزرگترين بوستان شهري كشور تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس محمد مختاري افزود: بوستان آزادگان در شرق تهران به عنوان بزرگترين بوستان شهري كشور محسوب مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه تغييراتي در خصوص طراحي احداث بوستان آزادگان صورت گرفته است، اظهار داشت: به دستور شهردار تهران براي رفاه حال بيشتر شهروندان تهراني تصميم گرفته شد سازه هاي ديگري به مجموعه مورد نظر افزوده شود.
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران با اشاره به زمان و بهره برداري از بوستان آ زادگان قبل از پايان سال جاري  افزود: پيش بيني ما از ابتدا هم اين بود كه قبل از پايان سال ۸۳ بهره برداري از بوستان صورت بگيرد.
مختاري وسعت بوستان آزادگان را ۱۱۲ هكتار اعلام كرد و گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار و ۱۵۵ هكتار اراضي جنگل كاري و ۱۲۷۷ بوستان شهري، منطقه  اي و فرامنطقه اي براي استفاده عموم شهروندان تهراني وجود دارد.

گامي براي كاهش منابع آلوده كننده هواي تهران
معاينه فني خودروها ۳۰ درصد آلودگي هوا را كاهش مي دهد
010623.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: به دليل افزايش ميزان آلودگي هواي تهران و قرارگرفتن هواي اين شهر در شرايط هشدار توجه كارشناسان و مديران شهري بار ديگر به ضرورت تنظيم معاينه فني خودروها معطوف شده است، چراكه بيش از ۷۰ درصد آلودگي هوا ناشي از احتراق خودروهاي بنزين سوز مي باشد.
به باور بسياري از كارشناسان، صاحبان خودروها مي توانند با تنظيم فني خودروها، گامي مهم در كاهش ميزان آلودگي هواي شهر تهران بردارند.
گفتني است، انجام معاينه فني خودرو، يكي از محورهاي هفت گانه طرح جامع مبارزه با آلودگي هواي تهران به شمار مي آيد.
مهندس محمدرضا اميري صفت مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران با بيان اين مطلب كه براساس آمارهاي منتشره حدود ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران وجود دارد و حدود يك ميليون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در ساعات اوج ترافيك، در سطح معابر تردد مي كنند، افزود: حدود ۷۰ تا ۷۷ درصد از آلودگي هوا ناشي از احتراق خودروهاي با سوخت فسيلي است، كه چنانچه معاينه فني خودروها به موقع انجام شود،حدود ۳۰درصد از اين آلودگي ها از ميان خواهد رفت.
وي گفت: به رغم تاكيد قانون مبني بر مراجعه حداقل يكبار در سال به مراكز معاينه فني و تنظيم خودرو، تاكنون فقط ۱۰ درصد صاحبان خودروها به اين مراكز مراجعه كرده اند.
وي تصريح كرد: اگر خودروها بهنگام معاينه فني شده و مطابق استانداردهاي تعيين شده باشند، حدود ۳۰ درصد از سهم آلودگي هوا توسط خودروها كاسته مي شود. همچنين ضمن صرفه جويي در مصرف سوخت، هزينه تامين و نگهداري اين قبيل خودروها به شدت كاهش و موجب حفظ منابع ملي مي شود.
مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران از شهروندان خواست براي بهره مندي از خدمات اين مراكز و تنظيم و معاينه فني خودروها به مركز شش گانه در سطح شهر مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۴-۴۸۲۴۴۷۱ تماس بگيرند و با تعيين وقت قبلي به اين مهم بپردازند.

بيمه رانندگان تاكسي
010614.jpg
گروه شهري:مدير عامل سازمان تاكسيراني اظهار اميدواري كرد، وضع بيمه تامين اجتماعي رانندگان تاكسي تا پايان امسال مشخص خواهد شد. سيد جمال هاشمي عرب با بيان اين مطلب افزود: طرح بيمه رانندگان تاكسي به صورت لايحه توسط وزير رفاه ارائه و علاوه بر تصويب در كميسيونهاي فني و زيربنايي دولت در شور اول مجلس نيز به تصويب رسيده است كه اميدواريم با همت و انگيزه اي كه در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه وجود دارد تمام تاكسيرانهاي درون شهري و برون شهري كشور و خودروي داراي پلاك عمومي از جمله وانت بارها، ميني بوس ها، تا پايان سال مشمول قانون تامين اجتماعي قرار بگيرند.

مهاجرت پرندگان به تالاب هاي آذربايجان غربي
010620.jpg
واحد مركزي خبر: هزاران پرنده آبزي و كنارآبزي به تالاب ها و زيستگاه هاي آبي آذربايجان غربي مهاجرت كردند. پرندگاني مانند غاز خاكستري، كشيم و انواع اردك ازجمله اردك سرسفيد، سر حنايي، سرسبز، تاج دار، نوك پهن و مرمري پرندگاني هستند كه از مناطق سردسير شمال اروپا و سيبري براي زمستان گذراني به زيستگاه هاي آذربايجان غربي مهاجرت مي كنند.تالاب هاي بورالان، كاني برازان سولدوز، گرده قيط، يادگارلو، حاشيه درياچه نيلگون اروميه و رودخانه هاي آذربايجان غربي از مهمترين زيستگاه هايي هستند كه پرندگان مهاجر تا بهار سال آينده از منابع غذايي آن بهره مند مي شوند.

خروج ۳ هزار خودرو فرسوده
010611.jpg
قلم سبز ايران: تا پايان امسال ۳ هزار دستگاه خودروي فرسوده از ناوگان حمل ونقل تهران خارج مي شود.طبق تصميم كار گروه تعيين مكانيزم خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل ونقل عمومي، سهم تهران از خروج ۲۰ هزار خودروي فرسوده از كل كشور، ۳ هزار دستگاه خودرو است.طرح خروج ۲۰ هزار خودروي فرسوده در هفت شهر آلوده كشور پس از ملغي شدن طرح ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده به تصويب رسيد.براساس اطلاعات به دست آمده، سهم جمع آوري خودروهاي فرسوده در كل هفت شهر آلوده كشور شامل تهران، اصفهان، اهواز، اراك، تبريز، مشهد و شيراز مجموعاً ۱۰ هزار خودرو خواهد بود.

شهردار منطقه ۱۴ تهران خبر داد:
نهال كاري ۷۰۰ هكتار از اراضي شرق تهران
010617.jpg
شهردار منطقه ۱۴ تهران از نهال كاري ۷۰۰ هكتار زمين آماده بهره برداري در فصل درختكاري و تعريض خيابان پيروزي در شرق تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس حسين باقري با اشاره به تحويل ۷۰۰ هكتار زمين از سوي شهرداري منطقه ۱۴ گفت: عمليات نهال كاري از اسفندماه سال جاري آغاز مي شود.
وي همچنين به ايجاد مجموعه حيات وحش در اين اراضي اشاره كرد و گفت: قصد داريم در يك برنامه درازمدت با هدف ايجاد فضاي جنگلي شهري، مجموعه حيات وحش را در اين فضاي جنگل كاري شده ساماندهي كنيم.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) با حضور در مناطق شهري به بررسي مشكلات شهروندان اين مناطق مي پردازند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران، مهندس حسن بيادي در منطقه ۴ و دكتر حسن زياري در منطقه ۵ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.
دكتر خسرو دانشجو و دكتر نسرين سلطانخواه نيز در منطقه ۶ باشهروندان ديدار دارند.
همچنين دكتر مهنوش معتمدي در منطقه ۱۵ با شهروندان ديدار خواهند داشت.
از سوي ديگر، مهندس مسعود زريبافان، روز پنجشنبه از ساعت ۸ صبح در ساختمان منطقه ۱۴ شهرداري تهران جهت رفع مشكلات مربوط به شهرداري با شهروندان اين منطقه ديدار خواهد داشت.
براين اساس شهروندان اين مناطق مي توانند جهت ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري مناطق پيش گفته مراجعه كنند.

شهرداري منطقه ۲۱ تهران رسماً آغاز به كار كرد
گروه شهري: منطقه ۲۱ به عنوان آخرين منطقه از مناطق ۲۲گانه شهر تهران ديروز رسما تشكيل و شهرداري اين منطقه بعد از مدتي فعاليت آزمايشي به طور جدي آ غاز به كار كرد.
محدوده استحفاظي منطقه نوبنياد ۲۱ از شمال به ضلع جنوب اتوبان تهران _ كرج، از جنوب به ضلع شمال جاده قديم كرج ، از غرب به دكلهاي برق گرمدره و از شرق به مسيل كن منتهي مي شود.
در مراسمي كه به همين مناسبت ديروز در انديشه سراي كوثر تهرانسر (منطقه ۲۱) برپا شده بود، مهندس سيدمهدي هاشمي معاون امور مناطق شهر تهران گفت: ۴ كيلومتر از مساحت ۵۷ كيلومتري منطقه ۲۱ اختصاص به حريم روستاي گرمدره دارد كه متاسفانه درپي يكسري اقدامات غيركارشناسانه به عنوان شهر مستقل اعلام شده است كه اميدواريم با تلاشهايي كه در جهت حفظ حريم شهر تهران در دست انجام است در آ ينده نزديك شاهد يكپارچگي اين منطقه با حريم آن و ساماندهي شهر تهران باشيم.
معاون امور مناطق شهر تهران سيماي منطقه ۲۱ را به دليل برخورداري از دو قالب مهم مسكوني و صنعتي داراي اهميت فوق العاده دانست كه به صورت جزيره هاي متصل و پراكنده با كاركردهاي متفاوت قابل شناسايي بوده و در كانون جمعيتي وردآورد در تهرانسر بخش مسكوني آن را تشكيل مي دهند.
وي ادامه داد: چهره صنعتي اين منطقه نيز چون به لحاظ كمي و كيفي در رديف بزرگترين بافتهاي منطقه اي صنعتي كشور به شمار مي رود به همين دليل تصويب طرح تفصيلي آن در كميسيون ماده ۵ با دقت بسيار در دست بررسي است.
همچنين مهندس چگيني شهردار منطقه ۲۱گفت: جاده مخصوص ، جاده قديم، بزرگراه آزادگان، واقع شدن اين منطقه در مسير ارتباطي تهران- شمال و وجود بافت بسيار عظيم صنعتي حجم قابل توجهي از وسايل نقليه سبك و سنگين را به سمت اين منطقه هدايت مي كند.
وي اعلام كرد: به محض ابلاغ طرح تفصيلي به عنوان سند توسعه منطقه ۲۱ برنامه ريزيهاي ويژه اي در بخش عمران اين منطقه كه ارايه خدمات مطلوب چه در بخش فرهنگي و چه ترافيكي و ساير سرانه هاي خدماتي در آن با تاخير مواجه بود،  صورت خواهد گرفت.
چگيني گفت: در اين راستا بودجه اي معادل ۳۴ ميليارد تومان به مديريت شهري پيشنهاد داده ايم كه با توجه به حمايت هاي بي دريغ اعمال شده از سوي شهرداري تهران اميد به تصويب آن داريم.

ناهماهنگي برخي نهادها در حفظ منابع طبيعي
ايلنا: مديركل دفتر فني حفاظت و حمايت سازمان   جنگل  ها، مراتع و آبخيزداري كشور، گفت: برخي نهادها براي استفاده از عرصه  هاي منابع طبيعي با اين سازمان، هماهنگ نيستند.
مهندس محمدرضا ابراهيمي، مديركل دفتر فني حفاظت و حمايت سازمان   جنگل  ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: براي مثال يكي از نهادها با قراردادن تسهيلاتي، به مردم امكان مي  دهد دام  هاي خود را در مراتع بچرانند؛ در حالي كه به دولت گفته مي  شود مراتع را حفظ كنيد.
وي افزود: سازمان جنگل  ها و مراتع و آبخيزداري كشور، به عنوان متولي عرصه  هاي منابع طبيعي، اقدام به اجراي يكسري طرح  ها و برنامه  ها كرده كه احيا و توسعه منابع طبيعي در رأس آن قرار دارد.
ابراهيمي خاطر نشان كرد: احيا و توسعه بايد منجر به حفاظت از عرصه  ها و دستيابي به مديريت پايدار آنها شود.
مديركل دفتر فني حفاظت و حمايت سازمان جنگل  ها، مراتع و آبخيزداري كشور، تصريح كرد: ۷۵ درصد از اعتبارات سازمان منابع طبيعي به ادارات كل منابع طبيعي داده شده تا مديران اين ادارات بتوانند اهرم  هاي لازم را براي حفظ مديريت عرصه  ها در اختيار داشته باشند.
به گفته وي، براي حفظ عرصه  هاي منابع طبيعي، بايد فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي را در مردم نهادينه كنيم تا شاهد نابودي عرصه  هاي منابع طبيعي نباشيم.

آتش نشاني و ۳ هزار مزاحم تلفني
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران با اشاره به كاهش تعداد مزاحمتهاي تلفني آتش نشاني تهران، اظهار داشت: براساس گزارشي كه در آبان ماه سال گذشته تهيه شد، روزانه ۵ هزار تماس تلفني با آتش نشاني گرفته مي شد كه در مقايسه با متوسط تعداد ۵۰ حريق واقعي كه روزانه در تهران اتفاق مي افتد، متناقض بوده و مبين اين مطلب است كه چه تعداد تماس تلفن بيهوده با مركز داشته ايم، اما خوشبختانه با اطلاع رساني هايي كه در اين زمينه انجام شد امسال تعداد مزاحمان تلفني به ۳ هزار نفر كاهش يافته است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس احمد ضيايي با بيان اين مطلب به لزوم تبليغ و اطلاع رساني پيرامون شماره ۱۲۵ اشاره و تصريح كرد: متاسفانه هنوز هم برخي از شهروندان نمي دانند كه در هنگام بروز حريق و يا حادثه بايد با شماره ۱۲۵ تماس بگيرند كه اين كاستي ضرورت اطلاع رساني هاي بيشتر در اين زمينه را آشكار مي سازد.
وي با تاكيد بر اينكه رفع معضل مزاحمت هاي تلفني براي دستگاههايي مانند آتش نشاني و اورژانس نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني بيشتر به منظور ارتقاي سطح آگاهي شهروندان و به خصوص كودكان و نوجوانان از طريق رسانه هاي جمعي است، اظهار داشت: فردي كه فقط با نيت وقت گذراني شماره ۱۲۵ آتش نشاني را مي گيرد، شايد اگر حتي براي لحظه اي هم كه شده به اين موضوع مي انديشيد كه ممكن است در لحظه اي كه اكيپ  ما براي امداد رساني و اطفاي حريق عازم محل مي شود، در همان لحظه تعداد ديگري از شهروندان در يك حريق واقعي گرفتار شده و نيازمند ياري و كمك ماموران آتش نشاني هستند،  هيچگاه دست به چنين اقدامي نمي زد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |